Riverside - Second Life Syndrome (2005)

Polen
Rock / Metal
Label: Inside Out

1. After (3:31)
  2. Volte-Face (8:40)
  3. Conceiving You (3:40)
  4. Second Life Syndrome (15:40)
  5. Artificial Smile (5:27)
  6. I Turned You Down (4:34)
  7. Reality Dream III (5:01)
  8. Dance with the Shadow (11:38)
  9. Before (5:23)
avatar van Snappy
Ben best benieuwd naar jouw "originele" bands. Ben bang dat het een gebed zonder einde wordt. Daarnaast ben ik ook bang dat je door de bekende mand valt. Ik zit me zo te bedenken dat dit niet juiste plek om over bovenstaande te gaan discussieren. Misschien een idee om een nieuwe topic aan te maken in het forum.

Waldo Jeffers schreef:
Jahoor, ik heb het album beluisterd, juist omdat het zo populair is (ik geef nooit m'n mening als ik dat niet heb gedaan). Jonge band of niet... als een band zichzelf dat de progressieve metal-scene wil rekenen, kan je toch wel verwachten dat ze progressief zijn, en dat is dit dus niet... En eigen sound heeft het helemaal niet. Zoals ik al vermeld heb is dit allemaal als eens voorgedaan (ook de eigen sound ja), maar dan beter (---> subjectief uiteraard). En nog eens: ik kan je tientallen jonge bands noemen die wél origineel zijn

Dan ben ik wel eens benieuwd naar dat lijstje van 10!

avatar van Waldo Jeffers
Ik stel eigenlijk voor dat we deze discussie hier laten voor wat het is (nee, ik geef me niet gewonnen ). Tenslotte is het hier niet de plaats voor & kan deze discussie gaan verwateren in een eeuwig welles-nietes spelletje. Tenslotte is smaak iets subjectief, hoe je Riverside ook mag verafgoden of haten (---> extreem voorgesteld). En als je meer wil weten, idd beter een nieuw topic of zelfs een PM

Waldo Jeffers schreef:

Het gaat mij er niet om dat Riverside "je-van-het" is, het gaat mij er om dat ik niet kan ontdekken waarom Riverside niet origineel is... en dan ben ik juist benieuwd van jonge bands waarvan jij vindt dat die dat wel zijn.
Als je er daar eens een paar van noemt, dan ben ik benieuwd of dat zo is (objectief gezien!)

avatar van Waldo Jeffers
In dat geval wil ik even iets verduidelijken: ik bedoelde met jonge progressieve bands: bands die reeds snel progressief waren (zoals in het verleden Genesis, Pink Floyd & King Crimson bijvoorbeeld). In dat licht kan ik Anglagard, Anekdoten, The Mars Volta, Tool, Discipline, Landberk, Opeth, Tortoise, ... (& vast nog wel enkele bands) noemen. Maar hetgeen me overigens bij RS opviel is dat ze nogal wat van Opeth, Anathema & OSI gekopieerd hebben, en het origineel mij beter beviel.

Waldo Jeffers schreef:

Kopietjes van een aantal verschillende bands vormen samen dan weer een 'eigen' sound...

avatar van Pruut
Opeth is veel harder en bruter, en Anathema vind ik ook niet echt hetzelfde. Riverside gebruikt veel meer die gitaarsolo's die ik bij Anathema ( in ieder geval niet bij de albums die ik heb geluisterd) gehoord heb. Maarja, voor mij was Riverside na Opeth 1 van de eerste progressieve bands, dus dan ben ik misschien niet zo kritisch qua originaliteit.

Pruut schreef:

Als jij het het maar mooi vindt!!

Ik vind het prachtig

Ik vind het weergaloos!!

UmmaGumma 44 schreef:

Dat is natuurlijk ook een invalshoek ja. Maar ach, je kan over progressiviteit & originaliteit van een band bezig blijven. Ik las net ergens anders een goeie uitleg daarrond. Je hebt bands die progressief blijven zijn & je hebt bands die de grote progressieve bands uit de jaren '70 en verder kopiëren. RS behoort tot de 2e soort (lijkt me duidelijk) & enkele van de door mij genoemde bands tot de 1e... Dat wil zeggen dat beide bands progressief kunnen zijn, maar op een andere manier dus. Voor mij is RS dit niet op de 1e soort, maar buiten dat doet het me verder heel weinig, wat me best ontgoochelde eigenlijk, want het had potentieel.

avatar van UmmaGumma 44
..., want het had potentieel.

