Simple Minds - Sparkle in the Rain (1984)

3,86

Rock / Pop
Label: Virgin

1. Up on the Catwalk (4:46)
  2. Book of Brilliant Things (4:22)
  3. Speed Your Love to Me (4:25)
  4. Waterfront (4:49)
  5. East at Easter (3:33)
  6. Street Hassle (5:15)
  7. White Hot Day (4:34)
  8. ''C'' Moon Cry Like a Baby (4:20)
  9. The Kick Inside of Me (4:50)
  10. Shake Off the Ghosts (3:56)
  11. Waterfront [Edit] * (4:46)
  12. Hunter and the Hunted [Live] * (5:57)
  13. Waterfront [Extended] * (5:52)
  14. Speed Your Love to Me [Edit] * (4:05)
  15. Bass Line * (4:42)
  16. Speed Your Love to Me [Extended] * (7:18)
  17. Up on the Catwalk [Edit] * (4:05)
  18. A Brass Band in African Chimes * (5:08)
  19. Up on the Catwalk [Extended] * (7:30)
  20. A Brass Band in African Chimes [Extended] * (9:24)
  21. Waterfront [Single Edit] * (4:01)
  22. Shake Off the Ghosts [Live 1984] * (1:20)
  23. Waterfront [Live 1984] * (8:09)
  24. Up on the Catwalk [Live 1984] * (5:47)
  25. Book of Brilliant Things [Live 1984] * (8:07)
  26. Glittering Prize [Live 1984] * (6:06)
  27. The American [Live 1984] * (7:14)
  28. King Is White and in the Crowd [Live 1984] * (7:19)
  29. Speed Your Love to Me [Live 1984] * (5:36)
  30. Someone Somewhere (In Summertime) [Live 1984] * (6:03)
  31. Promised You a Miracle [Live 1984] * (7:09)
  32. Big Sleep [Live 1984] * (7:42)
  33. Medley: New Gold Dream (81-82-83-84) / Take Me to the River / Light My Fire [Live 1984] * (12:41)
  34. Medley: Love Song / Glory [Live 1984] * (9:16)
  35. Waterfront [Radio Session 1983] * (4:40)
  36. The Kick Inside of Me [Radio Session 1983] * (5:39)
  37. New Gold Dream (81-82-83-84) [Radio Session 1983] * (5:04)
508 BERICHTEN 7 MENINGEN

musician schreef:
Zo'n lidmaatschap lijkt mij een behoorlijk betonblok aan je been, inzake individueel mogen oordelen. Brrr, altijd de eenheid bewaren en de ogen van anderen in je rug..... Voorspelbare uitspraken, voorspelbare meningen, voorspelbaar aantal sterren....... Bleeeeh

Bovenstaand lijkt me typisch van toepassing op Feyenoord-supporters. Aantal essentiële voorwaarden voldoe je trouwens wel aan: je kan drinken, slap ouwenelen en je houdt van lekker eten

avatar van glenn53
Kanonnen zeg, net de blu ray audio binnen, wat een geluid. Prachtig aanrader voor 5.1 liefhebbers. De stereo mix klinkt overigens prima en je krijgt de originele mix er ook nog bij.

avatar van Korreltje Zout
Steve Lillywhite mag van mij de Salmonella krijgen voor het vernaggelen van de productie van deze CD. "Waterfront", "Speed Your Love to Me" en "Up on the Catwalk" overstegen gelukkig de productie omdat het nu eenmaal zulke goddamn goede nummers zijn. Van de rest van de plaat kan dat helaas niet gezegd worden, en deze nummers zijn nu onherstelbaar beschadigd. Zeg maar, wat Steve Albini heeft geflikt met In Utero van Nirvana, maar dan x100. Ik zie Sparkle in the Rain steeds meer als een collectie schilderijen waar een idioot in heeft lopen krassen.

avatar van Snakeskin
Met deze plaat is de neerwaartse spiraal ingezet. Een nachtmerrie ten opzichte van de fenomenale voorganger. Ik moet een enorm goed humeur wil ik hier ook maar een lichtpuntje in kunnen zien en dat is echt te veel gevraagd.

