Riverside - Second Life Syndrome (2005)

Polen
Rock / Metal
Label: Inside Out

1. After (3:31)
  2. Volte-Face (8:40)
  3. Conceiving You (3:40)
  4. Second Life Syndrome (15:40)
  5. Artificial Smile (5:27)
  6. I Turned You Down (4:34)
  7. Reality Dream III (5:01)
  8. Dance with the Shadow (11:38)
  9. Before (5:23)
Weinig boeiend nummer vind ik.
Gigs ook bekend en de zalen zoals gewoonlijk weer Helmond, Zoetermeer en Hellendoorn zelfs. Niet echt ideaal

avatar van THEMARSVOLTA
Nummer vond ik wel aardig, het is een beetje een tussendoortje voor het grotere werk... Conceiving You -> Second Life Syndrome.

Mooi gezongen trouwens.

ThirdEyedCitizen schreef:
Weinig boeiend nummer vind ik.

Ze komen ook in Tilburg (013) op het Symforce festival.

avatar van Soul Dreamer
ThirdEyedCitizen schreef:
Weinig boeiend nummer vind ik.

Hellendoorn! Idiaal voor mij! 'k had ze nog liever in Hardenberg gezien, maar Hellendoorn is uitstekend!

avatar van Nakur
Casartelli schreef:
Riverside. Een nieuwe hype, een nieuw geluid. Inmiddels een gemiddelde boven de 4 en al 15 stemmen, wat op MuMe heel wat is voor een modern progressief album.

ik moest even gniffelen toen ik dit bericht uit 2005 terug las.

Nee SLS is een goede opvolger die niet kan tippen aan het debuut

voltazy
vroeger

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ah, er worden oude berichten van mij gequoted. Dan doe ik zelf ook even mee.
Casartelli schreef:
Wel, in de Symfo 25 (Arrow classic rock) stond dit jaar ook het titelnummer vermeld. Nou hoef ik me daar niet direct zorgen over te maken, dat soort lijsten is nou eenmaal wat hypegevoelig en dat is op zich ergens ook wel weer aardig (vorig jaar bijvoorbeeld ook een nummer van de toen recente cd van Mostly Autumn dat dit jaar goddank weer verdwenen was).

Nou had ik deze cd al een hele tijd niet meer gehoord, dus ik kon er met een relatief open vizier weer naar luisteren. Tja, wel aardig, niet helemaal zo pathetisch als in mijn herinnering. Wel duurde het wat lang en op een gegeven moment begon die zanger heel raar te doen: oem-pe-toem-pe-toem-pe-toem ofzoiets. Knappe zang lees ik hierboven, dat zal het wel zijn dan...

Genoemd festijn op Arrow is gisteravond weer begonnen. SLS (het nummer) was in de Symfo-25-plus-toegiften gezakt naar de 28e plaats, ik neem aan dat hij er volgend jaar gewoon helemaal uit ligt. Eigenlijk begint het nummer best mooi en daarna raak ik het een beetje kwijt... ik vind het nog lastig om de vinger erachter te krijgen wat er precies aan mankeert. De muziek heeft wel de ingrediënten maar net niet de chemie.

avatar van notsub
Wat een lekker luisteralbum is dit. De CD staat vol met sfeervolle klanken die wel doorspekt zijn met erg bekende invloeden, maar dat mag de pret niet drukken. Af en toe een grunt is ook geen bezwaar, zodat er een niet een originele, maar wel een lekkere CD overblijft.

voltazy
notsub schreef:
Af en toe een grunt is ook geen bezwaar.

net hoe je het noemt

avatar van bonothecat
Deze cd is terug van weggeweest in mijn persoonlijke top 10. Het is een cd die mij emotioneel weet te raken...en dat zijn eigenlijk maar bar weinig cd's. En de pink floyd rifjes blijven erg goed.

Kingsnake
Het is allemaal niet zo slecht.
Maar boven de middenmoot zal het nooit uitkomen.
Daarvoor zijn de muzikanten gewoon niet getalenteerd genoeg voor.

