Boz Scaggs - Silk Degrees (1976)

Pop / Soul
Label: Columbia

1. What Can I Say (3:00)
  2. Georgia (3:57)
  3. Jump Street (5:14)
  4. What Do You Want the Girl to Do (3:53)
  5. Harbor Lights (6:00)
  6. Lowdown (5:18)
  7. It's Over (2:53)
  8. Love Me Tomorrow (3:17)
  9. Lido Shuffle (3:44)
  10. We're All Alone (4:14)
  11. What Can I Say [Live] * (3:24)
  12. Jump Street [Live] * (5:06)
  13. It's Over [Live] * (3:37)
avatar van Droombolus
Wijnbiz ? Hij heeft een restaurant .......

Hips .....

avatar van musician
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten....

The Blue Light Bar and Restaurant
(415) 922-5510thebluelightsf.com
1979 Union St, San Francisco, CA 94123

Opened originally by blues legend Boz Scaggs, this restaurant and club is a very popular destination with locals and tourists. And no wonder .......... (...)

enz.

Hij is gewoon van baan veranderd, niet voor de eerste keer in zijn leven. Als mij zou worden gevraagd naar een vrijblijvend advies voor Boz Scaggs zou ik zeggen: solliciteer nog eens bij Steve Miller. Wat oud zeer weg en een paar nieuwe albums als in de beste traditie van de oude Steve Miller band! Houdt Miller tegelijkertijd ook weer scherp.

Broem schreef:
Check dubbel check Droombolus en dan pas roepen.

Idem! Je kunt met Droombolus ook een vriendelijk gesprek beginnen en dan met elkaar kijken hoe het ook weer zat. Ik betrap hem zelden op historische foutjes, zeker niet bij oudgedienden als Scaggs...

avatar van lebowski
musician schreef:

Heb je die foto's op zijn website wel bekeken musician? Daar is een 100% tevreden Scaggs te zien, in goed gezelschap en met een lekker glas wijn. Hij gelooft wel denk ik.

avatar van Broem
Okay Musician, een eigen wijngaard en n restaurant. Denk dat Boz zijn centjes goed heeft belegd. Verstandig man. WHat Can I Say...

lebowski schreef:

Jawel, jawel. Maar ik zit hier voor eigen verlangens (naar nieuwe goede muziek) en niet voor Boz Scaggs.

Ze zijn beiden goede muzikanten, hebben heel lang geleden (1968) heel goed samengewerkt. Ik blijf altijd hopen dat de muziek, de creativiteit, blijft trekken boven alles. Steve Miller zelf heeft 17 jaar geen album uitgebracht en draait (met twee nieuwe cd's) nu weer als een trein. Is in 2010 voor het eerst in z'n carriere naar Nederland gekomen en doet dat in 2012 weer!

avatar van Broem
Laten we hopen dat Boz de oversteek ook nog eens maakt. Leonard Cohen laat zien en horen dat leeftijd geen beletsel hoeft te zijn.

musician schreef:

Dat gaat niet gebeuren denk ik. Daar zou Boz zijn fan base, die in de US voor 99.9% bestaat uit dames die graag zitten te zwijmelen bij een goed glas, mee verspelen. Die mixen niet goed met de ouwe rockers die op Miller afkomen.

avatar van heartofsoul
Een heel erg lekker album, en dat het een beetje glad ("smooth") klinkt, ach, daar stap ik wel over heen. Ik houd alleen niet zo erg van die enigszins geknepen stem van Boz. Maar de songs zijn OK, en er wordt met veel plezier gespeeld, althans dat is wat ik hoor.

avatar van matthijs
musician schreef:
Toch niet om het een of ander, maar Silk degrees is toch van een heel ander niveau dan Saturday Night Fever, om over disco's en mannen met strakke witten broeken op de dansvloer te spreken.

