Franz Ferdinand - Right Thoughts, Right Words, Right Action (2013)

Label: Domino

1. Right Action (3:02)
  2. Evil Eye (2:47)
  3. Love Illumination (3:44)
  4. Stand on the Horizon (4:23)
  5. Fresh Strawberries (3:21)
  6. Bullet (2:43)
  7. Treason! Animals. (4:07)
  8. The Universe Expanded (4:35)
  9. Brief Encounters (3:09)
  10. Goodbye Lovers & Friends (3:16)
  11. Bullet [Live] * (2:41)
  12. No You Girls [Live] * (3:21)
  13. Evil Eye [Live] * (2:56)
  14. Fresh Strawberries [Live] * (3:15)
  15. Right Action [Live] * (3:05)
  16. Goodbye Lovers & Friends [Live] * (3:31)
  17. Can't Stop Feeling [Live] * (6:03)
  18. Treason! Animals [Live] * (3:59)
  19. Love & Destroy [Live] * (2:54)
  20. Do You Want To [Live] * (4:14)
  21. Ulysses [Live] * (2:51)
  22. Love Illumination [Live] * (4:07)
  23. Stand on the Horizon [Live] * (4:12)
avatar van Mctijn
Quizz-vraag: Wie hoort de duidelijke verwijzing naar Bowie op dit album? Het is maar 1 seconde, maar toch....

Verder....een prima te versmaden plaatje! Catchy begin en een meer "old skool Franz" richting het eind.

avatar van hidalgo
een heerlijke cd kijk dit is nu muziek alles klopt als iets goed is is het goed
heb deze meer een keer geluistert en ik voel het aan mijn ...... water
denk dat deze snel op de eerste plaatst komt
grtz hilda

avatar van Koerok
Verwachtingen waren hoog gespannen na alle positieve reacties hier, maar ik ben er toch niet heel erg enthousiast over. Het begint heel aardig, maar daarna wordt het al snel matig.
Een 3.0

avatar van Linius
Twee van mijn favoriete nummers van deze plaat zitten juist in de tweede helft (nummer 6 en 7)

avatar van midnight boom
Er zat een dalende lijn in de populariteit van Franz Ferdinand. Medio mei leek er niemand echt te wachten op een nieuwe plaat van dit sympathieke schotse viertal. Zelfs bij uw recensent, als grootliefhebber van het ondergewaardeerde Tonight (2009), waren ze een beetje in de vergetelheid geraakt. Dingen kunnen anders lopen. En toen kwamen de grote zomerfestivals. Hoofdpodia en grote tenten (als de Alpha op Lowlands) gingen opnieuw volledig los op de hyper-aanstekelijk springliedjes van dit collectief rondom de inmiddels veertig gepasseerde Alex Kapranos. Opeens brak massaal weer het besef aan dat Franz Ferdinand toch wel een erg leuke band was, en - vooral - nog steeds is.

En dan is er nu ook die nieuwe plaat, Right Thoughts, Right Words, Right Action. De synthesizer- en dance-invloeden van Tonight hebben weer plaats gemaakt voor gitaren. De sound die Franz Ferdinand een kleine tien jaar geleden direct op de kaart zetten met het veel geprezen, gelijknamige, debuut. Franz Ferdinand is terug bij af en doen op Right Thoughts precies waar ze goed in zijn: luchtige en extreem catchy gitaarliedjes serveren, die je vaak na één luisterbeurt al lekker mee kan blèren.

Met nog geen veertig minuten op de teller, schiet Right Toughts direct uit de startsblokken. In opener Right Action wordt de albumtitel in de tweede regel van het couplet al zo effectief gebruikt dat niemand meer vergeet hoe deze plaat heet. Het swingende 'Evil Eye' is catchy as hell en 'Love Illumination' is een alternatieve rockhit van het kaliber 'Take Me Out', 'This Fire' of 'Do I Want To'. Vervolgens wordt er wat gas teruggenomen met 'Stand On The Horizon' en in de tweede helft met 'Brief Encounters'. Met 'Bullets' en 'Treason! Animals', mét aanstekelijk disco-orgeltje, staan er nog twee hits van jewelste op.