avatar van goldendream
De Super Deluxe Edition bevat één grote meerwaarde: het liveconcert van februari 1984 uit Glasgow. Dit concert had Virgin liggen, maar het is spijtig dat er geen later concert van de tournee beschikbaar is. Sommige nummers werden gaandeweg aangepast en af en toe leidde dat tot betere versies. Omdat alles reeds verschenen is behalve het liveconcert, overweeg ik het concert via ITunes aan te kopen. Dat is dan een pak goedkoper dan de prijzige box die ook onhandig groot is en niet in de kast past.

avatar van joko16
Abominabele geluidskwaliteit t.o.v. New Gold Dream.
Ook qua songs een stuk minder.

avatar van Pinsnider

Zelf heb ik helemaal niets met het conservenblikgeluid op New Gold Dream en eerder werk (geef mij maar de bombast en strakke productie van Once Upon a Time). Toen ik de "overgangsplaat" voor een euro in de platenbak zag liggen van een kringloopwinkel was ik dan vooral zeer benieuwd naar het geluid. Conclusie: Mijn hemel wat een hoofdpijnplaat dit!
Geen kaal gepolijst werk, maar ook geen roombotervette calorieën. Slechts een bak herrie op de vroege morgen. Het lijkt wel of de naald versleten is. Ik pak nog maar even een bak koffie en een ibuprofen....

Pinsnider schreef:
Ik pak nog maar even een bak koffie en een ibuprofen....

Denk erom dat die twee dingen verslavender zijn dat dit album draaien

koffie zeker!
Ibuprofen slechts bij zeer speciale gelegenheden, zoals daags na het kampioenschap van Twente en nu dus na het draaien van deze plaat Beide gebeurtenissen zijn echter emotioneel gezien geenszins met elkaar te vergelijken....

avatar van jurado
Pinsnider schreef:
Zelf heb ik helemaal niets met het conservenblikgeluid op New Gold Dream

Naaaah! Daar snap ik geen snipsnappertje van.
NGD is een buitengewoon sterk geproduceerd album imo.

avatar van jurado
joko16 schreef:
Abominabele geluidskwaliteit t.o.v. New Gold Dream.
Naaah! Nog zo'n post. Jongens toch...

avatar van Pinsnider

Hola! Heb nergens gezegd dat de plaat SLECHT geproduceerd is! Slechts dat "ik" (=mening) niet zo houd van de "manier waarop" het geproduceerd is. Wat goed en slecht is, is iets anders. Wat iemand anders goed vindt al helemaal

Daarin sta je niet alleen - sterker nog; ik zou willen dat ttv de productie van dit album Lilywhite zijn neus niet zo diep in het witte poeder had gestoken en de proppen uit zijn oren had gehaald.

De voorganger is beter geproduceerd, maar nog steeds geen mirakel van productietechniek. Daarvoor, vriendje en vriendinnetjes, moeten we elders kijken

avatar van Korreltje Zout
Best zielig voor Simple Minds dat iedereen het tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar heeft over de productie van dit album en niet over de songs zelf. (Ik hoor daar ook bij. Want ik krijg elke keer weer een vieze smaak in mijn mond van dat tegen-elkaar-kletterend-metaal geluid.)

Mjuman schreef:

Zoals waar..??
(en dank voor de achtergrond en verklaring over de mislukte productie. Die beste meneer heeft dat toch wel eens beter gedaan bij oa U2..??)

avatar van EttaJamesBrown
De productie staat als een huis. Het is een ijkpunt uit de jaren 80. Niemand pakt dat van mij af.

EttaJamesBrown schreef:

Dan vrees ik dat je nimmer een inspecteur van Verispect, belast met het toezicht op correcte ijking, over de vloer hebt gehad. Of dat je wellicht een minder gangbare opvatting hebt van huis - er zijn versterkers met display die geven tijdens het afspelen grafisch weer wat je hoort - ik heb dat ooit gezien bij dit album en dit is gewoon tav bepaalde instrumenten (drum - hihat en bekkens bijv) volkomen overstuurd - pieken schieten zwaar in het rood.

Ik wil nix van je afpakken ...

Pinsnider: Talk Talk - Colour of Spring; Blue Nile - Walk across the Rooftops; Dead can Dance, vanaf Realm, ook hun allerlaatste; Ry Cooder - Bop Till You Drop; Joe Jackson - Body and Soul; Dire Straits werd ook wel genoemd, maar is niet mijn ding; en op latere albums valt wel wat aan te merken. En nog veel meer ...

Ozric Spacefolk
Dit is de eerste post-Don't You Forget About Me plaat van Simple Minds die ik hoor.

