Wilco - Kicking Television (2005)

Alternatieve titel: Live in Chicago

Label: Nonesuch

1. Misunderstood (6:09)
  2. Company in My Back (3:44)
  3. The Late Greats (2:41)
  4. Hell Is Chrome (4:56)
  5. Handshake Drugs (6:24)
  6. I Am Trying to Break Your Heart (6:04)
  7. Shot in the Arm (4:51)
  8. At Least That's What You Said (5:19)
  9. Wishful Thinking (4:27)
  10. Jesus, Etc. (4:00)
  11. I'm the Man Who Loves You (3:58)
  12. Kicking Television (3:03)
  13. Via Chicago (5:15)
  14. Hummingbird (3:20)
  15. Muzzle of Bees (4:50)
  16. One by One (3:26)
  17. Airline to Heaven (4:41)
  18. Radio Cure (4:42)
  19. Ashes of American Flags (6:04)
  20. Heavy Metal Drummer (3:22)
  21. Poor Places (5:32)
  22. Spiders (Kidsmoke) (11:17)
  23. Comment (6:13)
hij heeft wel een leuke naam

avatar van dudehere
Ben benieuwd, live albums voegen vaak weinig toe naar mijn idee.
Maar misschien deze keer wel.

ik ben ook benieuwd, wilco is live heel erg goed...

Zeker! Wat een fantastisch concert was dat vorige maand in Paradiso zeg!!! Geweldig!!

Xander
Deze zou ik wel eens durven kopen... Tot nu toe heb ik enkel A ghost is born van Wilco en die valt heel goed mee!

Xander
Vandaag nog enkele cd-winkels binnengestapt -> geen spoor van wilco :-s

avatar van dudehere
Nog even wachten op de site http://www.wilcoworld.net/ staat als release datum 15 november.
Op die site kun je trouwens ook al 4 nummers van het album luisteren.

avatar van papat
fantastische plaat. veel van de laatste studio plaat, maar deze versies zijn net wat rouwer. persoonlijk vind ik dat erg mooi. voor beginners goeie kennismaking met wilco.

Wat een indrukwekkende live-plaat. Mooie setlist en bijzonder goed gebracht.

Jon
Ik heb een vraag: Weet iemand van jullie wanneer Wilco weer in Nederland een concert geeft? Ik heb die van vorige maand gemist. ..

avatar van LittleBox
Dit is echt héél erg mooi....

Zo! Verhoogd naar 5 sterren. Ik kan geen genoeg krijgen van deze plaat.

Allmusic
Ik was nog niet bekend met het werk van Wilco, maar dit live-album smaakt absoluut naar meer... Erg mooi. 4,5*

avatar van LittleBox
Het zou toch wel heel fraai zijn wanneer dit concert ook op DVD wordt uitgebracht. Wishful Thinking?

Gewoon een liveplaat hoor. Niet echt bijzonder.

avatar van Marty
Vind het meer dan een gewone live plaat. Sommige nummers, met name van A Ghost is born, komen veel meer los en zijn veel toegankelijker dan deze laatste studio-plaat. En Easy Listening ??? Snel je mond spoelen! Dit is Muziek Voor Moeilijke Momenten!!!

avatar van LittleBox
Precies! De liveversie van Handshake Drugs is ineens een stuk venijniger dan de albumversie. Schitterend, zoals die gitaren erin knallen. En wat te denken van het prachtige Misunderstood, Via Chicago en het Spiders (Kidsmoke). Hulde hulde hulde!

avatar van van elst
"the name of this band is talking heads" is hiernij ontroond als beste live plaat aller tijden

Zonder twijfel één van de beste live-albums in mijn bezit. Vooral op deze regenachtige dag dringt de muziek extra diep door. Het eerste deel is een aaneenschakeling van hoogtepunten. Het tweede deel had bij mij wat meer tijd nodig om uiteindelijk toch ook helemaal open te bloeien. Naast het werk van het voorafgaande album 'A Ghost is Born' wordt er verder een smaakvolle selectie gemaakt uit het andere werk. Het geluid is ronduit indrukwekkend, de versies zijn iets ruwer dan de albumversies en de publieksinteractie zit perfect gedoseerd in de mix (een manco van vele live-albums waar dit of wel te stil of te luid is)

Goed live album. Een flink aantal sterke tracks, maar toch ook een paar iets mindere. Het geluid is inderdaad wat ruwer dan de studioversies en dat is alleen maar een pluspunt.
Toch mis ik wat chemie, wat sparkles. Soms is het er, zeker tegen het einde met Poor Places en Spiders. Het slotnummer is dan toch weer wat mat.

