The Ruts - The Crack (1979)

Reggae / Punk
Label: Virgin

1. Babylon's Burning (2:35)
  2. Dope for Guns (2:12)
  3. S.U.S. (3:50)
  4. Something That I Said (3:55)
  5. Your'e Just A... (2:55)
  6. It Was Cold (6:50)
  7. Savage Circle (3:06)
  8. Jah War (6:55)
  9. Criminal Mind (1:34)
  10. Backbiter (3:02)
  11. Out of Order (1:50)
  12. Human Punk [Live] (4:34)
  13. Give Youth a Chance * (3:07)
  14. I Ain't Sofisticated * (2:16)
  15. The Crack * (5:48)
Harald
Zeker de beste Reggae Punk plaat die ik ken en total underated. Ze hadden het potential to blow-away The Clash"" als ook andere bands van deze aerea met dit grandiose album.

Deze echt klassieke tracks die bijna niemand kent als Babylon's Burning, Sus,Something that I said, It was cold en natuurlijk de beste track van dit album Jah War alles vergetende parels van de so called muziek experten

"Jah War" is about the Special Patrol Group's violence in Southall in 1979, in which Blair Peach was beaten to death and Clarence Baker was severely injured.

Luiste alleen en keer "Jah War" en deze Reggae Punk klassieker track bijft voor alle tijden in jouw hoofd hangen. Believe me or not!
Jah War fightin' fightin' JAH WAR

Het Hoes, getekent van John Howard is klassiek en vergelijkbar met het Sgt Pepper hoes

De opvolger "Grin & Bear it" konde dit hooge niveau niet meer berijken, had mischien te maken gehad met heroin probleme van hun zanger Malcolm Owen

avatar van Rainmachine
Helemaal te gek deze plaat, dit is punk zoals ik het graag hoor. De reggae drive die het af en toe ondersteunt bouwt het meer op dan dat het afbouwt. Dit is bovendien ook nog eens een band die de instrumenten weet te bespelen ipv het wat aanrommelen met veel geschreeuw (en weinig wol). Absolute AANRADER!

Harald
Absolut met je eens. Dit is een klassieke plaat die helaas bijna niemand kent. Absolute AANRADER!

avatar van misja82
Prima bandje in hetzelfde straatje als the clash en een van de vele voorbeelden van jaya the cat. vind de gehele plaat niet heel sterk, maar jah war is een regelrecht punky reggae klassieker.

avatar van jellorum
Hoewel de 2 toch erg verschillen in geluid is dit zeker een aanrader mocht je Basement 5' 1965-1980 goed vinden of omkeerd ook natuurlijk.
Jah War is erg goed maar ander materiaal is minstens even goed: Backbiter, Babylon's Burning, etc..

Top!

avatar van nachtschade
Voor de liefhebbers van mix tussen punk en reggae is Basement 5 zeker aan te raden. Probeer ook eens McRad of Bad Brains.