Cypress Hill - Black Sunday (1993)

Label: Ruffhouse

1. I Wanna Get High (2:54)
  2. I Ain't Goin' Out Like That (4:27)
  3. Insane in the Brain (3:29)
  4. When the Shit Goes Down (3:08)
  5. Lick a Shot (3:23)
  6. Cock the Hammer (4:25)
  7. Interlude (1:17)
  8. Lil' Putos (3:39)
  9. Legalize It (0:46)
  10. Hits from the Bong (2:40)
  11. What Go Around Come Around, Kid (3:42)
  12. A to the K (3:27)
  13. Hand on the Glock (3:32)
  14. Break 'Em Off Some (2:46)
avatar van Shelter
probleem van de goede nummers naar mijn mening is, dat ze wenig varierend zijn. Het lijkt allemaal teveel op elkaar.
Overigens vind ik B-Real ook een irritante stem hebben. Sen Dog is eigenlijk een modale rapper maar komt beter uit de verf naast B-Real.
Hoge stem en zware stem past goed bij elkaar.

bro
instrumentaal mag het toch wel wat afwisselender naar mijn goesting, maar er staan wel een paar leuke plaatjes op.

avatar van principal2000
Een beetje in de lijn van hun debuut gaat Cypress verder. Ze concentreren zich hier vooral op het rollen en met name het roken van jointjes. De productie is nog steeds strak, al lijkt het hier iets te consistent (en dus lichtjes) formule-werk te worden. Al met al een prima album. Dit geldt uiteraard weer voor degenen die het stemgeluid van B-real kunnen verdragen.

Frostyx
Hits From THe Bong met die sample van Son of a Preacherman, te mooi toen ik dat hoorde

Frostyx
Oooooooojeeeeeeeeeeeeeee wat is dit op sommigen momenten dope.
Die producties kan ik soms zoooo keihard waarderen, B-Real zijn stem ook.
Geniale album wat een sfeer eckte eckte party shizzle.

avatar van CarealotCarrot
Mijn favoriet album. Lekkere schommelstoel muziek die me altijd in de mood brengt. Overigens behoor ik tot de groep die B-Real zijn stem geniaal vind, zijn zeikerige stem vind ik perfect passen bij de muziek.

bro
haha, ja inderdaad, een verschrikkelijk zeikerige stem, en toch perfect. dat wil al eens wat zeggen hé

avatar van KILLERBEE99
I Wanna Get High vind ik echt geniaal

avatar van Nr.4
Heerlijk album. Zware producties, hele stijl die gewoon klopt. Stuk voor stuk classic tracks die 18 jaar na dato nog steeds pompen als een gek. En ik smoke niet eens haha.

avatar van Ataloona
Chill album van Cypress Hill. Grappige lyrics, (voornamelijk over wiet ed.) fijne raps, (al moet je B-Real kunnen waarderen met zijn nasale stem om dit album ook te waarderen) en een heerlijke lome doomproductie. Erg lo-fi en de bass komt vaak lekker hard op de voorgrond. Het begin is fenomenaal met een aantal Cypress Hill klassiekers. Dan heb ik het natuurlijk over de eerste 6 nummers en dan vooral de eerste 4. Soms is de productie inderdaad té eentonig, maar gelukkig duurt het album ook niet zo lang. Toch nog genoeg afwisseling om het leuk te houden. 1 van de eerste hiphop acts die ik kon waarderen toen ik nog een stuk jonger was. O ja, ook nog een applausje voor Hits From the Bong en Hand of the Glock die zeker van hetzelfde niveau zijn als de eerste 4 nummers. 4*

PriestMaiden
Leuk album van Cypress Hill met droge beats waar de bass op de voorgrond springt. B-Real is wel even wennen. De lyrics zijn niet serieus te nemen maar wel amusant. De klassieker Insane in the Brain kennen we allemaal wel al. Ook I Ain't Going Out Like That, Lick a Shot en Cock the Hammer zijn fijne nummers.

avatar van Booyo
Frostyx schreef:
`

Dat ik die link pas leg na het lezen van dit bericht.. Briljant nummer!

Wat dit album voor de Hip-Hop betekend heeft, daar kan ik geen mening over geven.
Dus geen verhaaltje over dat het debuut beter was, of de opvolger een stuk duisterder.
Wel weet ik dat dit album ook gekoesterd werd in de rock wereld.
Het was niet vreemd dat je dit album tussen Red Hot Chili Peppers en Nirvana had staan, en Insane In The Brain kon je goed na een avond stappen draaien om vervolgens Alive van Pearl Jam in te zetten.
De albumhoes sprak in eerste instantie al aan, je verwachtte dat het een cd van de een of andere donkere metal band was.
Het was de tijd dat House of Pain succes boekte met Jump Around, maar toch zette je als rock liefhebber eerder Black Sunday op dan Fine Malt Lyrics.
In Nederland trok Osdorp Posse vervolgens ook een breder publiek, en Sabotage van Beastie Boys was hetzelfde verhaal.
Deze haal ik nog regelmatig uit de kast, ook al waardeer ik hem niet zo hoog als Nevermind van Nirvana en Ten van Pearl Jam, blijft het voor mij een album welke mij doet herinneren aan de opkomst van de Grunge en het overige gitaargeweld.
Voor mij ook zeer begrijpelijk dat Cypress Hill dan ook 2x vertegenwoordigd is op de soundtrack bij deze film; Judgment Night (1993).

avatar van royals
Buitengewone sinistere producties natuurlijk. De raps zijn zoals gewoonlijk bragging en boosting en gaan vooral over je wapen schieten en drugs. Maar zoals ik zei, de beats zijn donker en melodieus zoals alleen Muggs ze kan maken. Voor mij nog steeds zijn beste album. Ik had 'Insane In The Brain' vroeger op cassette single