Death - Human (1991)

Label: Combat

1. Flattening of Emotions (4:28)
  2. Suicide Machine (4:19)
  3. Together as One (4:06)
  4. Secret Face (4:36)
  5. Lack of Comprehension (3:39)
  6. See Through Dreams (4:26)
  7. Cosmic Sea (4:23)
  8. Vacant Planets (3:48)
  9. God of Thunder * (4:00)
avatar van Erikk
Doorgaans weet ik death metal niet zo heel erg goed te waarderen (lees: vind ut takkeherrie). Na diverse berichten over deze band (en dit album) te hebben gelezen, en een aantal youtube-filmpjes heb ik hem maar eens gedownload.

Ik moet zeggen, valt me mee, het is natuurlijk flinterhard, maar wat verwacht je van dit genre. Ben nu met de tweede luisterbeurt bezig. Dat is verder dan ik ooit gekomen ben met een death metal band, het klinkt als muziek wat eerst een paar keer beluisterd moet worden voor het beoordeeld kan worden. Het zal mij benieuwen of het voor mij persoonlijk een blijvertje wordt.

Kingsnake
Hop, verhoogd naar een welverdiende 5*.
Dit is de absolute topper in de deathmetal/fusion snizzle van begin jaren negentig.

Waarom, oh, waarom is de metal van nu niet meer zo hoogstaand als toen.....

avatar van Erikk
Ik heb deze en Symbolic nu een aantal keren beluisterd, en ben blij verrast Ik weet niet welke van de tweede ik nu sterker vind, deze is rauwer en iets harder, Symbolic wat melodieuzer. Ik zet ze voorlopig beide op vier sterren, zal ze in de toekomst zeker vaker opzetten, dus wie weet.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Zéér verrassende en behoorlijk technische death-metalplaat. Na 3 compromisloze death metal-platen, gooide Chuck het met Human over een geheel andere boeg. Vanaf dit album ben ik het werk van Death dan ook écht gaan waarderen. De nummers klinken briljant en doordacht en ondanks dat er behoorlijk technische stukken op staan, klinkt het zeer pakkend. Binnen de 8 nummers die stuk voor stuk al erg sterk zijn, gebeurd er ontzettend veel: tempowisselingen, geniale riffs en solo's etc...
Gewoonweg een superplaat met knallers als "Flattening of Emotions", "Suicide Machine", "Lack of Comprehension" en het bloedmooie "Cosmic Sea".
De goede, maar ook ietwat 'gore' productie, geeft het album een lekker rauw randje mee, wat een positief effect heeft op de muziek.
Human is een waarlijk essentiëel hoogstandje, waarmee Chuck Schuldiner heeft bewezen, dat er ook op death metal-gebied, uiterst geniale muziek is gemaakt. De stijl van dit album zou nog verder uitgewerkt worden op de 3 opvolgers die nog zouden komen.

avatar van Nicholas123
Ben geen deathmetal fan, maar dit is toch wel verschrikkelijk geniaal. Onverbiddelijk smerig en hard, maar wat steekt het muzikaal toch vernuftig in elkaar. Ook typisch zo'n album dat steeds beter wordt hoe vaker je het luistert. Ben ik trouwens de enige die dit van alle Death-albums het best passende drumwerk vind hebben? Werkelijk de perfecte balans tussen technisch hoogstaand relatieve subtiliteit en "to the point" gas geven met dat dubbele baswerk.

Wordt misschien nog wel eens sterren.

avatar van James Douglas
Persoonlijk prefereer ik het drumwerk van Symbolic maar dat vind ik dan overall ook het neusje van de zalm wat Death betreft. In zowel composities, sound en productie. Maar Human mag er zeer zeker zijn. Nog lekker die droge knallende Scott Burns productie maar de subtiliteit zit 'm in de arrangementen. Lack of Comprehension is daar een schoolvoorbeeld van.

avatar van Nicholas123
Tja, ik vind Gene Hoglan ook uitstekend. Ik heb met zo'n belachelijke goede drummer echter altijd het gevoel dat ie geen zin heeft om het simpel te houden wanneer de muziek dit wellicht wel nodig heeft. Vaak net een paar fills te veel, zeg maar. Tegelijkertijd zeg ik hier bij dat ik hem in de laatste Fear Factory geweldig en ontzettend gedisciplineerd vind spelen en dat ik de laatste 3 albums van Death nog lang niet zo vaak heb beluisterd als Human. Dus wie weet kom ik er nog op terug.

