Mike Oldfield - Hergest Ridge (1974)

Label: Virgin

1. Hergest Ridge (Part One) (21:40)
  2. Hergest Ridge (Part Two) (18:51)
  3. In Dulce Jubilo (For Maureen) * (2:45)
  4. Spanish Tune * (3:11)
  5. Hergest Ridge (Part One) [2010 Mix] * (19:21)
  6. Hergest Ridge (Part Two) [2010 Mix] * (18:46)
  7. Hergest Ridge (Part One) [Demo] * (20:21)
  8. Hergest Ridge (Part Two) [Demo] * (18:13)
avatar van ChrisX
Dit album is schromelijk onderschat wat mij betreft omdat het een beetje in de schaduw staat van zijn voorganger Tubular Bells. Maar wat mij betreft is Hergest Ridge een immense sprong voorwaarts zowel qua produktie als qua compositie. Op Hergest Ridge laat Oldfield horen dat hij zich duidelijk heeft laten beinvloeden door de minimale muziek van Philip Glass (die toendertijd ook bij Virgin zat).

Saillant detail: er is een verschil tussen de versie zoals die origineel op vinyl is verschenen en de versie zoals de meeste mensen hem nu kennen. Toen Oldfield werd gevraagd om een boxset voor te bereiden van zijn eerste 3 albums (TB, Hergest Ridge en Ommadawn) met daarbij als bonus het album Collaborations zijn deze albums gelijk quadrofonisch gemixt EN heeft hij bij Hergest Ridge een aantal instrumenten gewist om het minimale karakter nog wat meer te benadrukken. Echter, een van de muzikanten was het daar niet mee eens (want hij zag in dat hij dan ook geen vergoeding meer zou krijgen in het kader van naburige rechten) met als gevolg dat deze nog altijd steeds word vermeld in de cd-boekjes hoewel hij dus niet meer te horen valt.

EDM
Na Ommadawn het beste album. Naast de geschetste verschillen door mijn voorganger ChrisX is er ook nog een bootleg van een orchestrale versie (met medewerking van London Symphonic Orchestra), zoals ook gemaak van Tubular Bells. Echter niet met gitaar ingespleeld door Mike Oldfield. Hij was, zeker toen, een "zenuwe leier" die niet meer durfte op te treden.

avatar van Music4ever
Ook deze heb ik van de sint gehad.
Heb hem nu één keer beluisterd en ook deze is weer erg goed maar hij haalt niet het niveau van Ommadawn en Tubular Bells. De reden hiervoor is dat ik op dit album iets te weinig instrumenten hoor vergeleken de zojuist opgenoemde albums. Betekent op zich niets maar het is natuurlijk wel eens stukje makkelijker hoewel het evengoed zeer knap blijft van Mike. Part 1 vind ik trouwens een stukje minder dan Part 2 die wel kan tippen aan de albums die hierboven vermeld staan.
4,5 ster voor de van Mike Oldfield

Music4ever schreef:
Ook deze heb ik van de sint gehad.

Vergis je niet hoeveel hij hier speelt maar het is veel meer een geval van een bepaald instrument tig keer over elkaar o pnemen waardoor het meer een massaal gebeuren word dan een apart instrumentpartij. Het is ook juist helemaal bedoeld om minimaal te klinken.

avatar van IMPULS
Dat maakt Hergest Ridge tot een prettige luisterervaring.

avatar van Saldek
Absoluut mee eens. Goede en mooie compositie. Toch vind ik part 2 beter. Waar ik van buiten m'n zinnen geraak is het eindloos durend gitaarwerk op 2 met (als je goed luistert) het venijnige slidewerk op de achtergrond dat maar doorgaat en doorgaat. Als het gaat om de schoonheid van mooie muziek gaat mijn voorkeur ook wel uit naar bijv. 'Ommadawn'. Maar deze doet er voor mij echt niets voor onder.

een vijf voor dit beste album van Oldfield

avatar van Hans Brouwer
vigil schreef:
een vijf voor dit beste album van Oldfield
Vigil, heb je "Incantations" al eens beluisterd??