Mijn associatie is met amerikaanse radio van half jaren zeventig. Beetje rock en veel pop. Lekker voor in de auto (ik heb geen auto, maar die associatie heb ik dus)

avatar van frolunda
Gewoon een heerlijke laidback Pop/Soul plaat met een paar geweldige uitschieters,inderdaad What can i say,Lido shuffle en toch ook wel Georgia.

WPE
Aardig album, niet echt baanbrekend...maar: leuke popsongs.

avatar van pureshores
wat een geweldig nummer-Lowdown-, nooit geweten wie dat zong en eindelijk via een vriendelijke presentator van radio Gelderland achterhaald.
En nu ook duidelijk dat Blackstreet-Booticall hierop gebaseerd is, zo leer je nog eens wat

avatar van henk01
Deze helecd is anders wel te pruimen hoor

avatar van henk01
henk01 schreef:
Deze hele cd is anders wel te pruimen hoor

avatar van pureshores
dat gaan we dan maar even checken

Na 30 jaar deze van Boz weer tegen het lijf gelopen. Heerlijk album met constante hoge kwaliteit.

avatar van teus
hbenders schreef:

zeker weten , een van de kwalitatief mooiste albums uit 2e helft '70,s ,en er zijn niet zomaar 3 hitsingles van getrokken, en ook Rita Coolidge had succes met een cover van het mooie
We're All Alone
Topalbum.

teus schreef:
, en ook Rita Coolidge had succes met een cover van het mooie We're All Alone

en ook de Walker Brothers ........

avatar van teus
Droombolus schreef:

en ook de Walker Brothers ........

Ja klopt,..ook mooie uitvoering,het vermelden waard,mocht ik niet vergeten,....
zeker niet als je werk van the Brothers in je verzameling heb...zoals ik

avatar van gaucho
Deze ligt momenteel na vele jaren weer eens op de draaitafel en ik blijf het een heerlijke plaat vinden. Ik herken ook veel van de associaties die hierboven worden genoemd: witte soul, een lekkere laidback groove, onmiskenbare Toto-invloeden (vooral het drumwerk van Jeff Porcaro en het aandeel in de songwriting van David Paich) en een fantastische productie en prima geluidsweergave.

Maar dat laatste zal ook wel een beetje te maken hebben met wat sommigen als 'gelikt' ervaren. Heb ik geen moeite mee, sterker nog; ik ben juist dol op dat geluid dat midden jaren zeventig zo gewoon was.
De drie hits dragen deze plaat, maar voor de rest valt hier over de hele linie veel te genieten. Georgia, What do you want the girl to do, We're all alone (al vind ik de versies van resp. Lowell George en Rita Coolidge net iets beter) en Harbor lights behoren voor mij eveneens tot de uitschieters. Vooral dat laatste nummer vind ik prachtig, met die jazzy uitwaaierende klanken van de Fender Rhodes-piano.

Het is zeker waar dat Boz Scaggs een scheutje commercie aan zijn muziek heeft toegevoegd ten opzichte van zijn eerdere albums (feitelijk gebeurde dat al op de voorganger Slow dancer), maar als verhoogde toegankelijkheid leidt tot een dergelijk resultaat, hoor je mij niet klagen.

Toegegeven: ik heb een half puntje extra toegekend vanwege de nostalgische waarde. Maar dan nog is dit een uitstekend blue eyed soul-album. Misschien wel een van de besten in die categorie.

avatar van devel-hunt
gaucho schreef:
onmiskenbare Toto-invloeden

Toch even mierenziften, Toto heeft onmiskenbare Boz Scaggs invloeden niet andersom. Boz was er eerder dan Toto

avatar van musician
Hoewel Boz Scaggs op Silk degrees zo nog niet eerder had geklonken.
Ergo, de ware Boz Scaggs fanaat zal even moeten hebben slikken, bij dit nieuwe geluid. Want eerdere albums van Scaggs klinken verre van Silk degrees. Dus zijn invloeden zijn ook maar heel beperkt.

Maar ik vind Silk degrees wel zijn beste album tot dan toe.

