Queens of the Stone Age - …Like Clockwork (2013)

Rock / Pop
Label: Matador

1. Keep Your Eyes Peeled (5:04)

met Jake Shears

2. I Sat by the Ocean (3:55)
  3. The Vampyre of Time and Memory (3:34)
  4. If I Had a Tail (4:55)

met Alex Turner, Nick Oliveri en Brody Dalle

5. My God Is the Sun (3:55)
  6. Kalopsia (4:38)

met Trent Reznor

7. Fairweather Friends (3:43)

met Elton John, Trent Reznor, Nick Oliveri en Mark Lanegan

8. Smooth Sailing (4:51)
  9. I Appear Missing (6:00)
  10. ...Like Clockwork (5:24)
avatar van Lukas
Bericht verplaatst naar Queens of the Stone Age.

avatar van Pater-jan
Ik heb de plaat enkele keren beluisterd. De eerste sessie was serieus wennen voor mij. 't Is een andere stijl in een andere richting dan de vorige, ok. Maar na een paar keer opnieuw luisteren greep het me nog niet echt en ik moet zeggen dat de hele boel eigenlijk wat naar de saaie kant neigt. Nog nooit heb ik mij zoveel gestoord aan de 'zagende' stem van Homme, precies alsof het hem allemaal wat beu aan het worden is. Ik weet dat je van Homme geen buitengewoon prachtige zangpartijen moet verwachten, maar op deze plaat stoort het me echt erg, meer dan op vorige platen.

Het enige nummer op deze plaat die me wel te pakken heeft is het heerlijke 'I Sat by the Ocean'. Een reden daarvoor heb ik niet echt... Het zal de onbewuste magie zijn die het nummer meedraagt.

Technisch is deze plaat een dikke voltreffer! Zuivere opnames, leuk gespeeld met sounds, interessant materiaal om te analyseren.

Al bij al een vrij goede poging, ik ben een gul man en geef er een 3 voor.

avatar van Supersid
Lang gewacht om deze aan te schaffen. Uiteindelijk belanden ze dan in de koopjesbakken, en kon ik 'm dan toch niet laten liggen. Aangenaam verrast door deze plaat, inderdaad "anders" dan zijn voorgangers. Het openingsnummer ligt me niet zo, maar daarna komen er erg mooie songs bovendrijven... Naar het einde toe krijgt de plaat nog een stevige kwaliteitsinjectie, met "Smooth Sailing" als hoogtepunt.

avatar van Johnny Marr
Het is zover. Ik denk dat ik dit album beter ben gaan vinden dan Songs for the Deaf. Hij is compacter, minder lang, dat doet het hem vooral. En 'I Sat By The Ocean' en 'My God Is The Sun' zijn gewoon klassiekers, nu al. De enige misser is Kalopsia, vind ik, en ook Smooth Sailing vind ik een wat minder nummer.

avatar van Demon.
Waarom vindt iedereen Smooth Sailing toch minder? Beste op het album.

Supersid schreef:
met "Smooth Sailing" als hoogtepunt.

Iedereen? Deze jongen vindt het alvast ook goed.

avatar van Rudi S
Ik heb (samen met nog 29 andere users) Smooth sailing ook aangevinkt

avatar van Supersid
Ik wou er zelf niet over beginnen

avatar van JoaMuse
Omdat I Appear Missing zo waanzinnig goed is en omdat er geen enkel slecht nummer opstaat, verhoog ik naar 4*. Al heb ik zelden een zwakkere albumopener gehoord.

avatar van Johnny Marr
Geen enkel slecht nummer, maar toch heb je zelden een zwakkere albumopener gehoord? Verklaar

avatar van JoaMuse
Vaak begint een album met een van de sterkste tracks. Dat is hier niet geval. Ik vind Keep Your Eyes Peeled niet slecht, maar het is misschien wel het minst goeie nummer van deze plaat en zeker vergeleken met andere albumopeners erg matig. Begrijp je me nu ?

avatar van Johnny Marr
Jup. Al vind ik het wel een lekker duister nummer dat heerlijk wegrockt.