En zo enorm veel verschil met Once Upon A Time en Real Life vind ik het niet.
Dit is ook larger-than-life-arena muziek. Soms wat langdradig. Nummers hadden wat puntiger gemogen.

Drums zijn opvallend stevig en behoorlijk rockend en retestrak en toch speels.

avatar van Running On Empty
Mjuman schreef:
En nog veel meer ...

Zoals. Noem maar op. Ben benieuwd ...

Natuurlijk best wel een mooie plaat.
Upon a catwalk, speed your love, c moon, east at easter, waterfront, 5 mooie tracks
3 aardige en 2 slechte (Lou cover and white hot)

Vind hier het bombastische net gaan, hierna zeker niet mee, toen was het echt galm

Sparkle In The Rain lijkt de afsluiting van een tijdperk.
Het is al op te merken dat de groep vooral grootser uitpakt.
Dichtgesmeerder en de subtiliteit tot een minimum beperkt.
De produktie is hier al tot in den treure besproken.
Ik vind het ook niet geweldig. Het is zakelijk en over de top, en het voelt niet prettig aan.
Toch is het songmatig geen slecht album.
De maniertjes van Kerr, zijn ook hier niet altijd mijn cup of tea, maar composorisch hoor ik best goede dingen voorbij komen.
Up On The Catwalk bijv, is knap inelkaar geweven. Dat is echt onderscheidend.
Speed Your Love To Me en Waterfront zijn imo prima songs en over Waterfront gesproken, de bombast past daar wel goed bij.
Het 2e gedeelte van de plaat blijft redelijk overeind, maar eigenlijk vind ik dan alleen The Kick Inside Of Me echt de moeite waard.

Het is jammer dat de Minds hier zo uitbundig en grotesk hun songs aan de man willen brengen.
Een wat soberdere aanpak had in veel gevallen beter op zijn plaats geweest.
Het is te volgepropt, vaak te overdadig.
Terwijl het composorisch over het algemeen best in orde is.
You win some, you lose some....dat moet de gedachtengang zijn geweest denk ik.
De opvolger Once Upon A Time had net zo goed Once Upon A Time In America kunnen heten.
Maar ja, daar was al een film van.
Met dat album was de insteek duidelijk.
Je weet toch?

avatar van LucM
Met Sparke in the Rain pakt Simple Minds het inderdaad grootser aan met meer bombast (galmende piano en gitaarsound, veel synths, knallende drums), ze richten zich definitief op de grote stadia. Van mij kan dat op voorwaarde dat het gepaard gaat met sterk songmateriaal en dat is hier gelukkig nog het geval. Nadien wordt het songmateriaal per album minder waardoor je enkel nog de bombast krijgt.

avatar van EttaJamesBrown

Geweldig!!

Drink wat van me Etta.

avatar van Chameleon Day
'Waterfront' is ondenkbaar zonder de bombast van de knallende drums en de strakke beukende bas. Het nummer zou zonder die ingrediënten eenvoudigweg niet bestaan! Prima song en prima, passende productie.

Het hele album heeft imo een passende, ruimtelijke productie. Het is niet een en al bombast. Een aantal nummers kent ook meer ingetogen stukken. Wel zit er een teveel aan "hoog" in de mix. Het klinkt te schel en soms ook "blikkerig". De bas van Forbes had ook meer op de voorgrond gemogen.

30 jaar geleden vond ik dit een geweldige plaat, helaas denk ik nu ook, had dit niet beter gekund.
Het lijkt of Jim Kerr in een badhuis staat te zingen.
Street Hassle, White hot day, the Kick inside of me, toch helemaal afgeluisterd.

1 grote achtbaan dit album; bombastisch geluid alsof je naar een live concert zit te luisteren. Je krijgt geen moment rust maar dat hoeft ook niet. Voor tere zieltjes die dit wat te druk vinden, hebben we altijd Phil Collins nog.

Een van hun beste albums samen met New Gold Dream, tegenpool van dit album. NGD is dromerig en geeft een hele andere sfeer. Knap dat de heren met dit album een hele andere kant zijn opgegaan en zich in die tijd bleven vernieuwen.

Het album opzetten, goed vasthouden, meeschreeuwen en dan is het net als in de achtbaan: zo voorbij... helaas...

Van alle slechte albums die ik koester is dit een van de allerbesten.

Je bedoelt, dit is de Sharknado onder de muziekalbums?