Kurt Vile - Wakin on a Pretty Daze (2013)

Label: Matador

1. Wakin on a Pretty Day (9:34)
  2. KV Crimes (3:57)
  3. Was All Talk (7:43)
  4. Girl Called Alex (6:20)
  5. Never Run Away (3:26)
  6. Pure Pain (5:09)
  7. Too Hard (8:05)
  8. Shame Chamber (4:48)
  9. Snowflakes Are Dancing (3:23)
  10. Air Bud (6:31)
  11. Goldtone (10:26)
  12. Never Run Away (String Synth) * (3:24)
  13. NRA Reprise * (1:33)
  14. Feel My Pain * (6:19)
  15. Snowflakes Extended * (5:41)
  16. Wedding Budz * (4:14)
  17. The Ghost of Freddie Roach * (6:22)
  18. [Reprise Reprise] * (1:53)
totale tijdsduur: 1:09:22 (1:38:48)
Een hoop 'definitieve' meningen over een plaat die nog uit moet komen. Ik laat hem eerst nog een tijdje bezinken.

west schreef:
Smoke Ring For My Halo vond ik een prachtplaat. Verwachtingsvol heb ik naar dit Wakin on a Pretty Daze geluisterd. En helaas viel het me tegen. Zoals al wordt aangegeven kabbelt deze plaat echt teveel voort. Soms wordt het te saai en teveel van hetzelfde. Het klinkt regelmatig te vlak en zelfs de zang van Kurt Vile klinkt soms wat ijl.
Natuurlijk staan er wel een paar mooiere nummers op, met als grote voorbeeld de openingssong Wakin on a Pretty Day. Maar over het geheel genomen is dit toch een stap terug vergeleken met het vorige album. Jammer.

Vreemd, ik heb net het tegenovergestelde. Smoke Ring deed me helemaal niks tot op het punt dat ik Vile op basis van dat album (het was mijn kennismaking met dit heerschap) klasseerde onder de 13-in-een-dozijn singer-songwriters. Geef ik op aanraden van een aantal mensen dit album dan toch eens een kans en blijkt het gewoon een heel goed psychrock-album te zijn met sterke nummers die toegankelijk genoeg zijn om meteen goed in het gehoor te liggen maar toch ook een aantal twists bevatten die ze ook na een aantal luisterbeurten boeiend blijft houden. Het stoort me hoegenaamd niet dat een aantal nummers een tijdje doorgaan, Vile slaagt erin om ze veel korter te laten lijken dan ze daadwerkelijk zijn. Perfect om in de auto te draaien nu het weer eindelijk eens in positieve zin aan het omslaan is.

avatar van Tony
Doet een beetje denken aan Lou Reed die midden in een trip zit, maar ik vind de zang van Kurt Vile erg veel lijken op Ian Brown van de Stone Roses, ook het gitaarspel doet me regelmatig denken aan Stone Roses' gitarist John Squire. Het hele album heeft eigenlijk wel een mellow Stone Roses feel over zich. Heerlijk genietbaar plaatje hoor, dat al ruim een week beschikbaar is en al enkele luisterbeurten heeft gehad. Voldoende om een oordeel te kunnen vellen, lijkt mij zo.

herman schreef:

Hij was vanmiddag te krijgen bij Plato in Utrecht, Herman. Ik heb 'm dus niet gekocht. Voor mij komt het niet over als een plaat met veel geheimen, helaas.

Okay, dat kan natuurlijk. Hoop dat ik hem beter vind, van zijn vorige album heb ik een aantal nummers erg veel gedraaid.

avatar van GothicBowie
kurt-vile-walking-on-a-pretty-daze

Met zijn vierde album Smoke Fire for My Halo sloeg Kurt Vile , na het uitbrengen van een paar heel experimentele gitaarplaten, een toch wat meer naar een groot publiek gerichte weg in. Intussen heeft hij ook al wat bekendheid verworven en stond vorig jaar bijvoorbeeld op Cactus Festival. Is deze vijfde plaat Wakin on A Pretty Daze dan een eerste stap naar eeuwige roem?