Deze cd haalt niet het niveau van het briljante Sky Blue Sky, maar is wel een prima aanvulling met de vele grote 'hits' hierop van de andere albums.

Eén van de beste LIVE Best of..cd ooit gemaakt. Slaapt iedereen nou? Is pas 3 jaar oud of beter gezegd jong. Verdient een 2e kans. Wie pakt de handschoen op? Reakties graag!!!! WILCO is de naam de van band . WILCO, juist ja

avatar van LittleBox
Ben ik het érg mee eens en heb dus al vaker gepost. Jammer dat dit concert niet op DVD is verschenen...

Liveplaten, het ontlokt uiteraard (impliciet) altijd een vergelijking met het studio-repertoire van dezelfde groep. En dan is dit naar mijn bescheiden mening één van die schaarse releases die er daadwerkelijk en met verve in slaagt om een meerwaarde te bieden tegenover het studiomateriaal, om meer te zijn dan een overbodige opportuniteit voor groep en label om nog eens langs de kassa te passeren wanneer die nieuwe CD enkele jaren op zich laat wachten. Neem onder andere I'm the man who loves you, Radio Cure, Company in my back en handshake drugs, allen reeds ijzersterke songs die met merkelijk meer panache worden gespeeld dan hun tegenhangers op YHF & AGIB. One by One en vooral Airline to Heaven klinken dan weer veel helderder dan op de bijwijlen eerder rommelige samenwerking met Billy Bragg en Ashes of American Flags krijgt hier door een epische gitaarpartij op het eind een geslaagde make-over.
Enkel poor places (ik mis de intensiteit van die noise explosion op YHF) & I am trying to break your heart (sowieso moeilijker uitvoerbaar) zijn nadrukkelijk (maar geenszins storend) inferieur tegenover het materiaal op de reguliere CD's, en die cover van Comment had eerlijk gezegd ook niet meteen gemoeten.
Enfin, schieten er 20 nummers over die Wilco's uitstekende livereputatie alleen maar bevestigen. Sterke shit.

avatar van Yeahz
Wat is dit ontiegelijk mooi zeg.. Zo oprecht, zo direct, zo in harmonie.
Tweedy en consorten bewijzen op Kicking Television dat ze live nog beter tot hun recht komen dan op hun al niet te versmaden studioplaten.

Stuk voor stuk zijn het nummers die je kunnen raken op het bot, je meezuigen in een draaikolk van emoties. Eigenlijk kan ik hier niet eens de geschikte woorden voor vinden. Misschien is het nog het best te vergelijken met een warm nest, een plek waar je je thuis voelt. Wilco's nummers voelen hier zo natuurlijk en warm aan dat ze voor mij een soort van deken vormen waaronder ik maar wil blijven woelen en woelen. Er gebeurt namelijk zoveel interessants in de wereld die Wilco bevolkt, waarvan wij op deze manier deelgenoot worden.

De mix van nummers van Yankee Hotel Foxtrot met A Ghost Is Born (met een enkele aanvulling van een ander album) vormt een geweldige symbiose. De nummers komen echt zo goed uit de verf. Het is letterlijk of er een warme gloed neergedaald is over de muziek die al in schets op de albums was weergegeven.

Als er een soort van verliefdheid mogelijk is met muziek, heb ik dat gevoel bij Kicking Television. Laat dat gevoel nou maar nooit over gaan

Mooi geschreven reaktie, waar ik het helemaal mee eens ben!!!

avatar van Yeahz
Ik heb besloten om deze plaat op de allerhoogste trede van mijn top 10 te plaatsen.

