Franz Ferdinand - Right Thoughts, Right Words, Right Action (2013)

Label: Domino

1. Right Action (3:02)
  2. Evil Eye (2:47)
  3. Love Illumination (3:44)
  4. Stand on the Horizon (4:23)
  5. Fresh Strawberries (3:21)
  6. Bullet (2:43)
  7. Treason! Animals. (4:07)
  8. The Universe Expanded (4:35)
  9. Brief Encounters (3:09)
  10. Goodbye Lovers & Friends (3:16)
  11. Bullet [Live] * (2:41)
  12. No You Girls [Live] * (3:21)
  13. Evil Eye [Live] * (2:56)
  14. Fresh Strawberries [Live] * (3:15)
  15. Right Action [Live] * (3:05)
  16. Goodbye Lovers & Friends [Live] * (3:31)
  17. Can't Stop Feeling [Live] * (6:03)
  18. Treason! Animals [Live] * (3:59)
  19. Love & Destroy [Live] * (2:54)
  20. Do You Want To [Live] * (4:14)
  21. Ulysses [Live] * (2:51)
  22. Love Illumination [Live] * (4:07)
  23. Stand on the Horizon [Live] * (4:12)
avatar van Gerben61
@West. haha. Beloof beiden op ander moment nog eens te luisteren.

Maar als je het niet veel vindt, dan vind je het niet veel... (kan je op een tegeltje zetten).

Meeuw
Vrolijke tegenhanger van The National; cd 1 vnl pop-achtige-softrock, met 2 a 3 stevigere nrs - cd 2 wel meer rocking, maar dat heb je meestal met live-uitvoeringen.

Misschien deze nog met half sterretje omhoog, maar niet meer dan dat. Kortom: cd-1 zal ik niet vaak-tot-nimmer-meer beluisteren; live-cd maakt hierop meer kans. Ik dank U allen om het wel/niet eens zijn met dit bericht.....

Ik ben het eens met Uw bericht: het is immers uw eigen mening.
Overigens kan ik dan live opnames van concerten van deze band aanraden: er zijn er een paar Soundboard kwaliteit van dit jaar. Dat klinkt nog beter dan deze bonus live cd.

west schreef:
Daar noem je er een paar.

Alleen joy division (oeps)...

Joy Division muzikanten en zanger inderdaad geen bijster bijzondere talenten - maar de in de studio gecomponeerde sound bij de sublieme lyrics overvleugelen nog steeds onnoemlijk veel ''lyricisten'' van na 1980....

Meeuw
Complete-change-of-mind; alle 4 studio albums elk 2 keer beluisterd - alle 4 opnieuw gesealed en geretourneerd; niet goed? Binnen 14 dagen uw geld terug!!!!

Geen very bad music, edoch vnl geschikt op 'gezellige' festivalterreinen waarvan er elk jaar voldoende zijn voor sit-ins, inderdaad opgeleukt met setjes performed by FF....

avatar van SOAD
Meeuw schreef:

En dan geef je 2* en schrijf je je maar gelijk uit.

avatar van Mctijn
De vogel is gevlogen

avatar van IllumSphere
Hoor ik daar nu David Bowie op Stand on the Horizon?

Je bent niet de eerste die dit nummer aan Bowie koppelt. 1:24.

avatar van Rvdz
Die live versie van Can't Stop Feeling is wel erg lekker . Vooral 4:31

avatar van Cor
Cor
Fris, catchy. Prettig springerige dansrock. Maar verder dan het predicaat lekker kom ik eigenlijk nooit bij Franz Ferdinand, het debuutalbum daargelaten. Aangename muziek in het al zo rijke muziekjaar 2013.

Ik kende deze band alleen van hun hit Take me Out, maar dit klinkt goed. Hier en daar leuke aanstekelijke gitaarriffjes, iets om vaker te luisteren.

avatar van thetinderstick
Leuk plaatje van FF.
het debuut heb ik altijd wat overgewaardeerd gevonden, hoewel zeker niet slecht. 'You Could Have It So Much Better' vind ik nog steeds hun beste plaat. 'Tonight' was toch een beetje een tegenvaller, maar deze klinkt weer fris en aanstekelijk. Tuurlijk, het klinkt allemaal vertrouwd en niet echt vernieuwend (op een paar nummers na), maar 'Evil Eye', 'Right Action', 'Love Illumination' zijn toch weer heel lekkere nummers en ook de tweede helft van RTRWRA is gewoon dik in orde.

avatar van iHateDolphins
Dit is toch wel een heel fijn plaatje hoor. Uiteraard overtreft het zijn self titled debuut album niet, maar dit vind ik denk ik wel het leukste album na zijn debuut. Niet moeilijk doen, maar gewoon bovengemiddeld leuke, vrolijke popliedjes. De nummers Bullet, Love Illumination en Fresh Strawberries doen het bij mij dan ook goed. Brief encouters is een heerlijk rustiger nummertje.

