Mike Oldfield - Hergest Ridge (1974)

Label: Virgin

1. Hergest Ridge (Part One) (21:40)
  2. Hergest Ridge (Part Two) (18:51)
  3. In Dulce Jubilo (For Maureen) * (2:45)
  4. Spanish Tune * (3:11)
  5. Hergest Ridge (Part One) [2010 Mix] * (19:21)
  6. Hergest Ridge (Part Two) [2010 Mix] * (18:46)
  7. Hergest Ridge (Part One) [Demo] * (20:21)
  8. Hergest Ridge (Part Two) [Demo] * (18:13)
avatar van vigil
hhhmmm de nieuwe uitgave krijgt een andere hoes!

Also noteworthy is the album’s new cover. Oldfield was never happy with the album’s original fish-eyed lens picture of his glider on the top of Hergest Ridge. Armed with the brief of a redesign, Oldfield’s team struck upon the idea of using a Google Earth/Bluesky image of Ridge itself, and the surrounding countryside. It forever links the area and the music – further enhanced by the album’s booklet, Walking The Hergest Ridge – A Guide To Rambling and the Story Behind The Music It Inspired.

vigil schreef:
hhhmmm de nieuwe uitgave krijgt een andere hoes!

Hij blijft knoeien met zijn originele werk.

Het wordt haast zielig: omdat hij niets nieuws meer kan bedenken,
recycleert hij niet alleen zijn oude muziek, maar nu ook het originele artwork.

ps. Ik was een fanatiek Oldfield fan tot 1996.

dazzler schreef:

Hij blijft knoeien met zijn originele werk.

So what? Je hoeft het niet te kopen en het is maar een hoes waar we over praten. Ik durf haast wel te wedden dat in het boekje de oude hoes nog wel gebruikt zal worden, gezien de reputatie van diegene die dit hele reissue-project coordineert en diegene die over de opmaak van de boekwerkjes gaat.

Daarnaast is er ook nog eens legitieme reden waarom alles opnieuw uitkomt: het contract met Virgin liep nu definitief af voor z'n oude catalogus en zodoende zou het 'out-of-print' raken (Virgin mag het niet meer uitbrengen). Oldfield heeft vervolgens een nieuwe deal met Mercury / Universal gesloten voor deze 'heruitgaven' en gelukkig heeft Universal de les geleerd dat als je dat doet je ook iets 'nieuws' of 'extras' moet bieden. En ze gaan duidelijk niet over 1 nacht ijs in deze gevallen.

ChrisX schreef:

Wil mijn boosheid juist begrijpen ...

* Ontgoocheld omdat hij de laatste 15 jaren niets meer uitdagends deed.
* Ontgoocheld omdat de vorige remasters geen bonustracks bevatten.
* Ontgoocheld omdat de huidige releases blijven prutsen aan het originele materiaal.

Ik heb alles van Oldfield op vinyl van 1973 - 1991,
uitgezonderd enkele zeldzame singles uit de jaren 70.

Ik heb nooit zijn CDs gekocht omdat ik wachtte
op een grondige en verzorgde rerelease.

Zijn recentere werk ken ik via mijn broer die wel alle CDs heeft.

Misschien ben ik bang om teleurgesteld te worden,
maar ik ga me nu toch tot aanschaf zetten van de eerste drie albums.
En ik vind die nieuwe Hergest Ridge hoes best wel mooi.
De originele heb ik altijd zijn lelijkste hoes gevonden.

Wikipedia kondigt ook de rerelease van Incantations,
Exposed en Platinum aan voor later dit jaar.

Dus ... kop op, dazzler, het komt allemaal goed.

AC1
Die Deluxe Edition betekent dat de originele mix (zoals we die kennen van de LP) eindelijk op CD wordt uitgebracht, juist?

avatar van musician
En, is de volgende vraag, wat moet ik nu denken van mijn eigen DCC of HCC (ik zit even niet thuis) versie van Hergest ridge? Ik heb altijd gedacht daarmee de originele versie wel in handen te hebben, opgefrist en al, maar blijkbaar schort er behoorlijk wat aan.

Ik vind overigens de totale prijs voor twee cd's en één dvd nog wel gaan, maar goed, het is toch altijd weer € 17,99. Dat vliegtuig heeft hij waarschijnlijk nog geleend van de fotosessies voor Five miles out.

avatar van dazzler
Dat modelbouw vliegtuig ligt rechts naast de hond op de orginele hoes.
De deluxe editie is de eerste officiële CD release van de 1974 mix.

Andere CDs hadden de 1976 quad mix
die toch wel heel hoorbaar verschilde vind ik.

Andere CDs hadden de 1976 quad mix
die toch wel heel hoorbaar verschilde vind ik.

