Joy Division - Unknown Pleasures (1979)

Label: Factory

1. Disorder (3:33)
  2. Day of the Lords (4:50)
  3. Candidate (3:05)
  4. Insight (4:29)
  5. New Dawn Fades (4:49)
  6. She's Lost Control (3:57)
  7. Shadowplay (3:56)
  8. Wilderness (2:39)
  9. Interzone (2:16)
  10. I Remember Nothing (5:53)
  11. Dead Souls [Live] * (4:25)
  12. The Only Mistake [Live] * (4:12)
  13. Insight [Live] * (3:52)
  14. Candidate [Live] * (2:08)
  15. Wilderness [Live] * (2:32)
  16. She's Lost Control [Live] * (3:47)
  17. Shadowplay [Live] * (3:35)
  18. Disorder [Live] * (3:29)
  19. Interzone [Live] * (2:05)
  20. Atrocity Exhibition [Live] * (6:14)
  21. Novelty [Live] * (4:29)
  22. Transmission [Live] * (3:50)
avatar van Niek
Ik kan hier toch niet zo enthousiast van worden. Te weinig energie denk ik. De sound intrigeert op zich wel maar meer doet het ook niet.

Met interzone heeft het album slechts 1 dissonant op een verder rotsvast album. 4,5,6 is voor mij de piek op de plaat, die wel bij mijn top 30 staat.

pmac schreef:
Voor een deel heb je gelijk hoor. Robert Smith heeft ook een lange depressieve periode gehad maar the Cure had die “verpakking” die het ook toegankelijker maakte als ik het zo mag zeggen The Cure klinkt ook gestileerder als JD. .

En dan had je ook nog The Sound, even depressief, even prachtige muziek en nog minder verpakking.

avatar van thetinderstick
Had ik hier nog niet op gestemd...??
Wat kan ik er nog over zeggen. Een meesterwerk. Die donkere naargeestige sfeer, de bassen, de holle drums, de echo's en creepy effecten. En geniale songs natuurlijk. Wellicht de meest invloedrijke plaat allertijden. Een sound te herkennen uit duizenden (ook met dank aan de productie van Martin Hannett). En dan nog de prachtige poetische teksten van Curtis. En dan te bedenken dat Ian Curtis pas begin 20 was toen deze plaat uit kwam.

De opener "Disorder" is meteen mijn favoriete nummer van Joy Divsion. De energie alleen al uit die baslijn, geweldig. "Ive been waiting for a guide to come and take me by the hand.." . Vervolgens gidst Ian ons door zijn aarddonkere wereld. "Shadowplay", "New Dawn Fades", "Day of the Lords", "She's Lost Control" , dat zijn toch wel de klappers. Maar ook de andere nummers, misschien iets minder dan eerder genoemden, maken Unknown Pleasure de plaat die het is. "I Remember Nothing" bijvoorbeeld, met het brekend glas. Zelden zo'n spookachtig nummer gehoord.

Een tijdloze klassieker, die in iedere platenkast zou moeten staan. 5*

avatar van Hakuna
Denk dat dit klassiekertje ook wel op een score 4 of meer mag rekenen, heb net een oude Made in France CD versie gevonden op ebay.

avatar van Hakuna
Heb de CD vandaag binnengekregen precies de eerste 1985 persing met matrixnummer FACD 10. MPO 01. zoals omschreven op de discogs site en geheel mint met cover in structuur hoes.. Maar potverdomme, wat gaat dit toch door merg en been!! Meeslepend, depressief en neerslachtig, maar dan op een zeer aangename manier. Alles valt hier op zijn plaats. Meesterlijk gewoon!!

Nu al een score 4,5 na slechts 1 volledige luisterbeurt en zelfs misschien nog wel een score 5

avatar van Premonition
Hakuna schreef:

avatar van Mjuman
Premonition schreef:

Eerste luisterbeurt? Onder welke steen heb jij de afgelopen 41 jaar gelegen

Wellicht heel strikt ouderlijk toezicht, een tweede Ruinerwold?

Premonition schreef:

Eerste luisterbeurt? Onder welke steen heb jij de afgelopen 41 jaar gelegen

Met hardrock, metal en jazzrock ontdekken, Dit album kon ik doorgaans alleen van de hoes en zou ik eens gehoord kunnen hebben in de inmiddels opgeheven alternatieve café de Femina in mijn woonplaats.

avatar van TornadoEF5
Inderdaad een heel sterk album dit, maar dit is echt wel zo een album dat je regelmatig moet luisteren vooraleer je het naar waarde kan beoordelen, denk ik. Maar qua sfeer en geluid zit het zeer goed en trekt het me veel meer aan dan heel veel dat gemaakt is uit de jaren '70 (althans voorlopig toch, omdat het meer een kwestie van niet kennen is dan niet graag horen). Anderzijds is het niet echt een typisch album van de jaren '70 maar meer een album dat voor een groot deel de 80's heeft bepaald (samen met het nummer Bela Lugosi's Dead van Bauhaus).