Ook moeten ze eens leren de eindmix wat beter te doen.
Wat zitten de drums slecht in de mix. Dof snaregeluid en ditto voor de cymbalen.

Gitaarsolo's zijn lekker en melodieus. Gelukkig niet overpretentieus, zoals zo vaak in het genre.

Zang is middelmatig en dat geldt ook voor zanglijnen.

De plaat luistert wel lekker weg, maar het klinkt nog steeds of je naar een demo luistert.

avatar van Ayreonfreak
Kingsnake schreef:
Het is allemaal niet zo slecht.
Maar boven de middenmoot zal het nooit uitkomen.
Daarvoor zijn de muzikanten gewoon niet getalenteerd genoeg voor.

Ook moeten ze eens leren de eindmix wat beter te doen.

Zang is middelmatig en dat geldt ook voor zanglijnen.

Zo slecht vind ik de eindmix eigenlijk helemaal niet. Ik kom nog wel eens erger tegen. Wat drums betreft ga ik jou zeker niet tegenspreken, is denk dat je daar wat meer inzicht in hebt dan ik
Maar al met al is mij de mastering of produktie nooit in negatieve oo(r)punt opgevallen...

Ayreonfreak schreef:

Met name valt me de rommeligheid op in het begin en het eindstuk van nummer 4. Het middenstuk is trouwens briljant met het elec. pianootje.

Ook de groovy rocker Art. Smile irriteert me. Terwijl de gitarist zijn uiterste best om gave riffs en ditto solo's te spelen, verampeneert de drummer het geheel (en ik ben van menig dat hij het niet met opzet doet, maar het productie had hem wast strakker in de mix moeten zetten).

Het zijn vooral de ballads en de rustige stukken die meevallen.

avatar van Tijmennn309
Ben het met Kingsnake eens, de drummer heeft volgens mij best wel wat in huis, maar het lijkt wel of er tijdens de productie van deze geweldige plaat overigens, het geluid van de drums ivm de andere instrumenten is teruggeschroefd. Dit viel me ook al op bij Rapid Eye Movement.

Riverside is bij mij net zo goed (en snel) binnengekomen als Porcupine Tree. Topnummers op deze plaat: Conceiving you, Dance with the Shadows, Reality Dream III, het titelnummer is van ongekende schoonheid.

Kingsnake
In het licht van de nieuwe ceedee, deze toch maar weer iets hoger gewaardeerd.

Ook als is de productie nog ietwat zo/zo op deze plaat, de songs staan tenminste als een huis. Lekker melodieus en niet overthetop progmetal-ish.

Misterfool
weinig orgineel
weinig bijzonder instrument en ritmegebruik

maar met ontzettend veel gevoel en met smaak gemaakt. het is ze zelfs gelukt om mij de gruntst te laten waarderen.

en zeg nou zelf VolteFace is gewoon briljant. 5* zonder meer

avatar van dirkje25
Een hele stap vooruit van Out Of Myself, die alleen bij vlagen echt boeiend was, het zou vanaf hier ook gewoon steeds beter worden, met het voorlopige hoogtepunt op ADHD.

*4,0

nicoot
Gisteren gezien in Bunde bij Maastricht (ja, 't was ver from where I live) en 't was echt de moeite. Voorprogramma was The Pineapple Thief, die waren ook niet slecht, maar als je niks kent van hun muziek, zal dat ook niet onmiddellijk aanslaan tijdens een optreden.
Soit, Riverside was echt sterk. Ze hebben een dik uur en half gespeeld met twee encore's, The Same River, Anno Domini High Definition in z'n geheel en nog wat nummers erbij. Zeer goede band, mijn waardering is alleen maar gestegen. Vandaar nu de aanschaf van deze plaat hier. Hopelijk evengoed of nòg beter dan OOM.

avatar van Ayreonfreak
nicoot schreef:

Toevallig vandaag als voorbereiding voor het concert van vrijdag a.s. in Zwolle maar weer eens gedraaid. In mijn optiek is dit album toch echt een stukje beter dan Out Of Myself, vandaar dat ik mijn cijfers toch even heb aangepast. Gek genoeg had ik deze al wel in mijn top tien staan, terwijl ik het een 4,5 als cijfer gaf, terwijl ik OOM op de maximale score had staan en niét in de top tien. Gelijk maar even veranderd.