Het leidde ook tot een groot commercieel succes, moet gezegd, dat dan weer grotendeels voorbij was nadat de aanstaande Toto leden op eigen benen waren gaan staan.

Dus ik zou mij er in kunnen vinden, als dit album als pre Toto zou worden bestempeld, met Scaggs dan als zanger.

avatar van Lontanovicolo
Toto is in 1977 pas opgericht, dit album is opgenomen in 1976 de leden van Toto die hierop meespelen waren toentertijd sessiemuzikanten.

Fred Tackett (gitaar) deed ook mee welke weer bekend was van Little Feat.

devel-hunt schreef:
Lontanovicolo schreef:

Ja zeg, gaan jullie me hier nou allemaal om de oren slaan met feiten die ik al een eeuwigheid weet?

Zonder gekheid: natuurlijk was mijn formulering wat onhandig, maar met de kennis van wat er later zou komen, kun je alleen maar vaststellen dat de muziek van de-sessiemuzikanten-die-een-jaar-later Toto-zouden-vormen, hier al in volle glorie doorklinkt, met name op nummers als Lido Shuffle, Lowdown en Georgia.
Ik bedoel, vervang de stem van Boz Scaggs door die van Bobby Kimball en je hebt een nummer dat volledig als Toto zou klinken. Dat is wat ik bedoelde te zeggen. Niet dat ik een voorstander zou zijn van die personeelswisseling. Ik hoor liever Scaggs dan Kimball.

Wat dat betreft sluit mijn opmerking ook een beetje aan bij wat musician bedoelt: op eerdere platen klinkt de muziek van Boz Scaggs toch wezenlijk anders: meer rhythm & blues en minder pop en rock. In die zin kreeg hij door het inhuren van de-jongens-die-later-Toto-zouden-gaan-vormen een commercieler geluid mee.

Het moet gezegd: dat Fred Tackett hier ook op meespeelde, dat wist ik dan weer niet. Al was/is de invloed van Little Feat op de platen van Boz Scaggs ook nooit ver weg. Ook op deze plaat niet, zij het minder dan voorheen.

Het valt me nu pas op dat mijn LP geen credits vermeldt*. Gewoon zo'n standaard blanco binnenhoes. Was dat de oorspronkelijke uitgave, of was er wel degelijk een binnenhoes met de namen van degenen die meespelen?

* Mijn CD wel trouwens: ik zie dat de mij ook niet onbekende Les Dudek de slidepartij speelt op Jump Street - ook aardig om te weten, want die springt er wel uit. En Louie Shelton, ook geen kleine jongen in de studiowereld, doet de solo van Lowdown.

avatar van gaucho
Ik heb me vroeger trouwens altijd afgevraagd of die sessies voor Silk Degrees nou direct hebben geleid tot het oprichten van Toto. Tegenwoordig kun je dat antwoord gewoon opzoeken. Volgens Boz Scaggs wel:

Boz Scaggs Explains How He Became The Father Of Toto - Noise11.com

avatar van Lontanovicolo
Sorry Gaucho, ik kan helaas niet weten welke feiten jij allemaal weet. Ik heb mijn lesje hier weer geleerd en zal me voortaan voorlopig weer van ieder commentaar onthouden.

avatar van gaucho
Niet te lichtgeraakt doen, hoor Lontanovicolo. Ik meldde tenslotte ook dat ik blij was met dat weetje over Fred Tackett.
Maar om nog even terug te komen op mijn vorige vraag: is er iemand die een LP van dit album bezit met een binnenhoes die ook de credits vermeldt? En dus niet zo'n standaard blanco binnenhoes zoals mijn exemplaar heeft?

gaucho schreef:

Kijk op deze link Boz Scaggs - Silk Degrees (Vinyl, LP, Album) at Discogs en klik op de hoes dan kom je ook de binnenhoes (geen blanco) tegen met misschien de gegevens die je zoekt

succes