Exodus - Bonded by Blood (1985)

Label: Torrid

1. Bonded by Blood (3:46)
  2. Exodus (4:08)
  3. And Then There Were None (4:43)
  4. A Lesson in Violence (3:52)
  5. Metal Command (4:16)
  6. Piranha (3:48)
  7. No Love (5:11)
  8. Deliver Us to Evil (7:10)
  9. Strike of the Beast (4:00)
  10. And Then There Were None [Live] * (4:51)
  11. A Lesson in Violence [Live] * (3:26)
Joy
thank god werd mustaine eruit gekicked

hadden we anders nooit zonveel megadeth moois gehoord

denk datie vroeger of later toch wel vertrokken was, de man heeft in zijn uppie net zoveel potentie en talent als metuclucla bij mekaar

avatar van Sir Spamalot
Niet vergeten: eigenlijk had Kirk Hammett op dit debuutalbum moeten spelen, want weggeplukt door Metallica uit Exodus. Wat zou dat gegeven hebben? Heerlijk gitaarwerk op dit album en mijn hoed af voor beide lead-gitaristen.

avatar van exodus
Ik kan heel veel over deze klassieker gaan zeggen die hoog genoteerd staat in mijn 10 favoriete platen allertijden, maar 1 ding springt eruit voor mij persoonlijk bij Bonded by Blood; waar je ook bent: in je kamer, in een café, in je HERINNERING...in de supermarkt, in je bed, op de wc, in de trein, in een depressie, in de zon....overal blijven die riffs en dat drumwerk van Bonded by Blood aan je kleven! ! ! Zo verslavend! Elk nummer is meer dan een mooie vrouw! Je raakt verdomme op elk individueel nummer nooit uitgekeken, of beter: uitgeluisterd! En ze blijven, nogmaals zo extreem aan je brein plakken! Het is bijna stalken wat de magistale hakkende 3000 % Thrashriffs op deze klassieker met je doen. Is 't te overtreffen? Zo'n vraag komt alleen maar op als we over een klassieker spreken.

John Donsson
THRASH PUR SANG en een van de beste thrash albums ooit.

"I'll teach you a lesson in violence you won't soon forget"

Dat is alles wat ik hier over te zeggen heb.

avatar van Kef
Kef
THIS IS THRASH!!!!! Verdere info is eigenlijk overbodig. Een niet te missen album voor de echte thrash metal fan.

avatar van notsub
Dit is toch wel het beste van Exodus. De spontane thrash komt hier echt tot zijn recht en met een zanger als Paul Baloff wordt een extra dimensie toegevoegd. Deze man drukt zijn stempel op de nummers met zijn uitzinnige zangpartijen. A Lesson In Violence is echt een zalig heftig snel thrash nummer. De langzamere stukken hebben geweldige dreiging en de teksten zijn lekker "evil".

avatar van Thomzic
Die enkele keer dat ik deze plaat draai, hakken de riffjes er toch fraai in. De geforceerde zang stoot me tegen het hoofd, wat ik wel vaker heb met dergelijke thrash bands. Neemt niet weg dat het een sterk thrash plaatje is. Favoriet A Lesson in Violence. Strakke shit

avatar van Kronos
Als de zang je hier tegensteekt, misschien deze eens proberen. De riffs hakken er even fraai in maar door een vettere productie nog wat steviger. En de andere zanger bevalt mogelijk beter.

avatar van Thomzic
Interessant, hij loopt binnen inmiddels. Dank!

Thomzic schreef:

Platen die geen cijfer onder de 4,0* horen te krijgen... dit is er een van!

Deze plaat vat gewoon samen wat de jaren 80 undergroundthrashscene is.
Je kan de sfeer zo proeven als je dit op legt.

Op vinyl... nog sfeervoller

Guardian of Isis
En toch stemt een vierde van de gebruikers "slechts" 3,5. Ik ga akkoord met Thomzic. De zang begint voor mij naar het einde toe zeker te irriteren hoewel het héél strakke thrash metal is. Persoonlijke favorieten zijn: Bonded by Blood, Metal Command en Piranha.

avatar van Eddie
Vanochtend weer eens gedraaid. Niet dat de nieuwe exodus platen slecht zijn, maar op de een of andere manier is dit veel lekkerder. Hier moeten ze het niet hebben van een enorme muur van geluid maar gewoon van de kwaliteit van de songs. Iets wat ik met heel veel hedendaagse bands een probleem vind.