Ik vind anderhalf uur eigenlijk een beetje kort. (althans, dat schrijf je... een beetje krom ) Klopt dat wel en is het niet toevallig twee en een half uur?

nicoot
Ayreonfreak schreef:

Even denken, TPT is begonnen om 20u en gestopt om 21u15. Riverside is rond 21u50 begonnen en gestopt om 23u20 en dan nog na 2 encores. Dus qua speeltijd zal het zeker niet meer dan 1,5 uur geweest zijn...
TPT heeft als voorprogramma wel lang gespeeld hé, normaal is dat maar maximum drie kwartier.
Mijn perceptie gisteren was wat in de war, want het léék veel langer. Lange instrumentale stukken enzo. Van OOM hebben ze slechts drie nummers gespeeld. "The Same River" is voorbijgevlogen omdat ik dat zo goed ken, maar een ander nummer van bv. 7 minuten - dat ik dan niet ken - leek dan in mijn ogen veel langer...

avatar van Harrymans
Kingsnake schreef:

Het zijn vooral de ballads en de rustige stukken die meevallen.

Ben het helemaal met bovenstaande eens wat betreft de mix, end an vooral de drums. Als je dan weer albums zoals Pure van Pendragon beluistert weet je weer hoe drums horen te klinken

rico24
Second Life Syndrome .........wow

avatar van Snowblood
Tot op de dag van vandaag is dit nog altijd een van de beste, al dan niet de mooiste cd die ik ken.

True.

Draai hem weer meer en meer... na de twee geniale lunatic soul albums heb ik een zwak gekregen voor deze heer Duda ...

avatar van Alexepex
We schrijven 2005.

Op verschillende fora's kwam ik de naam Riverside tegen, voor mij op dat moment een totaal onbekende band.
Er werd veelvuldig positief gesproken over de album OOM, wat ik een rare titel vond maar was me er toen totaal niet van bewust dat het hier om een afkorting ging.
OOM staat natuurlijk Out of Myself, een album die ik pas later ontdekte.

Op aandringen van een paar mede-progresievelingen was Second Life Syndrome mijn eerste kennismaking met deze Poolse band.
Volgens sommige kan men Riverside vergelijken met bands als Porcupine Tree of een Dream Theater maar de vergelijking met vooral Dream Theater gaat voor mij niet helemaal op.
Ik vindt Riverside meer een stap tussen het wat stevigere neo-prog en prog-metal met Pink-Floyd- elementen maar dan ontdaan van alle virtuoze technische hoogstandjes van bijvoorbeeld een Dream Theater.
Het is progressief, het is technisch maar men overdrijft nergens.
Riverside is vooral een echte band-gebeuren. Niemand excelleert boven de ander al staat de Gilmour-achtige gitaarwerk van Piotr Grudzinski wel prominent naar voren geplaatst.
De ritmesectie Mariusz Duda en drummer Piotr Kozieradzk is solide, zonder teveel fratsen en de keyboards van Michal Tapaj zorgt voor de juiste binding maar de zang is wat monotoon te noemen.
Al past het goed bij het muziek, Mariusz is geen geweldige zanger en zijn de grunts meer een toevoeging dan een waarde.

