Beady Eye - BE (2013)

Label: Columbia

1. Flick of the Finger (3:47)
  2. Soul Love (5:10)
  3. Face the Crowd (4:00)
  4. Second Bite of the Apple (3:28)
  5. Soon Come Tomorrow (4:58)
  6. Iz Rite (3:26)
  7. I'm Just Saying (3:45)
  8. Don't Brother Me (7:30)
  9. Shine a Light (5:04)
  10. Ballroom Figured (3:31)
  11. Start Anew (4:29)
  12. Dreaming of Some Space * (1:51)
  13. The World's Not Set in Stone * (4:46)
  14. Back After the Break * (4:09)
  15. Off at the Next Exit * (3:36)
  16. Girls in Uniform * (6:23)
  17. Evil Eye * (5:01)
Ja, de Stones: vreselijk overschat bandje...

Positieve bijdrage bobbee. Ga alsjeblieft ergens anders je gal spuwen.

Ik geniet van dit prachtige album en hoop dat er nog velen zullen volgen. Dat de gemiddelde MM gebruiker niets van Oasis of Oasis-gerelateerde releases moet hebben, is mij allang duidelijk. Maar dat riedeltje kennen wij inmiddels wel, toch?. Voor mij is 'BE' een voltreffer. Een album dat dit jaar niet gauw overtroffen kan en zal worden.

Liam laat de pseudo-intellectuele bandjes wederom de hielen zien. Wat mij opvalt is de kwaliteit van de b-kantjes.Ook de tracks op de Japanse uitgave zijn van erg hoog niveau ('Girls In Uniform' en 'EVil Eye') Hopelijk zijn ze straks via de singles verkrijgbaar.

Zwan
bobbee schreef:
Goh ik dacht dat we bevrijd zouden zijn van Oasis. Lijkt er toch nog leven in te zitten. Nou ja leven, het is meer een zombiebestaan. In mijn ogen de meest overschatte Engelse band op de Stones na dan natuurlijk.

Het gaat hier ook niet om Oasis maar om Beady Eye

avatar van blur8
songs als Second Bite of the Apple & Soon Come Tomorrow klinker goed maar voegen niets toe aan wat oasis en de Beatles jaren geleden ook al deden. Voor mij is het teleurstellend dat elke gitaarrif, elke solo en elke stemverbuiging té bekend klinkt. Als nieuwe muziek kan ik er dan maar moeilijk van genieten. Blijft over een verzameling pakkende popsongs.
De lekkere toetsers van Flick of the Finger verbloemen slechts dat de basis een eentonige, matige song is.
Ik luister nu liever naar de nieuwe van Miles Kane, in dezelfde retro pophoek, maar dan frisser.

zalwelnikszijn!
Die heb ik ooit gezien in het voorprogramma van Beady Eye. Daar hang ik verder geen waardeoordeel aan. Wel dacht ik in eerste instantie dat een van de mini-Liams uit het publiek stiekem het podium was opgekropen, maar dat bleek dus toch niet het geval. Aangaande zijn muziek:

avatar van VladTheImpaler
Vind het tot nu toe geen geweldig maar ook geen matig album, iig al veel beter dan het debuut, maar daar is al genoeg over gezegd. Second Bite Of The Apple draai ik veel en klinkt lekker, totaal niet iets wat ik snel van Beadye Eye of Liam had verwacht, maar ik vind het goed uitpakken. De uitspraken van Liam voorafgaand aan het album, dat het wat ''druggy'' of hoe je het wilt bewoorden klinkt begrijp ik wel. Ik zal het album nog wel een paar luisterbeurten geven en kijken hoe een aantal nummers dan valt. Voor nu nog even ook geen beoordeling.

blur8 schreef:

Ik luister nu naar allebei...
Overigens komt Miles Kane uit de hoek van the Arctic Monkeys. Zie ook zzijn project Last Shadow Puppets met Alex Turner.

avatar van erwinz
De meningen zijn zeer verdeeld, maar ik vind dit een verrassend leuke plaat. Niet te vergelijken met de beste platen van Oasis, maar beter dan die van broer Noel en ook veel beter dan de platen die Oasis na 1995 maakte.

