Michael Jackson - Off the Wall (1979)

Funk / Soul
Label: Epic

1. Don't Stop 'Til You Get Enough (6:05)
  2. Rock with You (3:40)
  3. Workin' Day and Night (5:14)
  4. Get on the Floor (4:39)
  5. Off the Wall (4:06)
  6. Girlfriend (3:05)
  7. She's Out of My Life (3:38)
  8. I Can't Help It (4:28)
  9. It's the Falling in Love (3:48)

met Patti Austin

10. Burn This Disco Out (3:40)
  11. Quincy Jones Interview 1 * (0:37)
  12. Introduction to "Don't Stop 'Til You Get Enough [Demo] * (0:13)
  13. Don't Stop 'Til You Get Enough [Original Demo from 1978] * (4:48)
  14. Quincy Jones Interview 2 * (0:30)
  15. Introduction to "Workin' Day and Night [Demo] * (0:10)
  16. Workin' Day and Night [Original Demo from 1978] * (4:19)
  17. Quincy Jones Interview 3 * (0:48)
  18. Rod Temperton Interview * (4:57)
  19. Quincy Jones Interview * (1:32)
avatar van Gert1980
Germ schreef:
Michael Jackson's beste wat mij betreft. Straight up disco/soul, veel beter is er in dat genre niet gemaakt.
Vooral kant A is om van te smullen, met de titeltrack en Rock With You als uitschieters. She's Out Of My Life trek ik persoonlijk iets minder.

Ik kan het niet beter verwoorden, al trek ik She's Out Of My Life prima en geef ik het album een halve ster meer.

avatar van Tempel
Al een flinke tijd Michael niet meer gedraaid, laat staan dit album, maar wat een briljant is dit zeg, en dat op je 20e! Aan het eind van het decennium jaren 70 komt nog even een aantal discosingles om de hoek kijken waardoor die toplijst met 70'er jaren discohits door elkaar wordt gehusseld. Don't stop till you get enough en Off the wall vervelen nooit, tijdloos en zeer goed in elkaar gezet. Uiteraard geproduceerd door Quincy Jones en Michael was de eerste solo artiest in de USA die van een album vier hits in de top 10 van de Billboard top 100 had. Ander leuk weetje; Rock with you en Off the wall werden geschreven door Rod Temperton, dezelfde die ook Thriller voor Michael schreef en hits als Baby come to me van James Ingram en Give me the night van George Benson. Moet dit verhogen met een half puntje.

avatar van Hans Brouwer
Bijna allemaal lovende woorden voor "Off the Wall". Ik heb er weinig aan toe te voegen. Dan maar gewoon mijn waardering uitspreken, 5*****

avatar van Minneapolis
brandos schreef:
Een duidelijke overgangsplaat; alhoewel The Jacksons onder Motown altijd al vrij poppy disco/soul maakten, lag de basis van hun succes toch nog wel bij de zwarte radiostations en het zwarte publiek. Met deze plaat schoof Michael Jackson nog meer op richting pop en uiteindelijk ook richting de mainstream radiostations en het blanke publiek. .

Ik vind het helemaal geen overgangsplaat, maar soul/funk, met wat disco invloeden, sterk in het verlengde van Destiny liggend, en ook prima bij Triumph passend. Quincy Jones gaat productioneel wel nog een flinke stap verder dan Things i do for you en Shake your body. Ook de sfeer van de ballads is vergelijkbaar met die Jacksons platen trouwens.
Het grootste deel van Thriller past hier ook weer prima bij. Met een beetje fantasie kun je al op Lovely one kun je de koortjes van Wanna be statin horen. Maar op Thriller was ook één nummer (zeer bewust Beat it uiteraard, en misschien een beetje Thriller) de deur naar de totale switch van pop plaat Bad.
Dus als er dan toch een overgangsplaat moet aanwijzen dan is dat Thriller, maar Baby be mine, Human nature, Wanna be Startin, PYT en Lady of my life zijn onverminderd soulful en licht funky.

avatar van Gert1980
Niets zo veranderlijk als een mens. Ik heb dit album nog ergens op CD liggen, maar ik draai al jaren geen CD's meer. Had dit album al zeker tien jaar niet meer beluisterd, tot ik het onlangs op vinyl kocht. Waar kant A staat als een huis, en de aanschaf alleen al waard is, verveelt kant B mij nu vrij snel. Over fillers gesproken. Ik denk dat mijn liefde voor de eerste vier nummers mij 'vroeger' heeft verblindt, want van die eerder gegeven 4,5 haal ik nu toch echt een halve punt af.

avatar van Minneapolis
Gert1980:Kant B bevat anders wel één van zijn mooiste liedjes "I can't help it" (geschreven door Stevie wonder).
De twee nummers er na zijn ook prima. Eigenlijk vind ik alleen She's out of my life een skip nummer.

avatar van ZAP!
Stem 666 mag ik uitdelen, mijn hoogste voor een MJ album.