Sinéad O'Connor - The Lion and the Cobra. (1987)

Ierland
Label: Chrysalis

1. Jackie (2:29)
  2. Mandinka (3:46)
  3. Jerusalem (4:20)
  4. Just Like U Said It Would B (4:32)
  5. Never Get Old (4:36)
  6. Troy (6:34)
  7. I Want Your (Hands on Me) (4:42)
  8. Drink Before the War (5:25)
  9. Just Call Me Joe (5:53)
perfume
Vorige week zag ik bij de WDR Rockpalast nog een concert van haar van vorig jaar. Inmiddels met kortgenipt haar en 20 jaar ouder. Maar haar performance was wederom erg indrukwekkend vond ik. Af en toe kwam weer even die schreeuw van een ware heldin.

avatar van reptile71
Als ze ooit nog eens in NL komt wil ik haar zeker gaan zien/horen al zingt ze van mijn part 2 uur lang psalmen...

perfume
Ja hoor ik ook! Trouwens ik vind haar laatste album Theology ook erg mooi en volgens mij zingt ze op dat album daadwerkelijk gebeden. Ik mag dat wel, maar ja ook ik ben inmiddels 20 jaar ouder!

avatar van reptile71
Heb hem ook, maar nog niet echt de tijd voor genomen om te luisteren... dat ga ik nu dus doen.

edit: ze is één van die zangeressen die me echt kan raken met haar stem. Het maakt me weinig uit waarover ze zingt...

EVANSHEWSON
Mandinka en Troy schoten hier wat boven de middelmaat uit, haar echt sterke albums moesten toen nog volgen, maar potentie had ze wel, ik bedoel hitpotentie, dirty minds!

perfume
Ach voor mijn generatie was dit kleine meisje met kaal koppie voor even een symbool van verzet! Hitpotentie of niet! Wat is er trouwens mis met een hitje? No dirty minds!

reptile71 schreef:
Ik vind Sinéad gewoon een held.

Dat is het mooiste compliment dat je mij kan geven. Dank!

Pim
Troy is een meesterwerk

avatar van MarkV
1,5
Inderdaad is Troy een meesterwerk. De rest is helaas niet aan mij besteed

Enorme stem, doorboord me, meerdere albums maar wat ik er nou echt van vind...............
Haar stem doet het bij me. Troy prachtig natuurlijk, ook de muziek. Feel So Different op I Do Not Want What I Haven't Got ook erg mooi.
Ik vind het leuk dat ze van alles doet, zoals Am I Not Your Girl? en Collaborations.
Super stem. Of had ik dat al gezegd...

avatar van LucM
Een spraakmakend debuut, vooral vanwege haar unieke stemgeluid, waarmee ze zowel ingetogen, emotioneel als agressief tekeer kan gaan.
De onverwachte hit 'Troy" is natuurlijk een klassieker en haar tweede hit "Mandinka" is ook erg sterk evenals "Jackie" en "Jerusalem".
Hier en daar is er nog wat teveel aan arrangementen die wat roet in het eten gooien zoals in "I Want Your (Hands on Me)", het minst goede nummer en "Just Call Me Joe".

perfume
Blijft toch haar beste vind ik. Een typisch 80's album! Het romantisch/revolutionair vrouwelijke brutaaltje uit die tijd.

avatar van orbit
Troy is fenomenaal! Verder ken ik alleen Jerusalem hier (ook mooi). Eigenzinnigheid krijgt uiteindelijk loon naar werken lijkt het in dit geval. Veel zangeresjes hebben sindsdien geprobeerd dit stemgeluid te kopieren. Sinéad topt ze nog steeds vind ik.

Mandinka ken je ook wel denk ik. Was een hit ook.

Hier trouwens het YouTube-clipje van Troy op Pinkpop:

Is wat mij betreft veruit *het* mooiste moment dat ik ken uit de Pinkpop-historie...

Wat mij betreft ook!

perfume
Ik heb het album maar weer eens gedraaid en het blijft mooie nostalgie.De foto die hier op de cover staat laat een kwetsbaar meisje zien. Dit in tegenstelling tot het brutaaltje op de oude cover! Deze is liever eigenlijk!

avatar van Mandylion
Ik heb deze cd zelf alleen op een oud bandje (ja, ze bestaan nog!), waarschijnlijk opgenomen van een LP (die bestaan ook nog!). Er staan echt een paar geweldige nummers op, zoals Troy en Jerusalem, maar ook een aantal andere leuke nummers. Just Call Me Joe heb ik nooit gehoord omdat mijn vader die altijd doorspoelde als dit bandje in de auto zat... maar wat ik ervan heb gehoord vond ik niet mooi. 4,5 ster voor de leuke nummers en de echte superklappers.

avatar van dennisversteeg
Mooie plaat!

Het tijdloze Troy is natuurlijk fantastisch (jammer genoeg gevolgd door het meest gedateerd klinkende nummer van het album). Ook Jackie en Mandinka zijn een voorbeeld dat goede popmuziek en innovatievitiet goed samengaan.

Toen ik Troy voor de eerste keer hoorde dacht ik dat het van de Nederlandse zangeres Nadieh was, had wel wat weg van Windforce 11. Ik krijg nog steeds kippevel als ik dat nummer hoor.

avatar van Fairy Feller
Mooi debuut album met het toch wel originele stem geluid en composities. Heb m nog op vinyl.

avatar van citizen
Wat mij betreft haar beste werk. Ook had het het voordeel van de verrassing, lang geleden in 1987. Heb nog een liveconcert uit Paradiso van dat jaar op tape: Sinéad op acoustische gitaar gebruikt twee accoorden (A mineur, G) ter begeleiding van haar woedende stem in Troy. Na het horen hiervan ben ik direkt die plaat gaan halen. Tot op de dag van vandaag geen spijt van. Ook Never Get Old en Just Call Me Joe blijven interessant. De laatste opent zich pas na vele draaibeurten.

avatar van Rogyros
Ik hou eigenlijk helemaal niet zo van Sinead O'Connor. Op een of andere manier boeit ze wel, maar ja... Het is niet altijd super. Eigenlijk meestal niet in mijn ogen. Maar ze kan zo vreselijk goed zingen. Onvoorstelbaar, en zoveel emotie in haar stem leggen.