Misschien moet je ze eens live gaan bewonderen, dan hoop ik dat je mening wordt bijgesteld... zo niet, dan even goede vrienden...

Zaterdag 10 juni op Arrow Rock !!!

Iemand die op Arrow Rock was en de setlist ongeveer kent?
Ik kende deze groep enkel van naam en had dus niks van ze gehoord.
Het was een goed optreden hoewel ik niet alle nummers evengoed vond. Vooral het voorlaatste nummer (denk ik) vond ik prachtig. Iemand die weet welk dit was? Ganse setlist is natuurlijk ook welkom!

Avitas Sibannac schreef:
Iemand die op Arrow Rock was en de setlist ongeveer kent?
Ik kende deze groep enkel van naam en had dus niks van ze gehoord.

Was een fantastisch optreden tijdens Arrows! Ik kan de setlist niet produceren, maar ik kan je wel de albums aanraden van "Second Life Syndrome" en "Out of Myself" te beluisteren of zelfs aanschaffen! Zeker geen miskoop (wel enigszins subjectief).

Omayyad
The Curtain Falls

Was een fantastisch optreden tijdens Arrows! [/quote]

Mee eens

avatar van mathias
Na een half jaar in bezit te hebben, ben ik er eigenlijk nog steeds niet helemaal uit. Bij momenten vind ik het echt geniaal, de dag erna dezelfde song weer een stuk minder. De Prijsbeesten op dit album (conceiving you, 2nd life syndrome) niet meegerekend natuurlijk, want die zijn helemaal geweldig. Voorlopig 4* dus (want dit blijft oerdegelijk), een halfje minder dan zijn voorganger, die ik wél helemaal goed vind en altijd kan appreciëren.
Vreemd trouwens dat het bij de meeste van jullie omgekeerd is (deze krijgt meestal een hogere score). Geen idee waar dat aan ligt eigenlijk

avatar van Status Seeker
Ik begin dit album steeds beter te vinden, maar een gemiddelde Opeth cd vind ik mooier (als ik mag vergelijken). Voorlopig 3,5*

Status Seeker schreef:

Inderdaad een vreemde vergelijking!

Een gemiddelde Opeth cd bestaat volgens mij niet

avatar van Status Seeker
obsessed schreef:
Een gemiddelde Opeth cd bestaat volgens mij niet

willekeurige

avatar van Jason28
Conceiving You, naar mijn mening een van de allerbeste ballads die ik ooit heb gehoord. De rest van de cd is ook erg goed maar haalt bij mij net niet het niveau van Out of Myself.

Ik ken de band net en ik kan nu al geen genoeg krijgen van Dancing With The Shadows, nu mijn oren nog richten op de rest van de nummers

maniac
Een van mijn favoriete bands van de laatste tijd,alle 3 cd's van hun gekocht. (doe ik niet zo vaak van een bepaalde band)

avatar van THEMARSVOLTA
Vandaag binnen gekregen, al bezig aan mijn 3de luisterbeurt. Prachtig muziek, mooie passages en schitterende zang. En geen 1 slecht nummer. Beter dan menig amerikaans prog-bandje(om ze maar even snel in een hokje te duwen).

Had het album al op de PC staan, maar zulke muziek komt natuurlijk echt tot zijn recht op een goede geluidsinstallatie.

Top album: *5

-Dinsdag waarschijnlijk Out of Myself binnen, can't wait

avatar van Alarum
Nou dit wordt dus mijn eerste reactie/review/wat dan ook op een album. En ik moet zeggen ik kies ook meteen een goed album uit

Want jongens jongens, wat kunnen die mannen van Riverside er veel van. Ik ga deze review per nummer doen, want dat lijkt me het makkelijkst.

