Machine Head - Burn My Eyes (1994)

Label: Roadrunner

1. Davidian (4:56)
  2. Old (4:05)
  3. A Thousand Lies (6:13)
  4. None but My Own (6:14)
  5. The Rage to Overcome (4:46)
  6. Death Church (6:33)
  7. A Nation on Fire (5:33)
  8. Blood for Blood (3:40)
  9. I'm Your God Now (5:50)
  10. Real Eyes, Realize, Real Lies (2:45)
  11. Block (4:59)
  12. Alan's on Fire * (4:02)
  13. Davidian [Live] * (7:26)
  14. Hard Times * (2:27)
  15. Death Church [Demo] * (6:18)
  16. Old [Demo] * (4:23)
  17. The Rage to Overcome [Demo] * (5:04)
  18. A Nation on Fire [Demo] * (4:46)
  19. Real Lies / Fuck It All [Demo] * (6:54)
avatar van Choconas
Toen ik dit album zonet draaide, kwam ik erachter dat het op de kop af zestien jaar geleden is dat dit album verscheen! Ik weet nog goed dat ik dit album destijds helemaal grijs gedraaid heb en dat ik alle nummers mee kun brullen. Daarom verheugt het me dat anno 2010 het album niets aan kracht en intensiteit heeft ingeboet. Nog steeds is het indrukwekkend om te luisteren naar Davidian, Old, A nation of fire, Death church, Blood for blood en al die andere 'liedjes'; drie favorieten kiezen is daarom al ontzettend moeilijk. Wat mij betreft geeft deze plaat een uitstekende samenvatting van wat metal te bieden heeft en dat maakt dit album tot een onovertroffen debuut en één van de allerbeste metalalbums.

avatar van wizard
Voor de verandering eens een wat minder positief bericht tussen alle lof op de rest van deze albumpagina. Hoewel ik The Blackening veel gedraaid heb (dat was een paar jaar geleden), heeft de rest van het oeuvre van Machine Head mij nooit echt helemaal weten te overtuigen.
De woede van Flynn en co, toch ruim voorradig op Burn My Eyes, weet me nooit echt te raken of te overtuigen. Als geheel is de speelduur van bijna een uur dan ook te lang om me de gehele rit te kunnen boeien.
Ik vind dit album pas écht goed worden als de snelheid omhoog gaat, zoals op het einde van None But My Own en A Nation on Fire. Ook bij een nummer als Blood for Blood staat er een plusje in mijn aantekeningen.

Wellicht had ik erbij moeten zijn in 1994 of zo, maar zo 20 jaar na dato loop ik hier niet heel warm voor.

3.0*

avatar van james_cameron
Mijn favoriete Machine Head-album en tevens mijn favoriete album aller tijden. Alles klopt hier simpelweg en ook na ruim 20 jaar staan alle songs nog steeds als een huis. Opener Davidian hakt er ongenadig vet in en het feest gaat door tot en met het bruut afsluitende Block. Natuurlijk is het balen voor een band wanneer je een debuut uitbrengt dat niet overtroffen kan worden, maar goed, ook voor de rest van het oeuvre hoeft Machine Head zich wat mij betreft niet te schamen. Let freedom ring with a shotgun blast!

avatar van Eddie
Ik was er hevig verbaasd over dat ik er pas véél en véél later achter kwam dat dit nummer niet van hen zelf was. De plaat was toen al zeker tien jaar uit. De eerlijkheid gebied mij ook te zeggen dat ik gisteren, toen ik james_cameron quotte, pas voor het eerst het origineel beluisterd heb (via YouTube). De Machine Head versie verschilt niet zo veel, hij is wat strakker maar das ook alles.

Het blijft verder een waar meesterwerk, ik kan geen enkel minpunt noemen van deze plaat, werkelijk alles, maar dan ook alles klopt aan deze plaat. Perfectie bestaat niet, maar Machine Head kwam hier akelig dicht in de buurt.

avatar van ASman
Groove metal. Exhorder vond het uit, Pantera perfectioneerde het, Machine Head deed iets helemaal anders met de sound. In tegenstelling tot Pantera's "zuidelijk"-getinte sound, bracht Machine Head met Burn My Eyes een soort van groove die erg "street" klonk. Het valt moeilijk onder woorden te brengen, maar de sound van Burn My Eyes is er eentje die je meteen aan de vuile, betonnen straatstenen doet denken waarop de avond tevoren nog iemand vers in mekaar is getrapt en waarop een plaatselijke junk nog zijn laatste shot heeft genomen. Meer dan 20 jaar na datum is Burn My Eyes naar mijn mening nog steeds dezelfde pletwals.

Machine Head zou een meer "atmosferische" invloed integreren in hun groove-sound met (het naar mijn mening volkomen ondergewaardeerde) The More Things Change om vervolgens een zwarte bladzijde in hun carrière te creëren door op een ongeïnspireerde wijze op de nu metal trein te springen. Daarna hielden ze schoon schip om terug verder te gaan waar The More Things Change eindigde - zich volledig herpakkend met The Blackening.
De concrete bulldozer welke Burn My Eyes was, werd echter niet herhaald.

avatar van Kondoro0614
Ik heb zelden nog mee gemaakt dat een band bij het debuut ijzersterk naar buiten weet te komen, toevallig dat ik net een marathon heb afgesloten met een band die ook vanaf hun debuut ijzersterk spelen maar ook 'Machine Head' heeft er wel pap van gegeten en weten hoe ze erin moeten beuken als malloten. Om het omstreden gerucht en nieuwsgeving dat de band gaat stoppen maar ook weer niet (ja erg krom allemaal) heb ik besloten ze nu maar alvast in de marathon te gooien, ik heb ze al jaren gewaardeerd en ook 'Burn My Eyes' ken ik al wel een poosje, echter blijft het album ijzersterk en keihard zelfs na al die jaren nog, leuk plaatje!

Met de drie begin nummers weet 'Machine Head' al wel een streep onder dit album te zetten, 'Davidian', 'Old' en 'A Thousand Lies' zijn stuk voor stuk pareltjes waar 'Machine Head' heel zuinig op mag wezen. Ook 'Blood for Blood' is een prachtig stuk. Voor de rest is het album erg netjes, strak en lekker hard met toch een paar heerlijk klinkende riffs en solo's erin verwerkt!

Ja, ik heb zin in deze marathon en ben al een enige tijd fan van 'Machine Head' maar wil er toch wat meer tijd in gaan steken dan wat ik tot nu toe heb gedaan (enkel paar albums en wat nummers ken ik van ze). Heerlijk.

avatar van Spoelworm
Mega dikke plaat. Een van mijn favoriete albums uit de 90s ,maar die nu nog steeds met enige regelmaat de wisselaar in wordt gegooid.

Alles aan dit album klopt, vanaf iedere vette riff tot aan het heel eigen geluid wat deze band had. Luister naar een track nummer 9, i'm your god now,dat is gewoon meesterlijk!
Dit album is gewoon bad ass.

Ongelofelijk te beseffen dat een van mijn favoriete albums aller tijden geen enkele nakomeling kon verwekken welke mij kan bekoren. Vooral mede dat er van het hier redelijk exclusieve geluid vrijwel niks over is op de volgende platen en ook aan de toch vrij goede zang (hard en ingetogen combi) op de latere albums zo'n irritatie rochel ging kleven wat mij niet ligt. Eeuwig jammer dat het voor mij dus maar bij één album is gebleven. Maar wat voor een!!