Laura Marling - Once I Was an Eagle (2013)

Folk
Label: Virgin

1. Take the Night Off (4:12)
  2. I Was an Eagle (4:21)
  3. You Know (2:30)
  4. Breathe (5:00)
  5. Master Hunter (3:16)
  6. Little Love Caster (5:56)
  7. Devil's Resting Place (3:14)
  8. Interlude (2:16)
  9. Undine (3:12)
  10. Where Can I Go? (3:40)
  11. Once (3:38)
  12. Pray for Me (5:05)
  13. When Were You Happy? (And How Long Has That Been) (3:53)
  14. Love Be Brave (3:04)
  15. Little Bird (5:40)
  16. Saved These Words (4:27)
avatar van fatima
Gisteravond een mooi akoestisch concert in Vredenburg, met de eerste zes songs van dit album, Once, Love be brave en Little bird. Verder wat oud werk ( o.a. I speak because I can, Rambling man , Alpha shallows, Ghosts, en een prachtige uitvoering van What he wrote), een cover en een nieuw nummer. Beetje kort, zonder toegift ("I'm just not a girl like that...".), maar je kon soms een speld horen vallen. Marika Hackman als support act. Al met al een prima avond.

avatar van Madjack71
De stem van Laura Marling doet mij veel denken aan Joni Mitchell. Daar houd de vergelijking dan ook meteen op. Waar de arrangementen, inventiviteit, muzikaliteit en teksten bij Mitchell (vooral in haar glorie jaren) weergaloos waren, is het bij Marling vooral een gezapige boel, het kabbelt maar door en door, aaneengesloten 'nummers' die zo aan mij voorbij gaan. Variaties op het zelfde muzikale thema het gehele album door. Geen spanningsboog te bekennen en als er dan wat vaart voorbij komt, dan klinkt het zo ingehouden dat het bij mij niet over komt. Fijn voor de mensen de het helemaal geweldig vinden, ik hoor nog liever Philip Freriks het journaal voorlezen. Once I Was an Eagle, but now i'm a House Sparrow.

Ik snap eigenlijk de vergelijkingen tussen de stem van Laura en die van Joni Mitchell niet zo. Joni Mitchell zong zeker op Blue met veel meer uithalen in de hoogte. Verder is de sound van Laura ook heel Brits. Dat eeuwige vergelijken met artiesten uit het verleden is soms leuk, maar begint bij Laura Marling beetje onzinnig te worden. Ik vind dat ze wel echt een eigen sound heeft ontwikkeld.

Jonathan Wilson en Laura Marling zijn wat mij betreft de koning en koningin van de hedendaagse muziek. Grote woorden, maar oh zo waar. Wilson bracht in 2013 zijn briljante 'Fanfare' uit en Marling gaf ons 'Once I Was An Eagle'.
Over 'tig jaar zal men erkennen dat dit een meesterwerk is. Nu zal het nog veelal worden afgedaan als aardige plaat. Zoals ook de parels van Nick Drake en Fred Neil ooit niet of nauwelijks de erkenning kregen.

Ik begrijp dat voor een aantal MM gebruikers de plaat eentonig is. Voor mij is de consequente 'rode draad', de geringe diversiteit, een pluspunt.
Waarschijnlijk heeft mijn voorliefde voor sitarmuziek daar ook mee te maken. Soms gaan mantra's tientallen namelijk minuten door.

Alles aan 'Once I Was An Eagle' weet mij te beroeren. Hoewel Britse, weet Laura een sound te brengen die niet had misstaan in de Laurel Canyon scene van begin jaren 70. Ook toen zou ze andere singer-songwriters hebben overtroffen. Toen én nu...

avatar van Droombolus
Marjet schreef:
Hoewel Brits, weet Laura een sound te brengen die niet had misstaan in de Laurel Canyon scene van begin jaren 70.

Kreeg deze gister binnen als verjaarskadoo en dat was inderdaad het eerste wat me aan deze plaat opviel. Zo zelfbewust als Joni maar met een veel rustiger en prettiger stemgeluid.