Wat een positieve reacties over de productie allemaal. Ik heb zelf de cd en ik snap ook wel dat ik hier niet iets superdynamisch mag verwachten, maar ik vind het behoorlijk eentonig zo. En er zit ook nogal wat gekraak in I sat by the ocean. Gewoon net als de andere CDs van qotsa slecht gemasterd.

avatar van Leeds
Ik heb verhoogd naar 4,5 sterren. De plaat komt bij mij toch veel beter uit de verf dan toen ze uitkwam. Ook heb ik het gevoel dat deze ...Like Clockwork veel meer maturiteit uitstraalt t.o.v. de vorige platen.

Ik ben alsnog goed verrast!

avatar van Pinsnider
PCVXD schreef:

Ironisch dat ik op de plaat geen gekraak hoor en alles glashelder vind klinken

Pinsnider schreef:

Ironisch dat ik op de plaat geen gekraak hoor en alles glashelder vind klinken

Op plaat zal het ook wel beter zijn, die worden tegenwoordig een stuk beter gemasterd. Je hoort het ook alleen maar met een koptelefoon op.

avatar van aphexfreak
Slecht gemasterd is natuurlijk gewoon de grootste onzin, niet naar jou smaak gemasterd zou eerder het geval zijn. Denk jij nou echt dat een band als Queen's slechte mastering toestaat? Dat de platenmaatschappij er een zootje van maakt?

avatar van Mark17
Naar aanleiding van een reclame hoorde ik het vertrouwde geluid van Smooth Sailing weer terug. Waarom draai ik dit niet vaker? Misschien past het wel in de categorie 'tijdloze platen?' Het is een waar genot dit ...Like Clockwork in zijn geheel te beluisteren. Ik heb geen favorieten, het is een fantastisch geheel.

avatar van kaztor
aphexfreak schreef:

Was het maar zo simpel.
Google eens 'loudness war' en je weet wat hiermee bedoeld wordt.

Wat zie ik trouwens bij de tracks, Nick Oliveri weer in het vizier? Is ie dan toch volwassen geworden?

avatar van aphexfreak
Tja, songs for the deaf staat daar als voorbeeld tussen en dat album klinkt toch echt prima. Uiteraard ken ik het begrip loudness, en zijn er zeker albums die er onder lijden. Je zou kunnen beweren dat like clockwork slachtoffer is van de loudness war. Sftd is trouwens gemasterd door Brian Gardner, werkzaam voor Bernie Grundman Mastering. Een behoorlijk grote naam in de muziekindustrie, lijkt me sterk dat daar iets mis gaat . Like clockwork is echter geproduceerd op een ander label met een andere engineer, Gavin Lurssen. Ook geen "kleintje" in de industrie. Met zulke gearriveerde mannen aan het roer kun je je afvragen waar die "loudness" dan vandaan komt.

avatar van Jaep
Deze plaat valt nog niet echt lekker bij mij. Heb hem opgezet omdat ik 'I Sat by the Ocean' wel een retestrak nummer vind, maar daar steekt de rest van het album m.i. schril bij af. Ik kan me wel vinden in bovenstaande berichten dat het allemaal wat 'noisy' geproduceerd is, wat meteen de reden is dat ik veel van de hedendaagse alternative rock niet echt pruim.

avatar van OscarWilde
Lexicon Devil schreef:

Durf rustig een kratje bier te wedden dat deze plaat over anderhalf jaar het laagste gemiddelde heeft van alle originele QotSA albums.

Als de rook om jullie hoofden is verdwenen.

Queens of the Guitar Disco

Waar kan dat kratje bier opgehaald worden?

avatar van JVT
JVT
fans van Queens of The Stone Age, deze nieuwe plaat met Josh Homme moete je zeker eens checken!
Album met Iggy Pop, Josh Homme, Dean Fertita en Matt Helders
Het lijkt bij momenten heel erg op een QOTSA plaat.

