Laura Marling - Once I Was an Eagle (2013)

Folk
Label: Virgin

1. Take the Night Off (4:12)
  2. I Was an Eagle (4:21)
  3. You Know (2:30)
  4. Breathe (5:00)
  5. Master Hunter (3:16)
  6. Little Love Caster (5:56)
  7. Devil's Resting Place (3:14)
  8. Interlude (2:16)
  9. Undine (3:12)
  10. Where Can I Go? (3:40)
  11. Once (3:38)
  12. Pray for Me (5:05)
  13. When Were You Happy? (And How Long Has That Been) (3:53)
  14. Love Be Brave (3:04)
  15. Little Bird (5:40)
  16. Saved These Words (4:27)
avatar van fatima
Gisteravond een mooi akoestisch concert in Vredenburg, met de eerste zes songs van dit album, Once, Love be brave en Little bird. Verder wat oud werk ( o.a. I speak because I can, Rambling man , Alpha shallows, Ghosts, en een prachtige uitvoering van What he wrote), een cover en een nieuw nummer. Beetje kort, zonder toegift ("I'm just not a girl like that...".), maar je kon soms een speld horen vallen. Marika Hackman als support act. Al met al een prima avond.

avatar van Madjack71
De stem van Laura Marling doet mij veel denken aan Joni Mitchell. Daar houd de vergelijking dan ook meteen op. Waar de arrangementen, inventiviteit, muzikaliteit en teksten bij Mitchell (vooral in haar glorie jaren) weergaloos waren, is het bij Marling vooral een gezapige boel, het kabbelt maar door en door, aaneengesloten 'nummers' die zo aan mij voorbij gaan. Variaties op het zelfde muzikale thema het gehele album door. Geen spanningsboog te bekennen en als er dan wat vaart voorbij komt, dan klinkt het zo ingehouden dat het bij mij niet over komt. Fijn voor de mensen de het helemaal geweldig vinden, ik hoor nog liever Philip Freriks het journaal voorlezen. Once I Was an Eagle, but now i'm a House Sparrow.

Ik snap eigenlijk de vergelijkingen tussen de stem van Laura en die van Joni Mitchell niet zo. Joni Mitchell zong zeker op Blue met veel meer uithalen in de hoogte. Verder is de sound van Laura ook heel Brits. Dat eeuwige vergelijken met artiesten uit het verleden is soms leuk, maar begint bij Laura Marling beetje onzinnig te worden. Ik vind dat ze wel echt een eigen sound heeft ontwikkeld.

Jonathan Wilson en Laura Marling zijn wat mij betreft de koning en koningin van de hedendaagse muziek. Grote woorden, maar oh zo waar. Wilson bracht in 2013 zijn briljante 'Fanfare' uit en Marling gaf ons 'Once I Was An Eagle'.
Over 'tig jaar zal men erkennen dat dit een meesterwerk is. Nu zal het nog veelal worden afgedaan als aardige plaat. Zoals ook de parels van Nick Drake en Fred Neil ooit niet of nauwelijks de erkenning kregen.

Ik begrijp dat voor een aantal MM gebruikers de plaat eentonig is. Voor mij is de consequente 'rode draad', de geringe diversiteit, een pluspunt.
Waarschijnlijk heeft mijn voorliefde voor sitarmuziek daar ook mee te maken. Soms gaan mantra's tientallen namelijk minuten door.

Alles aan 'Once I Was An Eagle' weet mij te beroeren. Hoewel Britse, weet Laura een sound te brengen die niet had misstaan in de Laurel Canyon scene van begin jaren 70. Ook toen zou ze andere singer-songwriters hebben overtroffen. Toen én nu...

Marjet schreef:
Hoewel Brits, weet Laura een sound te brengen die niet had misstaan in de Laurel Canyon scene van begin jaren 70.

Kreeg deze gister binnen als verjaarskadoo en dat was inderdaad het eerste wat me aan deze plaat opviel. Zo zelfbewust als Joni maar met een veel rustiger en prettiger stemgeluid.

avatar van Droombolus
Het album was bij mij damaals niet blijven hangen in m'n "nieuw" bakje. De muziek nodigde mij niet uit tot genoeg speelbeurten en dan verdwijnt zo'n CD naar achterin de stapel, daar waar ze afgevoerd worden om ruimte te maken voor recentere aanschaffen.

In het kader van de herwaardering van de jaren 10 kwam ze weer eens voorbij, na jaaaren, en met de close listening in m'n muziekhok ( draai eigenlijk nooit meer muziek in de huiskamer ) viel dan eindelijk ( het equivalent van ) het kwartje. Met de oosterse sferen van de melodieën en begeleiding ( waar horen jullie trouwens tabla's ?!! ) krijg ik, vooral vanaf When Were You Happy, luchtjes uit dezelfde keuken waar Jake Holmes' eerste 2 LPs klaargestoofd werden. Opgewardeerd naar 4* met ruimte naar boven en als herontdekking terug in het "nieuw" bakje

avatar van Slowgaze
Droombolus schreef:
waar horen jullie trouwens tabla's ?!!

Op de eerste vier nummers zijn die vrij prominent, of verwar ik ze met een ander instrument?

Slowgaze schreef:
verwar ik ze met een ander instrument?

Heb track 1 t/m 4 net voorbij laten komen. Ik ben ook geen specialist maar mijn oren zeggen: ander soort trommels. Je hoort bijvoorbeeld geen enkel toonverschil tussen de aanslagen.

avatar van Grizzly Bear
Ik kreeg dit album in 2013, nog onbekend met het werk van Laura Marling. Vond het wel prettig klinken, fijne vibe, nooit storend, maar zoals hierboven al vaker gezegd: ook ietwat eentonig en daarom nooit echt omarmd. Laura Marling bleef wel op de radar en Semper Femina was voor mij wel raak. Ook, dat moet ik toegeven, door mijn situatie op dat moment. De titel en sommige teksten kwamen keihaard binnen. Daarna meer verdiept in Laura Marling en langzamerhand verschillende albums op vinyl aangeschaft.

Deze niet, want die had ik al op cd (al draai ik dat dus niet meer...). Dat heb ik recht gezet na een aanbieding bij de lokale platenjongens. Dus nu kan deze ook weer uitgebreid worden beluisterd en op goede apparatuur. En dan valt op dat die nummers dus stiekem allemaal in mijn hoofd zitten, en dat er echt wel eea gebeurt: strijkers, oosterse instrumenten, op het juiste moment een diepe bas.

Dus al met al toch blij met het cadeau zo'n 10 jaar terug.

Overigens: zou de titel een verwijzing zijn naar dit album:
www.musicmeter.nl/album/153971

Ik ben dat nergens tegengekomen, maar ze zal het vast hebben gekend toch?

En een prachtige hoes trouwens!

avatar van Slowgaze
Droombolus schreef:

O ja, goed punt. Ik geef je volledig gelijk.