Op de momenten dat ik aan het denken ben, op de momenten dat ik wil gaan slapen, op de momenten dat ik mijn kamer op ruim, op de momenten dat ik verliefd ben, op de momenten dat ik mij neerslachtig voel, op de momenten dat ik de avonturier in mij voel, op de momenten dat ik melancholisch ben, op de momenten dat ik in een goede stemming ben, op de momenten dat ik achter mijn computer zit..

Op al die momenten (plus nog onnoemelijk veel meer die het vermelden waarschijnlijk niet waard zijn) is dit de plaat die mij het meest weet te raken, die zo'n bijzondere betekenis voor mij heeft.

Het vakmanschap op instrumentaal gebied is natuurlijk al geweldig, maar laat ik vooral de teksten niet buiten beschouwing laten. Uiteindelijk zijn het namelijk Tweedys hersenspinselen die mij zo fascineren en vervoeren.

One by One:

One by one the teardrops fall as I write you
One by one my words come falling on the page
One by one my dreams are fading in the twilight
One by one my schemes are fading fast away

One by one the flowers fading in my garden
One by one the leaves are falling from the trees
One by one my hopes are vanished in the clouds clear
One by one like snowflakes melting in the breeze

One by one my hair is turning gray
One by one my dreams are fading fast away
One by one I read your letters over
One by one I lay them all away

One by one the days are slipping up behind you
One by one the sweetest days of life go by
One by one the moments stealing out behind you
One by one she'll come and find not you or I

One by one I hear the soft words that you whispered
One by one I feel your kisses soft and sweet
One by one I hope you'll say the words to marry
One by one to one by one forever be

-----------------------

Voor mij is 'One by One' een voorbeeld van de diepte van de zee waarin Tweedy ons doet zwemmen. Hier zit zoveel in: liefde, melancholie van het bestaan, eenzaamheid, hoop. De manier waarop Tweedy dit allemaal brengt is aangrijpend, een klasse apart. Er zit iets natuurlijks in zijn stem, in zijn manier van zingen, alsof alles vanzelf gaat. Het lijkt allemaal net uit het leven gegrepen.

Wilco speelt een spel met het leven, verwachtingen, hoop en vrees en komt als winnaar uit de bus. In al zijn eenvoud, in al onze individuele uitdagingen is 'het' leven te vinden. Kicking Television schept voor mij ruimte om introspectie te kunnen plegen, het raakt iets elementairs bij mij. Hoeveel schoonheid kan iets bevatten..

avatar van De-noir
Goh mooi bericht zo midden in de nacht Normaal doe ik niet aan live-platen, maar bij deze ben ik toch overgehaald om dit plaatje van Tweedy en co toch eens te gaan proberen.

Jeahz, bedankt voor je byzonder mooie stuk over Wilco. Ik ben zelf een enorme Wilco fan en normaal let ik altijd erg op teksten. Deze was mij totaal niet opgevallen, maar is werkelijk schitterend. Bedankt dat je mij een een stuk rijker hebt gemaakt met deze mooie, simpele, maar alleszeggende woorden.

Gerucht; In februari/maart komt de eerste concert-dvd van Wilco uit. Ashes of American Flags. Ik hoop dat het waar is!!!!

Eh, om even de mierenneuker in me naar boven te laten komen : 'one by one' is origineel afkomstig van Mermaid Avenue, de collaboratie tussen Wilco en Billy Bragg waarbij oude Woody Guthrie-teksten op muziek gezet werden, lyrics van one by one zijn dus eerder toe te schrijven aan wijlen Guthrie dan Tweedy (waarmee ik voor alle duidelijkheid geen afbreuk wil doen aan zijn kwaliteiten als lyricist).
En ja, lijkt me wel zeker dat die concertDVD er zit aan te komen, zou ook wel eens kunnen impliceren dat er volgend jaar toch geen nieuwe Wilco-CD zit aan te komen, denk ik dan.