Joy Division - Unknown Pleasures (1979)

Label: Factory

1. Disorder (3:33)
  2. Day of the Lords (4:50)
  3. Candidate (3:05)
  4. Insight (4:29)
  5. New Dawn Fades (4:49)
  6. She's Lost Control (3:57)
  7. Shadowplay (3:56)
  8. Wilderness (2:39)
  9. Interzone (2:16)
  10. I Remember Nothing (5:53)
  11. Dead Souls [Live] * (4:25)
  12. The Only Mistake [Live] * (4:12)
  13. Insight [Live] * (3:52)
  14. Candidate [Live] * (2:08)
  15. Wilderness [Live] * (2:32)
  16. She's Lost Control [Live] * (3:47)
  17. Shadowplay [Live] * (3:35)
  18. Disorder [Live] * (3:29)
  19. Interzone [Live] * (2:05)
  20. Atrocity Exhibition [Live] * (6:14)
  21. Novelty [Live] * (4:29)
  22. Transmission [Live] * (3:50)
avatar van brandos
Funkie Bookiezegt
In een depressieve bui kan dit album fataal zijn.
Het was voor mij ook geen plaat om in een vrolijke bui (b.v. voor het uitgaan) te draaien. Vreemd genoeg putte ik er altijd wel een soort troost uit. Iets wat ik ook bij Robert Johnson heb. Je kunt denken dat het troost om iemand zo ver heen te horen en te denken "zo erg is het mij nog niet" maar dat is het dus niet. De troost zit hem er meer in dat je met het draaien van zoiets als Joy Division iets ervaart wat zo onmiskenbaar 'echt' is, dat alles weer even in een nieuw perspectief wordt gezet. Dat is wat grote kunst kan doen, het geeft 'zin' en betekenis. Joy Division bewees (weer) dat popmuziek echte/grote kunst kan zijn.
Tevens nomineer ik Peter Hook bij deze als meest invloedrijke bassist ooit.

brandos

Mag ik mijn eigen beleving in 1 zin samenvatten?

Goeie kunst maakt altijd gelukkig.

avatar van Fathead
Hm, Joy Division draaien maakt me niet echt gelukkig, meer een soort katharsisgevoel, of zo. Ik zou eerder zeggen: goede kunst hoeft niet altijd positief te zijn. In de wanhoop die JD uitstraalt zit de kracht. In het verdriet dat bv. de laatste Cave bestempelt zit diens kracht.

In het Oude Testament heb je de Psalmen. Deels ongebreidelde loftuitingen, deels liederen die wanhoop uitstralen, liederen waarin angst heerst, woede naar God, woede naar mensen, woede naar zichzelf en verdriet. Such as life itself. Het voorbeeld dat muziek of kunst in het algemeen niet positief hoeft te zijn. Kijk naar Picasso's Guernica, lees de Engelse trench poets. Het maakt me niet gelukkig, maar het zet me aan het denken.

Wanhoop in kunst, dat is Joy Division voor mij.

avatar van brandos
Mooi gezegd Fathead

avatar van Tony
Draai deze nooit meer. JD beetje moe denk ik. Dat blikkerige geluid en die donkere stem van Ian, de zanger waarmee het zo slecht afliep, ik weet het nu allemaal wel. Itt. de eerste 2 van New Order, die beluister ik nog regelmatig met veel plezier. Recent zelfs de CD's aangeschaft, zodat ik er ook onderweg in de auto naar kan luisteren. Wat maar weer bewijst dat JD veel meer was dan alleen Ian Curtis' tragische verhaal dat dit album zo overschaduwd.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Berichten verplaatst naar Joy Division

avatar van dazzler
Ook hier heel even wat reclame voor mijn JD & NO top 100 topic.
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> How does it feel? dazzlers JD & NO Factory top 100

kuifenco
Het is me tot op heden gelukt dit album en ook Closer nooit te beluisteren. Fear is a man's best friend.

avatar van Premonition
kuifenco schreef:

Bang dat het mee gaat vallen?

kuifenco
Neuh. Destijds de reacties gevolgd en daarna mijn teer hart er voor afgesloten. Dead serious.

kuifenco schreef:
Fear is a man's best friend.

Hoe kan je nu één van hun belangrijkste invloeden citeren en vervolgens je oren sluiten?
Existentialisme in de rock. John Cale en Ian Curtis wisten er prachtige teksten aan te wijden.

kuifenco
Dat Cale Curtis heeft beïnvloed is nieuw voor mij. Het gegeven dat Curtis, voor zover ik me herinner, uit het leven is gestapt ten tijde van de release van Closer (?), vond ik luguber en angstaanjagend. Ik wilde door eventuele vingerwijzingen op beide albums in de teksten en muziek daarmee niet worden geconfronteerd. Mijn angst heeft me daarvoor behoed. Vandaar bovenstaande zinsnede. Dat ik in 77 de suicide van een kameraad heb moeten verwerken speelde een rol bij mijn opstelling destijds. En nog maar wel minder. Ik ben blij dat Cale niet zo hopeloos radicaal is geweest als Curtis. Zijn beste werk volgde imo ná Fear.

avatar van dazzler
Als we er mogen vanuit gaan dat The Velvet Underground zowat iedereen uit de new wave scene heeft beïnvloed, zou het raar zijn als er geen lijn zou lopen van John Cale naar Ian Curtis. Die lijn is er volgens mij in de teksten. En de titel Fear Is a Man's Best Friend zegt op zich al veel. Curtis ging de angsten van de mens en op Closer zijn eigen angsten niet uit de weg. Integendeel. Door zich ermee te confronteren heeft hij een oeuvre nagelaten dat mij toelaat om over mijn eigen angsten te reflecteren.