Zoals het ontbreken van instrumenten.

Ik heb nooit zijn CDs gekocht omdat ik wachtte
op een grondige en verzorgde rerelease.

Nou, dan heb je toch helemaal geen reden om boos te zijn? Ik heb die vorige worp remasters allemaal heel trouw gekocht omdat ik toen nog niks van Oldfield op cd had. Dus ik zou me juist bekocht moeten voelen, maar dat doe ik dus echt niet. Ik weet ook dat met het nodige geduld ik deze cd's allemaal wel weer kwijt raak op Marktplaats. Behalve dan dat ik misschien Hergest Ridge toch nog bewaar om de 1976 remix op cd te behouden

Deze Deluxe Edities worden gewoon de ultieme edities want je krijgt een nieuwe mix (wat in het geval van TB heeeel erg goed uitpakte) maar je krijgt ook de originele mix er bij plus een 5.1 mix voor diegene die daar van houd.

AC1
Zal er niet te veel compressie op zijn?

avatar van dazzler
Jammer dat Don Alfonso ontbreekt.

En dan bedoel ik de integrale versie van bijna 6 minuten
die op de dubbele Virgin sampler "V" verscheen begin 1975.

Various - V (2xLP, Smplr, Gat) at Discogs

Ik kan het album niet op MusicMeter vinden.

AC1 schreef:
Zal er niet te veel compressie op zijn?

Op basis van mijn eigen oren m.b.t. de Deluxe Editie van TB zou ik zeggen absoluut niet. TB's nieuwe mix klinkt juist erg open en dynamisch en ook op een laag volume blijft dat karakter behouden. Maar zoals gezegd, het zijn mijn oren die me dat vertellen.

ChrisX schreef:

Dat zal wel dezelfde mix zijn van de SACD en die klinkt erg goed, ook met een gewone CD speler.

AC1 schreef:

Je bedoelt de SACD van een paar jaar geleden? Nee, die mix is het absoluut niet want voor zover ik weet is de stereomix gewoon de 'oude' mix. Het enige nieuwe aan die cd was de 5.1 mix waar Oldfield zich helemaal niet in kon vinden. En dus heeft hij voor de Deluxe editie een nieuwe stereo-mix EN een een nieuwe 5.1 mix gemaakt. Let wel: die SACD verscheen nog onder z'n oude contract met Virgin waar hij op het laatst echt niks mee mee te maken wilde hebben.

avatar van kaztor
Ik heb Boxed, dus de oude quad-versie hiervan, en die vind ik wel fijn zo.

Btw. oerlelijk, deze hoes.
De nieuwe ziet er een stuk beter uit, al is het niet origineel.

De 2010 mix is superieur! Niet perfect (helaas is de prominente rol die de basgitaar had in part 1 iets meer naar de achtergrond geschoven en lopen sommige overgangen nog steeds niet feilloos) maar beter, warmer en muzikaler dan de originele en de boxed mix.
Een paar details:
De vibrafoon (?) in het openingsdeel heeft nog nooit zo mooi en helder geklonken. Zeker in de 5.1 mix lijkt hij in de woonkamer te staan.
Voorafgaand aan het hobo/trompet gedeelte duikt ineens een akoestische gitaarpartij op. Een passend intro voor wat komen gaat.
De "thunderstorm-sectie" klinkt overdonderend, maar toch veel minder chaotisch. Individuele gitaarpartijen zijn duidelijker te herkennen.

De 5.1 mix is erg mooi gedaan. Weinig panning, maar de instrumenten hebben hun eigen plaats in het spectrum. .De eerder genoemde "thunderstorm-sectie" zit boordevol verrassingen. Er is erg goed gebruik gemaakt van de centrum speaker. De surround speakers worden optimaal gebruikt in de mix. Helaas is geen gebruik gemaakt van 96/24 DTS of DVDA, maar toch valt op de dolby audiokwaliteit weinig af te dingen.

De originele mix is ook als eerste op CD verschenen en is op zijn beurt weer beter dan de gangbare boxed versie. Helaas zijn de wat drukkere passages een behoorlijke geluidsbrij en klinkt geheel het veel minder open dan de remix.

De demo's heb ik nog niet uitgebreid beluisterd, maar van de drie deluxe of ulimate sets, zijn deze het minst verrassend.

Bonustrack In dulci jubilo (for Maureen) is essentieel. Spanish tune is slechts een teleurstellende excerpt in een iets andere mix.

Kortom: dikke 5 ***** en gewoon kopen!

avatar van kareltjemusic
Gisteren deluxe edition gekocht voor 11.55
rare prijs inderdaad , hij was 15 euro maar als pashouder krijg je bij fame deze week 23% koring (omdat nederland met 2-3 won)
ziet er allemaal goed verzorgd uit (is bij alle deluxe editions)
en tja dan heb je 4x het album

Gisteren deluxe edition gekocht voor 11.55

Mooie prijs!

