Machine Head - Burn My Eyes (1994)

Label: Roadrunner

1. Davidian (4:56)
  2. Old (4:05)
  3. A Thousand Lies (6:13)
  4. None but My Own (6:14)
  5. The Rage to Overcome (4:46)
  6. Death Church (6:33)
  7. A Nation on Fire (5:33)
  8. Blood for Blood (3:40)
  9. I'm Your God Now (5:50)
  10. Real Eyes, Realize, Real Lies (2:45)
  11. Block (4:59)
  12. Alan's on Fire * (4:02)
  13. Davidian [Live] * (7:26)
  14. Hard Times * (2:27)
  15. Death Church [Demo] * (6:18)
  16. Old [Demo] * (4:23)
  17. The Rage to Overcome [Demo] * (5:04)
  18. A Nation on Fire [Demo] * (4:46)
  19. Real Lies / Fuck It All [Demo] * (6:54)
Ravenous
bro schreef:

zo gaat dat hier in dit wereldje op Mume. niemand snapt jou en jij snapt niemand. Ik ken dat gevoel

desallniettemin heb ik nooit de neiging gehad deze cd aan pantera te linken, maarja

Hehe, ik prikte er ook niet echt doorheen , dacht al wat lult ie nou. Maargoed

avatar van James Douglas
Guardian of Isis schreef:

Verder vind ik The Blackening toch een hééél klein beetje beter.

Serieus? Dat vond ik toch een tegenvaller. Die intermezzo's op die plaat hielden de vaart er enorm uit. Nee, dan dit woedende statement met bondige songs. Beter zou Machine Head ze voor mij niet meer maken.

Guardian of Isis
Ik vond de afwisseling die de intermezzo's daar brachten, net beter. Enkel Slanderous had er daar voor mij echt af gemogen, maar nummers als Halo, Wolves of Aesthetics of Hate vind ik nog boven het niveau van Burn My Eyes stijgen. Het hangt er maar van af wat je beter smaakt, natuurlijk: wie van Machine Head liever deze furieuze verzameling hoort, zal The Blackening inderdaad minder vinden.

Ik ontken dan ook niet dat hier wat zalig brutaals op staat: Davidian, None But My Own, A Nation on Fire, om er maar een paar te noemen. Naar het einde toe wordt het me echter soms toch wat te veel omdat het album je geen ademmoment geeft. 'fin, ik geniet hier ook van als ik hem niet te veel draai, maar hun laatste kan ik op gelijk welk moment opleggen en er weer verslingerd aan raken. Vandaar mijn 4,5 voor The Blackening - en de meeste MuMe-gebruikers lijken toch akkoord te gaan...

avatar van ASman
Davidian blijft toch onwerkelijk machtig. Ook voor mij een van de vetste nummers die ik al gehoord heb.
Voor de rest is dit een erg constant album vol brutale groove en trash. Fijn dat ook Through the ashes... en The Blackening weer sterk waren na de band hun niet erg geslaagd uitstapje naar de nu-metal.

avatar van Choconas
Toen ik dit album zonet draaide, kwam ik erachter dat het op de kop af zestien jaar geleden is dat dit album verscheen! Ik weet nog goed dat ik dit album destijds helemaal grijs gedraaid heb en dat ik alle nummers mee kun brullen. Daarom verheugt het me dat anno 2010 het album niets aan kracht en intensiteit heeft ingeboet. Nog steeds is het indrukwekkend om te luisteren naar Davidian, Old, A nation of fire, Death church, Blood for blood en al die andere 'liedjes'; drie favorieten kiezen is daarom al ontzettend moeilijk. Wat mij betreft geeft deze plaat een uitstekende samenvatting van wat metal te bieden heeft en dat maakt dit album tot een onovertroffen debuut en één van de allerbeste metalalbums.

Joy
anno bijna 2011 idd nog stevig en hard als de nete

davidian, wat mij betreft 1 van de zwaarste nummers ooit (vooral eind-riff, muurdik beton gieten)

none but my own op 2, scheelt nie veel

en nondeju, wat ene drummer!

