Joy Division - Unknown Pleasures (1979)

Label: Factory

1. Disorder (3:33)
  2. Day of the Lords (4:50)
  3. Candidate (3:05)
  4. Insight (4:29)
  5. New Dawn Fades (4:49)
  6. She's Lost Control (3:57)
  7. Shadowplay (3:56)
  8. Wilderness (2:39)
  9. Interzone (2:16)
  10. I Remember Nothing (5:53)
  11. Dead Souls [Live] * (4:25)
  12. The Only Mistake [Live] * (4:12)
  13. Insight [Live] * (3:52)
  14. Candidate [Live] * (2:08)
  15. Wilderness [Live] * (2:32)
  16. She's Lost Control [Live] * (3:47)
  17. Shadowplay [Live] * (3:35)
  18. Disorder [Live] * (3:29)
  19. Interzone [Live] * (2:05)
  20. Atrocity Exhibition [Live] * (6:14)
  21. Novelty [Live] * (4:29)
  22. Transmission [Live] * (3:50)
Ik ben het wel met je eens eigenlijk Aero. Ik vind de albums heeeel erg goed, maar niet zo geniaal als algemeen word gevonden. Ik denk dat het tragische verhaal van Curtis en het feit dat ze maar 2 studioalbums hebben uitgebracht er behoorlijk aan meehelpt.

Ik heb dat juist met het debuutalbum van New Order. Dat doet me meer met het tragische verhaal op de achtergrond. De twee albums van Joy Division vind ik gewoon weergaloze platen (beide 4,5, dus niet absolute top).

[quote]narva77 schreef:
Toen Gothic nog gewoon echte Gothic was

arggh!! Gothic doet me eerder denken aan bands als Sisters of Mercy of Bauhaus. Of erger nog aan van die zwartgeschilderde puberzweefmuziek waar tegenwoordig massaal naar geluisterd wordt. Later die term wat mij betreft voortaan dus maar achterwege...

Joy Division is de meest intense en verontrustende band allertijden en verdiend meer dan zo'n gothicstempeltje.

avatar van Nanne
[quote]skillmaster schreef:

zoals al eerder hier opgemerkt. JD heeft niets met gothic te maken. Dat sommigen zich hebben laten beinvloeden, soit. JD maakt oprechte, rauwe, eenvoudige muziek, die mede door Martin Hannett buitenaards mooi klonk. Geen gebral met zware stemmen en opgemaakte types, die flirten met allerlei doodssymbolen. En inderdaad behoorlijk intens en verontrustend. Als je deze muziek tot je door hebt laten dringen, is andere muziek vele malen nietszeggender. Geef toe, je wordt er niet altijd vrolijk van, maar deze jongens hadden een power. En ja, ik ben trots op ze dat na het heengaan van Curtis via movement het spoor van dance/rock zijn opgegaan met New Order.

avatar van HammerHead
Nanne schreef:

Zoals ik al zei van post-punk naar gothic = Joy Division. Dan kun jij keihard beweren dat JD niets met gothic van doen heeft, maar da's dus gewoon pertinent onjuist.

En nogmaals, al die vervelende huil metal bandjes van tegenwoordig (je weet wel met zo'n speenvarken op zang) hebben al helemaal bar weinig met gothic te maken. Efteling of sprookjesrock, dat is het.

Nanne schreef:

Pardon, maar Nico is ook gothic-muziek, en dat heeft ook niks met jouw omschrijving te maken. De term Gothic wil volgens mij meer de duistere sfeer van de muziek aanduiden. Dus wat dat betreft is JD wel degelijk gothic te noemen. Maar JD is misschien het best te omschrijven als een band die de troosteloosheid van de industriële samenleving erg beeldend weet uit te drukken.

