J. Cole - Born Sinner (2013)

Label: Roc Nation

1. Villuminati (5:08)
  2. Kerney Sermon (Skit) (0:46)
  3. Land of the Snakes (4:15)
  4. Power Trip (4:01)

met Miguel

5. Mo' Money (Interlude) (1:18)
  6. Trouble (4:18)
  7. Run Away (5:15)
  8. She Knows (4:57)

met Amber Coffman

9. Rich Niggaz (4:36)
  10. Where's Jermaine (Skit) (0:37)
  11. Forbidden Fruit (4:29)

met Kendrick Lamar

12. Chaining Day (4:45)
  13. Ain't That Some Shit (Interlude) (2:27)
  14. Crooked Smile (4:39)

met TLC

15. Let Nas Down (4:37)
  16. Born Sinner (3:29)

met James Fauntleroy

17. Miss America * (3:46)
  18. New York Times * (4:32)

met 50 Cent en Bas

19. Is She Gon' Pop * (2:45)
  20. Niggaz Know * (3:37)
  21. Sparks Will Fly * (4:12)

met Jhené Aiko

avatar van 'State Of Mind'
Het is een groeiertje en productioneel heel erg tof in elkaar gezet. @Kos

Openingstrack gaat helemaal nergens over op een slechte manier.
J. Cole heeft het voor elkaar gekregen om een album vol met fillers te maken.

We weten ondertussen wel dat je een 'college degree' hebt, dat je voor de top gaat, dat je getekend bent, dat je werd onderschat.
Nergens ontduikt hij de middelmaat. En de productie vindt ik ook matig. Af en toe een paar 'goeie' momenten. Maar nergens zijn de producties persoonlijk, uniek, of leuk. Ik krijg er ook echt geen CD gevoel van. Eerder een soort Late registration mutatie, maar dan saaier.

J Cole speelt het veels te safe met deze plaat. Zijn debuut, hoewel een misser, was veelzijdiger en aangenamer om te horen. Hier toont hij geen groei, in artistieke visie of producties. J. Cole heeft nogmaals een album gemaakt georienteerd op een 'high school' doelgroep. Op zijn debuut had hij bvb Mr. Nice Watch dat toch gedurfd was. Ik ben uitermate teleugesteld in onze beste unibrow. Alsnog vindt ik de mixtapes>>>>>albums.

avatar van Feelthatmc
J Cole vind ik over het algemeen een erg goede artiest, maar dit album valt me echt tegen. Ik had er gewoon veel van verwacht. Heeft voor mij 1 a 2 goede nummers en de rest valt tegen. Saaie beats, niet echt interessante teksten, dus geen goed album voor mij. Misschien moet ik hem nog wat vaker luisteren maar nu 2 sterren.

avatar van Holla
Moet zeggen dat deze nog altijd sterk groeit voor me. Zit eraan te denken hem te verhogen eigenlijk..

avatar van gil335
Idem holla, zowel deze als WMWTSO denk ik te verhogen. maar ik ga toch nog wat wachten en als deze albums binnen een paar maand nog altijd zo goed klinken dan worden het zeker 5'jes

avatar van Holla
Precies, WMWTSO vind ik ook een groot groeiertje, Yeezus net zo voor mij overigens. Het liefst geef ik ze alledrie meteen een 5 maar daar vind ik het wat te vroeg wordt . Ik ga over een ruime week een week op vakantie, zonder mijn hiphop-muziek dus dan kijk ik daarna even of het allemaal nog zo lekker klinkt

avatar van Raul
misschien een domme vraag maar welk album is WMWTSO

avatar van j.b.b.l
Mac Miller Watching Movies With The Sound Off

avatar van Raul
haha, thanks! ik loop achter

anyways, Nas jumped on Let Nas Down:
Let Nas Down Remix

avatar van Holla
Geweldig album wat je gemist hebt dan, snel checken! Die remix is vet

avatar van Holla
30.000 exemplaren minder dan Ye, dat is meer dan ik dacht! J. Cole flikt het maar even

avatar van Kos
Kos
The Gnius schreef:
Openingstrack gaat helemaal nergens over op een slechte manier.

. Geweldige track juist...

avatar van Raul
één van de beste van het album inderdaad, Cole straight spittin'

avatar van Illmaticly Ill
Heb me toch best wel vergist hierin, heb 'm afgelopen weken kapotgedraaid, maar op een gegeven moment vond ik bijna geen enkele track meer echt bijzonder, gewoon middelmatig tot slecht eigenlijk.. Als je het vaak draait kom je er al snel achter dat het nergens over gaat, J. Cole heeft niets te melden. Beats blijven wel redelijk. Van 4* naar 2,5*.

