Exodus - Bonded by Blood (1985)

Label: Torrid

1. Bonded by Blood (3:46)
  2. Exodus (4:08)
  3. And Then There Were None (4:43)
  4. A Lesson in Violence (3:52)
  5. Metal Command (4:16)
  6. Piranha (3:48)
  7. No Love (5:11)
  8. Deliver Us to Evil (7:10)
  9. Strike of the Beast (4:00)
  10. And Then There Were None [Live] * (4:51)
  11. A Lesson in Violence [Live] * (3:26)
avatar van jedimaster
1 van de iconen van de metal maar het vuur brande maar 1 album lang jammer

Dionysos
Een mijlpaal in de Thrash Metal, afkomstig van deze voormalige band van Metallica-gitarist Kirk Hammett [die ten tijde van dit album al uit de band was gestapt].

Helaas zouden ze dit niveau voor lange tijd niet kunnen evenaren, maar met hun recent uitgebrachte album Tempo of the Damned schijnen ze zich weer helemaal op de kaart te hebben gezet. Ik moet het zelf nog horen.

Bonded by Blood heb ik een paar jaar geleden in mijn bezit gehad, toen ik net naar Metal begon te luisteren. De muziek was - toen al - erg gaaf, maar ik ergerde me mateloos aan de zang en heb hem, n00b als ik was, weggeruild .
Hij staat nu op de lijst van aan te schaffen CD's.

3* until further notice.

Dionysos schreef:

Volgens mij werd hij eruit getrapt vanwege zijn drank ge/mis- bruik.

Dionysos schreef:

Valt zwaar tegen, je mist het karakteristieke stemgeluid van hun inmiddels overleden orginele zanger (kan ff niet op zijn naam komen). Bespaar je de moeite en koester deze plaat zou ik zo zeggen.

Dionysos
Eddie schreef:
Volgens mij werdt hij eruit getrapt vanwege zijn drank ge/mis- bruik.

Is dat zo ja? Het leek me zo'n braaf menneke. Maar dat verklaart wel waarom ie thans in een band als Metallica zit....;)

Eddie schreef:

Ik heb sowieso nooit echt van de zang van Exodus gehouden. Nu ik erover nadenk ken ik geen enkele thrashband met met een écht goede zanger, het is altijd te vals of te Duits . Dus dat karakertistieke zal ik niet zo missen.

avatar van c-moon
Mijn exemplaar (heruitgave uit 1989) heeft een rood-zwarte hoes met een knal geel "Exodus" erop en "bonded by blood" uitgevuld over de hele lengte. De afgebeelde, originele, hoes vind ik wél mooier.

Favorieten:
- Exodus
- An Then There Were None
- Bonded by Blood

De live bonus tracks staan ook op mijn vinyl exemplaar!

"Impact is Imminent" vind ik wel een veel betere Exodus-plaat...

avatar van Eddie
Ik moet op mijn eerder commentaar op Tempo.. terug komen, naar een tal van luisterbeurten is het kwartje toch gevallen, het zal niet mijn favo exodus worden maar het is geenszins een verkeerde plaat.

avatar van Metalhead88
Ik vind dit een lekker strakke plaat, ondanks de on-ge-loof-lijk misplaatste 'James Hetfield'-imitatie-vocalen...veel te overdreven man, maar het heeft op zich ook wel weer wat, het bevalt me wel hahaha.
No Love lijkt overigens verdomd veel gejat van Fight Fire With Fire van Metallica, vooral de intro

Het is duidelijk dat ze langzamerhand een beetje de Death Metal kant op neigen te gaan, zeker als je luistert naar Shovel headed Kill Machine, hun laatste album. De vocalen zijn bij Exodus door de jaren heen steeds meer grunty geworden, ik heb alles van ze, maar dat grunten enzo, is toch iets minder van mijn smaak. (zie mijn review bij dat album)

Een topplaat van een zeker geen verkeerde band, 4 sterretjes...

Oja, en dat ene over dat Kirk Hammett eruit gestapt was vanwege drank en alles, ik denk dat je je vergist met Dave Mustaine, die uit Metallica was gestapt, omdat ie elke keer als ie te veel gezopen had(constant dus), zeer negatief reacties kreeg, aggressiviteit enzo, dus hij werd eruit gekickt, Kirk Hammett is juist een ongelooflijk brave gozer, altijd al geweest.

Metalhead88 schreef:

Het is algemeen bekend dat Dave Mustain uit de band gelflikkerd is nadat hij James Het field een klap voor zijn muil gegeven heeft.

avatar van Metalhead88
ja prcies, action-reaction, nietwaar? , weet je eigenlijk ook de aanleiding voor die klap op zn muil??? Ben ik eigelijk wel nieuwsgierig naar

avatar van Eddie
Nee dat weet ik ook niet, maar dave kan nogal een agressief mannetje zijn en zeker niet de makkelijkste in omgang, en laten we eerlijk zijn James staat ook niet bekend als ideale schoonzoon. Dus er zullen wel meer dan een reden zijn waarom het destijds uit de hand liep.

Bobiej
@ Metalhead88: Was iets op een feestje, Mustaine had Hetfield's hond een trap verkocht ofzo Is vast niks van waar...

avatar van HammerHead
Ik zou even de laatste 2 platen van ze luisteren, die blazen de recente albums van Slayer met gemak omver.

A Lesson in Violence is live nog veel beter dan het origineel!

Sorry jongens,maar dit is gewoon een waardeloze trash metal band.

