Joy Division - Unknown Pleasures (1979)

Label: Factory

1. Disorder (3:33)
  2. Day of the Lords (4:50)
  3. Candidate (3:05)
  4. Insight (4:29)
  5. New Dawn Fades (4:49)
  6. She's Lost Control (3:57)
  7. Shadowplay (3:56)
  8. Wilderness (2:39)
  9. Interzone (2:16)
  10. I Remember Nothing (5:53)
  11. Dead Souls [Live] * (4:25)
  12. The Only Mistake [Live] * (4:12)
  13. Insight [Live] * (3:52)
  14. Candidate [Live] * (2:08)
  15. Wilderness [Live] * (2:32)
  16. She's Lost Control [Live] * (3:47)
  17. Shadowplay [Live] * (3:35)
  18. Disorder [Live] * (3:29)
  19. Interzone [Live] * (2:05)
  20. Atrocity Exhibition [Live] * (6:14)
  21. Novelty [Live] * (4:29)
  22. Transmission [Live] * (3:50)
Mjuman schreef:

Tjonge, jij draagt hier niet echt de Kerstgedachte uit, maar gaat dus voor de gotspe van de maand - bij Lana del Rey viel me al op dat je kennis van de muziekgeschiedenis op zijn minst gezegd enige hiaten vertoont, maar deze uitspraak is apert onjuist. En dat terwijl de zgn JD-maffia (waartoe ik ooit behoorde) voorheen fiks in de clinch lag met de Cure-clan.

In de begintijd had Smith helemaal niet dat Polletje-Piekhaarkapsel en alle parafarnalia daarbij - check live-opnamen van The Cure uit '79/80 (Beekbergen of Apeldoorn oid - met een beetje zoeken goed te vinden). De eerste3 (of 4, afhankelijk van je telwijze) albums zijn niet echt gothic te noemen; bij Faith (3 of 4) begon het. En "gemaakte gimmick" - bij The Cure; wat dacht je hoe UP zou worden of Closer - zonder productionele gimmicks van Martin Hannett. En gimmicks - what about de Sinatra-achtige manier van zingen die Curtis aannam op sommige tracks van Warsaw? En op een andere Factory band die nauwe banden erop nahield met JD zou je eerder het label "gimmicky" kunnen plakken: A Certain Ratio - en dat is desondanks een heel fijne band, met prima muziek.

Veel te kort door de bocht je uitspraken. Dat snap je zelf hopelijk ook wel als je The Cure - Kiss Me, Kiss Me, Kiss Me (1987) - MusicMeter.nl naast New Order - Brotherhood (1986) - MusicMeter.nl (nb: NO = 3/4 van JD) of New Order - Technique (1989) - MusicMeter.nl naast The Cure - Disintegration (1989) - MusicMeter.nl legt.

Je bent het niet me eens begrijp ik. En ook al niet over Lana del Rey. Ik begrijp je belerende korte lontje toon niet helemaal. Je kunt toch een andere mening hebben?

avatar van Slowgaze
Kinders, lief zijn.

avatar van dix
dix
Lachen met pmac ... Binnen 30 minuten zó reageren en de ander een onbegrijpelijk kort lontje verwijten

avatar van Snakeskin
Dit blijft een heel bijzondere productie bij elke luisterbeurt.

avatar van Wrathchild1
Het album begint sterk , maar valt voor mij wat weg met track 3 en 4 om met New Dawn Fades erg sterk terug te komen. De tweede helft is ook best goed.

De zang heb ik wel wat moeite mee , hoewel het wel bij de muziek past en markant is. Toch wel een opvallend album en op zich een ‘must have’ uit deze periode.

avatar van pmac
Het heeft lange tijd voordat het kwartje viel in de vroege jaren tachtig. Muziekkrant Oor had destijds lovende recensies geschreven en uit nieuwsgierigheid ben ik bij de plaatselijke platenboer de lp een paar wezen beluisteren. Ik snapte de muziek niet.
Pas later in die periode kreeg ik Closer op cassette die wel gelijk klikte. Alsnog Unknown Pleasures op lp gekocht en deze heeft misschien wel een half jaar op mijn draaitafel gelegen. Zeldzaam beklemmende muziek. Gek genoeg vind ik de single Atmosphere uit deze periode (ik hoorde em gisteren bij de top 2000 voorbijkomen) helemaal niet zo bijzonder. Maar Unknown pleasures en ook Closer hebben een bijzondere plek in mijn lp collectie.

pmac schreef:

Het verschil met de Cure is dat de Cure een gezocht en gemaakte gimmick is en Joy Division echt. Niets te nadele van Robert Smith en de zijnen want ze hebben prachtige muziek gemaakt maar Ian Curtis had geen treurwilgenkapsel nodig.