P.S. de remix van Let Nas Down met Nas is inderdaad echt keihard! Nas, levende legende.

avatar van Silky & Smooth
Hoewel ik het stiekem erg jammer vind, ben ik het grotendeels met je eens. Ik vind Born Sinner bij lange na niet slecht, maar middelmatig vind ik een passend woord. Ondanks de muziek heel sterk is en J. Cole een talentvol rapper blijft valt hij wel terug naar de middelmaat. Dat gebeurt dus als je de lat in het begin meteen enorm hoog legt; evenaren is vrijwel onmogelijk en dat bewees hij met Cole World. Born Sinner is gelukkig stukken beter, maar na verloop van tijd steeds minder interessant.

Om de vergelijking met Mac Miller er nog eens bij te halen, ik vond ze gelijkwaardig toen ik hun albums de eerste keren hoorde. Nu blijkt Mac Miller toch met kop en schouders boven Cole uit te steken. Hij heeft zich enorm ontwikkeld t.o.v. Blue Side Park. Nu vergelijk ik Blue Side Park niet met Cole World, maar J. Cole had iets verrassend moeten doen. Waar Mac Miller zijstraatje inslaat blijf J. Cole door de hoofdstraat 'Hiphop' wandelen, omdat hij de redder van hiphop wordt genoemd. Hij heeft met deze plaat eigenlijk gedaan wat men van hem verwachtte, maar dat is niet voldoende. Iets wat men niet verwacht, dat maakt iemand een bijzondere artiest.

Let Nas Down vind ik bijvoorbeeld in alle opzichten een geweldige track, maar hij had dat nummer voor Born Sinner uit moeten brengen. Lekker die buzz creëren en vervolgens de remix (onverwachts) op het album moeten knallen.

avatar van overmars89
Silky & Smooth schreef:

Die remix heeft Nas pas gemaakt na het horen van de track op het album, dus wat jij nu zegt was helaas niet mogelijk. Cole wist van tevoren ook niet, hoe Nas hierop ging reageren natuurlijk. Voor de rest ben ik het wel helemaal met je eens over de vergelijking met Mac Miller. Al vond ik het album van Mac Miller vanaf het begin al van een hoger niveau dan Born Sinner.

Ik vind Cole World zelfs nog boeiender dan Born Sinner, maar dat komt meer door de diversiteit van het album Cole World.

overmars89 schreef:

Nee daarom zeg ik dat ik leuker had gevonden als Cole Let Nas Down in de aanloop naar het album als promotiesingle had uitgebracht. Ruim voor 18 juni, zodat Nas tijd genoeg had om hem te horen en een verse toe te voegen. Die versie zou ik dan op Born Sinner gezet hebben. Dat is toch veel cooler? Buzz creëren en dan afmaken met een antwoord van Nas op de releasedatum.

Een beetje zoals de Diamonds from Sierra Leone-remix van Kanye West en Jay-Z. Die verscheen pas op het album nadat de single zonder Jay was uitgebracht. Ook als een soort antwoord op Kanye's kritiek.

avatar van overmars89
Ok, ik snap je idee. Was inderdaad wel vet geweest, had alleen niet veel aan het niveau van het album veranderd.

avatar van Silky & Smooth
Nee, maar was een voorbeeld van iets dat het album vetter had kunnen maken. Een verrassing.

avatar van Elohim
Ben ik de enige die Nas echt de man vind door op die track te springen? Ik vind J Cole nog steeds niet heel interessant, maar sowieso vet dat hij zo'n track doet. Dan is het echt respectvol van Nas om hem nog eens bij te staan. Leuk dat dat ook nog kan in de hiphop.

avatar van Silky & Smooth
Volgens mij is nog niemand negatief geweest over Nas toch? Ik vind het heel vet! Het maakt het nummer af.

avatar van Elohim
Nee, maar ik wilde het graag nog iets verder trekken dan 'niet negatief'.

Ik vind het namelijk echt heel leuk gedaan.

avatar van Raul
Nas is inderdaad de man voor deze.
Wat een toffe actie en dan ook nog een keiharde verse droppen.

Denk alleen niet dat Cole dit verwacht had dus die remix op z'n album knallen had ie ook nooit in kunnen calculeren.