Hopelijk winnen ze de finale dan met 6-5 ofzo

avatar van Bluebird
Mag deze toch wat liever horen dan TB eerlijk gezegd. Het enige storende is misschien die malende gitaarpassage ergens in PT.2 waar geen eind aan lijkt te komen maar verder is dit een zeer sfeervol stuk muzikaal beeldhouwwerk.

musician schreef:
Voor mensen die al de oorspronkelijke digitale remaster in huis hebben, voldoet het dan niet om alleen nog de enkele versie te kopen van de nieuwe remix?

Van Hergest ridge had ik al de digitale remaster in huis en toen ik vanmiddag voor de keus stond (3 cd's voor 25 euro of één remix voor 9) leek mij de keuze voor alleen de remix (en nieuwe artwork) wel voldoende.

Maar misschien vergis ik mij daar in.

Het is al een paar keer verteld bij Hergest Ridge zelf.

Alle CDs van Hergest Ridge zijn kopieën of remasters van de 1976 quad remix (zie Boxed).
De originele 1974 vinyl mix is enkel op CD verkrijgbaar in deze 2CD deluxe editie.
Beide mixen verschillen nogal van elkaar.

De remasters van Tubular Bells en Ommadawn uit 2003 waren wel gebaseerd op de originele mixen.

In de deluxe editie van Hergest Ridge krijg je ook nog eens het volledige album in demo versie.
En ook bij Ommadawn staat er de oerdemo van het werk op (die op verschillende punten afwijkt).

Ik heb zelf ook lang getwijfeld alvorens de boxen te kopen:
maar uiteindelijk toch toegehapt zonder spijt.

avatar van musician
Ik heb de LP van Hergest ridge, een hdcd remaster uit 2000 en nu dus, dacht ik, een nieuwe mix uit 2010, een enkele cd.

2010 stereo mixes by Mike Oldfield, staat er ook op.

Prima geluidskwaliteit en ik vind hem ook inderdaad anders gemixt klinken dan de hdcd uit 2000.
De 'nieuwe' Part One duurt weliswaar 2 minuten korter, maar vooruit. Wél is de oude single In dulce jubilo toegevoegd en ook het b-kantje daarvan, Spanish tune.

Klopt het dan wel dat alle LP's die ooit zijn uitgebracht klinken als het originele album uit 1974?

avatar van dazzler
Ik weet niet zeker of alle latere vinyl releases teruggaan op de 1974 mix.
De quad versie uit Boxed (1976) niet uiteraard.

Oldfield heeft zelf een hand gehad in het degraderen van de originele vinyl mix.
Ik heb alles op vinyl, maar ben toch blij met de eerste officiële CD release van de 1974 mix;

In Dulce Jubilo op de recente Hergest Ridge remaster is niet de bekende hitversie.
Het is een oudere opname die als b-kant van de single Don Alfonso verscheen.
De hitversie zit trouwens als bonus bij Ommadawn.

Spanish Tune is een stukje van Hergest Ridge dat heel limited als promo verscheen.
Het was misschien wel het meest gegeerde collector's item uit die periode van zijn oeuvre.
Nu dus op die deluxe CD van Hergest Ridge als bonustrack.

avatar van musician
Ja, nu je het zegt. In dulce jubilo hoort natuurlijk ook meer bij Ommadawn.

Er staat iets boeiends in het boekje onder de titel: "B-side of the single - Released as Virgin VS 117 in february 1975..."

Het zal geen schokkend resultaat hebben gehad, ik heb niets kunnen terugvinden over succes in de VS in die tijd.

avatar van dazzler
VS 117 is het catalogusnummer van Virgin Single 117.

En dat is Don Alfonso / In Dulce Jubilo (for Maureen).

Mike Oldfield brak nooit door in de VS: enkel met een themasingle uit The Exorcist.
Maar dat was het themaatje van Tubular Bells.

avatar van Stijn_Slayer
Ik heb een LP gehad van Ommadawn waar 'In Dulce Jubilo' ook op stond.

avatar van dazzler
Dat klopt, op de Benelux release stond In Dulce Jubilo.
De single was dan ook een top 10 hit bij ons.

avatar van dazzler
Waarom staat hier weer de oude CD hoes ipv de originele vinyl hoes?

Originele vinyl hoes:

avatar van Svendra
Vinyl hoes geplaatst.

Aquila
Erg groot verschil tussen Part One en Part Two. De eerste lijken wat overgebleven ideeën van "TB", maar dat tweede deel gaat-ie helemaal los. Werkt ook meer met toetsen dan gitaar of lijkt dat alleen maar zo?