Johnny Cash - American Recordings (1994)

Country
Label: American

1. Delia's Gone (2:18)
  2. Let the Train Blow the Whistle (2:15)
  3. The Beast in Me (2:45)
  4. Drive On (2:23)
  5. Why Me Lord (2:20)
  6. Thirteen (2:29)
  7. Oh, Bury Me Not (Introduction: A Cowboy's Prayer) (3:52)
  8. Bird on a Wire (4:01)
  9. Tennessee Stud [Live] (2:54)
  10. Down There by the Train (5:34)
  11. Redemption (3:03)
  12. Like a Soldier (2:50)
  13. The Man Who Couldn't Cry [Live] (5:03)
avatar van Tonio
Ik ben de American Recordings opnieuw aan het beluisteren, in chronologische volgorde. Opvallende dingen: ik vind ze nog net zo goed als destijds. Ook de onderlinge kwaliteitsverschillen blijven wat mij betreft gelijk. Deze eerste was destijds erg vernieuwend, en ook een van de betere in deze reeks.

Imagine Music
Een heel mooi en relaxed album. Een heel andere sound dan bijvoorbeeld de grote hits ' I Walk The Line en Ring Of Fire '. Van de 'American Recordings ' serie vind ik dit het mooiste album. De grootste kracht van Cash, namelijk zijn diepe warme stem komt hier extreem goed tot uiting.

Musicmeter zet Johnny Cash onder country, maar hier is hij een echte folkzanger. Alleen met een gitaar en zijn stem, waarvan de kracht maximaal wordt uitgebuit door producer Rubin. Toen ik dit album voor de eerste keer hoorde was ik er behoorlijk van ondersteboven, vandaar de maximale score.

avatar van wvv89
Ongelofelijke comeback van Cash. In midden jaren 80 laten vallen door zijn platenlabel Columbia waar hij al sinds de jaren zestig actief was. Nieuw label Mercury zag ook niet veel heil meer in de muziek van Cash. Tegen iedereens beter weten in toch een samenwerking aangaan met Rick Rubin die toentertijd bekend stond om zijn hip-hop en metal producties.

Het resulteerde in een akoestische en intieme eerste American Recordings plaat. Cash was terug. Alhoewel de verkopen niet denderend waren beschouwde Cash dit toch als een succes. Opvallend genoeg was het niet de country muziek, maar rock en metal jongeren die de nieuwe Cash omarmden.

Voor mij is dit één van de beste Johnny Cash platen, met Delia's Gone, Thirteen, Redemption en Like a Soldier als uitschieters.