Hoewel het niveau van het debuut niet wordt behaald, komt Franz Ferdinand wel aardig in de buurt. Hierbij speelt mee dat de frisheid uit de jaren '00 weer is hervonden. Daarnaast is de productie door duscoproducer Todd Terje uitstekend te noemen. Een beetje voorspelbaar is het allemaal wel. Nee, er is geen verassende noot op Right Thoughts, Right Words, Right Action te vinden. Tonight zat wat dat betreft knapper in elkaar en had meer diepgang, maar dit is meer een plaat voor de grote massa en de festivals. Want laten we eerlijk wezen. Er staan hier gewoon weer hyper-aanstekelijke springliedjes op Right Thoughts. Tien stuks zelfs. Tien hitjes die op single uitgebracht kunnen worden. Knappe comeback.

Van: Daan's Muziek Blog

midnight boom schreef:

Nou Daan, dit is toch meer jouw ding. Alleen hier al op Musicmeter is er een pagina volgeschreven door users in afwachting van dit album en op internet was er extra interesse in de live concerten, want daar werden al een paar nieuwe nummers gespeeld. Bijvoorbeeld op de Lollapalooza festivals in het voorjaar. Daar waren ze één van de top-acts. En kijk hieronder eens hoe populair en succesvol de band altijd is geweest. Dus "er leek niemand echt te wachten op een nieuwe plaat" klopt echt niet. Dat is jouw perceptie geweest.

Bij een discussie bij een ander album of Franz Ferdinand 'in de marge opereren' heb ik deze cijfers op een rij gezet over de albumverkoop:

"Franz Ferdinand: 18, 9 en 4 in NL, 98 weken in totaal in de albumlijst. Ze haalden bijvoorbeeld platinum in the USA met hun debuut en met de opvolger goud. Hun derde album kwam alleen al in 18 landen (en niet de minste) in de top 10, ook in the USA. Dus bepaald geen dalend grafiekje voor Franz Ferdinand.

Ik wist dat ze internationaal succesvol waren, maar dit zijn indrukwekkende cijfers."

avatar van yvar_wolfmother
het enige wat mij niet bevalt aan dit album, is dat je de liedjes nooit meer uit je hoofd gaat krijgen.

avatar van Gloeilamp
yvar_wolfmother schreef:

Dat merk ik nu inderdaad ook al, vooral Right Action, Evil Eye en Love Illumination zijn nummers die lang blijven hangen. Take Me Out, This Fire en Walk Away zitten de laatste tijd ook weer vaak in mijn hoofd. De mannen van Franz Ferdinand zijn erg goed in dat trucje

avatar van Twinpeaks
Catchy tunes! Daar kun je FF wel om sturen.Het debuut blijft onovertroffen ,maar ook hier zijn de liedjes van een ongekende schoonheid.Het is alleen zo dat je het allemaal al eens eerder heb gehoord vandaar dat het geen verassing is.Er valt evengoed genoeg te genieten hier.Evil Eye en Treason! Animals springen er wat in betreft uit.Ik zet in op een 4 en als dit mooie weer blijft aanhouden dan gaat ie voor de beste nazomerplaat tot nu toe.

avatar van coldwarkids
Steeds hetzelfde trucje.. ze moeten net zoals Kaiser Chiefs gewoon kappen. Het lukt ze gewoon niet meer. Jammer

avatar van JVT
JVT

lol, zegt onze kenner

coldwarkids schreef:

Album 2 en 3 zeker niet gehoord?

Mctijn schreef:

Ik nog niet... Maar je maakt me wel nieuwsgierig.

avatar van Ducoz
Ze hebben echt totaal geen vooruitgang gemaakt sinds 'You Could Have It So Much Better', daarnaa kwam Tonight/The Blood en dat was niet best... een veilige stap terug dus.. Het wordt er allemaal niet origineler op en ook zeker niet beter, zorgt er natuurlijk niet voor dat er voor de liefhebber niets te genieten zal vallen.
Ik ben dit soort springpop lichtelijk ontgroeid, merk ik.. In 2005 was dat wel even anders..
Matig werkje.

avatar van Mctijn
herman schreef:

Ik nog niet... Maar je maakt me wel nieuwsgierig.

