Saxon - Solid Ball of Rock (1991)

Rock / Metal
Label: Virgin

1. Solid Ball of Rock (4:40)
  2. Altar of the Gods (3:42)
  3. Requiem (We Will Remember) (5:18)
  4. Lights in the Sky (4:07)
  5. I Just Can't Get Enough (4:38)
  6. Baptism of Fire (3:13)
  7. Ain't Gonna Take It (4:52)
  8. I'm on Fire (4:23)
  9. Overture in B-Minor Refugee (5:38)
  10. Bavarian Rhapsody (1:15)
  11. Crash Drive (3:07)
DutchViking
Uitstekend studio-album van Saxon, naar mijn bescheiden mening zelfs het allerbeste. Saxon was al dood en begraven tot deze plaat uitkwam, maar ze wisten te herrijzen, dankzij fantastische songs als het geweldige Altar of the Gods en het opzwepende Lights In The Sky. Dit album is enorm gevarieerd en voor Saxon-begrippen erg vernieuwend en origineel.

avatar van Bighead
Eens...
Lekker vette ouderwetse hardrock...

avatar van Kef
Kef
Destijds een goede comeback plaat. Alleen wel jammer dat de NWOBHM sound begin jaren 90 niet populair was.

avatar van Rinus
Absoluut een stuk beter dan voorgaande albums, die allemaal wat onevenwichtiger waren. Deze zit overal ongeveer op hetzelfde niveau qua nummers. Vette produktie ook.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Na het slappe Destiny is het een opluchting dat ze hiermee kwamen aanzetten. De eerste cd met bassist Nibbs Carter en dat valt te horen aan het songmateriaal. Carter komt niet echt met originele riffs aanzetten maar weet wel pakkende songs te schrijven. Nigel Glockler is ook weer terug in de band en Byford/Oliver/Quinn komen ditmaal ook met sterker songmateriaal. Er staan wel wat iets minderen op,maar ook weer iets beteren. Vier sterren volstaat voor deze geslaagde come back.

avatar van sinkthepink
Ik weet nog dat bij het intro van "solid ball of rock" de koude rillingen over mijn rug liepen....dit is de Saxon zoals ze horen te klinken, geweldige opbouw. Niet alle nummers zijn even sterk, maar het was wel weer terug op het goede pad in ieder geval.

avatar van Metalhead99
Het is inderdaad weer richting het goeie pad. Persoonlijk vind ik het geen topper, maar dat is persoonlijke smaak, maar het is gelukkig weer heel wat sterker dan de drie voorgaande albums.

avatar van vielip
Een schitterend album wat je wel als een comeback kunt bestempelen. Een comeback naar de stevigere sound uit de beginperiode. De produktie staat als een huis! Een muur van gitaren en de drums komen aan als mokerslagen. Opener en titelsong Solid ball of rock knalt er gelijk goed in en is één van de toppers op dit album. Altar of the Gods, Lights in the sky, I just can't get enough, Baptism of fire en I'm on fire zijn sterke songs. Refugee is een erg goede ballad trouwens voor Saxon begrippen!! Requiem is echter het absolute pareltje op dit album!! Na een intro waar je kippevel van kriigt komt het nummer langzaam maar zeker op stoom. De tekst is ook schitterend; een eerbetoon aan overleden helden uit de rock en metalwereld. Enkel het afsluitende Crash dive is wat aan de melige kant. Voor het overige is het genieten geblazen!!

Een erg ondergewaardeerd Saxon-album, kan me bij Vielip aansluiten.
Requim en het Tietelnummer zijn zeker de beste nummers, maar ook I'm on Fire
en Baptisme of Fire mogen van mij een keer op de setlist.
Productie is lekker vol, pak de CD nog regelmatig om in de auto te draaien.

avatar van Brutus
Uitstekend album na drie om te janken platen.

Er staan mijn inziens 2 minder nummers op:
-Lights in the Sky en I just can't get enough

Daarin tegen behoren
Requiem
Altar of the Gods
Ain't gonna take it
Oveture in b-minor
tot de beste nummers van Saxon

avatar van Sinner
Ik blijf het vreemd vinden dat Saxon erin geslaagd is om te midden van een hoop wisselvallige (niet noodzakelijk barslechte) releases op de proppen te komen met zo een sterk album. De echte 'comeback' van de band begint voor mij pas bij Unleash the Beast in 97 (want ook Forever Free / Dogs of War vind ik veel te veel zwakke songs bevatten) - maar deze plotse heropleving van de band behoort ook wat mij betreft tot de betere Saxon cd's. Met het titelnummer hebben zo zo maar even een echte klassieker geschreven, Requiem behoort tot de beste ballads van de band en ook Altar of the Gods, Lights in the Sky en AIn't Gonna Take it en I'm On Fire zijn nog altijd topnummers.

avatar van vielip
Niks aan toe te voegen Sinner. Een klassieker wat mij betreft, dit album!

avatar van sinkthepink
Hmmm...dat weet ik niet, ik vind de 2e helft van de plaat niet zo bijzonder. Maar bij de intro van Solid Ball Of Rock kreeg ik destijds gewoon tranen in mijn ogen.

