Sinéad O'Connor - The Lion and the Cobra. (1987)

Ierland
Label: Chrysalis

1. Jackie (2:29)
  2. Mandinka (3:46)
  3. Jerusalem (4:20)
  4. Just Like U Said It Would B (4:32)
  5. Never Get Old (4:36)
  6. Troy (6:34)
  7. I Want Your (Hands on Me) (4:42)
  8. Drink Before the War (5:25)
  9. Just Call Me Joe (5:53)
avatar van Sanvean
Als ik dan toch naar popmuziek luister, graag deze plaat.

Jackie en vooral Troy zijn van die schitterende songs waarvoor de popmuziek haast lijkt te zijn uitgevonden.

Mag ik graag opzetten als ik me in die rare bui bevindt, zo ergens tussen nostalgie, lichte vervreemding, een vleugje lichtheid en enige behoefte aan warmte.

Sinéad O'Connor op haar best. Prima album.

troy is echt een super nummer

En wat te denken van Jerusalem... Ik zou misschien nog eens een ander album van haar kunnen proberen. Heeft iemand een suggestie?

hans vd togt schreef:
troy is echt een super nummer

Ik kan me nog herinneren dat Frits Spits dit nummer in de Avondspits de hemel in prees.
Je had aan het einde van het programma altijd zo'n onderdeel waarin luisteraars één nummer van de drie mochten weghalen ten koste van hun eigen keuze, onder het mom "IK STORT...". Als een bepaalde song dan een x-aantal dagen bleef staan werd ie in een soort ere-galerij gezet.
Bij Troy werd Spits dan helemaal lyrisch. Voor mij was dit programma dan ook verantwoordelijk voor de ontdekking van Sinéad.

The lion and the cobra blijft voor mij het beste album van Sinead, met Troy als één van de beste singles aller tijden. De herinnering van aERodynamIC aan de Avondspits deel ik volledig. Ik weet nog die paar avonden dat ik op mijn jongensslaapkamertje zat te hopen dat Troy "er in" zou blijven, om de volumeknop vervolgens voluit te draaien.

De zang in "Just like U said it would be" geeft kippenvel en de jankende gitaar in Just call me Joe is indrukwekkend.
Alleen "I want your" doet me niet zo veel, maar mag het, één minder nummer op een album?

Herman, "I do not want what I haven't got" is ook zeer de moeite waard.

avatar van Hans Brouwer
Samen met "I do not want what I haven't got" het mooiste album van deze dame. Ik heb haar drie jaar geleden nog live mogen aanschouwen in muziekcentrum Vredenburg in Utrecht. Was wel aardig, zij was toen al op "de rustiger" tour. Ik prefereer Sinead uit haar begin periode. Dit album verdient 4*
Groeten, Hans

avatar van Flipper
Dit kleine meisje maakt van haar hart geen moordkuil. Ze zegt wat ze wil zeggen en ook mede door het verscheuren van de foto van de Paus, getuigt dit niet van lange termijn carriere planning.

Als klein meisje werd zo naar een school gestuurd voor moeilijk opvoedbare kinderen. Op een bruiloft van een van de leraren mag ze zingen en wordt ze ondekt door 1 van de leden van 'In Tua Nua'. Deze band had in 1987 nog een hit met 'Seven into the Sea'.

Daarna wordt ze door The Edge gevraagd om 'Herione' te zingen voor zijn soundtrack van de film 'Captive'.

Wat er daarna is gebeurd is geschiedenis.

Het mooie van dit album is dat je hoort dat zooo kwaad is. Heel agressief (Jerusalem) tot heel ingetogen (Drink before the war).

Haar beste.

avatar van Yak
Yak
Dit album stond vroeger vaak op omdat mijn pa en mijn broer er gek op waren, maar ik heb 'm al lang niet meer gehoord. Toch maar weer eens doen.

avatar van marco straaten
vooral Troy vind ik een zeer goed nummer

Ja een goed album. Overigens is het hoesje van mijn CD iets anders. Maar wel uit dezelfde foto-serie.

Vandaag, geïnspireerd door MuMe, deze cd na jaren weer eens uit de kast gehaald. Wat een prachtige verzameling songs, allemaal met erg veel passie gezongen. Stamt uit de 80's maar staat nog steeds als een huis.

Ik heb iets met debuut-albums, zo ook met deze. Alsof je kan horen dat in dit geval Sinead haar best nog moet doen om het publiek te overtuigen van haar kunnen. En dat lukt haar geweldig.

Alleen het laatste nummer Just Call Me Joe doet mij niet zoveel, maar dat mag de pret niet drukken. Top-cd.

avatar van Jan Wessels
Mooi album waar inderdaad veel passie van uit gaat. Mijn vrienden vonden dit helemaal niks in die tijd maar ik had wel wat met haar muziek en teksten. Ik haakte wel helemaal af bij die huilplaat van haar. 4,0

avatar van FunkStar
Sinead verraste in 1987 iedereen met deze plaat!
De single Troy staat altijd hoog in de lijst der lijsten.
De 2e single Mandinka doet me erg denken aan Rolling Stones.

avatar van monique
troy blijft een steengoed nummer,de rest van dit album ken ik helaas niet

Joy
rest zeker de moeite waard, ook haar beste plaat imo

mijn favorieten:

-just like u said it would B

-never get old (verbaas me steeds weer dat het nummer maar 4:36 duurt)

avatar van musicfriek
Yak schreef:

En bevalt het album nog steeds?

