Machine Head - Burn My Eyes (1994)

Label: Roadrunner

1. Davidian (4:56)
  2. Old (4:05)
  3. A Thousand Lies (6:13)
  4. None but My Own (6:14)
  5. The Rage to Overcome (4:46)
  6. Death Church (6:33)
  7. A Nation on Fire (5:33)
  8. Blood for Blood (3:40)
  9. I'm Your God Now (5:50)
  10. Real Eyes, Realize, Real Lies (2:45)
  11. Block (4:59)
  12. Alan's on Fire * (4:02)
  13. Davidian [Live] * (7:26)
  14. Hard Times * (2:27)
  15. Death Church [Demo] * (6:18)
  16. Old [Demo] * (4:23)
  17. The Rage to Overcome [Demo] * (5:04)
  18. A Nation on Fire [Demo] * (4:46)
  19. Real Lies / Fuck It All [Demo] * (6:54)
avatar van Agony
Hun eerste en ook hun beste! 5 sterren; topper!

blijft het beste album van machine head!

Dionysos
Hmm, een matig album van een verder slechte band.
De eerste twee nummers vind ik wel cool, maar de muziek is verder erg leeg. Teveel beuken en te weinig inhoud.

moviefreak#1
Lekker album 4 sterren

Destijds de verrassing van de metal. Helaas blijken de nummers nu niet meer zo bijzonder. desondanks nog een dikke 3,5 ster (voor de herinnering)

avatar van HammerHead
Zeker! Met afstand het beste album zelfs, alhoewel de nieuwe ook heel behoorlijk is.

de nieuwe is idd erg goed! superplaat van machine head

None But My Own

avatar van manic
Nation on fire

Dit is strakke metal. Drums reizen de pan uit, swingt als een stekker!!! Helaas hebben ze met geen enkele opvolger dit album kunnen evenaren

avatar van twin
ben niet echt wild van deze muziek , veel beuken en meer van het zelfde 3*

Dionysos
Grmbl...ik download nog eens wat nummers, denk het eindelijk gaaf te vinden, koop het album, en nu is ie weer pardoes kut.
Nou ja, er staan welgeteld vier goede songs op; de hele plaat uitzitten lukt me zonder enorm chagrijnig te worden helaas niet.

Sorry HammerHead .

avatar van Eddie
Kijk zo hoort een goede plaat te klinken, techniesch erg knap gedaan, zeker lof voor de drummer, wat een adhd freak zeg 5* zonder twijfel.

avatar van ravenstein
Zie mijn review van Vulgar Display of Power van Pantera...

avatar van twin
twin schreef:
ben niet echt wild van deze muziek , veel beuken en meer van het zelfde 3*

Nu ik af en toe een nummer voorbij hoor komen op mijn MP3 vind ik het toch wel sterk, alleen kan ik het niet te lang horen, ik ga dus hoger stemmen

avatar van Eddie
Blijven luisteren Twin, en let zeker goed op het fenomenale drumwerk.

superalbum

avatar van Exfrozen
Ik ben dit album op dit moment aan het luisteren en hebben jullie wel is beseft hoe 'heerlijk' de eerste brul is bij Davidian op 1:04. Dat is gewoon de beste brul die ik ooit gehoord heb. Of weet iemand nog een betere

avatar van Eddie
De eerste brul in Amorphis' tales from the thousand lakes is ook zeer lekker.

Heb je trouwns weleens beseft, exfrozen, hoe een geweldig meesterlijke plaat dit uberhaubt is.
Alles aan de plaat is goed, De drumms zijn om te smullen het etmpo is heerlijk, de plaat gaat nergen over the top maar hangt er wel constand lekker dicht tegen aan. Absolute parel van de plaat is voor mij BLOOD FOR BLOOD die riff, aaah toen ik die voor het eerst hoorde zo'n 10 jaar terug was ik kompleet van de wereld. deze plaat kun je als rechtgeaarde metal liefhebber niet minder dan 5* geven

avatar van Exfrozen
Jaaa geweldig nummer inderdaad die keiharde en snelle overgang. Super!

DAVIDIAN!
Wat een klassieker

avatar van Albert Filth
Klassiek metal-album, een must voor de liefhebber.

DutchViking
Ik heb 'm laatst dan toch maar aangeschaft. Ik kende de plaat wel al overigens.

Hier kun je als metalfan bijna niet omheen. Destijds een mijlpaal en nog steeds staan de meeste songs als een huis. Hoogtepunten voor mij: Davidian, Old, Death Church en Blood for Blood. M.i. de beste Machine Head-plaat, zelfs beter dan hun meest recente werkje.

lambf
een klassieker

een 5*

avatar van Confessor
Let freedom ring with a shotgun blast!!!

Geweldige plaat, al was hij even van mijn playlistje verdwenen...
Eddie schreef:
...De drumms zijn om te smullen het tempo is heerlijk...,

Ik heb ze zien spelen ten tijde van dit album, het drumwerk was toen helemaal niet zo weergaloos...
Later zag ik opnames op TV, weer hetzelfde euvel...
OF die drummer had 2x zijn dag niet, OF hij kon echt niet drummen en het drumwerk op het album werd door iemand anders gedaan.

avatar van Eddie
Het drumwerk op deze plaat plaat werd gedaan door Chris Kontos die later vervangen werd door Dave McLain, het drumm werk van Burn My Eyes is vrij specialisties en word door Dave McLain iegenlijk niet goed beheerst, ik heb ooit eens live opnames gezien van Machine head in de Burn my eyes line up en ik moet zeggen dat ik het geenszins tegen vondvallen, echter hun huidige drummer heb ik nog nooit die nummers zo horen spelen zoals ze ook op de plaat stonden. Niets ten nadel van Dave McLain hij absoluut een wereld drummer ik denk alleen dat zijn stijl de manier van drummen op Burm my eyes niet toestaat.

avatar van smash016
Dionysos schreef:
Hmm, een matig album van een verder slechte band.

Hmm, ben je niet goed bij je hoofd of zo? OK, hun latere albums zijn behoorlijk matig, maar dit is een meesterwerk waarvan de sporen in hedendaagse metal nog hoorbaar zijn.

Joy
wat mij tot de conclusie brengt, strakke band , maar kan mij slechts enkele nummers boeien

uiteraard davidian, none but my own (favoriet) blood for blood real eyes

maar daamee is de koek wel zon beetje op, later werk totaal niet relevant, slechte herhaling van deze plaat

het lijkt er vaak op dat dit soort muzikanten denkt dat een suppervet geluid genoeg is om een goede plaat te maken, maar daarmee ben je er uiteraard niet, velen blijven hangen in de standaard cliche riffs

avatar van Eddie
pfff grote onzin Dit is een van de aller vetste platen ooit gemaakt. Ik vind er niets geen standaard cliche riffs aan, heb je die overweldigen drum partijen wel eens goed beluisterd. De monster riffs in combinatie met de vette productei doen makt dat deze plaat een soort wals van mokers is die maar in gezicht blijven meppen.

Maar goed meningen verschillen.

godlydevil7
maandje geleden voor het eerst opgezet, toen vond ik er niet echt veel aan, nu toch maar weer gedaan, en nu vind ik het geweldig, moet er geloof ik voor in de stemming zijn, tijdsduur vind ik trouwens ook perfect

verhoog naar 4*, misschien later nog meer