AC/DC - Fly on the Wall (1985)

Australiƫ
Label: Epic

1. Fly on the Wall (3:44)
  2. Shake Your Foundations (4:10)
  3. First Blood (3:46)
  4. Danger (4:22)
  5. Sink the Pink (4:15)
  6. Playing with Girls (3:44)
  7. Stand Up (3:53)
  8. Hell Or High Water (4:32)
  9. Back in Business (4:24)
  10. Send for the Man (3:36)
avatar van ricardo

Deze kun je met een gerust hart laten liggen.

avatar van rudiger
ricardo schreef:
Kopen kopen kopen en vooral niet vallen met het snel naar de platen zaak toe rennen. :

Er is geen winkel open op dit tijdstip .
Ik woon maar in een klein stadje , misschien is de media Markt nog open in Amsterdam ?

Ik denk dat ik Flick Of The Switch er nog bij pak en het dan met deze Stroomjongens voor gezien houd.

avatar van ricardo
de eerste zondag van de maand is het wel koop zondag in grunn, als je nu weggaat ben je morgen vast wel op tiet, en koop je dan die 4 cds der nog ff bie.

Flick Of The Switch is inderdaad de beste van die 4 die je nu nog mist, zeker weten.

avatar van De buurman
Welnee, aan deze heb je genoeg. Als deze plaat je eenmaal pakt laat 'ie je niet meer los. Ik blijf het een topper vinden die met kop en schouders boven Flick Of The Switch en alles na 1985 uitsteekt, zowel qua nummers als qua sound. Zo snoeihard als op Playing With Girls en Send For The Man klonken ze niet eerder. Alles wat later kwam is radio friendly in vergelijking tot Fly On The Wall.

avatar van rudiger
Buurman ik ben blij dat jij niet mijn Buurman bent want dan hoorde ik de hele dag Fly On The Wall door The Wall .

avatar van ricardo
Man die Brian zingt op deze plaat op een manier net of hij zijn kop in de kont van een olifant heeft zo beroerd, en de productie is ook nog eens zwaar onder de maat.

ricardo schreef:

Ja, ik hou er altijd van als zangers klinken alsof ze hun kop in de kont van een olifant hebben. Ieder zijn smaak hè.

Misschien moet je toch de cd eens kopen, Ricardo. Dan kun je de productie waarschijnlijk wat beter beoordelen.

avatar van ricardo
Ik heb hem nog nooit origineel gehoord, dat klopt wel, maar mijn gedownloade exemplaar klinkt zo matig dat ik er snel flauw van ben. Kan best zijn dat het org een stuk beter klinkt.

Het heeft mij zelfs een paar jaar weerhouden om Master Of Puppets origineel te kopen, omdat daar de download ook stukken minder klonk dan het orgineel.

Alle reguliere albums heb ik in bezit van AC/DC op 2 na dan.

avatar van Ducoz
Je mag me nu voor gek verklaren, maar ik vind dit juist een van de betere AC/DC platen. Waarom?

Omdat je hier op hoort dat het een band is, een product. Alle andere platen zou je kunnen beschouwen als een Fabrieksplaat omdat alles goed klinkt, alles is recht en er zitten weinig hoeken aan.

Bij deze plaat zou je een soort van bij de opnames kunnen zijn geweest, zoals het klinkt. Het heeft wel weer z'n charmes

avatar van vielip
Ik ken eigenlijk alleen Shake your foundations van dit album en dat vind ik een te gek nummer! Maar ik vind dat ze op alle albums met Brian als zanger een aantal prima nummers hebben staan (meestal de singles) maar nooit een heel album overtuigen.

avatar van iggy
Iets beter dan de vorige maar nog altijd middelmaat troef. Dit is toch niet meer de eens zo vlammende down under rockers van weleer. Ik begon mijn interesse in ac/dc behoorlijk te verliezen. Ook de set list van de band schreef boekdelen. Er werd namelijk niet veel van de vorige 3 lp's live gespeeld. Dat neemt echter niet weg dat de band live zijn mannetje nog altijd staat. Ac/dc live daar zat en zit nog bijna geen sleet op. Studio leek men verzadigt

avatar van ricardo
Dit album heb ik vandaag 3 keer beluisterd. Ik bleef toch de positieve berichten in mijn achterhoofd houden bij dit album, en moet zeggen dat de riffs en het instrumentaal werk erg goed is. Lekker bruut en zwaar geweld wel eigenlijk.

Het probleem is eigenlijk ook gewoon het galmende zangstem geluid. Muzikaal en instrumentaal zit het eigenlijk erg goed zelfs.

Als de zang op dit album dezelfde geluidskwaliteit had gehad als op Flick Of The Switch, dan was dit denk ik echt een topalbum geweest.

Ik wil de mensen bedanken die bij dit album op een postitieve manier tegengas hebben gegeven, want op het zangstem geluid na zijn de nummers erg goed en is het luisteren meer dan waard. En toch bederft dat galmende stemgeluid dit album enorm voor mij, hoe goed de riffs ook mogen zijn.