Joy Division

Joy Division is de naam die de Nazi’s gebruikten voor Joodse vrouwen die in de concentratiekampen als prostituees fungeerden. Mooie binnenkomer.
Tweede binnenkomer: Ian Curtis pleegde zelfmoord op 18 mei 1980. Redenen: hij was epileptisch en de aanvallen werden frequenter en heviger naarmate het werk toenam. Voorts lag zijn huwelijk in diggelen en stond de band aan een vooravond van een tournee door de USA. Bovendien was hij niet de meest vrolijke gast.
De tragedie van Ian Curtis was dat hij succesvol wilde zijn en dat hij dat op een week na heeft gemist. De single 'Love Will Tear Us Apart' werd een week na zijn dood uitgebracht en was de doorbraak van Joy Division in UK.

In de zwart-wit film Control van Anton Corbijn komt dit allemaal ook aan de orde. De film is gebaseerd op het boek van Deborah Curtis, de weduwe van. ‘Touching from a Distance’ verscheen in 1994. De film geeft een goed inkijkje hoe depressief de jeugd uit de arbeidersklasse toentertijd was. Het geeft ook aan hoe al die nieuwe ervaringen in combinatie met een instabiele gezondheid ertoe kan leiden dat het teveel kan worden. Het leuke aan de film was nog wel dat de filmacteurs die in de film optraden, de JD nummers beter speelden dan Joy Division zelf.

Ten tijde van Warsaw, de voorloper, en in het begin van Joy Division was de band nog een pure punkband.
Martin Hannett, de producer van beide Joy Division albums, heeft de sound van de band gemaakt. De belangrijkste ingrediënten waren een bas die de melodie speelde, een langzamer ritme waardoor meer lucht en daarmee sfeer werd gecreëerd, een gitaar die de accenten aanbracht en drums die om de muziek speelden; de drums volgden het ritme in plaats van deze te bepalen. Voeg daaraan toe de lage bariton van Curtis en dan krijg je de sound van postpunk, gothic postpunk beter gezegd.

Joy Division kwam op in een tijd waar de Sex Pistols ermee stopten, Thatcher inhoud gaf aan het begrip ontzorging, de Falklands oorlog op het punt van starten stond, massale stakingen uitbraken en skinheads de macht in de straat overnamen.
In het achterhoofd houdend dat Curtis uit de arbeidsklasse kwam, werd aan de sound teksten toegevoegd die als sleutelwoorden verval, angst, woede, duisternis, crisis, eenzaamheid hadden. Daarmee had Curtis aardig de tijdgeest te pakken van een groot deel van de Engelse bevolking. Het was eens iets anders dan het idee dat in muziek alleen maar over drugs, rebellie, jeugd, liefde gaat. Joy Division was na de punkjaren de eerste groep die deze pessimistische benadering toepaste.

Ik weet nog dat toen ik de plaat kocht het regende. Kortom sombere business passend bij de plaat. Maar met het eerst nummer ervan werd ik compleet weggeblazen door in eerste instantie het geweldige basspel en in tweede instantie door de hele sfeer van de plaat. Tot op dat moment had ik nog nooit zoiets gehoord.

Unknown Pleasures begint met de song ‘Disorder’. De eerste zinnen: ‘I’ve been waiting for a guide to come and take me my the hand/ Could these sensations make me feel the pleasures of a normal man?’. Ian Curtis was een normaal iemand maar de genietingen van een normaal iemand kende hij niet (en zo kom je op Unknown Pleasures). Slotzin is ook wel aardig: ‘I’ve got the spirit/But loose the feeling’.

Na Unknown Pleasures verscheen Closer. Closer werd uitgebracht na de dood van Curtis. Een toepasselijker titel voor het album had niet verzonnen kunnen worden. Zeker de laatste drie nummers van de plaat is complete grafmuziek. Ik ben nog een beetje te optimistisch om me daarin te laten meevoeren. Daarom is Unknown Pleasures voor mij de plaat.

Na de dood van Curtis zijn de drie bandleden doorgegaan als New Order, een groep die een belangrijke rol heeft gespeeld in synth dansmuziek van de jaren ’80 en ’90.

(Uit: Van Melancholie Tot Herrie – Jan Koenis)

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Off-topic berichten verwijderd.

avatar van perrospicados
Beste jnkns, misschien even wat berichten bij dit album lezen zodat je weet wat het kennisniveau van de mume gebruikers.

avatar van Chameleon Day
Niks nieuws, maar ach, hij toont zijn enthousiasme met zijn review...

UNKNOWN PLEASURES (1979) 2CD deluxe edition repair shop

Hoe lang moeten we nog wachten op een definitieve editie van Unknown Pleasures?
Het legendarische Joy Division album verscheen in 2007 al een keer met een bonus disc.
Maar daar stond alleen een live concert op, geen studio extra's. Dat kan anders.

In maakte voor mezelf een definitieve editie op twee schijfjes in de link.

Sippenhaft
'This is the album at the edge of music/There is nothing disturbed, all the rock is dead.'

Een mijlpaal, gerealiseerd door de 'Poete Maudit' van de muziek: Ian Curtis.

Unknown Pleasures of 'Une Saison en Enfer'?

Onder het beluisteren van dit album zie je Curtis en Rimbaud aan gene zijde innig verbonden door hun lot.

Een album als muzikale schilderkunst, omgeven door een poëtische omlijsting.