Europe - Out of This World (1988)

Zweden
Label: Epic

1. Superstitious (4:35)
  2. Let the Good Times Rock (4:04)
  3. Open Your Heart (4:05)
  4. More Than Meets the Eye (3:22)
  5. Coast to Coast (4:02)
  6. Ready Or Not (4:05)
  7. Sign of the Times (4:16)
  8. Just the Beginning (4:32)
  9. Never Say Die (4:01)
  10. Lights and Shadows (4:04)
  11. Tower's Callin' (3:50)
  12. Tomorrow (3:05)
avatar van lennon
^Coast to coast vind ik dus een te veel gepolijst nummer. Zo enorm glad en handjes in de lucht.. dieptepunt van een heel goed album.

avatar van Edwynn
Het hele album is glad en handjes in de lucht.

Edwynn schreef:
Het hele album is glad en handjes in de lucht.

Enigszins begrijp ik wel wat je bedoeld, maar Coast to coast is er een die de Toppers makkelijk kunnen doen tijdens hin shows.

avatar van Edwynn
Het neerslachtige orgel, de emotie van Tempest en de slepende solo. Kom er maar eens om in de carnavalswereld van de Toppers. Als de Toppers zo'n nummer tot een goed einde kunnen brengen, koop ik direct een kaartje.

Edwynn schreef:

Hahaha, daar is ook wel iets voor te zeggen. Voor dat niveau zou het inderdaad goed zijn. Voor dit album vind ik dat niet.

avatar van vielip
De hele stroming waartoe Europe in die dagen behoorde was inderdaad handjes in de lucht. Als je daar niet aan voldeed dan haakte je af. Coast to coast en de toppers....het idee alleen al Het is precies zoals Edwynn het zegt; dat orgel met daaroverheen de wanhopige zang van Tempest, opbouwend naar het moment dat de hele band invalt...ik vind het magnifiek! En dan moet die mooie solo nog komen zelfs!

avatar van Edwynn
Nu lennon erover begint, meen ik ergens gelezen te hebben dat Froog, Geer en Boom al een versie hebben klaar liggen met een nieuwe tekst die als titel Close to Koos heeft. Wordt ten gehore gebracht wanneeer Koos Alberts onverhoopt onder de tram komt.

Hahaha
Ik zie een roeping voor je...

avatar van rkdev
lennon schreef:
Valt toch wel mee, is toch niet heel veel anders dan bijvoorbeeld 'Carrie' ?

avatar van vielip
Klopt; beide zijn topballads!

avatar van lennon
Carrie vind ik wel heel erg ok. Misschien mede door de jeugdliefde waaraan ik moet denken bjj dat nummer. Maar inderdaad, ook handjes in de lucht nummer.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)

Bij Europe - The Final Countdown (1986):

Ja maar wij weten dat. Voor de buitenwereld is het een band die één kneiter van een hit had en vrij snel weer van het toneel verdween.

Dat kwam ook in die docu naar voren trouwens.. dat de druk voor Joey Tempest heel hoog lag om nog zo'n hit te produceren. En das toch, hoe je het ook went of keert, niet gelukt uiteindelijk. In de slipstream van The Final Countdown bereikten nog een paar singles de hitparades, maar daarna was het afgelopen.

Ik heb toevallig vandaag voor € 0,50 opvolger Out Of This World gevonden. Staan een aantal leuke deuntjes op hoor maar als geheel is die ook gewoon minder goed dan dit album. En het album daarna was al helemaal niks meer.

De reünie heb ik me nooit zo in verdiept, maar een zekere fanschare schijnen ze nog steeds te hebben. Dus ja, ze hebben zeker meer bereikt dan alleen TFC.

En laten we vooral hun werk vóór TFC niet vergeten

Nieuwstad schreef:

Ik heb toevallig vandaag voor € 0,50 opvolger Out Of This World gevonden. Die is ook gewoon minder goed dan dit album.

Zoveel minder vind ik 'm niet eigenlijk. Er staat alleen niet zo'n uitschieter als The final countdown op maar verder vind ik het vrij gelijk op gaan. Het klinkt wel veel Amerikaanser op Out of this world. Als je (niet perse Nieuwstad maar meer in het algemeen) daar moeite mee hebt dan kan ik me voorstellen dat je 'm minder vindt.

avatar van Kronos
Ik vind dat Out of This World meer variatie te bieden heeft. Hier heb je de drie singles en dan nog 7 erg aanstekelijke nummers die alle erg goed zijn, maar wat genre en opbouw betreft zo'n beetje elkaars gelijke zijn. Het klinkt volgens mij ook toegankelijker dan Out of This World. De gitaarsolo's zijn hier wat minder extreem, de toetsen meer op de achtergrond en de melodieën liggen makkelijker in het oor. Beide albums vind ik even goed, maar om andere redenen dus.

Nieuwstad
Ok. Ik vind het songmateriaal minder sterk. TFC is van begin tot eind idd enorm catchy. Dat mis ik dus op Out Of This World. Die gaat veelbelovend van start maar kakt halverwege behoorlijk in. Dat ze een remake moesten maken van Open Your Heart geeft voor mij ook aan dat ze niet overliepen van inspiratie. Er staan mijn inziens een hoop zwakke nietszeggende songs op.