Ik kwam tot de verrassende conclusie dat ik anno nu dit album toch wel beter vind dan I Do Not Want What I Haven't Got. Die was vroeger altijd mijn favoriet. Maar door smaakverandering trek ik deze veel meer eigenlijk. Haar andere blijft ook wel goed hoor, daar niet om, maar dit is wat rauwer allemaal en echter lijkt het... Een nummer als Troy zou ze nooit meer maken, maar wat een emotie zit er in dat nummer... Poeh!

handsome_devil
Dit is m'n moeders strijk-CD
Moet 'm dus regelmatig aanhoren, maar vind dat eigenlijk helemaal niet zo erg. Troy is inderdaad geweldig, rest van de CD ken ik minder, moet ik binnenkort dus toch maar eens goed gaan beluisteren.

avatar van PUbu
Bij een concert in begin 90 van haar in Rotterdam speelde ze Troy akoestisch alleen op een gitaar, ik was zo flauw toen om keihard door de nummer als een kip te gaan kakelen (kon en kan ik goed). Ze was uiteraard wat geirriteerd

Daar heb ik wel een beetje spijt van want dit album is zo ingetogen en tegelijkertijd ook ongelooflijk rauw.

Ze bracht de schreeuwtherapie van Tears for Fears met hun Shout in de praktijk.

Sinead voor de eerste keer op Pinkpop die Troy zong. Wat een emotie kwam er uit dat kleine kale meisje. Indrukwekkend; ik zag het op televisie, en op de een of andere manier leek het net of ik er bij was. Je kon je blik niet van haar af houden. De combinatie van hard en zacht zingen. Het ene moment een engel; het andere moment de duivel. Hoe meer geirriteerd, hoe beter.

avatar van Jumperjack
Eigenlijk had ik al veel eerder een stukje over deze CD moeten schrijven. Ik heb deze destijds erg veel gedraaid. Ik woonde nog bij mijn ouders thuis en mijn moeder maakte zich zorgen als ik al het licht op een blauwe lamp na uit deed en zittend op de grond deze plaat beluisterde. Er was niets met me aan de hand maar ik kon me op die manier beter inleven, dat was mijn manier om de emoties die deze plaat losmaakt ten volle te beleven. Ik vond het destijds geweldig en kan er nu ook nog steeds van genieten. Dat zegt voor mij een hoop, als een CD de tand des tijds kan doorstaan, dan is het echt een goede.

Grappig, dat stukje hier boven.
Zo had ik op mijn kamer een groene lamp, die ik aan deed als ik rustig van een album wilde genieten.
Afgelopen week nog het tweede album van Sinead gekocht; maar deze is net iets beter. Mandinka ga ik steeds meer waarderen.

avatar van swoon
Troy is denk ik het mooiste nummer dat ik ken. Zo'n spanning, zo'n geweldige opbouw, zo'n prachtige stem, echt een wereldnummer. Ik krijg er echt altijd kippenvel van. Ik zou het graag eens live horen.

EVANSHEWSON
De plaat begint al sterk met Jackie, Mandinka (wàt een tempo!) en Jerusalum. En Troy en het nummer erna : I Want Your Hands on Me zijn ook ontzettend leuke songs. Best een goed album hoor;

***1/2

avatar van Sundance
Prachtig debuut met enkel goede songs. Troy is echt een meesterwerk. Dit album is eigenlijk net zo goed als de opvolger:
I do not want.....
Ze heeft ook een prachtig nummer voor Moby ingezongen: Harbour.

perfume
Ik kan me nog haar optreden herinneren in 1988 op Pinkpop. Plotseling kwam daar een klein meisje met een kaal hoofd het podium op. Ze zag er heel kwetsbaar en breekbaar uit. Bewapend met slechts haar akoestische gitaar begon ze Troy te zingen............!! Ik was en met mij alle 30.000 bezoekers muis en muis stil. Een klein meisje met een hele grote stem.PRACHTIG!

Ik was er ook bij. En heb dezelfde herinnering. Ze speelde tijdens de zonsondergang. Leverde een betoverend sfeertje op.

avatar van reptile71
Niemand noemt hier Never Get Old. Die schreeuw die daar in zit... door merg en been, heerlijk, daar leefde ik dat nummer altijd naartoe en dan het volume voluit... geweldig!
Ik vind dit trouwens helemaal geen standaard popmuziek, zeker Troy niet, dat zit toch wel ff op een andere frequentie dan de meeste andere muziek van de top 40 destijds en nu (denk ik want ik heb geen idee wat daar in staat...)
Sinéad is en blijft een kanjer.
Ik vind 'I do not want what... ' wel een wat evenwichtiger album. 'The Lion...' moet het meer hebben van enkele (flinke) uitschieters. Hoe dan ook, Sinéad kan bij mij al lang niks meer fout doen en mag van mij elke foto verscheuren die ze maar wil.

avatar van Jesusfreen
Zij is ook verwarde Boogschutter, say no more... Prachtig debuut en sinds Kojak was het moeilijk om iemand kaal te vertrouwen. Ik geloof haar.

perfume
@ reptile71: Mee eens! Die foto verscheuren was gewoon een daad van jeugdige rebelsheid want ze is dan wel niet zo groot en ookal ziet ze er breekbaar uit met dat kale koppie, ze was destijds een pittige tante. Never Get Old is ook prachtig. Het hele album gaat mij eigenlijk nog steeds door merg en been en misschien lijd ik inmiddels wel aan nostalgie maar bij het beluisteren van dit rebelse meisje van destijds staan de tranen mij nader dan die schreeuw van protest!

avatar van reptile71
Ik vind Sinéad gewoon een held.