avatar van James Douglas
Dat euvel heb ik vooral bij de laatste studioplaat The Sound of Perseverance Richard Christy op de kruk plaats had genomen. Bij Gene Hoglan vind ik echter dat hij altijd in dienst speelt van de muziek, zover ik dat op een aantal platen met zijn medewerking kan beoordelen. Met name op het solowerk van Devin Townsend (Terria, Infinity) speelt hij gewoonweg sober voor zijn capaciteit. Human staat op dit moment trouwens voor het eerst sinds lange tijd weer op. Netjes met oortjes in zodat ik de overige huisgenoten niet uit hun zondagsrust laat ontwaken.

avatar van vielip
Death is één van de weinige bands uit de deathmetal hoek die ik erg kan waarderen. Dit album heb ik altijd één van hun betere gevonden. Samen met Spiritual healing overigens. Death weet altijd een behoorlijke dosis melodie en subtiliteit in de nummers te leggen. Dat komt ook doordat Chuck zich altijd wist te omringen met topmuzikanten denk ik.

MindRuler
In het grunge-tijdperk heb ik deze band leren kennen op een compilatie cassette van een klasgenoot. Ik luisterde toen naar Europe, Metallica, Iron Maiden, Nirvana etc. Er stond me dus het één en ander te wachten. Ik was echter meteen verknocht aan de manier waarop bruutheid en melodie hand in hand gingen. Zeer knap album van één van de grondleggers van de death metal.
Chuck is veel te vroeg van ons heengegaan.

avatar van Sir Spamalot
En Human komt ook uit in een nieuwe versie...

avatar van Metal-D78
Heb inmiddels de nieuwe versie van Lack of Comprehension in de nieuwe mix gehoord. Tsja,....

avatar van Edwynn
En? A condemning fear strikes down.... Of valt het mee?

ben toch wel benieuwd..

Disc 1: (classic remixed and remastered "Human" album)
01. Flattening Of Emotions
02. Suicide Machine
03. Together As One
04. Secret Face
05. Lack Of Comprehension
06. See Through Dreams
07. Cosmic Sea
08. Vacant Planets
09. God Of Thunder (Bonus Track)

Disc 2:
10. Flattening Of Emotions (Basic Instrumental Studio Tracks)
11. Suicide Machine (Basic Instrumental Studio Tracks)
12. Together As One (Basic Instrumental Studio Tracks)
13. Secret Face (Basic Instrumental Studio Tracks)
14. Secret Face - Part 2 (Basic Instrumental Studio Tracks)
15. Lack Of Comprehension (Basic Instrumental Studio Tracks)
16. "Felt Good" - Studio Snippet
17. See Through Dreams (Basic Instrumental Studio Tracks)
18. See Through Dreams - Part 2 (Basic Instrumental Studio Tracks)
19. Vacant Planets (Basic Instrumental Studio Tracks)
20. Cosmic Sea (Basic Instrumental Studio Tracks)
21. Cosmic Sea Part 2 (Basic Instrumental Studio Tracks)
22. God Of Thunder (Basic Instrumental Studio Tracks)
23. Flattening Of Emotions ("Human" Demos)
24. Lack Of Comprehension ("Human" Demos)
25. Suicide Machine ("Human" Demos)
26. Together As One ("Human" Demos)
27. See Through Dreams ("Human" Demos)
28. Secret Face (Instrumental - "Human" Demos)
29. Vacant Planets (Instrumental - "Human" Demos)

Disc 3:
30. See Through Dreams (w/ Paul and Sean) (Rehearsal January, 1991)
31. See Through Dreams (Take 2) (w/ Paul and Sean) (Rehearsal January, 1991)
32. Secret Face (w/o Paul - 1/2 song) (Rehearsal January, 1991)
33. Secret Face (Take 2) (w/o Paul) (Rehearsal January, 1991)
34. Secret Face - Riffs (Rehearsal January, 1991)
35. Flattening Of Emotions (Riffs) (Rehearsal January, 1991)
36. Lack Of Comprehension (Riffs) (Rehearsal January, 1991)
37. Lack Of Comprehension (Take 2) (Riffs) (Rehearsal January, 1991)
38. Cosmic Sea (Riffs w/ Drum Machine) (Rehearsal January, 1991)
39. See Through Dreams (Rehearsal August, 1990)
40. Suicide Machine (Rehearsal August, 1990)
41. Together As One (Rehearsal August, 1990)
42. Suicide Machine (Drum & Bass Tracks)
43. Together As One (Drum & Bass Tracks)
44. Secret Face (Drum & Bass Tracks)
45. Lack Of Comprehension (Drum & Bass Tracks)
46. Vacant Planets (Drum & Bass Tracks)
47. Flattening Of Emotions (Drum & Bass Tracks)
48. See Through Dreams (Drum & Bass Tracks)
49. Cosmic Sea (Drum & Bass Tracks)

avatar van MichelDumoulin
Nieuwstad schreef:
ben toch wel benieuwd..