Deze plaat kent eigenlijk geen missers, en heeft bovendien een heerlijk geluid zonder een enorme muur van gitaar geweld neer te zetten, maar wel lekker 'bij-de-strot-grijpend'

avatar van dave
Ik vind er werkelijk niets aan, alles klinkt veel te wanordelijk..
Chaos! Het zou me niets verwonderen als de gitaristen tijdens het spelen een paar keer tegen elkaar botsen, puur omdat ze het zelf ook even niet meer weten..

dave schreef:

Underground hé

Het klinkt wel wat rommelig, maar dat heeft vast en zeker te maken met de oerslechte productie.

avatar van Edwynn
De produktie past prima bij dit geweld. De heropgenomen versie mist een hoop oorspronkelijke energie. Bij veel oudere thrashalbums moet ik niet denken aan modernere produkties. Bonded By Blood is vuil, smerig en kwaadaardig. De gekte van vocalist Baloff illustreert dat op onnavolgbare wijze in monstertracks Piranha en het geniale Deliver Us To Evil
De tandem Holt/Hunolt was een uitstekende tandem die jarenlang op voortreffelijke wijze het hart van Exodus vormden. Op het podium en in de studio waren er geen momenten dat ze het niet meer wisten. Wel wisten ze geen maat meer met allerhande verdovende middelen, maar dat is een ander verhaal.
Bonded By Blood kan rustig een thrashklassieker genoemd worden.
Exodus Attack!!!

avatar van Eddie
dave schreef:
Ik vind er werkelijk niets aan, alles klinkt veel te wanordelijk..

Nee joh, het klinkt wat rommelig vanwege de matige productie. Maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat de CD slecht gemasterd is, ik heb de elpee en die klinkt errug lekker. Dit is thrash zoals thrash bedoeld is, hard, gemeen en evil. Geen enorme muur van geluid, dat hoor je nu bij veel thrash bands ook terug terug. Ik vind dat jammer, het is over komen waaien uit de death metal scene, waar veel gitaristen niet fatsoenlijk kunnen spelen, maar ineen muur van gitaar geluid kun je een hoop verbergen (Eddie spreekt uit ervaring). Op platen uit dit tijdperk hoor je nog echt of gitaristen kunnen spelen of niet. En ik vind dat de heren van Exodus het aardig in de vingers hebben.

avatar van Edwynn
@ Dave. Je kan beter Let There Be Blood proberen. Zelfde plaat. Alleen opnieuw opgenomen. Compleet met een moderne zielloze pro-toolsproduktie. En met koekiemonster als zanger.

Edwynn schreef:

Afschuwelijk.
Geef mij maar deze duistere undergroundkwaliteiten met een zanger die na elk woord zijn stem lijkt kapot te schreeuwen.

Piranha

avatar van Sir Spamalot
Ooit in de volgende eeuw zal iemand op MusicMeter misschien vragen: “Sir Spamalot, wie was dat?” “Dat was die kerel die zot was van jaren tachtig metal, de twintigste eeuw welteverstaan, en veelal debuutalbums.” En hier is er weer zo enen.
Een in-your-face productie, dreigende chaos, een zanger (RIP Paul Baloff) die rijp lijkt voor het gekkenhuis, twee gitaristen die vetter dan vet riffs uit hun gitaar halen, smerig klinkende songs, een ritmesectie die schijnbaar de grootste moeite ter wereld doet om de boel bij elkaar te houden maar schijn bedriegt … and I love it! Moderne albums kenmerken zich door de loudness war, waar is die afstandsbediening om het volume zachter te zetten. Hier niet, waar is die afstandsbediening om het volume de hoogte in te jagen, potverdomme! Dit is puur genieten van klassiekers, heilige songs zoals … bijna alle songs eigenlijk maar in het bijzonder Exodus, Metal Command, Piranha (fabelachtigfantastischfenomenale klap tegen de kop) en de lichtsnelheidbrekende Strike of the Beast. No Love tot aan de tempoversnelling is een kleine smet op een verder geweldig album.
Ik hoor deze duizend keer liever dan de remake Let There Be Blood uit 2008, technisch perfect, perfect geluid maar het kan er niet aan tippen. Wat kan nostalgisch enthousiasme een heerlijk gevoel zijn. Groeten, de zot.