YouTube - Machine Head None But My Own

Guardian of Isis
Dit is voor mij de ideale schijf om de huidige blokfrustraties eraf te headbangen (en het is ernstig nodig). En inderdaad, het valt mij nu nog meer dan vroeger op hoe goed die drummer wel niet is. Ze hebben een goeie vervanger gevonden, maar het is echt een beest en Burn My Eyes haalt een flink stuk van zijn kracht uit die indrukwekkende fills.

avatar van Don Cappuccino
Wat een monsterlijk debuutalbum van Machine Head! Davidian is een van de gaafste openers ooit, die ramt erin als een Ten Ton Hammer! De drums op dit album zijn echt geweldig en de gitaartoon is echt scherp! Van begin tot eind geweldig, 4,5 ster!

avatar van kaztor
Ja, die drummer timmert de plaat op een indrukwekkende wijze vol.
Nooit meer iets van vernomen nadien. Erg jammer.

bennerd
Chris Kontos heeft Weed Out the Weak van Konkhra nog ingedrumd, maar daarna is er inderdaad weinig meer van hem vernomen.

avatar van AOVV
Net voor een eerste keer aan het beluisteren, en wat een strakke plaat! Het begint meteen geweldig met 'Davidian', maar nummers als 'None But My Own' en 'Blood for Blood' moeten daar nauwelijks voor onderdoen!

avatar van Rinus
Toendertijd op cassette opgenomen, en pas zeer recent gekocht op CD. Een album, dat qua metal, die ik gewend was tenminste, wel heel erg hard was (vergelijkbaar met Pantera), en eigenlijk nu nog steeds z'n mannetje staat. Alleen nu zijn er bands, die veel extremer gaan (en dat is niet mijn ding), maar dit kan ik nog steeds goed hebben. Tja, ik word ouder......

bro
That's the way it goes Zie ik mezelf ook niet eeuwig luisteren, al is deze waarschijnlijk ook kandidaat voor de volhouders. Tof dat je dit nog meepikt

avatar van Eddie
Dit is wel zo'n plaat die uiteindelijk boven komt drijven als één van dé parels uit je collectie. zo'n 17jaar geleden gekocht,en uit die tijd is het een van de weinige platen die nog met regelmaat gedraaid wordt. Niet uit nostalgie (wat ik met veel platen uit die tijd heb) maar gewoon omdat het nog steeds een møker van een bøker is. Vandaag in de auto gedraaid,mijzelf realiserende dat alles aan deze plaat perfect is, van het moment van release tot de attitude van de band leden en van de kleinste gitaar accoordjes tot de masiefste drummfills. Ik kan daadwerkelijk geen enkel minpuntje aan de plaat noemen. en met een gemiddelde van 4* zijn gelukkig een heleboel users dat met me eens.

Nieuwstad
Goeie plaat maar luister hem hede ten dage nooit meer. Ik vind dit soort muziek gedateerd overkomen en het verveelt me na een paar minuten al. Toch blijft het een topper want destijds helemaal grijs gedraaid en stuk voor stuk klasse songs, dat valt niet te ontkennen. Dit zal ongetwijfeld nogal tegenstrijdig overkomen op sommigen maar het is nu eenmaal hoe ik het ervaar en beleef.

avatar van kristiaan 00501
Beste Metal album dat ik tot nog toe gehoord heb !!!! luister hem standaard uit werk vandaan naar huis
Snoeihard dat wel

avatar van Lau1986
Geweldig album van Machine Head.Denk ook wel hun beste. Heerlijke groove zit er in en de zang is geweldig. Het klinkt allemaal behoorlijk venijnig en oprecht. Elke keer weer wordt ik omver geblazen door deze plaat.

avatar van Fleppie
Aangeschaft in '94 toen het gekozen werd tot album van de maand in de Aardschok ("..laat Pantera klinken als mietjes.." ). En ondanks dat ik in die tijd van het wat 'lompere' werk hield (Sadistik Exekution e.d.) heb ik deze toch erg veel beluisterd. Een beetje rust en melodie tussen al dat geweld is ook wel eens prettig. Trouwens, nog 2x live gezien (DOA '95 & voorprogramma Slayer '94)..

avatar van wizard
Voor de verandering eens een wat minder positief bericht tussen alle lof op de rest van deze albumpagina. Hoewel ik The Blackening veel gedraaid heb (dat was een paar jaar geleden), heeft de rest van het oeuvre van Machine Head mij nooit echt helemaal weten te overtuigen.
De woede van Flynn en co, toch ruim voorradig op Burn My Eyes, weet me nooit echt te raken of te overtuigen. Als geheel is de speelduur van bijna een uur dan ook te lang om me de gehele rit te kunnen boeien.
Ik vind dit album pas écht goed worden als de snelheid omhoog gaat, zoals op het einde van None But My Own en A Nation on Fire. Ook bij een nummer als Blood for Blood staat er een plusje in mijn aantekeningen.

Wellicht had ik erbij moeten zijn in 1994 of zo, maar zo 20 jaar na dato loop ik hier niet heel warm voor.

