Ace Frehley - Ace Frehley (1978)

Label: Casablanca

1. Rip It Out (3:40)
  2. Speedin' Back to My Baby (3:37)
  3. Snowblind (3:55)
  4. Ozone (4:43)

met Will Lee

5. What's on Your Mind? (3:28)
  6. New York Groove (3:03)
  7. I'm in Need of Love (4:39)

8. Wiped-Out (4:13)

met Will Lee

9. Fractured Mirror (5:26)
Echt een goede plaat en zeer gitaargeorienteerd maar wat wil je ook met een gitarist als Ace...

avatar van lebowski
Dit was wat mij betreft (ik zal ze weer eens tevoorschijn halen) de enige geslaagde soloplaat van de vier heren.

Empyrium
Ace heeft zojuist de opnames voor een nieuw album afgerond en hopelijk komt het qua niveau nu eens in de richting van zijn eerste solo album.

Blijft in mijn ogen een voltreffer. Rip It Out, Snowblind, New York Groove, Speedin' Back To My Baby, Snow Blind, Ozone, allemaal toppers.

LocoHermano
Ace is wat betreft techniek nooit een groot gitarist geweest, maar hij is net als J. Mascis een van mijn favoriete snarenplukkers (VIBRATO!!!). Ace speelt niet, maar neukt en praat met zijn gitaar. Luister maar eens naar de solo van het nummer Strange Ways op het album Hotter Than Hell. Een gave die maar weinigen hebben en dat is ook terug te horen op dit heerlijke album. Space Ace, pak die rokende Gibson en maak nog eens een rondje om de aardkloot.

avatar van orbit
Grappig dat ik hier ook nog geen commentaar bij heb gezet. Bij deze: de beste soloplaat van de vier van het infameuze collectief. Frehley is gewoon een goed musicus, kiest zijn geluid en nummers met zorg en stopt er nét dat beetje meer in dan zijn collega's van KISS. Het openingsnummer is daar al een goed voorbeeld van, prima rocknummer. Ook de cover Snowblind of Wiped-Out zijn noemenswaardig. Maar al met al een bijzonder hoog niveau voor een gitarist uit een anderzijds middelmatig bandje. Ik was wel fan in de jaren 70 en 80, dat scheelt

Empyrium
Snow Blind en Wiped-Out zijn geen covers, maar onstaan in het brein van Space Ace himself.

avatar van orbit
Ah! Ik dacht dat alleen Snowblind een cover was, als lijkt het voor geen scheet op het nummer van Black Sabbath Excuus dan, briljant nummer!

LocoHermano
Wat mij betreft één van de weinige Kiss (-related) platen die kan boeien van de eerste tot de laatste noot. In zijn goede periode gemaakt want alles wat Frehley erna maakte kan niet tippen aan deze plaat.

Zonder twijfel de beste van de solo-albums. Waarvan verder alleen die van Paul serieus te nemen is...

Empyrium
Morgenavond in Tilburg te bewonderen!

Een aantal nummers van zijn solo debuut wordt natuurlijk uitgevoerd, zoals de opener Rip it Out.

avatar van snarf349
heb heel lang geleden eens de solo platen van paul stanley en gene simmons aangeschaft, vondt het niet zo bijzonder, maar nu ik de berichten bij deze plaat lees ben ik bang dat het de verkeerde keus was.
zal hier eens achteraan gaan.

stuart
Ik vind dit ook de beste solo plaat van de 4 Kiss leden die rond '78 zijn uitgebracht.

Ed
Heerlijke cd.
It rocks van het begin to het eind.
het enige nummer dat wat minder is is new york groove.
vind het toch te soft voor de altijd rockende Ace
heb overigens nog niks van zn werk na kiss gehoord.
hoop dat dat net zo goed is als deze.

Berichten over een nieuw album verplaatst naar Ace Frehley

avatar van space-ace
Lekkere rockplaat. één van de betere (zo niet de beste) uit dit project van KISS

avatar van Stijn_Slayer
Terecht het meest succesvolle album van de vier solo albums.

Toch vind ik 'm een tikkeltje overschat. De nummers zijn niet fel en energiek genoeg. De gain van de gitaar had flink open gedraaid mogen worden. Songmateriaal is verder heel degelijk, hoewel het enigszins standaard hardrock is.

'Ozone' als enige misser, geen slecht resultaat. 7.4, dus een ruime 3,5*.

Na (dankzij?) dit album zou zijn inbreng in KISS groter worden, maar helaas ging de kwaliteit van de muziek steeds verder achteruit. Daarna hielden Ace en Peter het ook al snel voor gezien/ontslagen..

avatar van Brutus
Dit album is van topklasse. briljant gitaarspel van de meester Ace.

