Joy Division - Unknown Pleasures (1979)

Label: Factory

1. Disorder (3:33)
  2. Day of the Lords (4:50)
  3. Candidate (3:05)
  4. Insight (4:29)
  5. New Dawn Fades (4:49)
  6. She's Lost Control (3:57)
  7. Shadowplay (3:56)
  8. Wilderness (2:39)
  9. Interzone (2:16)
  10. I Remember Nothing (5:53)
  11. Dead Souls [Live] * (4:25)
  12. The Only Mistake [Live] * (4:12)
  13. Insight [Live] * (3:52)
  14. Candidate [Live] * (2:08)
  15. Wilderness [Live] * (2:32)
  16. She's Lost Control [Live] * (3:47)
  17. Shadowplay [Live] * (3:35)
  18. Disorder [Live] * (3:29)
  19. Interzone [Live] * (2:05)
  20. Atrocity Exhibition [Live] * (6:14)
  21. Novelty [Live] * (4:29)
  22. Transmission [Live] * (3:50)
avatar van konijnmuziek
dix schreef:
New Dawn Fades is toch wel heel erg goed gezongen hoor. Rauw en vol emotie, dat kun je in mijn beleving nauwelijks als vlak ervaren.

Dat ben ik met je eens. Op New Dawn Fades zingt Curtis met emotie. Dat is voor mij het beste nummer van dit album. Ook op Disorder en Day of the Lords kan Curtis me bekoren.
Na een tweede, derde en vierde luisterbeurt, laat Unknown Pleasures als geheel ook een iets betere indruk achter. Toch overtuigt het geheel me niet.
Candidate, Insight, She's Lost Control, Wilderness en I Remember Nothing vind ik wat vlak en eentonig klinken. Album heb ik wel met een halfje verhoogd naar 3.

konijnmuziek schreef:

Nog niet helemaal gelukt, in hoeverre kan je iemand met tamelijk gevestigde muzieksmaak nog op andere gedachte brengen.?

avatar van Mjuman
vivalamusica schreef:

Door hem iets te laten horen dat ongehoord is en dan zowel letterlijk als figuurlijk.

Voorbeelden? Persoonlijke: de eerste keer dat ik South London Boroughs van Burial hoorde (de plek weet ik nog heel goed te herinneren), én de eerste keer dat ik iets van Antony & The Johnsons hoorde (idem) - flabbergasted, in een notendop

Mjuman schreef:

Mooie ervaringen die je bij blijven…
Voor de een komt iets niet aan en bij de ander pikt het juist wél op en is daar ontvankelijk voor, dat is het aparte ervan. Ik denk dat het op onverwachte momenten meer aankomt dan dat er via een forum wordt gewezen op dit of dat.

avatar van perrospicados
Ik weet niet of het onverwachte nou het onderscheidend element is. De eerste keer dat ik de eerste maten van Disorder hoorde en vervolgens "I've been waiting for a guide to come and take me by the hand..." was verpletterend. Een heel nieuw muziekbeeld drong zich op en ik heb ademloos de rest van het album beluisterd.
Dat was niet geheel onverwacht omdat het kwam van een TDK-SA 90 die vriend Jan voor mij had opgenomen met de mededeling: 'Dit moet je horen!!!'

avatar van Chameleon Day
En zo sprong ik als 14 jarige na beluistering van Inside (kant A) subiet mijn fiets op naar de andere kant van het dorp waar boezemvriend Paul woonde om samen met hem verder te luisteren naar de atoomexplosie die dit album bij het aanhoren van Disorder en Day of the Lords veroorzaakte…heb zo’n ervaring daarna zelden meer mogen ondergaan (behalve dan de explosie van neutronenbom Spirit of Eden een paar jaar later)….

avatar van vivalamusica
Bij JD en Unknown Pleasures was het een besmettelijk koortsvirus wat zich onder een deel van het volk verspreidde, de naam, de hoes, de personages en de muziek, vreemd en daarom aantrekkelijk, het viel ook op een juist moment in de (sombere) tijd.

avatar van Mjuman
vivalamusica schreef:

Dan wel een héél klein deel van het volk . We zaten in the heart of the country in een inmiddels niet meer bestaand bruin café en daar wisselden wij info en cassettes uit - er was iemand die altijd shows van John Peel op cassette zette en dat was nuttig.

Overigens zijn het - bij het opzetten van UP - nog steeds de eerste maten die zorgen voor een Aha-Erlebnis bij maten (teeering .... hoor je dan).

Het grappige van het simulus-respons model is dat je nooit weet welke stimulus nou de respons creëert; om die reden gelooft men in de reclame ook in de kracht van herhaling. En eerlijk gezegd geloof ik meer in een goede tip van een gewaardeerd user in da know, dan in een positieve recensie in Volkskrant, NRC of Platomania (de laatste zijn nl beroepspositivisten).

En V3 vervoer van vinyl op velocipede vergt altijd een vijfde Voorzichtigheid - want waar laat je de plaat; als ervaringsdeskundige ben ik geneigd te zeggen: niet aan het stuur!

Mjuman schreef:

Waar het seintje vandaan kwam weet ik niet meer, het ging rond en een prominente plek in de etalage van de platenwinkel deed de rest. Het album paste volledig in my next step, maar ik heb het nooit helemaal kunnen omarmen zoals ik het graag zou willen hebben. Ik hield wat afstand. Het was heftig en dat is het nog steeds.

avatar van konijnmuziek
vivalamusica schreef:

Grappig dat je me een gevestigde muzieksmaak toedicht. Ik denk dat dat wel klopt, maar in mijn omgeving (vriendin en collega's) denkt men daar heel anders over.

Mijn ervaring is dat albums in de loop van tijd pas gaan verrassen. Veel albums die ik nu tussen 4 en 5 heb beoordeeld, zijn ooit begonnen als een bevreemdende luisterervaring. Wat meerdere gebruikers hierboven beschrijven over een eerste luisterbeurt die direct een verpletterende indruk achterliet, heb ik zelden ervaren. Sterker nog: de albums die me in het verleden direct pakten, zijn in de loop van tijd juist minder interessant gebleken. Muziek die direct goed valt wantrouw ik een beetje.

Mogelijk heeft dit album wat meer tijd nodig. Hier babbelen we wat over deze set liedjes en wie weet hebben jullie er over een half jaar weer een fan bij

konijnmuziek schreef:

Heel herkenbaar hoor! Dat wat meteen goed valt, bevalt later vaak (heel) veel minder. Maar soms heb je van die platen die heel hard binnenkomen en meteen beklijven. Voor mij zijn dat er grosso modo maar een stuk of tien (zie mijn top 10).

konijnmuziek schreef:

Mogelijk heeft dit album wat meer tijd nodig. bij

Hier zit zeker wat in, heb ook die ervaringen.

avatar van dazzler
Vandaag na lang weer eens intens beluisterd.

Van de waanzinnige oorlogen die vandaag woeden (outside) tot de onrust in de eigen ziel (inside).

Van I've been waiting for a guide to come and take me by the hand...
tot And she turned around and took me by the hand...

Van A loaded gun won't set you free... tot Where will it end...

Van I remember when we were young... tot I remember nothing...

De wereld 44 jaar later. We lost control again.

avatar van Chameleon Day
Zijn we ooit in control geweest? Ik niet in ieder geval…

avatar van perrospicados
De wereld 44 jaar later. We lost control again.

De achtergrondmuziek van het dystopisch wereldbeeld dat vandaag ook weer uit de kranten oprijst aangaande de temperaturen die ons te wachten staan...