Wat een zeer genuanceerde mening, rijk aan argumenten

avatar van Klumpie
Zou het dan toch de echte Kerry King zijn??? Met z'n ongenuanceerde meningen???

Moet haast wel

Bobiej
Sorry jongens,maar dit is gewoon een waardeloze trash metal band.

Nu neem ik even HammerHeads trash metal spelfout controle over, maar het is dus Thrash Metal...

HammerHead schreef:

Haha wat een grap,Slayer blijft de beste.Vraag dat maar aan mijn maat Jeff.

Even terug naar Exodus,heb gisteren Bounded by Blood weer geprobeerd te luisteren en zo erg is het niet.

Ik vind het zelfs goed.Wanneer ik het meerdere malen perdag luister word het steeds beter.

avatar van HammerHead
Kerry King schreef:
Haha wat een grap,Slayer blijft de beste.Vraag dat maar aan mijn maat Jeff.

Ik schreef dit voor het uitkomen van Christ Illusion hè.

MetalDex
En toch zijn de laatste twee platen van Exodus vele malen beter dan Christ Illusion (die toch ook niet slecht is).

avatar van ravenstein
Opgenomen in '84, pas uitgebracht in '85 is dit één van de mijlpalen in het Thrash Metal-genre.
Goede plaat met een zanger die ik zeker kan waarderen, in elk geval meer dan z'n opvolger Steve Souza.
Lekkere riffs en nog steeds met een productie die lekker klinkt (niet vergeten, Bonded By Blood is al meer dan 20 jaar oud), maar Exodus is niet echt mijn favoriete band binnen het genre.
Als het over klassieke Thrash gaat dan zijn groepen als Testament en Megadeth, om er maar twee te noemen, meer mijn ding.
Maar dat Exodus op Bonded By Blood zeer invloedrijk werk leverden, daar kan geen twijfel over bestaan.

avatar van Sir Spamalot
Piranha is mijn favoriet: heerlijk vette riff.

avatar van Dexter
Terechte klassieker. Wat een riffs wisten (weten!) Holt en Hunolt toch voort te brengen. Bonded By Blood, Exodus Attack, A Lesson in Violence (ultieme mosh nummer) en Piranha zijn van buitenaards niveau. Minpuntjes aan het album vind ik de zang en de zwakke productie. Op het live album Another Lesson in Violence zingt Baloff echt veel lekkerder dan hier.

avatar van Germ
Germ (crew)
Eddie schreef:
Volgens mij werd hij eruit getrapt vanwege zijn drank ge/mis- bruik.

Ik denk juist dat die mannen van Exodus Kirk de band uitgetrapt hebben omdat ie te weinig zoop

Heb Exodus enkele jaren geleden ontmoet, op Waldrock. Toffe lui, wel echte wappies alleen die zanger die ze toen hadden (niet die van Bonded By Blood) zat er wat verloren bij. Niet veel later werd hij ook de band uit gezet.

avatar van Devoo
Het debuut van Exodus. En in mijn ogen nog altijd de beste van de heren. Deze staat op nummer 3 in mijn top tien. Veel mensen storen zich aan de zang van dit album, maar ik vind het juist geniaal. Lekker uniek, een stemgeluid die je niet vaak tegenkomt. Het staat bol van de toffe solo's, en de refreinen brul je binnen de kortste keren mee. Wereld plaat!

4.5*

avatar van Sir Spamalot
Eigenlijk had Exodus alles (en volgens mij meer) in zich om het helemaal te maken. Voor de mensen die Metallica beu zijn, blijven zij een meer dan waardig alternatief: twee gitaristen die kunnen soleren en die elkaar altijd perfect aanvullen.

avatar van AGE-411
Bobiej schreef:

Eigenlijk was het meer van:

- "Hey, wakker worden, rotzak!"
- "huhn? wat? zijn we al in de recordstudio's"
- "Wij wel. Hier heb je wat geld om terug naar de West-Kust te gaan. Salu en de kost"

avatar van Thomzic
AGE-411 schreef:

Eigenlijk was het meer van:

- "Hey, wakker worden, rotzak!"
- "huhn? wat? zijn we al in de recordstudio's"

Guardian of Isis
Een tijd geleden las ik een verklaring van iemand die er direct bij betrokken was; ik weet niet meer waar, maar ik heb het in grote lijnen onthouden. Ik geloof dat het zoiets was: Mustaine goot in een dronken bui bier in de nek van Ron McGovney's basgitaar, dus toen die erop wilde spelen, werd hij zwaar geëlektrocuteerd. Hetfield, die toen ook niet bepaald een schooljongetje was, gaf toen Mustaine's hond een trap (niet omgekeerd) omdat die ergens op iemand zijn auto zat.

Ze zijn toen bijna aan het knokken geraakt en toen viel de beslissing om hem uit de band te gooien. Net op dat moment moesten ze echter met de bus naar de oostkust. Ik herinner me dat Lars zei tegen hun toenmalige manager zodra ze van de bus kwamen: "You see that guy over there? We're actually gonna get rid of him!" Aldus kwam hij op een ochtend wakker met de gezichten van Cliff, Lars en James boven zich en... "Dave, you're out of the band!" En Dave mocht mooi alleen terug naar de westkust.

Om terug te komen op Bonded by Blood: hoewel de stem me hier soms wat tegensteekt, en het feit dat de lyrics niet altijd het ritme van de muziek volgen, is dit een machtige thrash-plaat, met het titelnummer dat één van de vetste thrash-songs ooit is. Ook A Lesson in Violence en Piranha zijn echte toppers in het genre.