Jammer dat Send for the Man zo weinig stemmen krijgt in de poll, vind het zelf een van de hoogtepunten op deze plaat, mooie blues solo van Angus.

Deze plaat kan natuurlijk niet tippen aan clasics als Back in Black en For Those About
( spreek nu alleen nog maar over Brain J tijdperk), maar in de auto draait ie toch lekker weg.

Ik vind ook dat de zang slecht in de mix staat, had beter moeten zijn

avatar van De buurman
Send For The Man... YEAH. Het meest brute en smerige AC/DC nummer dat ik ken. Maar vlak ook Playing With Girls niet uit. Meedogenloos.

PriestMaiden
AC/DC – Fly on the Wall

Door velen aanzien als het minste AC/DC album. De vocals van Brian Johnson klinken hier dan ook wel raar op. Zal wel iets met de productie te maken hebben. De video vhs die later op Family Jewels dvd is gezet vind ik wel leuk. Op sommige tracks vind het gitaarwerk wel lekker rauw. De drums zijn wel erg goed. Het voordeel bij AC/DC albums: niet te veel nadenken. Het blues geluid is volledig verdwenen en ik denk dat daarom de meeste AC/DC fans de periode vanaf Flick of the Switch t.e.m. Blow Up Your Video minder vinden.

1) Fly on the Wall: Beste track van het album. Johnson klinkt dronken.
2) Shake Your Foundations: Lekkere rocker.
3) First Blood: Goede track, typisch AC/DC geluid.
4) Danger: De intro is goed, maar het wordt wat een eentonige track.
5) Sink the Pink: Samen met de titeltrack mijn favoriete track.
6) Playing With Girls: Zou een goede song voor mijn pa zijn. Nogal een saai nummer.
7) Stand Up: Eén van de betere nummers op dit album.
8 ) Hell or High Water: Vanaf hier begint het al wat moeilijker te worden om het album uit te luisteren. Leuke track, niet meer.
9) Back in Business: Middelmatig nummer.
10) Send for the Man: Goede afsluiter.

avatar van Ronald5150
Na het teleurstellende "Flick of the Switch" volgt het nog meer teleurstellende "Fly on the Wall". Het lijkt alsof de inspiratie weg is en AC/DC vervalt in een herhalingsoefening. Nu weet ik ook wel dat het concept van AC/DC niet heel vooruitstrevend, complex of ingenieus is. Maar voor AC/DC begrippen vind ik dit toch echt heel matig. Ik mis de energie van de vroegere platen en de liedjes zitten ook gewoon minder goed in elkaar. Op "Fly on the Wall" heeft AC/DC het tij nog niet kunnen keren.

Ronald5150 schreef:
Op "Fly on the Wall" heeft AC/DC het tij nog niet kunnen keren.

Ben ik toch wel benieuwd wanneer ze dat volgens jou dan wél doen. Ik vind persoonlijk dat ze na Back in black geen fatsoenlijk album meer gemaakt hebben. Wel een aantal goede nummers (o.a. Heatseeker, Who made who, Fire your guns en Thunderstruck schieten me zo te binnen) maar echt een heel album...nee.

avatar van Ronald5150
vielip schreef:

Ik vind comebackplaat "Black Ice" eindelijk weer eens een fatsoenlijke plaat, al is het hun meest recente plaat. Het tij is dus nog maar net gekeerd

avatar van De buurman
Ik heb Black Ice gekocht, enthousiast als ik was over de single Rock 'n Roll Train. Het is me niet gelukt de hele cd uit te zitten. Oersaai. Nooit meer opgezet. Fly On The Wall vind ik dan weer hun laatste echt goeie plaat. Misschien omdat het ooit mijn eerste was, maar ik vind 'm nog net zo goed als 25 jaar terug. Opvolger Blow Up Your Video was ook nog redelijk, beetje ondergewaardeerd wat mij betreft.

avatar van vielip
Tsja Black ice...ook ik kocht 'm vanwege de goede single Rock 'n roll train maar ook ik heb moeite om het hele album in één ruk uit te zitten. Anything goes vind ik overigens ook echt te gek maar het album duurt me zeker twee nummers te lang.

avatar van LucM
Wellicht het zwakste album van AC/DC. Slechte productie, slechte zang en meestal matige en weinig geïnspireerde songs. Nadien zou AC/DC betere albums uitbrengen maar het vroegere peil (t.e.m. Back in Black) wordt nooit meer gehaald.

Ik kan me herinneren dat ik deze in 1985 niks aan vond toen ik hem destijds in een platenzaak beluisterde. Ik kende wel Let there be rock en die vond ik toen ook al te gek.

Begin 2009 in mijn terugkerende AC/DC manie, de cd maar gekocht. Vond het in eerste instantie toch wat saai geloof ik, op wat nummers als Shake your foundations na. Toch maar af en toe opzetten, en verrek op een geven moment werd ie steeds beter....

Ik vind het nu al langer een te gek album. Lekker rauw & swingend. Ik heb geen problemen met de mogelijk zachte zang van Brian: het lijkt eigenlijk meer erop dat de gitaren zo hard staan dat Brian moeite heeft er boven uit te komen, maar ik vind het wel wat hebben!