Op het eerste gezicht staat het nogal vreemd dat de cd opent met de nummer After en eindigt met Before, maar de uitleg hiervoor is simpel want After is gewoon het eerste nummer na Out of Myself en Before is het laatste nummer vóór de toen nog titelloze derde cd, Rapid Eye Movement.
Grappig trouwens is dat After qua opbouw en sfeer een Lunatic Soul, Mariusz' solo project, sfeertje herbergt.
Het tweede nummer Volte-Face is echter waar het echt begint.
Goede uptempo nummer met vrij stevige momenten, her en der wat grunts, met goed gitaarwerk van Piotr Grudzinski, een naam die je nog wel wat meer tegen gaat komen, zo ook in het nummer wat volgt, Conceiving You, wat een juweeltje genoemd mag worden.
De titeltrack Second Life Syndrome, een epic verdeelt in drie delen, staat een beetje misplaatst. Meestal word een epic of op het eind of in het midden gezet, maar daar staat hij nu iets voor.
Wellicht had het handiger geweest om het nummer om te draaien met bijvoorbeeld Artificial Smile. Dit is niet het goede moment van de cd waar je er klaar voor bent om naar zo'n epic te luisteren.
Het is in ieder geval een leuke nummer die met toevoeging van de instrumentale derde deel, toch iets té lang door borduurt.
Artificial Smile is mede omdat het een sfeer oproept van iemand die letterlijk op het randje balanceert een nummer die perfect bij het concept past, maar alle 'gekte' die in dit nummer voorbij komt is voor mij iets teveel van het goede en bestempel ik dan ook als het zwakste nummer van het cd.
Daarna gaat de cd gelukkig weer de goede kant op met hoogtepunten als I Turned you Down, luister maar 's naar het sfeervolle gitaarspel van, daar is ie weer, Piotr Grudzinski, het knotsgekke instrumentale Reality Dream III waarvan deel I en II terug te vinden zijn op Out of Myself en het magistrale Dance With the Shadow waar alle registers worden opengetrokken en wordt de cd op een uitstekende, bijna mystieke manier afgesloten met het al genoemde Before.

Al met al is Second Life Syndrome een goede tweede cd waar het door de bank genomen veel steviger aan toe gaat dan op zijn voorganger en maar die ook veels te snel voorbij is.
Voor je het weet hoor je de laatste vervormde schreeuw en wordt je wakker uit een progressieve roes die zelfs na al die tijd niet snel verveelt.

Het moet gezegd worden, de muziek van Riverside moet je liggen maar ik kan er nog steeds veel van genieten.

Een terechte 4.

Ozric Spacefolk
Ik was altijd nogal negatief over deze band, omdat ze nogal knullig en geforceerde atmosferische progrock maken (vind ik)...

Toch vallen mij twee dingen op, die wel positief zijn... De gitarist speelt heel lekker en de zang is toch wel fijn (lekker zeurderig en dat poolse accent vind ik wel schattig)...

Maar ik blijf erbij, dat de band beter was geweest met een betere drummer (of in ieder geval beter drumgeluid) en een tweede gitarist ipv een toetsenist...
De toetsenist speelt echt voor Jan Doedel mee, heb ik soms het idee...

avatar van Bravejester
Ozric Spacefolk schreef:
De toetsenist speelt echt voor Jan Doedel mee, heb ik soms het idee...

Ik denk dat je ze nog niet live hebt gezien want dan merk je wel dat de toetsenist zeker belangrijk is in de band.

Niet alleen dat, zonder Lapaj lijkt het nergens meer op. Die jongen toetst er flink op los. Vooral bij hun laatste EP merk je dat het niveau van de band flink gestegen is, en dan met name dat men nog meer een synergie vormt, alle vier zijn even belangrijk.

Overigens blijft Riverside meer genieten van Duda's mooie baspartijen. Die staan toch ook vaak op de voorgrond.

Ozric Spacefolk
Fluisteren en fluiten in de muziek vind ik niks. Dus dat eerste nummer met dat gefluister, ik kan er niks mee. Het ergert mij enorm. De rest van het nummer is wel erg leuk.

Ozric Spacefolk
Eindconclusie: op de eindmix en het veel te drukke en rommelige drumwerk na, is dit toch een erg lekker werkje. Lekker duistere rock, op de rand van metal. En het zijn vooral de gitarist en de zanger die mij doen teruggrijpen naar deze plaat.