Sommige, ja.

avatar van titan
titan (crew)
Gothic is postpunk met een duidelijke theatrale en/of bombastische kant en op grond daarvan wordt Joy division (m.i. terecht) niet onder gothic geschaard.

titan schreef:
Gothic is postpunk met een duidelijke theatrale en/of bombastische kant

Bron? Want volgens mij hoort dat theatrale/bombastische er niet bij hoor. Wikipedia: music with a dark air that embraces themes of nature, excess and decay over order, logic and reason, often with a bent towards the supernatural. http://en.wikipedia.org/wiki/Gothic_music

Tuurlijk is JD niet pure gothic, maar het is toch moeilijk te ontkennen dat er wel degelijk elementen van in zitten.

Ik zou het eerder doemrock noemen.

Wikipedia zegt dit erover:

Influence on "Goth" subculture:
Some consider Joy Division to be precursors of the Goth genre. Despite the fact that Joy Division did not dress in what would today be considered a Goth style, this genre was nascent in the period of Joy Division's career, and had not at that point become so closely associated with any image. Other than the gothic description, the band and its highly original sound were categorized alongside numerous other bands of eclectic styles under the umbrella of post-punk and new wave.

avatar van Jeroen enzo
Wat een geouwehoer zeg.. lekker belangrijk wat het is.
JD heeft meegeholpen aan het onstaan van gothic, samen met Bauhaus e.d., en daar houdt het mee op.

Wat daarna kwam waren een hoop stromingen die onder de noemer gothic vallen (van industrial t/m sprookjesmetel enz.) Net zoals rock ook een hoop subgenres heeft!

avatar van titan
titan (crew)
Paalhaas schreef:

Bron? Want volgens mij hoort dat theatrale/bombastische er niet bij hoor.

De bron is de popencyclopedie van Oor. Natuurlijk heeft Joy division elementen van gothic, maar daarom is het nog geen gothic. Ik ben vaak met meerdere dingen tegelijk bezig en heb wel eens last van concentratieproblemen, maar dat betekent ook nog niet dat ik ADHD heb.

O ja, de term gothic raakte (voor muziek althans) pas na het einde van Joy division in zwang.

titan schreef:

1,0
Met afstand het overgewaardeerdste album op deze site denk ik. Ik hoor er echt niet in wat het nu zo fantastisch maakt. Vooral de drumpartijen en de zang vind ik erg slecht. Zo ontzettend zouteloos allemaal. Gitaarwerk is nog wel te pruimen maar verder...

En toch vond ik 24 Hour Party People een erg leuke film .

Sietse
daar valt m'n mond van open en zakt mijn broek van af

BoordAppel schreef:
Met afstand het overgewaardeerdste album op deze site

Ach Boordappel...je moet eea ook in het licht van de tijdsgeest zien he...

Maar verder prima , ieder zijn voorkeuren en in ieder geval positief dat je het geprobeerd hebt met een cd uit een genre dat, gezien je Top 10, wat buiten je smaak lijkt te liggen.

Zo heb ik zelf, smaakvreemd, Wu-Tang Clan (Enter the...)geprobeerd en zou, als ik m zou scoren, ook niet veel verder komen dan 1 sterretje ofzo.

Echter, alleen omdat ik dat een droevige plaat vind, kan ik en zal ik niet stellen dat het een overgewaardeerde plaat is. Wellicht is WTC binnen het genre echt een topper en de benchmark voor mensen die van Hiphop houden.

Dit zou zomaar ook voor deze, door veel mensen hooglijk gewaardeerde cd (finale knock-out !!!), kunnen gelden.

1,0
Ik vind rock een prima genre, ik luister er inderdaad minder naar dan hiphop of electronic, maar ik ben er best bekend mee (staan zelf twee rockplaten in mn top10! Al is SoaD meer metal). Maar bij JD heb ik echt geen flauw idee wat er nu zo goed aan zou moeten zijn. Muzikaal gezien is het allemaal vrij simpel. Op de SLSK chat wist men het mij ook niet uit te leggen en aan de berichten hier wordt ik ook niet veel wijzer. Enlighten me!

avatar van VanDeGriend
Tja , das dan lastig . Uitleggen waarom t wel goed is is voor mij te vergelijken met uitleggen waarom je van je kinderen houdt. Je weet dat het zo is maar waarom eigenlijk? Moet je eens proberen een antwoord op te geven. Dan ben je met twee zinnen niet klaar.

