Crowded House - Temple of Low Men (1988)

Australiƫ / Nieuw-Zeeland
Label: Capitol

1. I Feel Possessed (3:47)
  2. Kill Eye (3:12)
  3. Into Temptation (4:34)
  4. Mansion in the Slums (3:45)
  5. When You Come (4:50)
  6. Never Be the Same (4:27)
  7. Love This Life (3:37)
  8. Sister Madly (2:51)
  9. In the Lowlands (3:57)
  10. Better Be Home Soon (3:08)
  11. Whispers and Moans [Home Demo] * (2:02)
  12. Never Be the Same [Home Demo] * (1:19)
  13. Dream On [Home Demo] * (1:31)
  14. Never Been Born [Rehearsal Excerpt] * (1:00)
  15. Think I’m Gonna Change [Home Demo] * (1:43)
  16. Into Temptation [Home Demo] * (2:16)
  17. Fire Will Keep Me Warm [In the Lowlands Home Demo] * (1:25)
  18. Love This Life [Home Demo] * (2:24)
  19. Sister Madly [Sudio Outtakes] * (3:30)
  20. Mansion in the Slums [Live] * (4:46)
  21. This Is Massive [Live] * (4:02)
  22. Love This Life [Live] * (3:40)
  23. In the Lowlands [Live] * (6:21)
  24. I Feel Possessed [Live] * (6:11)
  25. Burnt Out Tree [Live] * (1:26)
  26. Mr. Tambourine Man [Live] * (2:35)
  27. Eight Miles High [Live] * (4:49)
  28. So You Want to Be a Rock 'N' Roll Star [Live] * (2:49)
  29. When You Come [Live] * (7:05)
  30. Sister Madly [Live] * (4:59)
  31. Better Be Home Soon [Live] * (5:11)
avatar van Arrie
Tim Finn doet op deze plaat niet mee, Bertus, dus het is maar een gebroeder Finn.

Maar zeker een nummer als Into Temptation is pop-perfectie.

avatar van dazzler
Fout, Arrie, Tim Finn zingt backing vocalen op CH albums 1, 2 en 4.
Op album 3 was hij zelfs groepslid. En ook omgekeerd zong Neil telkens mee
op de solo-albums van oudere broer Tim. Of Tim nog hoorbaar is op de CH platen,
nieuwe line-up, weet ik niet. Ik volg ze al een tijdje nier meer.

Luister maar naar Better Be Home Soon en je hoort Tim zo meezingen.

avatar van Arrie
Ja je hebt gelijk, Dazzler, bedankt voor de correctie. Ik dacht dat hij alleen op het derde album meedeed, omdat hij daar groepslid was.

avatar van Eveningguard
1,0
bertus99 schreef:
Niet met je eens Eveningguard. Het mag jouw smaak of ding niet zijn maar je zou moeten toegeven dat het vakmanschap van deze liedjes afdruipt. Lennon en mcCartney, dat niveau ongeveer.
De zang is ook van excellente kwaliteit. De gebroeders Finn hebben hemelse stemmen.
Ze maakten meer platen onder de naam Crowded House, maar dit is toch een van de beste. Hun bekendste cd's, waaronder Woodface, reken ik niet tot de beste. Hun reunie-album, van een paar jaar terug, vond ik zelfs compleet mislukt. Maar Temple of Low Men blijft staan.

Misschien is het wel vakmanschap, maar het is allemaal zo standaard. Wat moet ik er dan mee? Het mag van mij allemaal een stuk spannender, gewaagder. Kwa lyrics onderscheid dit zich ook nog eens niet van standaard popmuziek.

avatar van chevy93
Vandaag (toevallig) beluisterd en ik ga hem verhogen naar een 4,0*. Woodface blijf ik toch de beste vinden, maar deze bevat ook een aantal sterke songs. Wat meer rock heb ik het idee (vooral In The Lowlands ) en dus ook wat spannender.

Eveningguard schreef:
Qua* lyrics onderscheid dit zich ook nog eens niet van standaard popmuziek.
Dan onderschat je ze toch behoorlijk. Of je de muziek standaard vindt, moet je zelf weten, maar als je verder kijkt dan het refrein van nummers als Weather With You en Better Be Home Soon zie je toch best sterke teksten.

There is freedom within, there is freedom without
Try to catch the deluge in a paper cup
(Don't Dream It's Over)

Doesn't pay to make predictions
Sleeping on an un-made bed
Finding out wherever there is comfort there is pain
Only one step away, like four seasons in one day
(Four Seasons In One Day)

It's circumstantial, it's nothing written in the sky
And we don't even have to try
and we'll be shaking like mud, buildings of glass
Sink into the bay they'll be under the rocks again
You don't have to say I know you're afraid
(It's Only Natural)

I will run for shelter
endless summer lift the curse
Feels like nothing matters
In our private universe
(Private Universe)

Absoluut geen ingewikkelde progteksten, maar wel van die rake teksten. Teksten van de man is wel een mooie omschrijving. Van die oprechte teksten. De bewoording van gevoelens die de gewone man.

avatar van Eveningguard
1,0
De teksten snijden clichématige onderwerpen aan, wat ik tegenwoordig nogal zat ben. Gevoelens ban de gewone man? Dat heb ik al zovaak gehoord. Lyrics die een bepaald surrealisme hebben doen me veel meer dan de zoveelste zeikzin over gevoelens.

