Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not (2006)

4,01

Label: Domino

1. The View from the Afternoon (3:40)
  2. I Bet You Look Good on the Dancefloor (2:56)
  3. Fake Tales of San Francisco (3:00)
  4. Dancing Shoes (2:23)
  5. You Probably Couldn't See for the Lights But You Were Staring Straight at Me (2:13)
  6. Still Take You Home (2:56)
  7. Riot Van (2:17)
  8. Red Light Indicates Doors Are Secured (2:26)
  9. Mardy Bum (2:58)
  10. Perhaps Vampires Is a Bit Strong But... (4:31)
  11. When the Sun Goes Down (3:22)
  12. From the Ritz to the Rubble (3:16)
  13. A Certain Romance (5:31)
1214 BERICHTEN 11 MENINGEN
geplaatst: 10 juli 2015, 10:37 uur [permalink]
popstranger schreef:
Het is allemaal gemaakt volgens het boekje maar het raakt me nergens echt.

Ik vind de kracht van dit album dat het juist zonder enig precedent gemaakt is. Je moet wel realiseren dat de heren van AM in deze tijd een jaar of 17/18 waren (leeftijdsgenoten) dus dat je ook niet moet verwachten dat de hele wereldproblematiek of verbroken relaties worden bezongen. Vanuit dat perspectief vind ik het juist een wereldknap album met veel gevoel voor taal en rijmschema's ondersteund door krachtige melodielijnen.

avatar van iHateDolphins
geplaatst: 10 juli 2015, 15:29 uur [permalink]
yvar_wolfmother schreef:
ik denk niet dat ze nog zo'n album maken, en misschien is dat maar goed ook. nu is dit album samen met FWN uniek. het is met niets te vergelijken. als dat wel zo zou zijn, zou de magie toch een beetje verloren gaan.

ik vind opeens ritz to the rubble ook weer helemaal geweldig en fake tales luister ik ook steeds meer. het lijkt er toch op dat een top 3 bijna ondoenlijk is voor dit album.

Eens, ik vind die 2 ook de beste albums van The Arctic Monkeys, waar ik FWN nog net ff wat beter vind. Meer volwassen en betere teksten. Daarna komt deze. Met AM gaan ze wel een richting op die ik graag van ze zie, maar nog net niet het niveau van deze 2 platen.

avatar van JVT
JVT
geplaatst: 10 juli 2015, 15:59 uur [permalink]
Humbug blijft IMO veruit hun beste. Deze is lang mn nummer 1 geweest in mijn top 10 maar ik luister deze bijna nooit meer. Humbug nog altijd wekelijks. Ik ben overigens wel eens benieuwd waar ze naartoe gaan met een nieuw album, je hoort er nog niets over, het is windstil rond de heren...

geplaatst: 12 november 2015, 13:26 uur [permalink]
absoluut geweldig album! Ik verveel me geen moment en alle nummers voelen anders. Verder zorgen de energie en de lyrics gecombineerd voor een interessant en uiterst vermakelijk rock album!

avatar van JVT
JVT
geplaatst: 12 november 2015, 14:15 uur [permalink]
Ik knal deze ook weer naar de 5*, ik heb em heel lang niet meer gedraaid maar recent weer opgepikt, en ik voel weer hetzelfde enthousiasme als vroeger. Er staat eigenlijk geen minder nummer op, het enige dat jammer is , is dat sommige nummers wel erg kort zijn. Maar goed, voor de rest, heerlijke plaat, mss toch maar weer in m'n top 10 zetten.

geplaatst: 8 maart 2016, 12:24 uur [permalink]
Ik ben ook om. Iedere keer als ik deze plaat opzet is het weer een feestje. Ja, de heren zijn nog jong, ja, dat is te merken aan de onderwerpen van de teksten. Het creatieve taalgebruik van Turner doet dat overigens allemaal vergeten.

Maar wat maakt het uit? De onbevangenheid van een groep jongens die met dit energieke album de basis leggen voor het veroveren van de wereld is een genot om naar te luisteren. Dit album heeft definitief een plekje in mijn top10 verdiend.

avatar van Franck Maudit

geplaatst: 8 maart 2016, 13:00 uur [permalink]
Maartenn schreef:
Dit album heeft definitief een plekje in mijn top10 verdiend.