Ik vind de nieuwe plaat Sacrifice ook een knaller, eerlijk gezegd beter als deze, en ik ga ze zien 9 mei

avatar van vielip
Ik trek Saxon echt niet meer vanaf...laten we zeggen Lionsheart ongeveer. Ze gaan me veel teveel richting powermetal en laten dat typische Saxon geluid dat zo kenmerkend is/was nog maar zelden horen. Unleash the beast is, zo uit m'n hoofd, geloof ik het laatste album dat ik in z'n geheel te gek vind.

avatar van sinkthepink
Vielip, dat vond ik ook. Maar probeer Sacrifice eens, die ga je goed vinden ! Ik vind dat die behoorlijk terug gaat naar de oude sound met een spetterende productie.

avatar van vielip
Hm oké, ik zal 'm eens downloaden als ik eraan denk...

avatar van Rockfan
Na alle lof uitingen toch één minpuntje en wel. Bavarian Rhapsody. Waarom in hemelsnaam?

Het geldt zeker als intro voor Crash Drive? Dat vind ik ook al niet zo'n goed nummer. Voor de rest een prima album.

avatar van vielip
Ben ik het wel mee eens ja. Bavarian Rhapsody dat dan overgaat in Crash Drive is de zwakste schakel op dit verder prima album.

Dit album kon ik echt wel weer waarderen van Saxon. Gewoon solide nummers zoals ze altijd in feite al waren. Herkenbare sound met Byf Byfford (feestelijke naam) op zang.

avatar van Rockfan
Intro van het titelnummer doet mij denken aan Faithhealer van The Sensational Alex Harvey Band trouwens, Verder een prima nummer overigens wat wel lekker doordreunt op die SAHB-beat.

Rockfan schreef:

Dat nummer hoorde ik laatst voorbij komen op Baars Classic Rock en ik dacht gelijk aan Solid ball of rock! Dus ja, die intro's lijken verrekte op elkaar.

avatar van RuudC
Ik houd echt van dit album. Het was de eerste Saxon die ik kocht en dat soort albums zijn sowieso wel een beetje speciaal. Een tijd lang was ik deze sound gewend dat zelfs Wheels Of Steel wat vreemd aanvoelde. Solid Ball Of Rock is namelijk geen terugkeer naar die geweldige albums van tien jaar eerder. Een hergeboorte is het wel. Misschien is heruitgevonden een beter woord. Saxon maakt het geluid van de late jaren tachtig zich eindelijk eigen en komt sinds jaren weer met goede songs. Slechts I Just Can't Get Enough blikt nog enigszins terug naar de vorige drie albums, maar door de rest van de songs straalt Saxon weer van zelfvertrouwen. Het grappige is dat Nibbs Carter, de nieuwe bassist destijds, de band de juiste richting in duwt. Ik kan moeilijk favorieten aanwijzen, want het zijn er veel. De ballads zijn prachtig (Requiem), maar de rockers zijn ook fantastisch. I'm On Fire, Baptism Of Fire en de titeltrack: stuk voor stuk geweldig. Sterker nog: ik vind deze beter dan de meeste klassiekers.

Tussenstand:
8. Rock The Nations
9. Innocence Is No Excuse
10. Destiny

avatar van lennert
Een gedateerd album done right! Eindelijk klinkt de band nu alsof ze iets doen dat een beetje modern is en niet oubollig. Kijk, alsnog is dit album nu een slachtoffer van zijn tijd (klinkt nog steeds als zo'n overgangsalbum van jaren 80/90), maar het is geen vervloekte hairmetal/cockrock/suikerzoete AOR zoals Destiny dat wel was. Het rockt en heeft nog steeds een klein beetje dat klinische in de productie, maar het is vooral weer echt stevig. De ballads als Requiem (We Will Remember) en Overture In B-Minor Refugee klinken fantastisch, maar vooral de rockende songs doen het op zijn best. Altar Of The Gods en Crash Drive als geschikte voorbeelden. Grappig hoe dit dan toch meer doet dan een Wheels Of Steel. Ook benieuwd of dit dan toentertijd wel in smaak viel bij de fans.

Tussenstand:
8. Innocense Is No Excuse
9. Crusader
10. Destiny

avatar van Pietro
Sterke comeback van de band rondom Biff Byford, die na een aantal matige platen hier weer ouderwets van leer trekt. Altar of the Gods, Requiem en het epische titelnummer behoren voor mij tot de absolute hoogtepunten op deze plaat. Ik twijfel tussen 3,5* en 4*, maar laat ik de band dan maar het voordeel van mijn twijfel geven.

avatar van Pitchman
Bavarian Rhapsody ? Ha. Grappig gevonden. Maar op mijn cd staat toch echt Bavarian Beaver. Neem aan dat dit een geintje is ivm Bohemian Rhapsody.