3.0*

kippenhok
Nieuwstad schreef:

Eens.

avatar van AstroRocker
Geweldige binnenkomer van Machine Head. Het hoogte punt is meteen aan het begin van het album met het gave Davidian en nog gavere Old. Maar ook de rest is lekker om naar te luisteren! 4,5 *

avatar van Noere
Die riff van Old behoort toch wel tot een van de vettere die ik ken als het om metal gaat. Gitaar in c fis en gaan.

avatar van james_cameron
Mijn favoriete Machine Head-album en tevens mijn favoriete album aller tijden. Alles klopt hier simpelweg en ook na ruim 20 jaar staan alle songs nog steeds als een huis. Opener Davidian hakt er ongenadig vet in en het feest gaat door tot en met het bruut afsluitende Block. Natuurlijk is het balen voor een band wanneer je een debuut uitbrengt dat niet overtroffen kan worden, maar goed, ook voor de rest van het oeuvre hoeft Machine Head zich wat mij betreft niet te schamen. Let freedom ring with a shotgun blast!

james_cameron schreef:
...Opener Davidian hakt er ongenadig vet in en het feest gaat door tot en met het bruut afsluitende Block. ...

Bij mij gaat hij zelf nog een nummertje verder, mijn digi-pack sluit af met 'alans on Fire' een, meer dan geslaagde, cover van Poison Idea. Ik ben niet zo thuis in de hardcore wereld en kwam er pas na jaren achter dat dat nummer niet van hun zelf was (bij mijn digi-pack ontbreekt het boekje)

bennerd
Eddie schreef:

Poison Idea dan nog! Dat is niet zo maar de eerste band die je in hardcore tegenkomt. Vet. Die liefde voor hardcore hoor ik af en toe in de plaat zelf ook terug.

avatar van james_cameron
Alan's On Fire is inderdaad een toffe bonustrack, die ik gelukkig later nog te pakken kreeg op een cd-single van Old.

avatar van Eddie
Ik was er hevig verbaasd over dat ik er pas véél en véél later achter kwam dat dit nummer niet van hen zelf was. De plaat was toen al zeker tien jaar uit. De eerlijkheid gebied mij ook te zeggen dat ik gisteren, toen ik james_cameron quotte, pas voor het eerst het origineel beluisterd heb (via YouTube). De Machine Head versie verschilt niet zo veel, hij is wat strakker maar das ook alles.

Het blijft verder een waar meesterwerk, ik kan geen enkel minpunt noemen van deze plaat, werkelijk alles, maar dan ook alles klopt aan deze plaat. Perfectie bestaat niet, maar Machine Head kwam hier akelig dicht in de buurt.

avatar van ASman
Groove metal. Exhorder vond het uit, Pantera perfectioneerde het, Machine Head deed iets helemaal anders met de sound. In tegenstelling tot Pantera's "zuidelijk"-getinte sound, bracht Machine Head met Burn My Eyes een soort van groove die erg "street" klonk. Het valt moeilijk onder woorden te brengen, maar de sound van Burn My Eyes is er eentje die je meteen aan de vuile, betonnen straatstenen doet denken waarop de avond tevoren nog iemand vers in mekaar is getrapt en waarop een plaatselijke junk nog zijn laatste shot heeft genomen. Meer dan 20 jaar na datum is Burn My Eyes naar mijn mening nog steeds dezelfde pletwals.

Machine Head zou een meer "atmosferische" invloed integreren in hun groove-sound met (het naar mijn mening volkomen ondergewaardeerde) The More Things Change om vervolgens een zwarte bladzijde in hun carrière te creëren door op een ongeïnspireerde wijze op de nu metal trein te springen. Daarna hielden ze schoon schip om terug verder te gaan waar The More Things Change eindigde - zich volledig herpakkend met The Blackening.
De concrete bulldozer welke Burn My Eyes was, werd echter niet herhaald.

avatar van gigage
Ha, toevallig gisteren nog gedraaid, maar het was al wat laat om er iets over te schrijven. Maar ASman is me nu voor en ook bij mij zette dit album tot nadenken hoe deze nu in te schalen en ook bij kwam Pantera in mij op. Ik zelf kon er 20 jaar geleden nog niet zo heel veel mee. Het gat wat de thrashers hadden achtergelaten in 1994 (door meer melodie te integreren in hun muziek) kon dit album toch ook niet vullen. Dat Machine Head later zich tot het zelfde genre zou wenden kon ik toen niet weten.
Wat me verder opvalt is de toch grote aantal stemmers bij met name deze Burn my Eyes. Een klassieker dus, bijna dan, naar Hall of Fame maatstaven nog even wachten.

avatar van Banjo
Ik vind de drummer erg goed, Ik vind de gitaristen goed maar die zanger...
Ik heb deze band vroeger live gezien op Waldrock maar toen pakte het mij niet..
En ik weet nu waarschijnlijk hoe dat zit.. ik vind de zanger van hun gewoon niet goed....
hadden ze nu bijvoorbeeld de zanger van Fear Factory er in gezet dan had ik het veel mooier gevonden.
Maar ja....

3 sterren