Hans Brouwer schreef:
Vigil, heb je "Incantations" al eens beluisterd??

Enkel de soundtrack van The Killing field heb ik niet van Oldfield dus......

Ik vind ook de live versies op het live album Exposed erg goed (dat is een dubbel cd met op de 1ste cd Incan deel 1 tot/met 4)

avatar van Rarara
een album met pijnlijk mooie hoogtepunten. of hij beter slechter is dan ommadawn of tubular bells maakt gewoon niets uit. Hij maakt deel uit van de heilige 3 eenheid.

avatar van Flipper
Rarara schreef:

En voor mij de minste van die drie-eenheid (sorry Vigil !!)

Part 1 klinkt als een symfonie en vind ik ook prachtig. Part 2 vind ik wat experimenteler, vooral het middenstuk. Het is vooral ook de lengte van dit middenstuk, waardoor het wat irritant wordt.

tangmaster
De beste van Oldfield dit album heeft alles. Nooit heeft Oldfield dit kunnen verbeteren. Superb.

avatar van sqounk
Puik album 5 en halve sterren.

Ik kan niet kiezen tussen omma down en deze, als ik de beste zou moeten aanwijzen. Heel wat kranten heb ik moten bezorgen om de eerste l.p's van deze man te moeten kopen.

Tot en met Exposed wat het zeker de moeite waard.

avatar van Rarara
Flipper schreef:

En voor mij de minste van die drie-eenheid (sorry Vigil !!)

hm ja, dat moet ik toe geven.. met de tijd heb ik deel 2 en het rauwe gitaarwerk steeds minder mooi gevonden. Maar dat zachte sobere begin.. met dat akoestische gitaar .. te mooi voor woorden gewoon.

deze muzikanten weten volgens mij ook wel de essentie van Hergest Ridge raken:

erg mooi!

avatar van ricardo
ook alweer een superalbum van mike, het lijkt wel of het niet mis kan gaan,ik vind zijn albums op zijn best alleen instrumentaal, waneer er zang bij komt op zijn albums is het alemaal iets minder, maar nog steeds goed hoor

EVANSHEWSON
ricardo schreef:

Een knaller als Tubular Bells nog een keer overdoen is niet makkelijk, maar puur kwalitatief moet dit haast niet onderdoen hoor! Leuke tijdloze plaat.

****

avatar van Rufus
Misschien niet zijn beste album, maar de laatste minuten van kant 2
behoren tot het allerbeste.

avatar van Bulldozer
Zeer goed album, soms wat ingetogen en sober gespeeld, dan weer verrassend van eenvoud en soms spetterend. Ik vind dit album een fractie minder dan Ommadawn.

vigil schreef:

Enkel de soundtrack van The Killing field heb ik niet van Oldfield dus......

Correctie, die heb ik inmiddels ook al weer een tijdje

Alweer een superalbum van Mike Oldfield. Het lijkt wel of alles wat ik aanraak van deze man in goud goud verandert. Heerlijke melodieën op allerlei manieren uitgewerkt. In Part On zit zelfs een spannend basthemaatje waarna er na enkele seconden een piano invalt. Ik kan niet kiezen welke van de twee 'Parts' beter is. Ik ga toch voor Part One omdat daar daar de meeste afwisseling inzit, in Part Two zijn zeker de laatste zes minuten hetzelfde (en erg ruig). De rust die je kunt vinden in de muziek van Oldfield is ongekend.

avatar van Gert P
Mooie plaat van mike Olfield en zijn begin jaren zijn toch zijn beste jaren.

Mag helemaal mijn 2 favoriete nummers niet aan klikken!

avatar van ricardo
O nee joh,want het kan niet eens .

avatar van dazzler
Dit album vond ik vroeger beter dan vandaag.

Ik hou wel van het pastorale landschap van Part 1.
We beginnen ergens in de heelal en eindigen op kerstavond.

Maar Part 2 vind ik een pak minder geslaagd.
Begin en einde melken hetzelfde vocale thema uit
en de hardrock sectie dramt iets te lang door.