Iggy Pop - Post Pop Depression (2016)

avatar van roefs9297
Erg fijn album. Niet echt stevig rocken maar heerlijk voor op de bank met de koptelefoon op.

avatar van Ernie
Nu aan het luisteren en deze 6de van de QOTSA is toch ook een erg sterke plaat!

Al paar jaar in bezit maar pas nu breekt ie echt door, de mooie zang zal daar zeker voor iets tussenzitten want alweer levert Joshua Homme een prachtige vocale prestatie af. De queens spelen strak maar laten toch goed ruimte voor de rust in de song. Dat levert pareltjes op als I Sat by the Ocean, The vampire of time and memory en I appear missing.

Beste platen aanduiden van deze groep is lastig omdat ze constant evolueren maar ik zal deze Like Clockwork wel wat meer aandacht geven in plaats van altijd naar Rated R, Songs for the Deaf en Lullabies to Paralyze te grijpen.

avatar van repelstefan
aphexfreak schreef:

Metallica - Death Magnetic schiet me meteen te binnen. Het gebeurt toch echt. Heb er overigens zelf bij deze minder last van.

Over het album: sterk en staat nog steeds overeind maar toen ik hoorde dat ze in 2017 met een nieuw album kwam dacht ik meteen: dat ze de rem er dan maar afgooien. Want dat gevoel heb ik bij ...Like Clockwork namelijk wel steeds gehad.

Ernie schreef:
Nu aan het luisteren en deze 6de van de QOTSA is toch ook een erg sterke plaat!

Ook ik ervaar iets in die aard. Sinds halverwege 2014, na hun fantastische optreden op Rock en Seine, was het album bij mij wat in de vergetelheid geraakt. Nu ervaar ik het album des te intensiever. Het hele optreden op Rock en Seine staat trouwens op youtube in goede kwaliteit, een aanrader om te kijken. Met ook veel mooie uitvoeringen van nummers op dit album. QOTSA en Josh Homme hebben met dit album echt een zeer volwassen, consistent en hedendaags rockalbum gemaakt met veel gevoel voor detail. Er zit voor mij geen één zwak nummer bij, alleen My God Is The Sun komt soms niet helemaal goed aan door het snelle tempo, afhankelijk van mijn energie. Dit album, zoals alle albums eigenlijk, moet je niet vergelijken met hun eerdere werk. De schoonheid zit hem zoals altijd in het detail, zeer fijn geproduceerd. Met hun nieuwe album lijken ze weer een iets andere richting op te gaan, we gaan het horen.

Het nummer I Appear Missing van hun concert op rock en seine, Homme klinkt een beetje schor maar dat mag de pret niet drukken (het was dan ook het laatste optreden van hun tour destijds).
Queens of the Stone Age - I Appear Missing - Live Rock en Seine 2014 - YouTube

avatar van little lion man
PeterC86 schreef:

Heb je tip opgevolgd en is zeker een aanrader. Bedankt!

avatar van Don Cappuccino
Morgen komt Villains uit, daar ben ik erg benieuwd naar als ik de omschrijvingen lees. Deze heb ik ook weer eens beluisterd en ik blijf dit de slechtste Queens of the Stone Age-plaat vinden. Het is een hele melancholische en redelijk ingetogen plaat op een vrij laag tempo, iets dat ik meestal juist heel erg aangenaam vind. Bij Like Clockwork vind ik het niet overkomen; bij Queens of the Stone Age wil ik óf hele trage en modderige tracks, heel funky óf alle remmen los en de gekte laten zegevieren. Deze plaat schommelt daar precies tussenin: nummers als I Sat by the Ocean, If I Had a Tail en Smooth Sailing gaan bij mij het ene oor in het andere oor uit. De openingstrack vind ik fantastisch en ook My God is the Sun is een heerlijke rocktrack.

avatar van Johnny Marr
Hoe kan I Sat by the Ocean nu het ene oor in en het andere weer uit gaan? Eén van de grootste oorwurmen die ik ken... Verder vind ook ik de openingstrack fantastisch, en is samen met ISBTO mijn favoriet van dit schitterende album.