Los van het feit dat ik jouw enthousiasme ten volle begrijp lijkt me wel heel vroeg dag om nu al tot trouwen over te gaan. Nu, een echtscheiding is tegenwoordig zo gepiept. Wie weet luister je binnen een jaar enkel nog naar peruviaanse panfluitmuziek. Je zou de eerste niet zijn!

avatar van Snoeperd
geplaatst: 8 maart 2016, 13:23 uur [permalink]
Maartenn schreef:

Die onbevangenheid en energie vind ik ook de grote kracht van dit album. Ga er maar vanuit dat die je top 10 ook niet meer uit gaat. Bij mij staat hij inmiddels alweer 3 a 4 jaar in mijn top 10 en voor mij heeft het nog steeds niets van zijn charme verloren. Ik hoop dan ook dat Arctic Monkeys ook weer een keer gaan touren waarin ze dit album (en de follow up) eens integraal gaan spelen. De nieuwe Arctic Monkeys zijn nog steeds goed en een stuk volwassener geworden, maar dit debuut is iets wat ze niet meer gaan overtreffen.

geplaatst: 8 maart 2016, 15:40 uur [permalink]
Franck Maudit schreef:

Ach ja, ik ben nog jong he

Ik had vandaag ook een discussie met Lura die al 40 jaar naar Nick Drake luistert. Ik luister maximaal 15 jaar naar een willekeurige band in mijn top10, dus hoe anders kan die eruit zien over pak-em-beet nog eens 15 jaar. Je blijft altijd nieuwe dingen ontdekken en muziek kan soms heel vergankelijk zijn. Wellicht ook dit album, maar de tijd zal het leren.

geplaatst: 8 maart 2016, 15:42 uur [permalink]
Snoeperd schreef:

Hmm, ik snap dat ten dele wel, maar anderzijds, als je eerdere platen weer integraal gaat spelen, zegt dat meestal dat je niets nieuws meer hebt toe te voegen. Op dat punt zijn The Arctic Monkeys mijns inziens nog lang niet aangekomen. (dat wil overigens niet zeggen dat jouw voorstel mij ook te gek lijkt hoor ).

avatar van Lura

geplaatst: 8 maart 2016, 15:46 uur [permalink]
Maartenn schreef:

Ik denk dat het meer te maken zal hebben, met het veranderen, evolueren van je smaak

geplaatst: 12 mei 2016, 08:34 uur [permalink]
Ik begrijp niet waarom deze een hogere rating heeft dan FWN. Dancing Shoes is een leuk nummer maar de rest vind ik meh. 3/5

avatar van wibro
geplaatst: 1 juli 2016, 09:44 uur [permalink]
Gezien de hoge notering in het topic De MuMe Top 40 (editie 6): 00s dit album maar eens een kans gegeven. Het is ook de eerste keer dat ik een album van deze Monkeys heb beluisterd en helaas tevens ook de laatste keer. Deze muziek is gewoon niet mijn ding en dat geldt trouwens niet alleen voor deze band maar voor alle bands die dit soort loeiharde gitaarrock maken. Ik geef tegenwoordig de voorkeur aan wat meer rustige muziek. Tja, zal wel aan mijn leeftijd liggen denk ik. Ik behoor bij MusicMeter nu eenmaal niet tot de jonge luisteraars.

avatar van iHateDolphins
geplaatst: 31 januari, 20:00 uur [permalink]
Gelink schreef:

Misschien een beetje een late quote, maar ik zat hier weer even te gluren bij dit album. De verklaring is denk ik de impact die deze plaat toentertijd had. Ook ik vind FWN beter dan dit album, toch snap ik dat deze qua muziekgeschiedenis belangrijker is. Het was (als ik het goed heb) de eerste keer dat na de beatles een debuutplaat vanuit het niks op nummer 1 binnen kwam. Op dat moment was het ook het best verkochte debuutalbum ooit in de UK. Dat kwam voornamelijk door de toen al grote fan schare en populariteit die ze hadden opgedaan via myspace. Het was daarmee ook de eerste band die zo groot werd via online/social media.

Je voelde, ik in ieder geval, op het moment dat dit gebeurde je muziekgeschiedenis meemaakte. Zo heb ik het in ieder geval ervaren en ik gok meerdere met mij.