We moeten zeggen, en treurig zijn we daar niet om, op commercieel vlak zal ook Wakin on A Pretty Daze geen gensters slaan, maar in verlengde van zijn vorig album brengt hij hier weer een verzengd mooi plaatje uit. De lekker snijdende, soms lange, gitaarsolo's en warme stem van Kurt Vile blijven ook hier weer de rode draad doorheen het geheel. Het ' jaren '70 'gevoel zoals in het verleden is ook nu, net als de experimentele kant, is nog steeds aanwezig. Nee, er worden geen nieuwe wegen ingeslagen of zo. Kurt levert hier een oerdegelijk schijfje af dat bevestigd wat we al wisten.

lees het volledig verslag :
Kurt Vile - Wakin On A Pretty Daze - Snoozecontrol.be

avatar van Kaaasgaaf
In één klap vijf sterren wat mij betreft. Dit is veruit mijn meest gedraaide plaat van het moment, en dat zegt wel wat, want er komt toch behoorlijk veel moois uit dezer dagen (vind ik althans). Bovendien draai hem zeker driemaal daags van begin tot eind, zonder mij een moment te vervelen, en voor een volwaardige dubbelaar van zeventig minuten met dit soort dromerige gitaarmuziek is dat toch wel een behoorlijke prestatie te noemen. Kurt Vile is een artiest met een geheel eigen stijl, maar toch heeft elke plaat weer een heel eigen sfeer. Waar op de voorganger Smoke Ring For My Halo zang en muziek een desolate eenheid vormden, daar zit dat desolate nu vooral in de stem en contrasteert de muziek op bijzondere wijze door een geheel eigen weg te volgen, loom en avontuurlijk tegelijk. Dit is echt een album om helemaal in weg te zakken. Elke luisterbeurt ontdek je weer nieuwe dingen. Ook werkt de afwisseling tussen korte liedjes en lange stukken ontzettend goed. Dit mag dan een lang album zijn, er staat geen noot teveel of te weinig op, hij klopt gewoon van begin tot eind.

avatar van woutorrmusic
De vorige plaat klinkt wat mij betreft iets scherper, is iets fijner om naar te luisteren. Ook al houd ik van uitgesponnen, langdradige, in de goede zin van het woord, muziek, als ik de albums, die ik allebei waardeer, een punt moet geven, kan ik er toch niet omheen om Smoke Ring for My Halo een halfje hoger te geven, waardoor deze een 7 krijgt. Misschien iets te laag beoordeeld, dus het punt kan nog omhoog gaan.

avatar van erwinz
Het gaat alle kanten op of het gaat geen enkele kant op, maar op een of andere manier doet deze plaat iets met je. Kurt Vile maakte in het verre verleden popsongs van 1 minuut, maar ook als hij popsongs van 10 minuten maak zit je op het puntje van je stoel. Lekkere plaat die zich de komende tijd verder moet gaan bewijzen.

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: Kurt Vile - Wakin On A Pretty Daze - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

avatar van Obscure Thing
De plaat wordt beter bij elke luisterbeurt. zit voor mij nu op het niveau van Smoke ring for my Halo.

avatar van Mark17
De twee heren van The Last Picture Show Podcast zeggen precies hoe ik ook over dit album denk: Podcast review

Gregson
Ik vond 'Smoke Ring For My Halo' echt te gek, en nu ik de eerste noten van deze op de luisterpaal hoor gaat dit weer een nieuwe verslaving worden!

avatar van (Blacksad)
Momenteel voor de eerste keer aan het beluisteren en het bevalt me zeer goed.
Zeer aangename, energieke muziek op het eerste gehoor.
Deze krijgt zeker meerdere luisterbeurten!

Als ik nou aan een term denk die niet op dit album van toepassing is, dan is het energiek.

avatar van Linius
Het is juist een hele lome voortkabbelende plaat. Maar dat is juist mooi

Dat is het inderdaad, alleen mij pakt 'ie niet echt.

avatar van (Blacksad)
Energiek is over de hele plaat gezien inderdaad niet van toepassing, ik zat waarschijnlijk juist ergens op een wat meer up-tempo stuk toen ik het schreef

Soms is hij voor mij net iets te voortkabbelend, sommige nummers zijn net wat te lang vind ik...

avatar van Tony
Bij herbeluistering moet ik toch vaststellen dat ik een beetje naar het einde begin te verlangen tijdens Too Hard. Niet dat dat nou een slechter nummer is dan de rest, maar het gebrek aan variatie gaat een beetje tegen 'm werken. Ik had vorige week eigenlijk nog de verwachting dat ik 't album alleen maar beter zou gaan vinden helaas. Geen verhoging vooralsnog, 3,5 dekt de lading aardig.

(Blacksad) schreef:

Vind ik helaas ook. Zijn vorige album vond ik beter.

