Simple Minds - Sparkle in the Rain (1984)

Rock / Pop
Label: Virgin

1. Up on the Catwalk (4:46)
  2. Book of Brilliant Things (4:22)
  3. Speed Your Love to Me (4:25)
  4. Waterfront (4:49)
  5. East at Easter (3:33)
  6. Street Hassle (5:15)
  7. White Hot Day (4:34)
  8. ''C'' Moon Cry Like a Baby (4:20)
  9. The Kick Inside of Me (4:50)
  10. Shake Off the Ghosts (3:56)
  11. Waterfront [Edit] * (4:46)
  12. Hunter and the Hunted [Live] * (5:57)
  13. Waterfront [Extended] * (5:52)
  14. Speed Your Love to Me [Edit] * (4:05)
  15. Bass Line * (4:42)
  16. Speed Your Love to Me [Extended] * (7:18)
  17. Up on the Catwalk [Edit] * (4:05)
  18. A Brass Band in African Chimes * (5:08)
  19. Up on the Catwalk [Extended] * (7:30)
  20. A Brass Band in African Chimes [Extended] * (9:24)
  21. Waterfront [Single Edit] * (4:01)
  22. Shake Off the Ghosts [Live 1984] * (1:20)
  23. Waterfront [Live 1984] * (8:09)
  24. Up on the Catwalk [Live 1984] * (5:47)
  25. Book of Brilliant Things [Live 1984] * (8:07)
  26. Glittering Prize [Live 1984] * (6:06)
  27. The American [Live 1984] * (7:14)
  28. King Is White and in the Crowd [Live 1984] * (7:19)
  29. Speed Your Love to Me [Live 1984] * (5:36)
  30. Someone Somewhere (In Summertime) [Live 1984] * (6:03)
  31. Promised You a Miracle [Live 1984] * (7:09)
  32. Big Sleep [Live 1984] * (7:42)
  33. Medley: New Gold Dream (81-82-83-84) / Take Me to the River / Light My Fire [Live 1984] * (12:41)
  34. Medley: Love Song / Glory [Live 1984] * (9:16)
  35. Waterfront [Radio Session 1983] * (4:40)
  36. The Kick Inside of Me [Radio Session 1983] * (5:39)
  37. New Gold Dream (81-82-83-84) [Radio Session 1983] * (5:04)
avatar van rkdev
Premonition Hoe weet je dat je de juiste versie koopt...?
(waar zijn deze aan te herkennen)

avatar van Premonition
Er zijn in 2015 en 2016 veel berichten over deze verkeerde mixing geplaatst op internet. Het schijnt dat Amazon nog steeds de verkeerde boxsets verkoopt.
Op Wikipedia staat meer samengestelde informatie over de hele kwestie...

avatar van EttaJamesBrown
Het schijnt zelfs dat Mjuman de kwade genius van het geheel is.

Als ik het zo lees ligt dat audio probleem alleen bij de 4cd box en de blu-ray release?

En ik ervaar het dus bij de 2cd.

Volgens mij ook

avatar van Premonition
Leuke achtergrondinformatie over de totstandkoming van Waterfront.

avatar van Scarlet
Halfje erbij. Bij vlagen een briljant album en heel anders dan NGD en dat vind ik het knappe eraan. Een ander geluid neerzetten dan de twee uitstekende voorgangers. Ook hier ervaar ik dit album als tijdloos en dat zegt mij genoeg. Simple Minds net zo invloedrijk als The Cure wat mij betreft.

Arbeidsdeskundige
Up on the Catwalk is een magisch nummer dat ik voor het eerst tijdens de verrukkelijke 15 hoorde. Waterfront is ook een heerlijk nummer.

avatar van luigifort
Ozric Spacefolk schreef:
Dit is de eerste post-Don't You Forget About Me plaat van Simple Minds die ik hoor.

Knap

avatar van Film Pegasus
Sparkle in the Rain klinkt met momenten als een U2-album, maar dan met de stem van Jim Kerr. Dat producer Steve Lillywhite meewerkte aan Boy, October en War zal er ook wel mee te maken hebben.

Het album is vrij dynamisch en maakt een sterk album zonder echte vullertjes of de grote pophits zoals Don't you. Simple Minds heeft ook genoeg vervelende muziek gemaakt, maar klinkt hier alvast als een stevige stadion-band.

avatar van Chameleon Day
Dat is het niet....maar het is wel waar. Album blijft nochthans aan de "goede kant" van het spectrum van deze band.

avatar van Mjuman
Eenieder met een beetje korte-termijngeheugen weet dat de combi akoestisch en theater (Londen) in het geval van SM een prestatie opleverde die het beste doodgezwegen (lees "erased from memory") kan worden of minimaal overschreven door de 'stadion'-achtige performance zoals op Rock Werchter. Stel je voor dat je kleinkinderen bijeen - bij een familie-reünie - je vragen: "opa keken jullie nou echt tegen deze dikbuikige 60gers, aangevuld met damsels, op in de jaren '80 van de vorige eeuw?"

