Damien Rice - O (2002)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Delicate (5:12)
  2. Volcano (4:38)

met Lisa Hannigan

3. The Blower's Daughter (4:44)

4. Cannonball (5:10)
  5. Older Chests (4:46)

6. Amie (4:36)
  7. Cheers Darlin' (5:50)
  8. Cold Water (4:59)

9. I Remember (5:31)

met Lisa Hannigan

10. Eskimo / Prague / Silent Night (15:57)

met Lisa Hannigan

11. The Professor & La Fille Danse [Live at Cornucopia] * (5:09)
  12. Lonelily [Original Demo] * (3:14)
  13. Woman Like a Man [Live Unplugged] * (4:45)
  14. Moody Mooday * (3:50)
  15. Delicate [Live in Dublin] * (6:07)
  16. Volcano [Instrumental] * (3:30)
  17. Volcano ['97 Demo] * (2:36)
  18. Cannonball [Radio Remix] * (3:27)
totale tijdsduur: 1:01:23 (1:34:01)
avatar van Deren Bliksem
Inderdaad een vreemde opmerking in mijn ogen, vooral als ik kijk dat je Jeff Buckley op nummer 1 hebt staan.
Een geweldige zanger hoor, maar dat vind ik nou juist net iemand die wat meer met emotie zou moeten zingen (of beter: had moeten zingen) in plaats van zo goed mogelijk zingen.

avatar van Rudi S
Koetje83 schreef:
Bovenstaand bericht verklaart je username (Ik kon het niet laten)

avatar van Carolaah
Heerlijk al die mensen die proberen dit album de grond in te stampen.
Kan toch zien dat er een wereld van verschil qua toegankelijkheid is..

Daarnaast zul je dit toch altijd houden bij albums die geliefd worden door velen, mensen denken dat zoiets dan ook voor hun zou moeten werken en gaan muziek luisteren op een verkeerde manier of in een verkeerde setting of wat gewoonweg niet hun ding is.. En vervolgens kraken maar,.. in de zin van afkraken..

Ieder z'n goed recht.

Moet zeggen dat ik zelf wel moeite heb met het delen van dit soort muziek aan mensen die het mooie er niet van inzien of er niet voor open staan of er simpelweg niet van houden.. Ik kan het me bijna niet voorstellen dat mensen het echt gewoon k.t vinden, is het dat of heeft het te maken met openheid? Natuurlijk zullen sommigen er echt niet van houden, maar de andere mensen die er niet voor open staan en dan gaan afkraken.. die onthoud ik liever van een plaat als deze..

Toch altijd moeilijk om een diepe/gevoelige plaat belachelijk gemaakt of ondergewaardeerd of niet begrepen zien te worden .. (nog een graadje erger bij Antony and the Johnsons - die laat ik nooit meer aan vrienden horen )

avatar van Leeds
Carolaah schreef:
Heerlijk al die mensen die proberen dit album de grond in te stampen.
Kan toch zien dat er een wereld van verschil qua toegankelijkheid is..

Onbegrijpelijk!!!

Schitterende plaat. O.a. I Remember is werkelijk werelds!!! Doet er mij aan denken dat The Decemberists daar wat van de mosterd haalden.

jt-
Werkelijk een prachtig album!
Vroeger kende ik Damien Rice enkel van het nummer "9 Crimes", wat ik best wel goed vond.
Maar toen leerde ik meer nummers van hem kennen...
En als gevolg heb ik dit album dan maar aangeschaft.

Luisteren ernaar is voor mij echt puur genieten!
Het hele album lijkt wel 1 geheel en wordt afgesloten door het prachtige Eskimo!
Zonder twijfel mijn favoriete album.

Ezekiel616 schreef:
Ik dacht dat er een breder draagvlak was voor het idee dat een strijkers een nummer over de grens van mooi naar cheesy duwden...

zeker in dit geval, al helpt de zang ook niet mee

Deren Bliksem schreef:

volgens mij begrijp je um niet helemaal

voltazy schreef:

volgens mij begrijp je um niet helemaal

Dan mag jij het uit gaan leggen!

voltazy
volgens mij bedoelde de persoon in kwestie dat Damien Rice met een bepaald trucje en effectbejag zingt. Dat zorgt voor hem juist dat de muziek niet emotioneel klinkt.

daarom slaat het nergens op om jeff buckley in de discussie te betrekken als ongegronde argumentatie.

nu ga ik speculeren, maar ik heb het idee dat de persoon in kwestie juist bij jeff buckley wel de emotie kan voelen of horen omdat die bij hem wel 'echt' overkomt.

Het simpelweg een kwestie van smaak en daarom vond ik jou opmerking een tikje vreemd als ik zo vrij mag zijn. Mij leek de mening van deze persoon helemaal niet vreemd na zijn uitleg. Tenminste zoals ik die geïnterpreteerd heb.

maar de enige die met zekerheid iets hierover kan zeggen is de persoon waar het allemaal mee begon

avatar van Deren Bliksem
Ja, uiteraard is het een kwestie van smaak. Ik veroordeel dat ook zeker niet en je hebt gelijk dat ik niet moet vergelijken met een andere artiest.

Laat ik het dan zo zeggen dat ik persoonlijk vind dat Jeff Buckley goed, maar zonder veel emotie, zingt. En ik vind dat Rice van deze twee duidelijk de meeste emotie in zijn stem legt.