Dit album krijgt van mij 3,5 ster. Enkel vanwege Troy. Dat is het beste nummer dat ik ooit in mijn leven heb gehoord. Kippenvel, iedere keer als ik het nummer hoor. Er zit alles in. En ik hou niet eens van violen. Maar in dit nummer is het magistraal. De rest is ook wel aardig, maar in vergelijking met Troy is het nietszeggend. Maar ja, Troy is ook zo goed.

avatar van MusicFreak

Je bedoelt "Troy"

avatar van Paalhaas
Natuurlijk bedoelt-ie dat.

avatar van MusicFreak
Ja idd, die bedoelde ik:P moet ff een 'o' tussen;)

En opeens was ze daar, ontdekt door The Edge van U2.
Op de soundtrack van Captive zong ze het thema Heroine.
Hier klonk ze nog vrij schuchter.
Een jaar later is er het sterke debuut The Lion And The Cobra.
De mysterieuze teksten vragen om een uitleg.
Dit is zoals ik ze ervaar.

Jackie is gewoon een zeemanslied, waar we er in Nederland meer dan genoeg van hebben.
Maar hoe Sinead O'Connor het brengt is van een ander nivo.
Zij is weduwe die niet tot rust komt.
Zelfs 20 jaar na haar dood blijft ze als geest langs de kusten dwalen; op zoek naar haar geliefde.
De dramatiek van haar stem raakt je diep in je ziel.

Het rockende Madinka laat horen waar Dolores O'Riordan door beïnvloed is.
Zonder Sinead duidelijk geen The Cranberries.
Madinka komt op mij over als een song over een vrouw die binnenkort in het huwelijk zal treden.
Er straalt blijdschap van af.
Sinead heeft al vanaf het begin een haat/liefde verhouding met het geloof gehad.

Jeruzalem; de eenmalige bedevaart naar het beloofde land.
Ik blijf dit nummer zien als antwoord op Israel van Siouxsie And The Banshees.
Het besef dat Marco Pirroni, de eerste gitarist daarvan, op dit album mee speelt, zal daar zeker een rol in gedragen hebben.

Just Like U Said It Would B is het verlangen naar geborgenheid bij een hogere kracht.
Al kan het ook verklaard worden als een ongeboren kind dat wil leren van zijn moeder.
Hoe zal de zwangere zangeres haar kind opvoeden.
Wat is het belangrijkste?
Geloof?
Geborgenheid?

Never Get Old.
Jeugdigheid zit van binnen.
Open je hart ervoor.
En je zult eeuwig jong blijven.
Sinead als soort van Ierse Fado zangeres.

Troy.
Het brandende Dublin zal als een Feniks herrijzen.
Aangetast door een godsdienstelijke strijd met politieke lading.
Al zal ze moeten vluchten, zal ze altijd terugkeren.
Ierland als overspelige, leugenachtige minnaar.

I Want Your Hands is het verlangen van warmte door een geliefde.
Of de eerste aanraking van moeder en kind.

Drink Before The War.
Laat de eeuwig durende oorlog je leven niet geheel bepalen.
Probeer niet alleen het verdriet te verdrinken.
Maar drink ook als viering van het leven.

Just Call Me Joe doet me aan Pixies denken.
Ze kwamen rond dezelfde tijd met hun debuut album.
Maar de vraag blijft.
Wie is Joe?
Een vervelend stemmetje in haar hoofd?
Big Brother Is Watching Us?
John De Mol?

avatar van Ernie Ball
1,5
Au.... Just call me Joe doet aan the Pixies denken. Ik denk niet dat Frank Black dat met je eens zal zijn! En ik ook niet trouwens. Wat een aartslelijk nummer. Net als I want your hands on me trouwens. Ook zo'n gedrocht.

En dat is jammer, want er staan ook gruwelijk mooie nummers op dit album. Natuurlijk Troy, maar ook Just like u said it would be.

Ik heb hem weer eens uit de kast gehaald nadat ik hem jaren niet heb gedraaid. En ik moet eerlijk zeggen.... het valt me niet mee. De nummers die ik me kon herinneren als bagger, lijken nog slechter geworden. De nummers die ik me kon herinneren als fantastisch, lijken nu een stuk minder geweldig. Op de twee hierboven genoemde nummers na.

Jammer. Heeft dus, wat mij betreft, de tand des tijds slecht doorstaan. Maar gelukkig denken veel mensen daar anders over (zie eerder geposte berichten).

avatar van sheep67
Sinead na een tijdje weer eens uit de platenkast getrokken.
Wat een geweldig debuut was dat!
Een en al venijn afgewisseld met ontroerende stukken. Natuurlijk heb je er een ander gevoel bij na al die jaren en een beetje gekleurd met al die fratsen van haar
Lekker tegendraads........Wat ik wel jammer vind is dat er een afschuwelijk remix bestaat van Troy. Soms weleens last van haar stem tijdens concerten maar vind je het gek!
Maar goed, ik heb weer 40 minuten genoten.

avatar van Mille Vinyl
Heb net ook 40 minuten genoten van deze lp ! Dit is wereld klasse !!!!!!!