Disc 1: (classic remixed and remastered "Human" album)
01. Flattening Of Emotions
02. Suicide Machine
03. Together As One
04. Secret Face
05. Lack Of Comprehension
06. See Through Dreams
07. Cosmic Sea
08. Vacant Planets
09. God Of Thunder (Bonus Track)

Disc 2:
10. Flattening Of Emotions (Basic Instrumental Studio Tracks)
11. Suicide Machine (Basic Instrumental Studio Tracks)
12. Together As One (Basic Instrumental Studio Tracks)
13. Secret Face (Basic Instrumental Studio Tracks)
14. Secret Face - Part 2 (Basic Instrumental Studio Tracks)
15. Lack Of Comprehension (Basic Instrumental Studio Tracks)
16. "Felt Good" - Studio Snippet
17. See Through Dreams (Basic Instrumental Studio Tracks)
18. See Through Dreams - Part 2 (Basic Instrumental Studio Tracks)
19. Vacant Planets (Basic Instrumental Studio Tracks)
20. Cosmic Sea (Basic Instrumental Studio Tracks)
21. Cosmic Sea Part 2 (Basic Instrumental Studio Tracks)
22. God Of Thunder (Basic Instrumental Studio Tracks)
23. Flattening Of Emotions ("Human" Demos)
24. Lack Of Comprehension ("Human" Demos)
25. Suicide Machine ("Human" Demos)
26. Together As One ("Human" Demos)
27. See Through Dreams ("Human" Demos)
28. Secret Face (Instrumental - "Human" Demos)
29. Vacant Planets (Instrumental - "Human" Demos)

Disc 3:
30. See Through Dreams (w/ Paul and Sean) (Rehearsal January, 1991)
31. See Through Dreams (Take 2) (w/ Paul and Sean) (Rehearsal January, 1991)
32. Secret Face (w/o Paul - 1/2 song) (Rehearsal January, 1991)
33. Secret Face (Take 2) (w/o Paul) (Rehearsal January, 1991)
34. Secret Face - Riffs (Rehearsal January, 1991)
35. Flattening Of Emotions (Riffs) (Rehearsal January, 1991)
36. Lack Of Comprehension (Riffs) (Rehearsal January, 1991)
37. Lack Of Comprehension (Take 2) (Riffs) (Rehearsal January, 1991)
38. Cosmic Sea (Riffs w/ Drum Machine) (Rehearsal January, 1991)
39. See Through Dreams (Rehearsal August, 1990)
40. Suicide Machine (Rehearsal August, 1990)
41. Together As One (Rehearsal August, 1990)
42. Suicide Machine (Drum & Bass Tracks)
43. Together As One (Drum & Bass Tracks)
44. Secret Face (Drum & Bass Tracks)
45. Lack Of Comprehension (Drum & Bass Tracks)
46. Vacant Planets (Drum & Bass Tracks)
47. Flattening Of Emotions (Drum & Bass Tracks)
48. See Through Dreams (Drum & Bass Tracks)
49. Cosmic Sea (Drum & Bass Tracks)

Lichtelijk overdreven deze uitgave, lijkt me.

avatar van Edwynn
Dat lijkt me een understatement.

Wie al die proefjes uitluistert, is een echte Schuldiner discipel. Totaal oninteressant.
Alleen God Of Thunder zou een reden kunnen zijn. Die heb ik nog niet. Die stond eerder alleen op de Japanversie en één van de At Death's Door afleveringen. Maar voor covers kom ik ook mijn nest niet uit.

Wie Human nog niet in huis heeft kan beter op ebay even een originele uitgave zoeken. Dat scheelt kastruimte.

Stijn_Slayer
Ik download die demo's e.d. altijd en beluister ze één keer, en vervolgens kom ik gefrustreerd op Musicmeter melden dat het weer helemaal nergens op slaat.

'God of Thunder' is wel aardig, maar niet veel bijzonders naast het origineel.

Nieuwstad
het is iets voor de diehard fans idd. je kunt aan de hand van de demo's, rehearsals en basic tracks natuurlijk wel horen hoe een een nummer zich ontwikkeld heeft en dat is leuk.

cd 1, de remix van het originele album is ook wel het proberen waard, ik vond dit album altijd wat iel qua geluid. wellicht hebben ze het nu wat meer 'punch' gegeven

'god of thunder' kende ik ook nog niet, net even geluisterd en ja voor dat nummer hoef je dit zeker niet aan te schaffen, het origineel steekt er met kop en schouders boven uit

en dan hebben we nog 'felt good' op cd2, een previously unreleased track, maar afgaande op de titel, waarschijnlijk chuck die een scheet laat in de studio

avatar van MindkillerNL
Ik heb hem inmiddels binnen, de reissue. Twee disc uitgave overigens, maar de plaat is netjes opgepoetst. Zeker de moeite waard! Ik heb het overigens niet voor de extra's gedaan, ik ben dol op fatsoenlijke remasters en nu eenmaal een echte verzamelaar.

