Exodus - Bonded by Blood (1985)

Label: Torrid

1. Bonded by Blood (3:46)
  2. Exodus (4:08)
  3. And Then There Were None (4:43)
  4. A Lesson in Violence (3:52)
  5. Metal Command (4:16)
  6. Piranha (3:48)
  7. No Love (5:11)
  8. Deliver Us to Evil (7:10)
  9. Strike of the Beast (4:00)
  10. And Then There Were None [Live] * (4:51)
  11. A Lesson in Violence [Live] * (3:26)
Ozric Spacefolk
Niks mis met de zang...
Vroeger werd dat zo gedaan...
Bij Priest maar bijv. bij het debuut van Annihilator...

Maar waar het bij deze plaat omgaat zijn de solo's en de poepstrakke drums...

Alleen al het kick-off nummer, maakt deze plaat meer dan de aanschaf waard....

En wat waren de hoezen, toendertijd lekker fout...

avatar van eddiemaiden
wat ben ik blij dat ik bonded by blood op cd heb
ik zing maar weer eens mee met no love

PriestMaiden
Thrash-klassieker maar ik ben niet zo een liefhebber van de stem van deze zanger. Piranha

avatar van Metal-D78
Muzikaal fantastisch, maar ook voor mij is de stem van Baloff een enorme afknapper. Jammer.

avatar van Stijn_Slayer
Ik ben nooit zo'n fan van Exodus geweest, maar onder het motto 'ken je klassiekers' heb ik deze nog maar eens in de herkansing gegooid. Exodus heeft zijn sporen in de metalgeschiedenis verdiend, maar ik blijf het meer pionierswerk vinden dan dat ik echt omver wordt geblazen door het muzikale niveau. In vergelijking met bijvoorbeeld Slayer en Death Angel zijn de riffs veel minder kenmerkend. Veel palmmutes en powerchords op hoog tempo, daarmee heb je de hoofdingrediënten al wel aardig te pakken. Je hoort duidelijk dat ze componerend nog wat onwennig en eenzijdig te werk gaan.

Ik ga ook mee met de twijfelachtige commentaren over de zanger.

avatar van Edwynn
Ik denk dat in het geval van Bonded By Blood de nostalgiefactor een grote rol speelt. Het ademt metal. Er wordt flink buiten de lijntjes gekleurd. Daar houd ik wel van.
Als je gaat letten op hoe de nootjes gespeeld worden dan wordt het inderdaad lastig om op Bonded By Blood wat van je gading te vinden.

Cured
Dit is zo'n album wat ik gedeeltelijk waardeer, maar niet door de produktie/sound. Overigens staat dit album daar in deze metal/thrash periode niet alleen in. Zang vind ik ook niet veel en dan blijft de impact over. In die zin heeft dit album zeker betekenis, maar geef mij maar Ride The Lightning uit deze mid-80's (oh ja, dan moet ik ook die andere drie noemen:MOP,RIB en PS....BWB?).

avatar van Kronos
Om ten volle te beseffen in welke mate dit een pionierswerk is moet het ook juist in zijn tijd geplaatst worden en dat is niet 1985 maar een jaar eerder; in de zomer 1984 was dit album al klaar.

De zang van Paul Baloff is nogal love it or hate it volgens mij. Het gaat in ieder geval niet om zijn zangkwaliteiten maar om de waanzin waarmee hij de teksten, met overslaande stem, melodisch uitspuwt. Daarin was hij volstrekt uniek.

avatar van exodus
Toen nog gelukkig niet te veel gezeik over productie etc. maar over goede nummers, hardheid, snelheid en thrashen. Back in time had ik gelijk een klik met deze oer-thrash klassieker en ging er helemaal in op; het was alles bepalend toen in mijn leven. In die jaren was zowat elk album weer revolutie. Ben erg blij dat ik midden jaren 80 met metal begonnen ben...tot 1990 ongeveer de beste periode mijn inziens.

Op 8 augustus staan ze in Dynamo Eindhoven! Hopelijk spelen ze ook wat klassiekertjes

avatar van Vinck
Ligt het aan mijn koptelefoon of kraken de opnames hier en daar wat?

avatar van paulisdik
Ligt aan jou.

avatar van Vinck
Heb helemaal geen problemen met wat rauwe kantjes hoor, alleen klonk het hier echt wel een beetje amateuristisch bij momenten. Kan ook aan mijn simpele koptelefoontje liggen. Dit moet ik eigenlijk eens op m'n stereo laten draaien.

Voor de rest lekkere thrashy riffs, beetje zwakke zang maar het past perfect in het plaatje.

Je moet dus niet meteen boos worden

Ozric Spacefolk
Waarom zou iemand boos worden?

Uitstekend onderbouwde mmening toch?

avatar van Vinck
Omdat paulisdik wat gepikeerd reageerde, daarmede

avatar van paulisdik
Het kwam er misschien wat bot uit, de krakende opnames heb ik in iedergeval nooit kunnen waarnemen.

Wacht maar af tot ik echt boos wordt, dan was ik hier nog lief bij.

paulisdik schreef:

Wacht maar af tot ik echt boos wordt, dan was ik hier nog lief bij.

Haha, da's misschien voor een volgend album, deze vind ik bijlange niet mis

avatar van Eddie
Vandaag de platen speler maar eens van zolder gehaald en aangesloten. Een hoop platen heb ik inmiddels vervangen door CD's maar dit is er zo één waar ik op elpee van kan genieten maar die mij op cd nooit heeft kunnen boeien.

Op één of andere manier heeft deze elpee een bepaalde diepgang in de klank die op cd een beetje mis (anders kan ik het niet beschrijven). Heerlijke LP!!!

avatar van Zagato
Heerlijk album. Beroerde zang? Ja. Slechte productie? Ja. Maakt het wat uit? Nee helemaal niets, de riffs vliegen je om de oren en wat te zeggen van dat fantastische mid jaren tachtig gevoel. Top album.

avatar van Zagato
Half puntje erbij voor deze thrash topper.

avatar van Don Cappuccino
Laatst deze op vinyl kunnen bemachtigen. Ik ken Exodus vooral van de latere platen, maar dit is echt een ijzersterke plaat. Baloff's stem is maniakaal en heerlijk om naar te luisteren: het voelt als een voorganger van de zangstijl die je later in death- en blackmetal zal horen. Exodus speelt hier ontzettend bedreven met messcherp riffwerk, retestrakke drumpartijen en fantastische gitaarsolo's. Probeer hier maar eens stil bij te blijven zitten. Onmogelijk!

avatar van Kronos
Je heb van die albums waar enkele beste nummers op staan. Dit is een heel album met alleen maar beste nummers.