Joy Division - Unknown Pleasures (1979)

Label: Factory

1. Disorder (3:33)
  2. Day of the Lords (4:50)
  3. Candidate (3:05)
  4. Insight (4:29)
  5. New Dawn Fades (4:49)
  6. She's Lost Control (3:57)
  7. Shadowplay (3:56)
  8. Wilderness (2:39)
  9. Interzone (2:16)
  10. I Remember Nothing (5:53)
  11. Dead Souls [Live] * (4:25)
  12. The Only Mistake [Live] * (4:12)
  13. Insight [Live] * (3:52)
  14. Candidate [Live] * (2:08)
  15. Wilderness [Live] * (2:32)
  16. She's Lost Control [Live] * (3:47)
  17. Shadowplay [Live] * (3:35)
  18. Disorder [Live] * (3:29)
  19. Interzone [Live] * (2:05)
  20. Atrocity Exhibition [Live] * (6:14)
  21. Novelty [Live] * (4:29)
  22. Transmission [Live] * (3:50)
avatar van VanDeGriend
Ok thanks. Die afkorting gaat me van pas komen.
Tja JD, pakt niet bij iedereen zeg maar. Ken in mijn gehele kennissenkring (buiten al mijn vrienden hier) niemand die t wat vindt en er zitten er toch wat tussen met een brede smaak.

avatar van HiLL
Ik kan ook helemaal niks met deze muziek...ja niet luisteren. Absoluut niet mijn ding dit.

obsessed schreef:

Ik vind de albums heeeel erg goed, maar niet zo geniaal als algemeen word gevonden. Ik denk dat het tragische verhaal van Curtis en het feit dat ze maar 2 studioalbums hebben uitgebracht er behoorlijk aan meehelpt.

Ben het hiermee eens, hetzelfde is bij Buckley het geval, maar het geeft de muziek toch een extra lading, emotie waardoor je het hoger gaat waarderen, bij een somber nummer van Joy zie je Ian Curtis al met zijn hoofd tussen zijn knieen zitten, muziekaal is het zeker geen topper, maar door het bovenstaande toch een album wat eruit springt

Muziek=emotie

Muziek=emotie

Dat is dan het enige waar ik het enigzins met je eens ben. De rest van wat je daar zo net neerschrijft is pure nonsens, als je het mij vraagt. Beide albums van Joy division grijpen mij aan, maar dat heeft helemaal niks te maken met de dood van Curtis of het feit dat er slechts twee albums zijn. Gewoon omdat het vrij emotionele muziek is. Jeff buckley trouwens ook.
Verder vind ik dit muzikaal wél sterk, verdomde sterk zelfs.
Vreemd trouwens dat je Antics dan weer wel in je top10 hebt. Dat is muzikaal gezien al helemaal geen topper en iets van emotie heb ik er ook niet op kunnen ontdekken.

avatar van VanDeGriend
Beide albums van Joy Division zijn tijdloze en briljante platen. Daar heeft de dood van Ian Curtis inderdaad niets mee te maken. Hooguit is de legende wat aangesterkt.
Andre Hazes is ook dood maar zijn albums doen me nog steeds weinig.

avatar van johan de witt
Ik vind Closer duidelijk beter dan deze, maar inderdaad waren het indertijd al vernieuwende en briljante platen, die ook voor Curtis' dood zeer gewaardeerd werden.

Zijn dood heeft bijgedragen aan de mythe (en aan de film die er nu door Anton Corbijn over hem gemaakt wordt) maar zeker niet aan de kwaliteit van de muziek.

avatar van twin

Dat neem ik zo van je aan, toch ben ik van mening dat er een extra lading achter zit, er zijn meer artiesten die emotionele muziek maken, door zijn uiterste daad van hopeloosheid voel je de muziek nog intenser, ik ben ook van mening dat deze 2 albums niet zo hoog in de top 250 hadden gestaan als Curtis nog geleefd had

blijf luisteren het kwartje is nogal koppig

twin schreef:
door zijn uiterste daad van hopeloosheid voel je de muziek nog intenser

Nee, juist door de hopeloosheid zélf. Hij heeft (naar ik aanneem) de jaren voor zijn zelfmoord een niet al te rooskleurig wereldbeeld gehad, en dat vindt hoe dan ook zijn weerslag in de muziek.
twin schreef:

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik denk niet dat ik de enige ben die het hier mee oneens is.
blijf luisteren het kwartje is nogal koppig

Dat zou ik eerder tegen jou willen zeggen over deze plaat.
(Antics heb ik echt vaak zat gehoord en vind ik gewoon geen sterke plaat )

avatar van twin

Ik denk dat voor jou zeker geld Toine, dat je een fan al was ten tijde van de release, maar vele op MuMe net als ik kennnen Joy Division nog niet zolang. Als je ziet hoe de laatste tijd deze band weer opnieuw in de belangstelling staat, door oa de dood van Curtis 25 jaar terug, een special in Oor afgelopen jaar, New Order dat weer bij elkaar komt en niet te vergeten de diverse bands die vaak in 1 adem worden genoemd met Joy, zoals Interpol, Editors.
Alles bijelkaar genomen denk ik dat sentiment een rol gaat spelen en Joy hierdoor hoog in de top 250 staat.
Overigens wil dat niet zeggen dat ik het hiermee oneens ben.

