Franz Ferdinand - Right Thoughts, Right Words, Right Action (2013)

Label: Domino

1. Right Action (3:02)
  2. Evil Eye (2:47)
  3. Love Illumination (3:44)
  4. Stand on the Horizon (4:23)
  5. Fresh Strawberries (3:21)
  6. Bullet (2:43)
  7. Treason! Animals. (4:07)
  8. The Universe Expanded (4:35)
  9. Brief Encounters (3:09)
  10. Goodbye Lovers & Friends (3:16)
  11. Bullet [Live] * (2:41)
  12. No You Girls [Live] * (3:21)
  13. Evil Eye [Live] * (2:56)
  14. Fresh Strawberries [Live] * (3:15)
  15. Right Action [Live] * (3:05)
  16. Goodbye Lovers & Friends [Live] * (3:31)
  17. Can't Stop Feeling [Live] * (6:03)
  18. Treason! Animals [Live] * (3:59)
  19. Love & Destroy [Live] * (2:54)
  20. Do You Want To [Live] * (4:14)
  21. Ulysses [Live] * (2:51)
  22. Love Illumination [Live] * (4:07)
  23. Stand on the Horizon [Live] * (4:12)
Gewoon een 4 sterren plaat, heerlijk.

avatar van FelipeGutiérrez
Jammer dat het richting het einde steeds saaier word. Het begint echt ijzersterk Right Action, het aanstekelijke Evil Eye en Love Illumination.

avatar van Kramer
Toen ik dit album kocht was ik weinig onder de indruk. Dat kwam denk ik vooral door de opener, die ik - in tegenstelling tot veel anderen - nogal een plat nummer vind. Twee keer geluisterd, daarna in de kast gezet en er eigenlijk zelden meer uit gehaald.

Deze zomer gaf ik hem om de een of andere reden toch nog een kansje: de CD mocht mee in de auto naar Frankrijk. Dit keer, twee jaar na aankoop, was ik wél onder de indruk. Die paar keer extra luisteren had hij blijkbaar nodig, want nu pas hoor ik wat een geweldige melodieën deze plaat bevat, eigenlijk nog beter dan de enige andere FF-plaat die ik bezit, You Could Have It So Much Better. Dit is net zo aanstekelijk, maar ook gevarieerder en in positieve zin volwassener naar mijn smaak. Uitschieters zijn voor mij nummer 3, 4 en 5; het eerste nummer kan me nog altijd het minst bekoren en wordt dus ook vaak overgeslagen. Voor de rest een heerlijke late ontdekking.

avatar van AOVV
Alweer een goeie plaat van Franz Ferdinand, zonder meer. Right Action is een solide opener, die alvast de toon zet; de volgende twee nummers luidden het feestgedruis helemaal in. Vooral Love Illumination vind ik een erg knappe song. Aanstekelijk en vooral ook verrassend gevarieerd. Dit soort song weet m'n aandacht er wel bij te houden.

Stand on the Horizon is vervolgens eigenlijk meer van hetzelfde, maar in deze verpakking maakt me dat niet zoveel uit. Fresh Strawberries is een guitig, fruitig liedje, terwijl Bullet dan weer wat feller door richting einder zoeft. Soms hebben songs hun titel echt niet gestolen.

Zes songs gehad, en eigenlijk allemaal single-waardig materiaal. Een kwaliteit, maar een album vol singles hoeft van mij ook niet, wegens teveel van het goede. Daarom is het fijn te horen dat Kapranos en co het in de tweede helft van de plaat over een andere boeg gooien, met wat meer zin voor experiment, en wat minder druk op het gaspedaal. The Universe Expanded is daar een stemmig, zelfs wat melancholisch aandoend voorbeeld van. Goodbye Lovers & Friends is een aardige slotsong, maar verder niets speciaals.

Na een ijzersterk debuut en twee knappe vervolgplaten, is ook Right Thoughts, Right Words, Right Actions een goeie worp. Geen schot in de roos, maar 't komt soms toch verdomd dichtbij.

3,5 sterren

avatar van TEQUILA SUNRISE
Blijft een sterk album van Franz Ferdinand,
Enkel de afsluiter had voor mij niet gehoeven.