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: Beady Eye - BE - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

Ik heb inmiddels de Japanse versie met nog eens 2 bonustracks, 17 (!) tracks (75 minuten!) in totaal. Waar voor je geld, want ook die bonustracks zijn de moeite waard. Het laatste stuk van Girls in Uniform is ook weer zo mooi uitgesponnen, net als bijvoorbeeld bij Don't Bother me. En het is op zich al een sterk nummer. Off At the Next Exit is een lekker slotnummer. Dus de Japanse editie is ook een aanrader.

Daarnaast vind ik ook de bonustracks van de Deluxe editie de moeite waard. Ik heb daar meer het idee of ik naar Liam de singer-songwriter zit te luisteren. Ze bevallen me prima die 6 bonustracks.

Zoals gewoonlijk ben ik het grotendeels eens met een recensie op dekrentenuitdepop.blogspot.nl 'BE' is inderdaad de beste Gallagher release in jaren, hoewel ik 'Don't Believe The Truth' en 'Dig Out Your Soul' ook zeer hoog inschaal. Sterker nog, 'BE' doet voor mij persoonlijk niet onder voor de eerste twee Oasis albums (dit is een statement). De afgelopen periode las ik veel kritische noten over 'Don't Brother Me', 'Shine A Light' en vooral ook 'Face The Crowd'. Ik heb echter juist zeer van deze drie songs genoten. BE' is derhalve een album zonder uitglijders als 'Standing On the Egde of the Noise' (1e album). Een van A tot Z boeiend album met zelfs uitstapjes naar Krautrock en het singer-songwriter genre. Top!

avatar van Denniz78
het is zo jammer dat er nog steeds mensen zijn die niet objectief naar een Liam Gallagher release kunnen luisteren. Je ziet het terug in sommige recensies en vooral in de reacties van de (picthfork) hipsters. Maar goed, ondertussen geniet ik nog maar een keer van BE...

Ik las bij iemand dat als pitchfork het niet goed vindt, het meestal een prima album is...

avatar van Rudi S
Ben toch echt naar 4,5 gegaan, dit zou zelfs wel eens mijn eerste ***** album van 2013 kunnen worden.

Zwan
Denniz78 schreef:

Vind ik niet echt waar. Meestal zijn ze wat een album betreft op de langere duur behoorlijk accuraat.
En kijk naar The National. Dat is 1 van de grotere acts met een cijfer boven de 8 op Pitchfork.

Ik kan momenteel de meest aangevinkte favoriete tracks (onder statistieken) wel volgen:
Flick of the Finger, Soul Love, Second Bite of the Apple, Soon Come Tomorrow, I'm Just Saying, Start Anew & (last but not least:) Don't Bother Me.
Zelf voeg ik daar nog Shine a Light en 5 (!) bonustracks aan toe: The World's Not Set in Stone, Back After the Break (prachtig!), Off At The Next Exit, Girls in Uniform (wat een mooi einde!) & Evil Eye.

Dan kom ik tot 13 van de 17 tracks van de deluxe Japanse versie die echt (steen-) goed zijn. Opmerkelijk veel. En alle bonustracks (uitgezonderd 'tussennummer' Dreaming of Some Space) zitten erbij, dus ga vooral voor die editie. Zelf verhoog ik mijn score naar 4,5*: dat is dus voor die deluxe editie.

Heb eerlijk gezegd getwijfeld aan BE, ondanks dat ik een grote Gallagher-fan ben. Flick of the finger vond ik meesterlijk, vol swagger, maar toen ik Second bite of the apple hoorde besloot ik om maar niet teveel te verwachten. Ben nu aan het luisteren en wat is dit een heerlijk album! Zelfs Second bite klinkt goed maar nummers als Soon come tomorrow, Soul love, Ballroom figured zijn fantastisch en de bonustracks ook. Wederom kan ik een Gallagher bedanken voor prachtige muziek.

