Slowdive - Pygmalion (1995)

Rock / Avant-Garde

4. Trellisaze (6:21)
  5. Cello (1:42)
  6. J's Heaven (6:47)
  7. Visions of La (1:47)
  8. Blue Skied An' Clear (6:54)
  9. All of Us (4:07)
  10. Miranda * (3:46)
  11. Watch Me * (3:45)
  12. Yesterday * (4:20)
  13. To Watch * (5:52)
  14. Option One [Instrumental #1] * (3:50)
  15. Cargo * (4:24)
  16. Sinewaves * (5:12)
  17. Ambient Guitar * (5:47)
  18. Crazy for You [Alt Version] * (4:37)
  19. Krautruck * (5:05)
  20. Changes * (4:51)
  21. Red Five * (6:07)
avatar van TornadoEF5
Ondertussen zijn we donderdag. Ja, ik heb het al een paar keer beluisterd en het supergevoel dat ik hiermee heb wordt bevestigd. Ik zet het voorlopig op 3 na Loveless en Halfaxa.

avatar van Johnny Marr
Mark Rutti

avatar van Mjuman
Gisteren dit album nog eens gedraaid, in de 2-cdversie. Dit is voor mij het mooiste album van de band en die tweede disk (demo's etc) voegt echt wat toe. Souvlaki draai ik waarschijnkijk het meest, maar dit album is van een welhaast breekbare schoonheid. In 1995 - ten tijde van de Britpop in volle bloei - moet dit echt een heel vreemde eend in de bijt zijn geweest op het Creation-label.

Album brengt je in heel andere, meer verstilde sferen. Na ruim 25 jaar nog steeds heel goed draaibaar, met een betoverende rust en tijdloosheid.

Het enige nummer van dit album waar ik een enthousiaste respons op had, was nummer Blue Skied An' Clear. Maar ik moest wel de achtergrondzangpartij negeren, want die verstoorde eigenlijk de 'feel' van het nummer, naar mijn idee. Vergelijken met de eerdere en latere albums, is dit een plaat die mij niet 'raakt'. Wellicht hadden ze er niet zo'n zin meer in op dit moment in hun carrière. Laatste album van ze is erg cool.

avatar van Slowgaze

Het heeft drie jaar geduurd voordat ik hier een antwoord op had, maar Alexander de Croozy for You.

avatar van Mastroianni
Op basis van het waarderingscijfer dacht ik dat dit een iets mindere plaat van Slowdive zou zijn. Het tegendeel is waar, Pygmalion is hun magnum opus.

Ik sluit me aan bij de loftuitingen hier: een hypnotiserend album dat me in hogere sferen brengt.