Blijf dan maar eens serieus. Nee, ik snap die move wel - 10* liever de Kerr cum balletschoentjes van de "stadion-rock" dan dat gezelschap in het Londense theater. Waarom is er nooit een VUT voor rockers gelanceerd - was tenminste deze vernieling van mythes en rock-legendes voorkomen?

avatar van Premonition
Je doelt vast op hun Acoustic album en bijbehorende toernee? Dieper vallen dan dat kunnen Kerr en co ook niet ( dacht eerst dat Night of the Proms hun absolute NAP-niveau was).
Dit album was hun laatste echte wapenfeit, kwalitatief gezien dan en daar ontbrak toch ook de nodige broodnodige subtiliteit aan, die hun muziek zo kenmerkte daarvoor en hun onderscheidde van de andere postpunk bands.

avatar van Chameleon Day
Toen ik het accoustic-album hoorde dacht ik ook "op de bodem van welke put zijn we nu beland?". Toch moet ik eerlijk bekennen dat het concert dat een week of 2/3 geleden op NPO 1/2 (?) werd uitgezonden mij beter beviel dan ik op basis van het album in het gehoor meende te hebben liggen. Niet dat het geweldig was, maar sommige uitvoeringen waren op zichzelf niet slecht gedaan - bijv. het "klein" gebrachte 'Speed Your Love to Me' en zelfs 'Waterfront' waarvan je zou denken dat het zonder die knallende drums en bonkende bas niets zou zijn. En Burchill is nog steeds een voortreffelijk gitarist. Het geheel zag er niettemin vanwege "de buiken" niet inspirerend uit - ook een raar gezicht vergeleken met de fris ogende en gepassioneerde percussioniste (en dat o.l. publiek, o.m.g.). Maar moeten we Kerr c.s. afrekenen op hun buiken? Hoe is het gesteld met de buiken van - ik noem maar wat - Smith, Gabriël en Sting? En laten we kritisch zijn, hoe oogt de buik van ons OLW'ers vandaag de dag?? (buikselfies posten is in deze toegestaan!)

Chameleon Day schreef:

Ik ben bang dat Sting ons allen verslaat (maar ik doe dan ook niet aan Tantra)

avatar van vielip

Eeeh ja!

avatar van goldendream
Dat geforceerde taaltje dat te lezen valt in een voorgaand bericht en zogezegd tegelijk hip en intelligent moet overkomen, blijft op zich best grappig.
Het kleinkind denkt wellicht: "Opa, het kan me niet schelen naar welke muziek je luisterde, maar waarom kan je niet gewoon een opa zijn die in een normale taal spreekt zonder geforceerd intelligent te willen overkomen? Waarom wil je zo geforceerd hip lijken?"
Leve Robert Longs 'Lang genoeg jong' en Herman van Veens 'Omaatje', door opa natuurlijk als minderwaardig beschouwd, want het is niet hip genoeg.

En dat vind jij een aanbeveling?

Als je houdt van stadion-muziek wel ja.

Film Pegasus schreef:

Het concert van de Simple Minds in De Kuip was een van de slechtste en meest vervelende concerten die ik ooit heb gezien.

Deze plaat Sparkle In The Rain kwam wel uitstekend uit de verf in Ahoy in 1984 en op Werchter 84 en bevat inderdaad de nodige meestampers. Als opvolger van New Gold Dream waren de meningen toen nogal verdeeld maar ik vind het nog steeds best een leuke plaat om de draaien, eigenlijk in die periode hun laatste fatsoenlijke plaat wat mij betreft. Maar in De Kuip (wat overigens enkele jaren later was) werkte het totaal niet dus.

avatar van vielip
Maar dat was ook de tour van Street fighting years toch als ik het me goed herinner? En laat nou net dat album niet zo'n stadion feel hebben als de albums ervoor. Ze hadden met dat album juist indoor zalen moeten doen. Maar ja, iets met geld gok ik

avatar van Film Pegasus
Ik heb Simple Minds nu 3 keer gezien op een festival. 2 x best goed. Het hangt vooral af van de muziek die ze brengen. Dan leent een album als dit er zeker toe. De 3e keer besloten ze wat meer experimentelere muziek te brengen uit hun repertoire. Dat was dan een heel pak minder. Gelukkig toen niet de hoofdact zodat de volgende act dit mindere optreden snel goed maakte.

Film Pegasus schreef:

Klinkt mij juist goed in de oren. Welk concert was dat, in welk jaar? Werk van de vroege albums naar ik aanneem? Ik vermoed de 5*5 tour, Paradiso? Dat was naar verluidt puik. Heb ik helaas verzaakt bij te wonen (baal ik nog van, want woon in de buurt).

vielip schreef:

Dat klopt, 1989.

avatar van Roxy6
Up on the Catwalk en ....Speed Your Love to Me blijven fantastische nummers, staan na al die jaren nog overeind...

Roxy6 schreef:

Helemaal eens, maar een ladderzatte Jim Kerr kan ook die nummers niet overeind houden.

avatar van Premonition
Hij was ladderzat in 1989? Lijkt mij onwaarschijnlijk, Kerr drinkt volgens mij amper alcohol

Chameleon Day schreef:

Daar was ik gelukkig wel bij, echt avond vol jeugdsentiment. Ik vermoed dat Pegasus dit concert niet bedoelde, hij spreekt namelijk over festivals. Misschien rond 1997/1998 ten tijde van Neapolis? Derek Forbes speelde toen tijdelijk weer bij SM en ze speelden toen veel oud obscuurder werk.

Premonition schreef:

Misschien stoned dan? Ik zag ze in 1980 in Vredenburg in het voorprogramma van Peter Gabriel en toen was Kerr ook allesbehalve helder.

avatar van TEQUILA SUNRISE
De 5 x 5 tour die ik in Paradiso heb mogen aanschouwen was grandioos, deze Sparkle In The Rain was ten tijde van het verschijnen voor mij een lichte teleurstelling.
De band had met New Gold Dream de lat ook wel huizenhoog gelegd dus lag dat mijn inziens ook wel wat voor de hand.

avatar van Roxy6
A New Gold Dream is hun masterpiece!

Chameleon Day schreef:

Dat was als deel van een Werchter Classic, als ik me niet vergis editie 2014 met The Rolling Stones. Ze waren naast andere rockers als Triggerfinger, Admiral Freebee, Arno en Seasick Steve alvast de vreemde eend toen.