Spinvis - Dagen van Gras, Dagen van Stro (2005)

Label: Excelsior

1. Ik Wil Alleen Maar Zwemmen (4:01)
  2. Kom in de Cockpit (3:08)
  3. Aan de Oevers van de Tijd (5:19)
  4. Het Voordeel van Video (3:44)
  5. Dagen van Gras, Dagen van Stro (2:58)
  6. Op een Ochtend in het Heelal * (4:20)
  7. Flamingo (4:33)
  8. De Zevende Nacht (3:45)
  9. Lotus Europa (11:03)
  10. Bijt Mijn Tong Af (3:56)
  11. Explicateur (2:31)
  12. De Tuinen van Mexico (2:13)
avatar van Niek
Potjandorie, wat een fijne plaat weer. Ik heb altijd een moeilijke relatie met Spinvis gehad. Ik kende alleen de eerste plaat; prachtig, maar ook weer niet zo verschrikkelijk goed als haar reputatie doet geloven. Live heb ik Spinvis twee keer gezien en dat vond ik weer ijzersterk. Nu heb ik eindelijk deze en Tot Ziens, Justine Keller gekocht en ben ik definitief om. Niks minder dan debuut. Welke de beste is weet ik nog niet, maar stuk voor stuk klasbakken. Aan de Oever van de Tijd is echt prachtig!

avatar van WJW
WJW
Vandaag dit album op vinyl gekocht, kom ik er achter dat het laatste nummer op kant A, 'Op een ochtend in het heelal' is, staat niet op de cd. Nice!

avatar van bertus99
Jaren niet meer afgespeeld, maar omdat ik Tot Ziens Justine Keller deze zomer een aantal keren heb beluisterd ook maar weer eens wat ouder werk opgezet. Nummers als Flamingo zijn toch wel heel erg prachtig. Ook Bijt Mijn Tong Af valt me nu op. Oevers van de Tijd is daarentegen al zo overbekend dat het me niet meer zo pakt.
En Lotus Europa. Heb het vroeger vaak geskipt, maar nu ik het nog eens echt beluister boeit het me wel. Waar hij het allemaal over heeft wil me niet heel erg duidelijk worden, maar er zit een mooi ritme in de stem en de begeleiding. Het is een rap zonder echte beats. Of het helemaal gelukt is laat ik in het midden, maar De Jong probeert hier wel iets heel origineels.

avatar van Fathead
Spinvis heeft een voorliefde voor de 'gekke mensjes' om ons heen: Ronnie, de stalker, enzovoorts. Bij Lotus Europa hoor ik een lichtelijk psychotische hypochonder onder invloed. Psychotische mensen hebben een eigenaardige logica en leggen supersnelle dwarsverbanden - ook als die er niet zijn. Zo lees ik dan ook die tekst, fantastisch vind ik het. Ik zal het nummer zeker wel eens skippen, maar als je de tekst bij de hand hebt is het leuk om eens in het hoofd van zo'n gek mensje te kruipen...

Zat net naar Tiptoe van The Antlers te luisteren en moest ineens aan Explicateur denken.. Zal wel alleen in mijn hoofd zitten (psychotisch misschien, Fathead?) maar er wordt toch ergens een verband gelegd tussen deze nummers.

Iemand die er ook iets in hoort?

avatar van Fathead
Op Spotify geluisterd en je hebt gelijk! Niks psychose dus.

Schnee
damn! you're right!

avatar van kobe bryant fan
Lotus Europa is een ongelooflijk sterk nummer! Prachtig hoe poëzie en muziek daar hand in hand gaan. Die 11 minuten vliegen voorbij, waarbij het nummer zowel tekstueel als instrumentaal van begin tot eind blijft boeien.

avatar van Bardt1980
kobe bryant fan schreef:

Ik ben het helemaal met je eens
Er is volgens mij ook geen middenweg bij dit nummer, je haat het of je loopt ermee weg.

avatar van Slowgaze
Ik heb lange tijd gedacht dat de regels over de zwembroek van Kees Ouwens waren, iemand had mij dat wijsgemaakt, totdat ik voor het eerst 'Lotus Europa' hoorde.

avatar van wibro
Minder dan het debuut maar voor de rest een uitstekend album van Spinvis die gisteren optrad in Lux Nijmegen en de bezoekers trakteerden op een geweldig concert met de naam Oogcontact van de eenzaamste soort. Vooral de opening "Lotus Europa" was om van te watertanden, zo mooi.

Spinvis - Aan de oevers van de tijd - Village Sessions - YouTube

mijn favoriete nederlandstalige plaat EVER.hiermee leerde ik spinvis ook kennen

avatar van overmars89
Er staan hier een paar hele mooie nummers op van Spinvis. Een aantal die zeker behoren tot zijn mooiste. Helaas staan hier ook een aantal mindere spetters op. Waardoor dit voor mij gemiddeld tot nu de minste plaat van Spinvis is voor mij. Alsnog wel een ruime voldoende.

avatar van shimahero
“Aan de oevers van de tijd” is een prachtige song

avatar van Tonio
Een iets minder evenwichtig album dan die erna zouden volgen. De toon, en ook de kwaliteit van de songs wisselt vrij sterk. Maar de ontwikkeling van Spinvis is al goed te horen. En hoewel ik dit de minste vind, luister ik hem toch geregeld met plezier.

Ik snap dat Lotus Europa voor verdeeldheid zorgt, maar ik vind het een van zijn beste nummers. Komt waarschijnlijk ook omdat ik een paar keer dit nummer in een iets andere uitvoering live heb meegemaakt. Prachtig, hoe hij zijn paniekgevoel verbeeld en hoe dit bij mij onder de huid kruipt ...

avatar van BoyOnHeavenHill
Wie Spinvis' debuut kende zal misschien hebben gedacht dat hij of zij wel zo ongeveer zou weten wat deze opvolger zou bieden, maar het afwisselend melancholische en hallucinatoire van de teksten, de lyrische insteek van de muziek en het oor voor melodie en arrangement kwam voor mij persoonlijk in ieder geval toch als een verrassing. Poppy in Het voordeel van video en Bijt mijn tong af, opgefokt in Kom in de cockpit, kwetsbaar in Aan de oevers van de tijd en het titelnummer, ondanks de benarde positie lucide observerend ("de koning", het meisje en de drie vazallen "op de hoge") in Lotus Europa, en als kroon op dit alles het prachtige Flamingo dat me de allereerste keer al zó vanzelfsprekend in de oren klonk dat het leek alsof ik het al jaren kende. Belangrijker nog dan dat deze plaat aantoonde dat Spinvis' huisvlijt geen eenmalige gimmick was maar juist een werkprocédé dat hem in staat stelde om op zijn eigen manier en in zijn eigen tijd te groeien als schrijver en als muzikant, is dat dit gewoon een geweldige plaat met bijna alleen maar hoogtepunten is.

avatar van vinejo
Zeer knappe plaat, zojuist herontdekt.
Aan de oevers van de tijd is inderdaad letterlijk een kippenvelnummer.