Maakt hij live waar. Ben er bij geweest in Rijssen, toen hij in Nederland was.

avatar van vielip
Inderdaad verreweg de beste van de 4 solo albums! Ace trekt lekker fel van leer en schuwt ook een experimentje meer of minder niet (NY groove).

avatar van iggy
Prima lp. En is het niet verbazend dat juist ace(vaak dronken of high of beide octane ace) als enigste iets ervan wist te bakken. De rest kun je wat mij betreft vergeten. Stanley matig tot aardig. criss/simmons zet ze maar bij het afval

Iggy/diver

avatar van master-rens
wel verbazend dan toch?

avatar van VanDeGriend
Onnodige quote verwijderd.

avatar van Rinus
Eigenlijk het einige van de 4 albums, dat je blind kan kopen. Hier staan avontuurlijke nummers op, die het talent van de man goed tonen, maar die binnen het Kiss concept niet passen. Ace houdt wel van een beetje experiment, en dat komt het album ten goede. Het wijkt daarom ook flink af van het geluid van Kiss zelf.

avatar van Heer Hendrik
Ondanks dat Ace frehley vaak dronken was, blijft hij voor mij de enige echte leadgitarist van Kiss. Hoeveel opvolgers hij dan ook heeft gehad, hij heeft een eigen geluid wat de Kiss-songs destijds dat extra's kon geven. Hij gebruikt de gitaar als een soort "motorbike". Op de juiste momenten gooit hij het gas open om je dan ik rook achter te laten

Dit album is misschien wel de beste aan Kiss-gelinkte muziek. Snow blind en Ozone hadden de heren Stanley en Simmons nooit goedgekeurd voor een regulier Kissalbum. De enige song die Frehley live van zijn album mocht spelen was New York Groove. Laat dat nu net het minste nummer zijn van dit album en inderdaad die had zo op Love Gun of Rock and Roll over kunnen staan.
Omdat zijn soloalbum het beste werd ontvangen stonden Stanley en simmons open voor meer inbreng van Frehley op de volgende Kissalbums. Kijk maar naar de songs van Dynasty en Unmasked. Maar daar werd Frehley ook weer beperkt. De songs moesten namelijk wel passen bij de songs van Stanley en Simmons. Uiteindelijk leidde het tot een breuk. Mede omdat ze dus inderdaad verschil in meningen hadden welke ze koers moesten varen.
Dus al met al niet heel erg gek dat Frehley zijn toevlucht zocht in nde drank, omdat hij eigenlijk aan de lijn werd gelegt door Stanley en Simmons.

avatar van vielip
Volgens mij greep Frehley al (te) vaak naar de drank vóórdat de solo albums uit kwamen.

avatar van Von Helsing
Of Ace nu wel of niet altijd dronken was is niet zo belangrijk. Feit blijft dat Ace vanaf dit album de betere schrijver was op zowel Dynasty als Unmasked. Tussendoor nog de show stelen tijdens de Tommy Snyder Show. Dit zat Gene niet helemaal lekker. Gene had nog maar twee songs op Dynasty en Ace net zoveel als Paul.

Het blijft kostelijk, vooral de lichaamstaal van mr. Simmons:

Actually, I'm a plumber

avatar van Sinnerman
Vlak ook Aces werk op the Elder niet uit, Darklight heeft een solo om van te smullen, net als in de meeste nummers op dit album. Toch vind ik zijn werk nadat hij Kiss had verlaten, minder, Anomaly heeft veel moois, A Little Below The Angels tenenkrommend daargelaten.
Dit album kent eigenlijk geen mindere momenten.

avatar van Thin Air!
heeeeeeeeee Kiss.. Die vond ik vroeger goed man.
Nu in ieder geval niet meer.
Die stem van Ace. Vreselijk. Vond ik dit vroeger echt goed? Waarschijnlijk waren mijn boxen van wat mindere kwaliteit.
De laatste nummers zijn nog wel aardig. 2 sterren voor de goede herinneringen.

avatar van vielip
In mijn post hierboven beweer ik nog dat dit album van Ace verreweg de beste van de 4 is. Daar moet ik op terug komen. Die van Paul is minstens zo goed en misschien nog wel een ietsje beter.

Check net even in op het linkje van Von Helsing. Hilarisch werkelijk !
Dat hele interview met Snyder is de moeite waard.
Ongelofelijk dat Stanley en Simmons het hele gebeuren zo fucking serieus namen en nog steeds nemen.
Vooral Frehley en ook Criss houden het luchtig en leuk. Ok. Onder invloed, maar m.i niet storend. Frehley schiet werkelijk van de ene lachsalvo in de andere.

Wat moet je anders- vier rocksterren in spacepakken en met beschilderde koppen.
Daar moet je toch zelf ook met de nodige zelfspot tegen aan kijken.

avatar van vielip
Dat filmpje is inderdaad hilarisch! Die kop van Simmons spreekt boekdelen