Het gitaargeluid van Norum vind ik trouwens ook fijner dan dat van Marcello. Zijn spel klinkt wat authentieker. Dat zal wellicht ook meewegen dat ik TFC prefereer.

Er staan trouwens 4 singles op dit album, ik denk dat je Cherokee vergeet

Nieuwstad schreef:

Ik weet niet of dat de reden is. Mogelijk wilden ze het een tweede kans geven nu de band een groter publiek bereikte en geeft de langere speelduur van het album aan dat er aan inspiratie geen gebrek was.

Gooi Open Your Heart er af en zet Tomorrow in de plaats als derde single en ballad, dan zou Out of This World nog steeds een meer dan leuke opvolger zijn van The Final Countdown.

Nieuwstad
De speelduur van een album is voor mij geen graadmeter over al dan niet aanwezige inspiratie.

Verder lijkt me dit niet de plek om over Out Of This World en de remake van Open Your Heart te blijven praten.

Nieuwstad schreef:

Voor mij niet per definitie. En een remake van een nummer ook niet.

avatar van vielip
Over de remake van Open your heart las ik ten tijde van de release van dit album in een interview met Tempest het volgende (ongeveer): ze wilden het zelf opnieuw opnemen omdat ze vonden dat het nummer veel hitpotentie had. Dit werd met de originele versie echter nooit helemaal uitgebuit voor hun gevoel. Simpelweg omdat ten tijde van Wings of tomorrow maar een selecte groep mensen hun kende. Na het megasucces van The Final countdown lagen de kaarten echter behoorlijk anders en wilden ze toch nog een keer proberen om de hitpotentie van het nummer volledig uit te buiten. Het grappige van het verhaal is achteraf dat juist de remake compleet flopte als single. De originele versie verscheen ergens eind jaren 80, begin jaren 90 echter op een Rockballads cd (uit die serie 'Rock Classics' van Arcade geloof ik). Destijds verkochten dat soort albums als een tierelier en zo groeide Open your heart, in Nederland althans, alsnog uit tot een behoorlijk bekend nummer. Hetzelfde gebeurde met het nummer Dreamer van Wings of tomorrow. Dat belandde op die Rockballads cd van Veronica's Countdown en ineens kende (bijna) iedereen dat nummer.

avatar van edje1969
Let the good times rock...erg goed album. Melodieus stevig aangezette rock en waardige opvolger van Final Countdown. Had in '88 eindelijk ook een cd-speler en dit is de eerste cd die ik erin draaide. Sommige mooie muziekmomenten blijven je gewoon bij!

avatar van Stormwind
lennon schreef:

Mee eens! Behalve dan dat ik het niet een heel goed album vind
En ik dacht: laat ik dit album ook eens beoordelen. Ik kom amper tot 3 favoriete tracks... echt by far het minste album van de band. En dan spelen ze daar tegenwoordig (daar snap ik niks van) onderhand nog de meeste nummers van ook! Pffffftttt.

avatar van blondegod
Dit album was voor mij eerst wel even wennen! Vond er eerst niet veel aan, die synthesizers/keyboards/orgels .........neen, dit was niet de Europe die ik leuk vond. Maar, lange tijd dit album toch beluisterd (gedwongen, je moet toch wat hebben als achtergrond muziek) te hebben viel uiteindelijk het bekende kwartje. Het is even wennen, maar dan heb je ook wat. Het klinkt allemaal wel wat "poppy" en "gelikt" maar daar moet je doorheen prikken.

avatar van vielip
De produktie helpt ook niet echt mee om er een spetterend album van te maken. Ik draaide vandaag het verzamel album 'Rock the night' nog in de auto. Daarop staan geremasterde versies van nummers afkomstig van Out of this world. Daarop klinken ze stukken vuriger. Met name More than meets the eye en Sign of the times knallen daarop echt vet! En wat me ook weer opviel bij het beluisteren; die Kee Marcello was toch ook wel een beest van een gitarist hoor! Wat een solo's knalde die man eruit, heerlijk!!

avatar van lennon
Ondanks dat het onder "echte" rockers wordt verafschuwd, zijn dit gewoon allemaal verdomd knappe melodieën en fijne popsongs!

Tempest heeft een super fijne stem, en de band is gewoon strak!

Fout of niet, ik vind het een superalbum!

Mee eens Lennon!

avatar van blondegod
Helemaal mee eens idd!

Cured
Hier een "echte" rocker.... . Het is 'poppy hardrock' en dat kun je waarderen, maar ik vind het zelf te soft. Er zitten wel een paarl goeie nummers tussen in dat 'hokje' , maar ook toch wel menige 'weke' songs. Ik vind The Final Countdown wel wat beter, ook al staat daar ook een zeer zoete ballad op ....

Wel een enorme pluim voor gitarist Kee Marcello, die een goeie job doet als vervanger van John Norum. Hij is veel te goed voor deze muziek.

avatar van Kronos
Soft, pop... volgens mij is dat niet meer dan de buitenkant, een dun laagje vernis.

Daaronder bruist het van druk gitaar- en keyboardgeweld. Uiterst genietbaar voor échte rockers.

Cured
Mwah......ik vind de songs gewoon teveel (zoete) pop, maar als je daarvan houdt.....prima. Gelukkig maakt Marcello nog wat goed qua vuur.