Soon come tomorrow moet een single worden wat mij betreft.

zalwelnikszijn!
Ben in arren moede maar met de bonustracks begonnen op nota bene YouTube; mijn exemplaar is nog niet gearriveerd. Als 'World's Not Set in Stone' een bonusnummer is heb ik goede hoop. Mooie melodie, maar bovenal een heerlijke outro.

avatar van Thomas91
Ik vind het echt goed! Had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

avatar van Rudi S
De recensies (pers) zijn over het algemeen genomen best wel negatief, wel komt daar steeds weer het vergelijk met de eerste 2 albums van Oasis om de hoek kijken.
Dit snap ik dan weer niet zo , immers het is een andere groep en componist.
Dit is toch gewoon een lekker album en tja critici, wij hebben zelf oren.

Rudi S schreef:
Dit snap ik dan weer niet zo , immers het is een andere groep en componist.
Dit is toch gewoon een lekker album en tja critici, wij hebben zelf oren.

ik denk dat een objectieve recensie teveel is gevraagd als het o Liam Gallagher gaat

Sjakiebakker
"pitchfork kan een bron zijn voor nieuwe muziek,maar meestal worden de 'grotere' acts tot op het bot afgekraakt"

Net als hier....
Hoe dan ook, prima album. Kan zich niet meten met de eerste Oasis albums maar die vergelijking met Oasis moeten we maar eens laten liggen. Debuutalbum was al prima maar dit is een grote stap vooruit. Knap !

avatar van oceanvolta
Dit klinkt een stuk beter dan het debuut. Alleen de lyrics zijn wel erg matig. Ik vind de zang van Liam hier prettiger dan zijn soms snerpende geluid op andere albums. Hoewel dat soms wel bij een nummer past.

zalwelnikszijn!
Niet de Trout Mask Replica voor de Shed Seven-generatie waar ik vooraf op hoopte. Wel een hele sterke, goed geproduceerde rockplaat. De invloeden mogen duidelijk zijn, maar buiten dat - en de soms wat knullige rijmpjes; aandoenlijk - klinkt het toch levendig. En ook al zijn het kapiteins op een zinkend schip, er valt iets te zeggen voor de stoicijnse manier waarop Liam in het gezicht van de onafwendbaarheid staart. Wat zeg ik? Tegen het volgende album heeft hij hem waarschijnlijk weggestaard, net als op concert.

avatar van annasimoniaine
oceanvolta schreef:

Ik vind de zang op dit album al enorm irritant, om eerlijk te zijn. Dan zal ik ook maar niet naar zijn andere albums luisteren...

Erg goed album, constanter dan het debuut album. Toch vind ik hier en daar een paar nummers erg cliché klinken: standaard akkoordenschema en zanglijn. Ook de hele lange eindes vind ik echt niets toevoegen. Neemt niet weg dat ik dit album verassend goed vind, had na het eerste album mijn twijfels of Beady Eye het zou redden.

avatar van jerome988
YouTube - Beady Eye - Shine A Light

Music Video van Beady Eye's meest recente single Shine A Light.

Goh, wat geniet ik van 'BE' (staat nu op). Het feit dat deze plaat niet verkoopt, is mij een raadsel. Noem mij één album dat onlangs is uitgebracht en meer rockt dan het tweede album van Beady Eye? Precies...

'Shine A Light' als tweede single is een goede keuze. Wel jammer dat 'Girls In Uniform' of 'Evil Eye' niet gekozen zijn als b- kantje. Die ontbreken namelijk op mijn Deluxe versie.
De outro's zijn werkelijk fenomaal. Dit is wat mij betreft met afstand de best geproduceerde Gallagher-release. Dave Sitek blijkt de ontbrekende schakel te zijn geweest.

zalwelnikszijn!
Dave Sitek ja zeker weten, maar persoonlijk heb ik sterk de indruk dat Noel - aka... gifdwerg - voorheen alles controleerde en afremde. Sorry, even natrappen . Ze klinken hier zoveel vrijer en levendiger.