Dat zou ik eerder tegen jou willen zeggen over deze plaat.
(Antics heb ik echt vaak zat gehoord en vind ik gewoon geen sterke plaat)

Het is absoluut minder als Turn of the Bright Lights, hij staat dan ook niet voor niets op 10. Ik zit er over te denken om hem te ruilen voor The Arcade Fire.

twin schreef:
Ik zit er over te denken om hem te ruilen voor The Arcade Fire.

Nee joh, doe niet zo gek !

Joy Division staat denk ik terecht in de top 100 met beide albums. Het is niet voor niets dat ze als referentie worden genoemd bij veel nieuwe bands. Dit is al sinds begin jaren 80 zo.In de Oor's waaraan jij refereert staan ook nog de originele recensies van beide albums. Die waren ook toen al zeer positief. Dit alles zorgt ervoor dat JD op regelmatige basis in de publiciteit is. Dat dat, inclusief het verhaal erbij, aandacht en interesse oplevert van mensen die nog geboren moesten worden toen JD zijn platen uitbracht , is zeker waar. Maar dat t ook echt liefhebbers van de muziek geworden zijn, heeft alles te maken met de kwaliteit van het gebodene.

En geloof me...er zijn meer (zelf) doden die platen hebben uitgebracht en toch weinig stof meer doen opwaaien.

Goed gesproeken Griendmans.
Al heb ik zo'n vermoeden dat Twin niet echt te overtuigen valt. En trouwens, ik was zo rond 1980 ook in geen velden of wegen te bekennen.

avatar van HammerHead
VanDeGriend schreef:

Ik bedoel...wie heeft er nou Alice in Chains...in zijn top 10 staan (best goed hoor, daar niet van) ?

avatar van VanDeGriend
Nou AIC misschien idd niet het beste voorbeeld (vind ik zelf ook geweldig) Ik maak er Falco en Rex Gildo van ok.....

VanDeGriend schreef:

Rex Dildo?! Oef, die heb ik op 11 staan.

Ik denk dat het ook wel scheelt dat AiC al lang en breed over zijn top heen was (en ik geloof ook al een tijd geen nieuw materiaal had uitgebracht) toen Layne Staley overleed. Bij het waarderen van Joy Division's muziek is het misschien moeilijker de mythe te scheiden van de merites van de platen. Ik merk bij mezelf in ieder geval wel dat het een 'toegevoegde waarde' heeft, al heb ik dat nog veel sterker bij New Order's eersteling Movement.

avatar van Castle
Wereld-album

avatar van Nanne
herman schreef:

Is het niet zo, dat movement eigenlijk het derde studioalbum is van JD, maar dan zonder Curtis en met Gilbert? Het blijft dezelfde band, alleen onder andere naam.

luisteraart
"New Dawn Fades"

Misschien wel het beste nummer ooit!

(Na enige jaren weer eens Joy Division aan het luisteren, en wat is het toch goede muziek..)

avatar van Rayaccos
Eindelijk is bij mij het kwartje gevallen na het besluisteren van disorder, dat is pas een week geleden. Ik schaam me diep want dit is echt geweldige muziek. Tikkeltje donkere en heel eerlijke muziek. Het is vooral de puurheid die mij heeft weten te raken.

avatar van the viking
Misschien iets minder dan Closer,maar ook op dit album staan weer pareltjes als Disorder,Shadowplay en mijn favoriet New Dawn Fades ! Lekkere donkere muziek ! 4.5*

niet meer dan een 3.0 kan deze cd van mij krijgen, ronduit saai

dan vind ik een 3 nog hoog (of stem ik zo zuinig?). Alleen al vanwege de hoes + 0,5, en nostalgie...wat een mooie muziek.

avatar van Rayaccos
Ataronchronon schreef:
niet meer dan een 3.0 kan deze cd van mij krijgen, ronduit saai

Vaker luisteren!!

Niet door en door slecht, maar zeker niet goed. Redelijke gitaarlijnen en een slechte zanglijn, tot zover Joy Division. Tijdens het kijken van de film '24 Hour Party People' viel deze muziek nog mee, maar zonder beeld val je echt in een zwart gat...

Wegleggen en over een paar jaar nog 's proberen... Heeft bij mij ook gewerkt.

herman schreef:
Wegleggen en over een paar jaar nog 's proberen... Heeft bij mij ook gewerkt.

Bij mij ook, al duurde het bij mij geen paar jaar, vind closer iets beter

avatar van orbit
Vind Closer zelfs een stuk beter..
Maar hier staan ook prachtige nummers op. Ik zal wel nooit een JD fanaat worden (het is mij net iets te kil en kaal), maar zodra ik het hoor betrap ik mezelf toch altijd weer op voetjes die gaan tappen en willekeurig meebewegen

quote: "Ik bedoel...wie heeft er nou Falco (edit) Rex Gildo (edit) , Inxs of Herman Brood in zijn top 10 staan ?"

Zonder gekeken te hebben: Ik weet toch zeker Sphritz van Herman Brood een aantal keren in een top 10 zal voorkomen, zoniet nummer 1 - ik ga even kijken.

Ook ik vind Closer de klassieker en Unknown pleasures gewoon een goede LP. De live peel (of BBC) sessions zijn overigens ook fantastisch ....

*Laura*
JJ_D schreef:

Slechte zanglijn?

Lost Highway
*Laura* schreef:

Slechte zanglijn?

Mensen die gaan letten op de zang bij Joy Division hebben de muziek zowiezo niet goed begrepen. Dat rauwe, ietwat valse stemgeluid van Curtis dat toch weet te raken, dat is nu net de charme van Joy Division.