Voor vele het minste AC/DC album, persoonlijk vind ik het een v.d. beste! Verklaar me maar voor gek

avatar van De buurman
Nee hoor, Eindelijk iemand die het begrijpt.

De buurman schreef:
Nee hoor, Eindelijk iemand die het begrijpt.

Ha Buurman....was je maar mijn buurman (-:

avatar van De buurman
Daar denken de meesten anders over

avatar van Dibbel
Nee, zo slecht is deze nu ook weer niet.
Vind hem zelfs ietsje beter dan Blow Up Your Video.
Ik zal het maar niet meer over de produktie hebben, maar constateer dat het niet meer zo strak en puntig en dat het warempel lijkt of Brian zich een keer niet constant overschreeuwt.
Angus en Malcolm hebben het trouwens zelf geproduceerd, dus je kunt niemand anders de schuld geven.

Een paar erg sterke songs toch weer met Sink The Pink, Shake Your Foundations, Fly On The Wall die gewoon lekker wegbeuken.
Playing With Girls en Send For The Man gaan daar in hardheid nog overheen en horen ook tot de betere nummers.
Voor de rest zitten er geen echt zwakke broeders tussen.
Ik denk dat het zo goed als ontbreken van hun blueskant hier ook een pijnpuntje is.
En nee, het is lang niet hun beste album, maar ook niet het slechtste.

Op vinyl (Atlantic) en puntgaaf.

avatar van Sir Spamalot
Opnieuw is dit geen meesterlijk album (waarvan ik de cd Atlantic 7567-81263-2 uit 1995 heb) maar die tijden zijn lang voorbij, vanaf Back in Black. Vanaf dan zijn er nog opflakkeringen op de diverse albums maar AC/DC wordt definitief een live groep met de hits, een album lijkt enkel nog een aankondiging voor een nieuwe toer. Ik heb daar verder geen problemen mee, niemand dwingt je om het album te kopen.

Ook ik heb een aantal dingen aan te merken over het geluid van dit album want over de balans tussen de heren muzikanten heb ik opmerkingen. In het openingsnummer is het al fronsen bij het horen van de stem van Brian Johnson, later lijkt dit zich te stabiliseren. Ook hoor ik veel galm op de prominente drums van Simon Wright die later op de drumstoel bij Ronnie James Dio terecht kwam. Angus en Malcolm deden de productie van dit album, hiermee kunnen ze toch niet tevreden zijn geweest?

De songs zijn maar gewoontjes en volgen braafjes het beproefde AC/DC recept, het is nog meer hard rock geworden, het is iets minder swingend en weinig bluesy elementjes zul je nog horen. Bij het nummer Danger lijkt men iets af te wijken van het vertrouwde pad. Hier en daar vind ik het ronduit saai en weinig begeesterend, ene oor binnen, ander oor buiten.

Voor een zelf samen te stellen verzamelaar zou ik nog gaan voor Fly on the Wall, Shake Your Foundations en Sink the Pink. De andere nummers bevatten te weinig inhoud om verder nog te onthouden. Gewoontjes.

avatar van Lau1986
Misschien niet het beste AC/DC album, maar nog steeds een leuk album. De stem van Johnson komt inderdaad niet overal even goed uit de verf, maar de songs rocken hier en daar best aardig. Eigenlijk kan ik mij wel in de woorden van Sir Spamalot vinden. Gewoontjes.

avatar van Double Deuce
Net als Flick of the Switch, heeft dit album een matige productie. Opvallend is juist dat de productie van deze twee albums in handen was van Angus en Malcom zelf. Dat zijn volgens mij ook de enige twee albums die ze zelf hebben geproduceerd en het resultaat mag duidelijk zijn.

Bovenstaande neemt niet weg dat Fly on the Wall wel degelijk goede/lekkere nummers bevat maar ja, het klinkt allemaal niet zo super door die productie: de zang, de drums, de gitaren..... Aan de andere kant zijn er in mijn beleving maar weinig rockalbums uit 1984/1985 waarbij de productie juist een spetterend positieve indruk maakte. Misschien hadden ze Robert John Lange nog een paar albums langer moeten houden

avatar van De buurman
Ik ben altijd een beetje de pleitbezorger van dit album. Flick Of The Switch vind ik inderdaad niet spetterend klinken, maar deze vind ik qua sound niet verkeerd. By far het meest heavy AC/DC album, met die enorme gitaarmuren, loodzware drumsound en een Johnson die zo rauw klinkt tussen al dat geweld dat het soms nauwelijks hoorbaar is of hij gewoon wat blaft of dat hij daadwerkelijk een tekst zingt. De Mutt Lange platen en de albums na Fly klonken allemaal een stuk beschaafder. Het eerste nummer bezorgt me vanaf de openingsnoten nog steeds kippenvel. Ik vind het dan ook heel jammer dat de plaat live gewoon genegeerd wordt. Shake Your Foundations, Sink The Pink of de titelsong zou niet misstaan in de liveset.