Beste Eveningguard,

Mag ik jou een stukje Chocolate Cake aanbieden?
Kan je qua surrealistische ironie een taartpunt aan zuigen.

YouTube - Crowded House - Chocolate Cake (Music Video)

Je moet ook eens op het artwork letten: de bijhorende design werd een handelsmerk.
En als je helemaal overstag durft gaan, duik je best eens in het jaren 70 werk van Split Enz.
Dat was surrealisme in het kwadraat. Groepje dat de broertjes Finn samen runden.

avatar van chevy93
Of iets minder bekend: The Finn Brothers - Finn (1995)

avatar van Tempel
Naar aanleiding van Dizzy heights van Neil Finn deze weer eens uit de kast getrokken... Wat is Better be home soon toch waanzinnig mooi ... Samen met Four seasons in one day toch wel de briljantjes van Crowded House...

WPE
Het voordeel (of nadeel) van Crowded House is dat ze van continu niveau zijn. Als je hun muziek waardeert dan maakt het eigenlijk niet veel meer uit welke cd je van hun aanschaft. Ze toveren ogenschijnlijk met het grootste gemak het ene na het andere prachtige liedje uit hun mouw, en dat is natuurlijk ook een gave...
In ieder geval is dit album ook weer bijzonder geslaagd te noemen.

avatar van protemaziclon
Net als de voorganger weer een heerlijk album om lekker naar te luisteren als je met iets bezig bent. Alweer 3,5 * dus

avatar van luigifort
1 3 5 en 10 ken ik van een verzamelaar..zal de rest ns checken..vooral dit album schijnt goed te zijn..

avatar van TEQUILA SUNRISE
IJzersterk album en beter dan hun debuut.
Ook geluidstechnisch is de plaat een behoorlijke verbetering, enkel Kill Eye weerhoudt mij van het geven van de volle mep.
9 pareltjes van popsongs waarvan Mansion In The Slums, When You Come & Never Be The Same er wat mij betreft bovenuit springen, gedragen door de heerlijke vocalen van Neil Finn.
En dan te weten dat Woodface nog moest verschijnen.

Degelijk en een fraai staaltje van songwriting, is na een aantal luisterbeurten mijn conclussie.
Neil Finn had zijn leerperiode bij broer Tim in Split Enz en dat heeft zijn vruchten afgeworpen.
Crowded House heb ik altijd gezien als een follow -up van The Beatles.
Niet zozeer in de experimentele fase, maar de Lennon&McCartney songs met kop en staart, maar dan in een later tijdperk.
Neil Finn heeft het vinnige van Lennon en het romantische van Macca in het totaalpakket.
Daarmee wil ik niet zeggen dat hij imiteert, maar het zit er gewoon in.
In dat opzicht heb ik wat meer met Split Enz, omdat grote broer Tim, zo'n sterk tegengewicht bood.
Maar Temple Of Low Men heeft zodanig veel kwaliteit en sprankeling, dat je als het ware meegetrokken wordt in de fraaie zangmelodieen, muzikaliteit en het hoge niveau van de songs.
Hoe lekker de band ook rockt hier, de slowers blijven het beste hangen.
Into Temptation en de afsluiter Better Be Home Soon, zijn prachtig en nog altijd memorabel.
Het succes bleef dan ook niet uit.
Het grotere publiek kon hier ook wel wat mee natuurlijk.

avatar van luigifort
Mooi album. When You Come is mijn fave!

avatar van gaucho
bikkel2 schreef:
Hoe lekker de band ook rockt hier, de slowers blijven het beste hangen.
Het succes bleef dan ook niet uit.

Ja, de twee singles van het album zijn het beste - wel vaker het geval bij een Crowded House-album. Maar Neil Finn weet hoe hij een liedje met een kop en staart moet schrijven en bovendien hoe hij voldoende afwisseling op een album moet aanbrengen zonder de sfeer van het geheel aan te tasten.

Ik kan ook wel wat met je vergelijking van Lennon & McCartney, vooral in puur kwalitatief opzicht. Want ik vind Tim en Neil niet gelijksoortige tegenhangers als John en Paul. Die laatste twee waren compositorisch vaak echt elkaars tegenpolen, maar hielden elkaar op een fantastische manier in evenwicht. Neil en Tim vullen elkaar meer aan, waarbij Neil de beste songschrijver is en Tim iets vaker het experiment zoekt. Al kan Neil dat laatste zeker ook, getuige enkele latere soloplaten. En Tim kan ook gewoon heerlijke ongecompliceerde popliedjes schrijven, zoals-ie met zijn eerste solo-album bewees.

Over deze plaat - ik ben er nog steeds niet helemaal uit welke ik nou de beste CH vind. Ik neig naar Together alone, die ooit in mijn top 10 stond, maar eigenlijk zijn ze allemaal ijzersterk, in elk geval de eerste vier.

avatar van dazzler
Wie meer wil lezen over de Finns en dit album kan al scrollend hier terecht.
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Time & Tide: de Finn top 100

dazzler schreef:
Wie meer wil lezen over de Finns en dit album kan al scrollend hier terecht.
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Time & Tide: de Finn top 100

Een aanrader. Voor Split Enz en Crowded House liefhebbers een must!