Kanye West - Yeezus (2013)

Label: Roc-a-Fella

5. Hold My Liquor (5:27)

met Chief Keef en Justin Vernon

6. I'm in It (3:54)

met Agent Sasco en Justin Vernon

7. Blood on the Leaves (6:00)
  8. Guilt Trip (4:03)

met Charlie Wilson

avatar van bennerd
bennerd (moderator)
Mjuman schreef:
Dit is gewoon verpopte hop die nooit vlinder wordt. Misschien dat bennerd ook langs een dergelijke lijn denkt.

Voila, daar heb je het. Kanye bracht Yeezus uit terwijl Death Grips heel hoge toppen aan het scheren was. Op het randje tussen underground en mainstream. Dan komt Yeezus er ineens aan en voelt het voor het overgrote deel van de plaat aan als Death Grips light. In de zin van: "wel willen, maar niet kunnen". Het voelde aan alsof hij wilde meeliften op een undergroundtrend, maar het niet aankon en daardoor tussen wal en schip viel. Hard willen doen, maar het toch gemakkelijk willen houden.

Het andere deel van de plaat trek ik dan weer nog minder. Zo'n track als Blood on the Leaves. Brr.

Het is natuurlijk wel een schitterende plaat voor zijn carrière geweest. We zijn er na 33 pagina's nog vurig over aan het discussiëren. Een muzikale grootmeester die ineens "amuzikaal" gaat doen. Zo'n ommeslag is heerlijk, maar het resultaat is in mijn ogen bitter matig. Bocht gemist.

Neemt niet weg dat het aardig is, voor mij een minder geslaagd toetje na de 5 goede gangen ervoor

En inderdaad, dat hij voordien vijf zeer sterke albums gemaakt heeft, maakt het allemaal nog pijnlijker.

avatar van Rene1979
Als ik een wat minder album album van Kanye moet benoemen is het 808
De rest is knallen, wat een producties zeg!

avatar van jordidj1
Kapot hard.

avatar van Teunnis
Ik stuitte toevallig op een mooie anekdote van Dean Hurley over David Lynch en kan het niet laten die even te delen:

Oonce in a blue moon he’ll get super excited about something. The last time was with Kanye West’s Yeezus. [...] the first thing I played him was “I’m in It,” and he just looked over at me and his eyes got really big. [...] He gets that serious death stare and just goes, “Fuckin’ A, this is killer.”

Voor de geïnteresseerden, hier het hele artikel van Pitchfork: https://pitchfork.com/features/article/9958-the-discomfort-zone-exploring-the-musical-legacy-of-david-lynch/

avatar van Rudi1984

Rudi1984 schreef:

Is dat positief?

Kapot positief.

avatar van Rudi1984
De eerste vier albums vielen me van de week bij eerste beluistering heel vies tegen. Een grote teleurstelling, aangezien ik MBDTF en Yeezus geweldig vond. Gelukkig blijken die twee platen ook bij hernieuwde luisterbeurten moeiteloos overeind te blijven. Yeezus stijgt zelfs nog verder in m'n achting.

Dat echt geniale wat veel mensen in Kanye horen, hoor ik eigenlijk alleen hier. Hoe hij hier creatief met samples speelt en een agressieve sfeer creëert, is ongeëvenaard, en niet alleen in de hiphop. Yeezus luister ik niet met m'n oren, maar met m'n hele lichaam. Al die breaks en perfect getimede bliepjes; ik kan er niet stil bij blijven zitten. De buurt zal ook zeker meegenieten wanneer ik langsrijd - iets waar ik me normaal kapot aan erger bij anderen.

Het blijkt bovendien een enorme groeier. In het begin vond ik er niks aan, maar nu nog steeds blijf ik het steeds weer opnieuw ontdekken. Daarom steekt die kennismaking met z'n eerste vier platen ook zo; wie weet haal ik er ooit nog meer uit dan nu.

Toch één klein verbeterpuntje: hij had deze versie van New Slaves op het album moeten zetten. Hoe geniaal kun je omgaan met censuur? Ik mag niet schelden? Oké, dan grom ik wel.

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Halfje erbij, vandaag in de auto kei-hard zitten genieten. Voornamelijk de eerste 3 tracks zijn zeer sterk. Toch, achteraf gezien, weer een vooruitstrevend plaatje.