avatar van IllumSphere
De plaat blijft weliswaar binnen de grenzen van de band, maar weet toch een divers geluid aan te bieden. Het zit hem vooral in de kleine details. Franz Ferdinand heeft daardoor hun geluid na al die jaren opnieuw uitgevonden waardoor het zeker kan wedijveren met het debuut, de enige plaat die ik ook kan waarderen van hen.

avatar van smash016
iHateDolphins schreef:

Euh... 't Is gewoon een band, he? Franz zelf was een of andere hertog volgens mij.

avatar van El Stepperiño
Wellicht een groeier, nog geen briljanteriño zoals de eerste FF

avatar van blur8
Hier heeft het groeiproces vol doorgezet.
De tracks Stand on the Horizon & vooral Goodbye Lovers & Friends Zijn voor mijn oren geniaal.
Dit is de eerste FF zonder skipmomenten. Alle voorgangers hadden die voor mij wel. De song kwaliteit is breder; in de feestsongs en in de ingetogenere stukken.
Ik heb een playlist met een combinatie van FranzFerdinand en de nieuwe Fratellis, waarmee elke file-leed als sneeuw voor de zon verdwijnt..

avatar van blur8
Er zin de hele dag een flard muziek in mn hoofd, waarvan ik halverwege de dag me begon af te vragen wat het nu eigenlijk is. Ben er nu achter : refrein van Fresh Strawberries. De hele song stijgt direct in mn waardering. Zag haar tot gisteren als een gemiddeld liedje, maar er blijkt dus onbewust veel meer in te zitten Achting van heel RtRwRa blijft dus ook prettig doorstijgen.

bij franz moet je niet zijn voor spannende muziek. ik weet niet of ik anno 2013 nog nood heb aan die springerige muziek. het is allemaal al gedaan op hun "classic" debuut.

avatar van rolandobabel
De vraag is; wie maakt er anno 2013 nog zulke aanstekelijke liedjes als Franz Ferdinand?
Ik bedoel, luister eens naar Oneohtrix Point of Darkside, heel bijzonder, maar ook wat ontoegankelijk.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Deze laatste van Franz Ferdinand had ik nog niet beluisterd,nu aan een eerste luisterbeurt onderworpen. klinkt fris en verrassend sterk.

Dikkop
Het album begint heel erg sterk met de 4 meest aanstekelijkste nummers van het jaar.
Zo catchy!
Jammer dat ze deze allemaal samen in het begin hebben gezet.
Dan heb je het beste meteen gehad.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Fijne plaat van Franz Ferdinand die zeker kan wedijveren met hun debuutplaat
Met het pakkende openingsnummer & Evil Eye opent de band deze plaat sterk, het venijn zit hem in de staart want behoudens de afsluiter vind ik het trio Treason Animals ( met een verslavend orgeltje, heerlijk! ) ,The Universe Expanded & Brief Encounters bijzonder sterk.
Al is 35 minuten voor deze plaat wat aan de magere kant.

avatar van blur8
Het album stopt echt niet na 4 krachtige openingsongs.
Hier zijn ook Fresh Strawberries en Goodbye Lovers & Friends favoriet.

avatar van thetinderstick
Halfje erbij. Stiekem is dit gewoon een hele goeie plaat die zich kan meten met het beste van FF. De eerste helft is echt heel sterk en ook de rest mag er zijn. Prachtige tekst van 'The Universe Expanded'.. over hoe de schrijver hoopt dat de tijd uiteindelijk zal terugdraaien zodat hij weer samen komt met zn (ex)geliefde en zij als vrienden weer uitelkaar gaan..

When the universe has expanded
Time will contract
You'll come back
And I'll meet you coming backwards

We'll part as happy strangers
From a long friendship
That grew from such a love

avatar van Booyo
Na het verrassende debuut album had ik, afgaand op de drie albums die volgden, niet verwacht dat ze dit nog zouden overtreffen. Maar toen kwam RTRWRA. Wat een onwijs vrolijk, catchy, dansbaar en opzwepende plaat is dit geworden. Gedragen door fantastische baslijnen. Ik noem een Right Action, knap mens die daarop stil kan blijven zitten. En eigenlijk geldt dit voor alle tracks, het is de perfecte muziek om fluitend en half dansend mee over straat te lopen. Absolute favoriet: Treason! Animals. Een van de beste nummers van 2013.

avatar van popstranger
Nergens slecht maar ook niet het geweldige album waar ik op had gehoopt.

avatar van Madjack71
..muziek waarvan ik het cd doosje niet te lang open wil laten liggen, opdat het zo vluchtig klinkt dat het binnen een korte tijd verdampt is. ..nietszeggende slappe hap. ..dus voortaan laat ik deze band ook links liggen.