Ben je een Death-fan? Zeker kopen!

Edit: Oh ja, God of Thunder is inderdaad een echte bonus-track. Weegt niet op tegen de geniaalheid van de rest van het album. Maar zeker leuk om er toch bij te hebben.

MindkillerNL schreef:

Is het geluid ook echt significant beter? Vond altijd dat Human wel een wat vollere, meer punchy sound kon gebruiken.

avatar van MindkillerNL
Ja het is wel stukken beter dan eerst, inderdaad een wat vollere sound. Ik vind af en toe bepaalde gitaarsolo's net wat te schel, maar al met al is het goed opgepoetst.

Sorry voor de late reactie overigens, zat ff Graspop en zo tussen.

Nieuwstad
Geeft niet, zit hem nu zelf te luisteren

Klinkt inderdaad een stuk beter, het wollige geluid is helemaal verdwenen. Je hoort elk instrument kraakhelder, kortom echt een voorruitgang.

Het meest blij en verrast ben ik echter nog met de demo's op disc 2 . Wat ontzettend heerlijk lomp klinken de nummers daar nog, zo hadden ze gewoon uitgebracht moeten worden destijds! De uiteindelijke versies zijn erg perfect maar tegelijkertijd ook erg klinisch waardoor ze hun bruutheid wat verliezen. Mensen die wat sceptisch tegenover deze heruitgave stonden zouden dit echt moeten horen.

avatar van Metal-D78
Ben het helemaal met Nieuwstad eens. Ben normaal niet zo van de (vaak liefdeloze) heruitgaven, maar deze mag er zijn. Ik vraag mij trouwens af wie er drumt op de demo's. Is dat Reinert wel?

avatar van king_pin
Grappig hoe dit album op mij verouderd, toen ik Death leerde kennen met dit album was het toffe muziek, daarna vrij briljant, daarna overrated, daarna saai, daarna een hele tijd niet gehoord, daarna weer interessant en nu ben ik weer bij tof
Maar afgezien van ITP hebben de resterende albums me nooit weten te boeien, helaas...

king_pin schreef:

Hmmmja ik begrijp wat je bedoelt. Met Spiritual Healing, dit album en ITP zat Death wat mij betreft ook op haar top. Voorgaand werk was lekker lomp beukwerk maar doet nu toch wel wat primitief aan. De albums erna, dus vanaf Symbolic waren weer te klinisch. Had ook het idee dat het een trucje begon te worden. Elk nummer had qua opbouw dezelfde structuur. Vet riffje/ verse/ pre-chorus/ chorus/ middenstuk met veel solo's/ en dan alles nog een keer herhalen voorafgaand aan het middenstuk. Toen ik dat eenmaal doorhad was voor mij de lol er wel af!

Ozric Spacefolk
3 pagina's volgeschreven, dus kan niet veel meer toevoegen.

Hier doet Chuck het met Cynic en Sadus.... 4 topmuzikanten op hun best.
Elk nummer klopt.
Technical Death Metal noemen ze dit. Ik vind het te gek!

avatar van Kill_illuminati
De remaster/remixed versie is echt magistraal, die doet Steve DiGiorgio echt eer aan.

avatar van wizard
De versie van Human die in mijn platenkast staat, is de geremasterde dubbel-cd. Ik kan me niet herinneren dat tweede album ooit beluisterd te hebben overigens, het gaat me vooral om cd 1.
Mijn uitgave klinkt als een klok, dus wellicht was het een goed idee om die remaster te kopen. Voor de rest is het meeste al over dit album geschreven: hard maar toch subtiel, mooie structuren, technisch. Goed gezongen ook, en daarnaast lijken de teksten toch ook de moeite waard te zijn. Ze gaan verder dan de rondvliegende ledematen of moordverhalen die ik bij veel death metal verwacht.

Minder dan 4,5* kan ik hier toch niet aan geven.

1,5
SBG, ITP (zeer goed) en SoP (ruim voldoende) kan ik waarderen. Human daarentegen niet. Vind hem ook een stuk minder toegankelijk dan eerdere genoemde. Veel tempowisselingen hier. Ik hou toch meer van recht toe, recht aan.

Ozric Spacefolk
Ik weet niet wat die afkortingen betekenen. Heb ook nooit echt zin om te ontcijferen, maar je bedoelt de voorgaande platen?

Vind het toch altijd erg interessant hoe mensen muziek beleven en waarderen. Ik heb nog nooit eerder iemand Human zo laag zien waarderen. Zo zie je maar hoe raar dingen kunnen lopen