Maar nogmaals, het is uiteraard gewoon een kwestie van smaak.

avatar van Co Jackso
Dit debuut van Damien Rice geniet een aparte status binnen mijn collectie. Zelden heeft een zanger mij zo kunnen raken met nummers als Delicate, Cannonball en Eskimo. Het is daarom ook jammer dat Rice soms wat doorschiet, en onnodig risico neemt met een nummer als Cheers Darlin’. Wat mij betreft verpest dit nummer elke luisterbeurt. Zeer spijtig dat dit nummer in het midden van het album geplaatst is. Voor de rest niets dan lof, waarbij ook de prachtige samenzang met Lisa Hannigan niet vergeten mag worden.

Visionary
Wat ik vooral jammer vind van Damien Rice is dat de man blijkbaar gestopt is met muziek maken. Het album 9 vond ik wat tegenvallen, dus wat mij betreft heeft de man nog wat goed te maken.

avatar van Co Jackso
Het lijkt mij niet een man die een nieuw album maanden van tevoren zal aankondigen, dus wie gaat hij ons verrassen. Maar het wordt inderdaad wel weer eens tijd voor een nieuw album. Ook zou ik hem graag een keer live willen zien.

Visionary
Het in ieder geval al de verschrikkelijk fout gemaakt om te breken met Lisa Hannigan. Op 9 was ze al minder aanwezig en dat vond ik niet positief, maar wie weet verast hij ons nog eens. Hopelijk met een album in de lijn van O.

avatar van Meara
Damien Rice is voor mij één en al emotie. Ik houd van zijn muziek. Maar alsjeblieft kom met een nieuw album! En cheers darlin' vind ik dan weer geniaal.

Rijnes
Wat een mooi album zeg, pas ontdekt maar echt schitterend!

avatar van Booyo
Ik ben een bepaalde tijd ongehoord verslaafd geweest aan deze plaat van Damien Rice, en volgens mij stond het toentertijd ook te pronken op plek 2 in mijn top-10. Deze tijd van absolute devotie is inmiddels een beetje voorbij, maar de vijf sterren blijven zonder twijfel staan. Vaak zet ik het niet meer op, maar zo af en toe ben je in een bepaalde stemming en.. Ja, het blijft ongeloofelijk mooie muziek.

Raad de users die dit mooi vinden ten zeerste aan om de live filmpjes op youtube te bekijken (met name live @ Abbey Road). Je zult verliefd worden op Lisa Hannigan en op de emotie die meneer Rice in zijn muziek weet te leggen.

1,0
Ik snap niet zo goed, waarom dit album zo hoog staat. Ik vind het nogal 13 in het dozijn en pathetisch tegelijk. Het doet wat gekunsteld aan, zo van ik zing raar en klink doorleefd en dan moeten de critici mij wel als kunst zien. Het heeft bij mij emotioneel geen blijvende impact of boodschap..

avatar van Don Cappuccino
shahn schreef:

Hier snap ik niks van eerlijk gezegd. Dit is compleet niet geknutseld, je hoort zelden zo´n puur album. Hij draagt dit album compleet op aan een vriend van hem en de emotie druipt er echt van af. Jammer genoeg horen we de laatste tijd eigenlijk weinig van de man.

avatar van Leeds
Ik moet Don volledig gelijk geven. O is een zeer gevarieerd album. Een meesterwerk. Hieronder een live-uitvoering van I Remember. Als dit in elkaar zou geknutseld zijn???

YouTube - ‪Damien Rice - I Remember‬‏

I Rest My Case

avatar van My Addiction
shahn je bent toch zeker dat deze cd in je cd speler zat eh?

avatar van My Addiction
En wow Leeds dat had ik nog nooit gezien, fantastische uitvoering

avatar van Booyo
Dat hele concert voor BBC Four Sessions is briljant Volgens mij ook geheel te kijken op youtube!

Luister dit album sinds een week, en ben er helemaal weg van. Favoriete nummer is cheers darlin'(ook al maakt het me een sad). Cold water, cannonball, amie etc. Ik krijg er geen genoeg van. Ben zo blij dat ik dit album nu heb.

avatar van chevy93
Een typfoutje bij Eskimo? Op Spotify duurt die 21 minuten?

Jocharo-T
Prague en Silent Night zijn hidden tracks en zitten achter Eskimo. Vandaar dat bij Spotify de track langer duurt dan hier, hier hebben ze die tracks namelijk losgekoppeld. Spotify heeft het trouwens wel fout. Volgens mijn CD-Speler duurt Eskimo namelijk zestien minuten.

avatar van AOVV
Erg mooie plaat van Damien Rice. Gisteren maar eens gekocht, samen met de opvolger. Vooralsnog zijn enige twee platen. Wanneer breng je nog eens een plaat uit, meneer Rice? Even goed doen als 'O' zal moeilijk zijn, dat bewijst de opvolger ook al eigenlijk. Enkele prachtige nummers ('Cannonball', 'I Remember', en dan vergeet ik er nog wel een paar).

avatar van Streup
AOVV schreef:
Wanneer breng je nog eens een plaat uit, meneer Rice?
Hij leeft nog: Op de Spotify versie van de nieuwe van Lamb zingt hij op het 11e nummer: Lamb (feat Damien Rice) - B...

avatar van Martijnnn
chevy93 schreef:
Een typfoutje bij Eskimo? Op Spotify duurt die 21 minuten?

In de Spotify versie zit 'woman like a man' er nog achter.

avatar van kobe bryant fan
Wat een heerlijke plaat, de gitaar en de viool in de songs zijn heerlijk de songs vragen zelfs niet om drums. Damien Rice heeft een prachtige stem. Mijn favriet is I Remember.