Vond het album overigens ook tegenvallen maar naarmate ik er vaker naar luister vind ik het juist harder worden. Maar echt heel goed is het niet helaas, hoger dan 3,5 zal dus niet snel gebeuren...

avatar van shaadiq haynes
Overambitieus

“It’s way darker this time” mompelt J. Cole aan het begin van dit album, als betrof het een wervend albumstickertje. Ondanks een vet contract bij Jay-Z's Roc Nation kon de 28-jarige MC niet overtuigen op debuutplaat ‘Cole world: the sideline story’, maar dat heeft z’n ambitie niet afgeremd. Cole vervroegde de releasedatum van ’Born sinner’, zodat die de concurrentie van Kanye West's ‘Yeezus’ volop kon aangaan. Aan zelfvertrouwen dus geen gebrek, maar ook met deze plaat zal de rapper/producer volgens ons weinig potten breken.

Dat ligt vooral aan het feit dat Cole eigenlijk weinig interessants te vertellen heeft. De rapper beweert onder meer racisme en homofobie aan de kaak te stellen, maar komt niet verder dan enkele wel erg debiel geformuleerde rhymes: “And I don’t mean no disrespect whenever I say faggot, okay faggot? / Don’t be so sensitive / If you want to get fucked in the ass, that’s between you and whoever’s dick it is / Pause, maybe that line was too far / Just a little joke to show how homophobic you are”. Huh?

Het is ons ook een raadsel waarom Cole, die op tracks als ‘Villuminati’ en het bombastische, naar Kanye’s ‘My Beautiful Dark Twisted Fantasy’-ruikende ‘Trouble’ wél bewijst over productietalent te beschikken, twee oudere beats volledig recycleert. Zo samplet ‘LAnd of the snakes’ Outkast’s ‘Da art of storytellin’ (part 1)’, maar komt de song door een zwakke hook en emotieloze delivery nog niet tot aan de enkels van het origineel. De Ronnie Foster-sample in ‘Forbidden fruit’ zou dan weer een hommage zijn aan A Tribe Called Quest, maar het banale songthema doet eerder aan een parodie denken. Dat Kendrick Lamar, de enige gastrapper op de plaat, ingedommeld leek toen hij het refrein van de song kwam leveren, helpt natuurlijk ook niet.

Op één track komt Cole wél volkomen origineel uit de hoek: in ‘Let Nas down’ vertelt hij over hoe één van zijn eerste succesvolle singles werd neergesabeld door jeugdheld Nas. Tegen de tijd dat die song langskomt, hebben wij ons echter al te hard geërgerd aan Cole’s pseudo-intellectualisme en holle teksten om nog echt van het nummer te kunnen genieten. Zonde.

(eerder verschenen op www.cuttingedge.be)

GCITY050
Enige echt dikke track, met een heerlijke beat vind ik She Know, maar jullie niet gezien de favourites. Rest van de tracks blijven saai klinken, ook na 5x luisteren.

Gucci-Mane
Cole's album overstreeft de album van Kanye , wat waardeloos was. Dit album is heerlijk om te luisteren , vooral She knows , NY times, Run away , let nas down zijn bangers.

Moet em nog aantal keren luisteren , zodat ik Kanye's herrie album weg uit mijn hoofd krijg.

avatar van Holla
Wederom de Kanye-haat, begrijp het niet helemaal goed eerlijk gezegd. Als je zijn album niet goed vind, zeg dat daar dan, maar niet op elk ander album waar je op reageert...

avatar van FelipeGutiérrez
Goed album maar niet zo goed als de hype doet vermoeden naar mijn mening. Te veel fillers.

avatar van Xinray
Dit album is volgens mij totaal verkeerd begrepen. Het gaat erover dat hij hiphop heeft verraden door work out en zijn vrij commerciële debuut te maken. De nummers over vrouwen en relaties zijn allemaal metaforen over hoe hij hiphop 'in de steek liet'. Als je zo naar het album luistert is het allemaal toch een stukje interessanter met Let Nas Down als een samenvattend nummer van het alles en nas als metafoor voor 'echte hiphop' en haar liefhebbers. Misschien zie ik het allemaal verkeerd maar na wat interviews met cole te hebben gezien over het album ben ik er vrij zeker van dat het zo in elkaar steekt.

Xinray schreef:

Geen idee of je gelijk hebt, maar ik herinner me inderdaad dat Cole zei over Power Trip dat je de vrouw in kwestie ook als hiphop zou kunnen zien.