avatar van Hanspommerans
Nergens verkrijgbaar in de winkels, zelfs bij Plato niet. Wil hem wel graag op lp, cd hebben. Weet iemand waar deze plaat verkrijgbaar is? Bedankt alvast

avatar van Edwynn
Ook cdwow. Maar dan wel alleen de Amerikaanse persing. Met een andere hoes. Verder zou hij tweedehands nog wel verkrijgbaar moeten zijn.
Bonded By Blood is eigenlijk alleen nog te krijgen in die vreselijke heropgenomen versie Let There Be Blood. Alleen doen als je de band echt wil ondersteunen. Want van het debuut heeft de band nooit één cent aan inkomsten gehad.

avatar van Kronos
Volgens mij is dit album nog wel te vinden in een winkel van Metalzone. Ik denk zelfs dat het opnieuw op vinyl is verschenen. Maar een tweedehands exemplaar, zij het met beschadigde hoes, weet ik ook nog liggen.

avatar van Hanspommerans
Bedankt, hoe komt dat ze niks hebben ontvangen? (managers zeker:P)

avatar van wizard
Ha, heb deze cd beluisterd nadat ik eerst al Let There Be Blood heel veel geluisterd heb. Qua geluid kan dit album daar niet tegenop, maar dat mag niet een verrassing heten. Aan de zang van Paul Baloff moet ik nog even wennen, ik vind het na een paar keer luisteren nog niet bepaald indrukwekkend.

avatar van Kronos
Leuk om zo eens de bevindingen te lezen van iemand die de albums in omgekeerde volgorde leert kennen. Dat schakelt de factor nostalgie uit.

Ik vind Let There Be Blood erg geslaagd, maar het had volgens mij nog veel beter kunnen zijn als ze het met Steve 'Zetro' Souza als zanger hadden opgenomen.

avatar van B.Robertson
De Bonded by blood CD was verkrijgbaar op de platenbeurs. Kon het niet laten liggen. Paul Baloff zijn strot blijft magnifiek. Knappe nummers in overvloed.

avatar van Sir Spamalot
Miljaar, ik verzuip weer in"mijn" tijdvak maar waarom klinkt het zo lekker? Zelfs de geleerdste geleerde kan dit niet ontleden, waarom is dit album hier? Omdat het hier is! Waarom klinkt dit zo vet? Omdat het zo vet is! Waarom word ik naar dit album gezogen? Omdat dit album dat verdient! Piranha komt eraan... Morgen in alle kranten: lichte aardbeving in de Lage Landen! Bang your head like you've never done before!

That's the spirit.

avatar van B.Robertson
Het blijft een klassieker. Heerlijke rauwe sound en goed strak uitgevoerd. Nieuwe metal volg ik amper,maar zoiets als Bonded by blood blijf ik mooi vinden. Leuk om na al die jaren dit album op cd te hebben.

avatar van wizard
Nah, dit houd ik niet een album lang vol. Ik houd het maar bij de geschiedvervalsing van Let the Be Blood, vrees ik.
Qua gitaarpartijen klinkt het allemaal goed en agressief. De productie is niet denderend, maar dat is geen onoverkomelijk probleem.
Het ligt aan die steeds half overslaande stem van Paul Baloff, die trek ik echt niet. Weliswaar klinkt het wel alsof de beste man zijn hart en ziel erin legt, maar dat maakt het nog niet goed. Kinderen op de basisschool spelen ongetwijfeld ook heel fanatiek op hun blokfluitjes, maar dat betekent ook niet dat het goed klinkt.

2.5*