Smoke Ring For My Halo overtuigde slechts deels. Er stond een hoop moois op en het talent en de duidelijke eigen stijl kon ik zeer waarderen. Toch was niet ieder nummer raak. Wakin On a Pretty Daze is heel andere koek. Lang uitgesponnen nummers, nog altijd in diezelfde, ik noem het maar psychedelic-americana die ook op het eerdere werk al zo duidelijk naar voren kwam.

Persoonlijk houd ik enorm van die soort hypnotiserende platen. Pretty Daze zuigt me op en laat niet los. Nummers die saai lijken worden per luisterbeurt interessanter. Girl Called Alex bijvoorbeeld. Een typische groeier die ik eerst echt veel te sloom vond, maar nu al met open armen ontvang.

De tweede helft van de plaat moet ik nog wat meer luisteren, maar in ieder geval tot en met Too Hard vind ik dit een fantastische plaat. Nog even wat vaker luisteren voordat ik een oordeel plaats.

avatar van Linius
Je stopt precies voor één van mijn favorieten van dit album, Shame Chamber vind ik toch zo'n lekker nummer.

avatar van bram1610
Ik vind het prachtig hoe Kurt Vile zijn openingsnummer negen minuten laat duren. Dat is echt absoluut niet nodig, maar wel heel praktisch eigenlijk. Het is zo lekker en als hij dan maar een minuut of drie duurt zijn we allemaal ook maar deels bevredigd. Zo kun je lekker negen minuutjes wegkabbelen en dan heb je je dosis briljante openingsnummers voor de dag ook wel weer gehad.

Fijn plaatje!

avatar van Lura
Kaaasgaaf schreef:
In één klap vijf sterren wat mij betreft.

Kun je me dan misschien wat tips geven, want zo'n bijzonder muziekjaar vind ik 2013 tot nu toe niet.

avatar van IllumSphere
Kurt Vile weet wel hoe hij prettige nummers moet maken die tevens ook een genot zijn om te beluisteren, maar vaak heeft het dan wat last van een lage replay value. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor deze plaat. De plaat biedt enorm prettige muziek die zeker door het mooie weer des te meer genotvoller is, maar helaas niet echt meer om handen heeft waardoor de replay value enorm laag is. Een beetje jammer, want nu kan ik er niet veel mee.

avatar van Kaaasgaaf
Lura schreef:

Beetje off-topic, maar ik vind het tot dusverre een waanzinnig muziekjaar met oa prachtig nieuw werk van Nick Cave, Flaming Lips, David Bowie, My Bloody Valentine, Atoms For Peace, Youth Lagoon, Deerhunter, Phosphorescent, Yo La Tengo, Low, The Veils, British Sea Power, Jacco Gardner, Villagers, Ed Harcourt, I Am Kloot, Foxygen, Unknow Mortal Orchestra, Eels en ik vergeet vast nog iets belangrijks. En dan zitten er nog een heleboel releases aan te komen waar ik naar uitzie (oa The National, Arcade Fire, Vampire Weekend, MGMT en Queens of the Stone Age). Maar goed, dit is dus mijn favoriet van het jaar tot nu toe.

avatar van Zoute Popcorn
De opener en de afsluiter zijn voor mij toch wel de mooiste nummers op het album.

avatar van Janhero
Wakin on a pretty day, Shame Chamber zijn hoogvliegers en de rest eigenlijk ook ver ok. Voor mij een hoogtepunt tot nu toe in 2013. Het is allemaal niet echt orgineel en vernieuwend maar wat zou dat als het gewoon goed is.

avatar van Gerben61
Krijg nou tiete (excuus). Is het mijn vrijdagavond gevoel, mijn leeftijd of de werking van een lentebokbiertje. Anyway wat een heerlijke plaat. Werd ook tijd want ik vind 2013 nogal schraal.

avatar van Rudi S
Echt, nou ik ben het met het bericht van Kaasgaaf eens , 2013 is nu al een prachtig jaar.

avatar van Eilord
Ik kan me vinden in iedereen die zegt dat deze plaat te eenzijdig is. Het is inderdaad veel van hetzelfde, alleen klint dat zo lekker dat ik daar zelf totaal geen moeite mee heb. Toch voor degenen die wel naar dit relaxte sfeertje opzoek zijn, maar toch wat meer afwisseling willen, heb ik nog wel een aanrader, namelijk:

Ducktails - The Flower Lane (2013)