Totaal oneens, Smith heeft zelf genoeg moeilijke tijden gekent en is ook depressief geweest dacht ik.
The cure is voor mij romantiek en duisternis, als die dingen perfect in elkaar vallen krijg je disintegration, het beste album ooit.
JD is puur frustratie en onmacht, ook mooi daar niet van.
Maar ik ben dan ook iets meer van van the cure dan jd☻

avatar van pmac
Voor een deel heb je gelijk hoor. Robert Smith heeft ook een lange depressieve periode gehad maar the Cure had die “verpakking” die het ook toegankelijker maakte als ik het zo mag zeggen The Cure klinkt ook gestileerder als JD. Het waren ook betere muzikanten. Ik heb beide grijs gedraaid maar in alle eerlijkheid heeft Joy Division mij destijds echt geraakt terwijl ik de Cure ook gewoon lekkere muziek vond. The Cure heb ik destijds live gezien en had gewoon een gezellige avond. Heb J.D. helaas niet live gezien maar dat moeten bijzondere ervaringen geweest zijn.

avatar van Snakeskin
"Disintegration" het beste album ooit???? pfff. Het is zelfs verre van de beste Cure plaat. De platen van Joy Division staan volkomen op zich zelf. Het toeval wil dat ten tijde van de release van beide albums het heel donkere tijden waren. Economisch ging het niet goed en nog minder: er was zelfs oorlogsdreiging. Die ellende en de persoonlijke shit van Curtis verklankt door Joy Division valt perfect samen (voor zover daarvan gezien de omstandigheden sprake van kan zijn) en is door de jaren heen al maar meer op zich zelf komen te staan. Dat wist men bij de release ook niet, maar dat blijkt veertig jaar na dato zo te zijn. Zo voel ik het.

avatar van jurado
Allemaal leuk hoor maar wat mij betreft één van de meest overschatte bands ooit.

avatar van Lontanovicolo
jurado schreef:

Zo hebben we allemaal onze voorkeuren.

Snakeskin schreef:

Ja, ik vind disintegration het beste album ooit, alles zit erin. Duister, diep, hoopvol en met lullaby wat grappige nummers. Je hoeft het er niet eens mee te zijn natuurlijk. Maar met disintegration op volgensmij 12 op musicmeter ben ik zeker niet de enige. ( natuurlijk zegt dat ook niet perse iets)

avatar van Snakeskin
in de albumlijst Top 500 van 2019 van Veronica staat de plaat op de 467e stek, achter "Seventeen Seconds" en "The head on the door".

Snakeskin schreef:

Veronica zegt mij niet zoveel, evenals musicmeter waar hij op 12 staat. Mijn punt is dat ik niet de enige ben.

avatar van Snakeskin
Bij de lijst van Veronica ook niet hoor, alleen daar zijn er veel meer die andere albums hoger aanslaan. Als ik een top 500 moest samenstellen dan stond "Disintegration" er niet in. Ik vind het nl niet zo'n goede plaat en daar kunnen anderen niet zo goed tegen en komen dan moet overspannen reacties. Ik heb bij de plaat wel het iets geschreven waar ik bij deze naar verwijs.

Snakeskin schreef:

Ik kan er wel goed tegen en waar zie je me overspannen reageren? Jij mag je mening hebben hoor en ik lig er ook niet wakker van.
Laten we het bij deze houden bij deze plaat, wat ook een juweeltje is

avatar van Snakeskin
"daar kunnen ANDEREN niet zo goed tegen" Jij bent cool. De plaat van Joy Division is fantastisch, beide overigens. Die staan volledig op zichzelf.

avatar van linxde1
Het zegt genoeg over deze plaat uit 1979. 40 jaar later wordt er nog volop over gepraat.

Ja en over de Beatles na 60 jaar nog...

avatar van Castle
Bach en Mozart hebben ook nog velen fans

avatar van itchy
Castle schreef:
Bach en Mozart hebben ook nog velen fans

En dat terwijl ze nooit een plaat hebben uitgebracht, puur op basis van hun livereputatie!