Mag voor mijn part altijd nog eens opnieuw heruitgebracht worden
met Don Alfonso (lange versie) en In Dulci Jubilo als bonus tracks.

Wat een schitterend album van Mike Oldfield. Heb al eeuwenlang een stem staan maar het is pas sinds een week toen ik lekker met mijn Ipod op dit album in alle rust kon beluisteren dat ik me realiseer wat een schitterend album dit is. Vooral Part I is geniaal het begint erg rustig en houd zo'n 3 minuten aan tot de basgitaar invalt.
Mike Oldfield is een genie en dat blijkt ook uit het feit dat Mike vele instrumenten kan bespelen. Op sommige momenten is dit soort muziek erg toepasselijk. Je laat je fantasie de vrije loop en dat is het mooiste aan instrumentale muziek.

4,5* alle kans op verhoging.

jkbb
Wat wist Oldfield de muziekindustrie op z'n kop te zetten in 1973. Echter, met Hergest Ridge was hij pas echt in topvorm. Niet een aaneenschakeling van allerlei korte, vaak geïmproviseerde stukken, maar twee uitstekend gecomponeerde nummers. Je zou het haast twee symfonieën kunnen noemen. Oldfield neemt je mee naar wintervolle / kerstachtige werelden, en weet een ongekende sfeer te scheppen.
Dit in part one, in part two gooit nog een schepje erboven op. Het eerste deel is als een reis door mistige, donkere, koude middeleeuwse landschappen en dorpen, de kaarsen brandend in de huizen en gebouwen, en daar zweef ik maar al te graag doorheen. Maar dan weet Oldfield iets onverwachts te doen. Het tempo gaat omhoog, en er volgt een intens stuk 'gitaargeweld' (het kan nog altijd harder weet ik maar al te goed) waarna de prachtige serene rust wederkeert.
Oldfield, een genre opzich, levert hier zijn grootste meesterwerk af, denk ik. Ken nog altijd aleen zijn eerste drie werken.

avatar van dazzler
Hergest Ridge was Oldfieldiaans voor "mijn knusse thuis".
Mike schreef de muziek als soundtrack bij het landgoed zijner dromen.

Merkwaardig aan zijn heavy gitaar sectie in Part Two
is dat hij klinkt als een hardrockorkest, maar zonder drums ...

@ jkkb & by_the_way

Mag ik jullie de Boxed quad mix van Hergest Ridge aanraden.
Niet dat die beter zou zij, maar hij legt wel interessante accenten.
Sommige Instrumenten worden meer naar voren
of naar achteren gemixt, en dat leidt soms tot fascinerende verschillen.

Van Hergest Ridge wordt beweerd dat de originele vinyl mix
nooit op CD is uitgebracht: daarvoor zou een alternatieve mix
gebruikt zijn, wat volgens Oldfield puristen jammer is.

avatar van Hans Brouwer
dazzler schreef:
Van Hergest Ridge wordt beweerd dat de originele vinyl mix nooit op CD is uitgebracht: daarvoor zou een alternatieve mix gebruikt zijn, wat volgens Oldfield puristen jammer is.
Ik heb het verschil nooit herkend .

Hans Brouwer schreef:
Ik heb het verschil nooit herkend .

Wees gerust, ik ook niet,
maar ik ben dan ook geen Mike Oldfield purist.

Maar het zegt wel iets over Virgin Records.
Springen vrij slordig om met de backcatalogus van hun artiesten.

Maar de verschillen in de quad mix (Boxed) zijn wel hoorbaar.

dazzler schreef:

Het antwoord hier op heb je zelf al gegeven: voor de Boxed set heeft hij Hergest Ridge geremixed naar Quad en vervolgens is die mix vanaf dat moment als standaard gebruikt op Oldfield's verzoek. Ik meen zelfs dat alle vinyl herpersing van na het verschijnen van de Boxed set deze mix als basis hebben.

avatar van dazzler
Ik dacht dat het ingewikkelder was, maar je hebt gelijk.

Kijk wat ik vond: http://muziek.ciao-shopping...