Voor mij sloeg het destijds (ik was een jaar of 15) in ieder geval in als een bom. Het was een soort muziek die je in die tijd helemaal nog nooit gehoord had (is nu anders). De indringende maar ook onvaste zang, die het idee geeft dat je t zelf ook kunt (yes, ik kan toch een rockster worden), die krasserige gitaar, holle drums, indringende teksten en die doemerige sfeer die zo kenmerkend was voor die tijd. Ik vond het prachtig. En nog steeds, al draai ik het niet dagelijks meer. En dan de songs ! Staan als een huis, zelfs in deze rudimentaire uitvoeringen. En laten we niet vergeten dat JD een inspiratiebron is geweest voor vele, vele volgers.

Maar ja, of dit de informatie is die jou om doet slaan, betwijfel ik Misschien nog maar eens proberen ?

VanDeGriend schreef:
(finale knock-out !!!)

Waar BoordAppel hem trouwens toevallig de doodsteek gaf.

Ja hee....jij bent ook partijdig

En t is BoordAppel gegund. Die heeft het hele spel alleen maar zijn favorieten het onderspit zien delven

1,0
Maar ja, of dit de informatie is die jou om doet slaan, betwijfel ik

Nee zeker niet. Veel van die dingen die je noemt vind ik juist zo slecht aan dit album, zoals die zang en drum. Het doet me he-le-maal niets en het klinkt inderdaad alsof ik het zelf zou kunnen, en dat is zeker geen compliment .

Als je het alleen kan waarderen als je het in zijn tijdsbeeld ziet dan is dat wat mij betreft een zwaktebod. Muziek moet de tijd kunnen doorstaan en dat doet JD echt totaal niet.

Misschien nog maar eens proberen ?

Het album heeft al een enkeltje virtuele prullebak gekregen dus dat zal niet gaan. Heb Unknown Pleasures drie keer helemaal geluisterd en dat vond ik wel genoeg.

Waar BoordAppel hem trouwens toevallig de doodsteek gaf.

En het bleek eens te meer de juiste beslissing te zijn geweest . Echt geen flauw benul waarom dit nu juist zo ver is gekomen.

avatar van Kos
Kos
Joy Division is ook typisch iets wat je 100 keer kan luisteren zonder er iets aan te vinden en op een bepaald moment pakt het ineens enorm.

Kos schreef:

Precies. Zo werkte dat bij mij in ieder geval, al was het binnen de 100 x.

avatar van bonothecat
Ik zou dit album natuurlijk veel eerder ontdekt kunnen hebben (bouwjaar 1970), maar het is er onlangs pas van gekomen. Het album zal ik vast wel eens eerder gehoord hebben, maar heb het nooit opgepikt. Nu dus wel. Dus de theorie dat het kwartje laat kan vallen ondersteun ik dus van harte. Probeer het over tien jaar nogeens BoordAppel

avatar van Koston
BoordAppel schreef:

ge kunt altijd uw oren eens laten uitspuiten

Soms klikt het, soms klikt het niet. Bands als JD hebben inderdaad te maken met een bepaalde tijdgeest. Als je die klik niet hebt kan ik me nog voorstellen ook dat het voor geen meter klinkt. Muzikaal zijn de mannen geen hoogvliegers. Voor mij persoonlijk ik het de verpersoonlijking van een deprimerende tijd als tiener. Die tijd heeft gelukkig niet lang geduurd, maar tot op de dag van vandaag heb ik " iets" met Joy.

avatar van Koston
geen muzikale hoogvliegers ?
Luister eens naar de basslijnen van Peter Hook, mega fantastisch toch

Ontzettend lame IMHO.

Ontzettend lame IMHO.

Jouw bewondering voor JD kennende, weet ik zeker dat t niet positief is, maar wat betekent het ?

1,0
Ontzettend lam/saai/suf in my humble opinion. Niet om JD nog even te bashen maar ik wil er alleen maar mee aangeven dat wat Koston zegt natuurlijk niet voor iedereen hoeft te gelden (wat hij wel denkt aangezien ik mn oren moet uitspuiten).