Stand on the Horizon 1:24 t/m 1:28

herman schreef:

Album 2 en 3 zeker niet gehoord?

Ja vandaar dus als het nog maar het 2de album was. prima.. maar voor een 4de keer.. nee sorry.

coldwarkids schreef:

De flirts met latin en electronica op het derde album gemist? De beatlesque ballads van het tweede album vond ik ook wel mooi, zoiets hebben ze op hun andere albums ook niet meer laten horen.

avatar van coldwarkids
Oke dat is inderdaad een flink verschil op hun derde. Ik denk dat het dan gewoon de stem van Alex is wat ik totaal niet meer trek. Het eerste album was een parel.. maar het klinkt nu allemaal wat gedateerd, en zal het niet gauw meer opzetten.

avatar van Don Cappuccino
Ik ben hem nu voor de eerste keer aan het beluisteren en hij klinkt verdomd lekker. Ik ken deze band alleen van de hits (Take Me Out, The Dark Of The Matinee) maar het debuutalbum moet ik eens gaan opzoeken. Zeer pakkende en dansbare nummers met afwisseling. Dit is een vrolijke Franz.

coldwarkids schreef:

Eerst zeg je dat ze steeds hetzelfde maken en nu kom je aan met dat het gedateerd is. Sorry, maar hoezo gedateerd? En eerst trok je de stem van Alex wel en nu niet meer?

Je mag het natuurlijk niet meer goed vinden, maar de redenen waarom kan ik zo moeilijk volgen.

avatar van Madjack71

avatar van GothicBowie
Franz Ferdinand gaf een heel goede indruk op pukkelpop , dat is ook ons niet ontgaan. Het is lang stil geweest rond deze Schotse band, het laatste album Tonight : Franz Ferdinand dateert al van 2009. We keken dan ook reikhalzend uit naar deze nieuwe plaat, Right Thoughts, Right Words, Right Action. In vele persartikelen wordt het album met gemengde gevoelens onthaald.

De eerste song Right Action geeft eigenlijk direct de toon aan. Er wordt teruggegrepen naar de sound van de periode 2004, hun meest populaire jaren om het zo te zeggen. Het zijn songs die je zonder problemen kan meezingen, het is zowat hun handelsmerk. Wat ons betreft heeft dat 4 jaar ertussen uit zijn ook zijn vruchten afgeworpen. We horen terug een frisse en montere Franz Ferdinand , dat was op het podium reeds zo, maar ook op plaat blijkt dit nu het geval te zijn.

lees meer :
Franz Ferdinand - Right Thoughts, Right Words, Right Action - Snoozecontrol.be

avatar van Gloeilamp
Madjack71 schreef:
...en de winnaar van de lelijkste hoes van 2013 is:

Dit album niet in ieder geval. Veel lelijkere covers gezien dit jaar...

avatar van Stuart Bell

Volgens mij ligt het niet aan de band, maar is deze luisteraar een beetje in de war . Deze plaat staat vol gouden popsongs. Zo worden ze nog weinig gemaakt. Hoor je dat niet? Dan is het parels voor de zwijnen. Ik raad die mensen aan een plaat van Imagine Dragons op te zetten of andere derrie.

Madjack71 schreef:
...en de winnaar van de lelijkste hoes van 2013 is:

The National - Trouble Will Find Me (2013)

Een misverstand is ook dat het makkelijk is om heerlijk catchy nummers te maken of zoals een user het hier verwoordde: een album gevuld met 10 singles. Integendeel.

avatar van Rudi S
nieuw topic

avatar van VladTheImpaler
Het album klinkt voor alsnog erg lekker en luistert vrij makkelijk weg. Je kan zeggen dat Franz Ferdinand weer terug is met de catchy en springerige nummers, en nog goed ook. Vooral Right Action en Love Illumination vind ik erg goed en kunnen zo bij de beste nummers van Franz Ferdinand. Een cijfer kan ik er echter nog niet aan geven, daarvoor moet ik het album nog een paar keer luisteren.

avatar van Rvdz
In Luxemburg lag deze al in de schappen, vind het voorlopig de beste Franz Ferdinand.