After: Wat een zeer mooie en aparte intro is dit, ik krijg er meteen een inheems sfeertje bij, en ik ben verrast dat dit nummer niet snel verveelt, en hoe mooi ze de stemmen door elkaar heen hebben laten gaan. [8/10]

Volte-Face: Het eerste ''echte'' nummer op het album, en echt de eerste keer dat ik hoorde was ik met open mond aant luisteren, naar hoe het allemaal zo perfect in elkaar zit. De fantastische maar ietwat vreemde sfeer die er in dit liedje hangt. Dit is ook een van mijn favoriete nummers op deze plaat. En wat kan die vent toch mooi zingen *jaloers* [10/10]

Conceiving You: Aaah, de ballad op het album. Van het wat hardere en sneller Volte-Face over naar een prachtige ballad. De mannen van riverside kunnen het gelijk. Het hele verhaal achter het liedje is ook prachtig en je wordt helemaal opgenomen in de sfeer, die er hoort te zijn. Het is dat ik maar 2 nummers kon kiezen als mijn favoriete op dit alum, anders had deze er ook zeker bij gehoord. [9/10]

Second Life Syndrome: Het langste nummer van de hele plaat. Maar liefst een welgetelde 15 minuten en 40 seconden. En wat kunnen ze dat goed, zonder dat je maar éen moment hebt dat je zegt, dat het gaat vervelen. En daar moet je goed voor zijn om dat te kunnen presteren. Het lied is opgebouwd in verschillende delen, en dat komt heel mooi naar voren in het nummer, alweer: Super nummer van Riverside [10/10]

Artificial Smile: Het begin van dit nummer, is vele malen anders dan andere nummer op dit album, anders ingestelde gitaren, zodat het een oud rock en roll geluid heeft. Zeer cool gedaan, tekst is briljant, doet me denken aan mezelf, altijd tegen de trend, endergelijken ingaan. Ondanks het begin van dit nummer krijgt het later een typische riverside geluid, en (ja ik kan het niet vaak genoeg zeggen) de zang, hij zingt super en en schreeuwt ook op een meest aparte manier, zoals ik niet eerder had gehoord. Prachtig. [9/10]

I Turned You Down: Dit vind ik het minst mooie nummer op het album, nevertheless, is het nog een prachtig nummer, maar gewoon minder dan de andere. [7,5/10]

Reality Dream III: De derde uit de Reality Dream Trilogie, op Out of myself stonden de andere twee. De liedjes zonder zang. En ik meot zeggen dan presteren ze het nog om een goed en lekker wegluisterend nummer te produceren! Schitterend! [8,5/10]

Dance with the Shadow: Mijn favoriete nummer op dit album, het meest ''kerk''achtige begin tot het ruwe en o zo lekkere einde. Dit nummer boeit me van begin tot het eind, de tekst is goed, de drums, gitaren en zang is fantastisch. De solo's zijn zo goed, ik kan er heerlijk bij wegdromen. Ik ben haast verliefd op dit nummer
Het meest fantastische nummer op dit schitterende album [11/10] (ookal kan dat niet)

Before: Deze outro (als je het zo kan noemen, want het nummer bedraagt 5 minuten ruim.) is het tegenovergestelde van After. Het is een zeer rustig en makkelijk wegluisterbaar nummer, wat ik al vele keren heb geluisterd, en wat kan ie toch mooi zingen.

Al met al geef ik dit album een volle 5, want het verdient alle respect en de mannen van Riverside natuurlijk ook. Dit is een absolute aanrader voor mensen die voor de progressieve kant van rock/metal luisteren. Ik zou zeggen dit is een must-have, koop het, draai het, en raak er aan verslaafd. Laat je wegdrijven op de o zo goede sfeer van dit fantastische album!

groeten, Corne

avatar van Pruut
Mooie review Zelf ben ik ook het meest fan van Dance With Shadow... Daar kan ik nooit genoeg van krijgen. Maar nu ben ik toch benieuwd... wat geef je voor Before?

avatar van Jason28
oohhhh wat heb ik toch een spijt dat ik bij Arrow net iets te laat binnen kwam!!

Jason28 schreef:

Binnenkort zijn ze weer in Zaandam (14/9), Hardenberg (15/9) of Helmond (16/9) te bewonderen...