Kanye West - Yeezus (2013)

Label: Roc-a-Fella

5. Hold My Liquor (5:27)

met Chief Keef en Justin Vernon

6. I'm in It (3:54)

met Agent Sasco en Justin Vernon

7. Blood on the Leaves (6:00)
  8. Guilt Trip (4:03)

met Kid Cudi

9. Send It Up (2:58)

met King L

10. Bound 2 (3:49)

met Charlie Wilson

avatar van Paalhaas
Ward schreef:

Veel geschreeuw, weinig wol. Dat is hoe ik mijn eerste luisterbeurt ervoer. Het pakte me niet. Maar ik ga meneer West uiteraard nog wel een paar kansjes geven.

Ward schreef:

Ik zou het eerder andersom zeggen. Ongeïnspireerd is een lastige nogal abstracte term, dus als Paalhaas dat zo ervaart is dat moeilijk te weerleggen (al ben ik het er niet mee eens). Karakterloos vind ik een vreemdere uitspraak, aangezien Kanye hier toch wel een hele uitgesproken, confronterende stijl hanteert.

Dat van die lamp was een grapje hoor. Ik ga gewoon met geen van beiden akkoord.

avatar van thgryda
Wat ik raar vind, geniaal idee 3 tracks door daft punk te laten producen, maar Kanye vind ik toch in de 1ste plaats een producer dus dat neemt de magie wel wat weg. Anyway benieuwd!!!

avatar van Flipm0de
thgryda schreef:

Is het niet dat Daft Punk als co-producer aan die 3 tracks heeft gewerkt? Volgens mij heeft Kanye elke track (deels) geproduceerd.

avatar van Don Cappuccino
Na de eerste luisterbeurt weet ik compleet nog niet wat ik ervan moet vinden. Op sommige momenten vond ik het echt heel erg slecht en op andere momenten erg goed. De schreeuwen in sommige nummers zijn echt aan de lachwekkende kant. Ik vind het ook niet echt duister of heel erg krachtig klinken in tegenstelling tot de SNL performance. De autotunestukken vind ik sowieso doodsonde, vooral bij Blood On The Leaves die voor de rest geweldig samplegebruik heeft.

avatar van Harderwiek
Beat van Blood on the Leaves is echt next level hard. Damn. Verder weet het geheel mij nog niet helemaal te pakken. I am a God gaat richting bagger en zo zijn er meer mindere delen. Maar die worden wel afgewisselt met ontiegelijk sterke delen. Nog ff avondje op repeat!

Flipm0de schreef:

Ik heb in een interview met Hit-Boy in Dazed & Confused (februari) begrepen dat Kanye zijn producers altijd duidelijke instructie's geeft en erg goed met hun samenwerkt, dus ik denk wel dat Kanye West (het meeste) co-geproduceerd heeft.

avatar van Yeezus
'I Am A God' en 'Bound 2' gaan echt helemaal nergens over.

Yeezus schreef:
'I Am A God' en 'Bound 2' gaan echt helemaal nergens over.
Zit je mooi met deze nickname opgescheept.

avatar van René.
Als je trouwens 2 uur na het lekken van dit album gewoon 5 sterren geeft ben je niet goed wijs.

avatar van Ward
Don Cappuccino schreef:
Ik heb een beetje hetzelfde. Heb denk ik wel even nodig om een mening te vormen over dit album.

avatar van clareyboy
Eerste luisterbeurt gehad en vind het tot nu toe ook niet erg indrukwekkend.

Het slechte tot nu:
Black Skinhead klinkt gewoon veel zwakker dan de live versies.
Ik ben ook niet erg onder de indruk hoe hij de TNGHT sample heeft gebruikt op 'Blood on the Leaves' terwijl bijna iedereen daar enthousiast over is. De zang en vooral de piano verzwakken de trompetten. Luister liever naar het origineel.

En dan ook nog dat geneurie met autotune op het einde, deed gewoon pijn aan m'n oren wat slecht.

Bound 2 vind ik kwa sample en rap ook niet erg speciaal vergeleken met zijn vorige albums.

René. schreef:
Zit je mooi met deze nickname opgescheept.

De rest is wel te pruimen.

René. schreef:

Echt wel. Neem je jezelf dan zo serieus? Je bent geen recensent hoor. Ondertussen al 5 uur trouwens.

avatar van hond racisme
Conclusie: iedereen vind het maar zo-zo. Niemand is conservatief, maar ja, het is anders... En maar zo-zo.

Interessant artikel. En ik moet zeggen dat ik de eerste luisterbeurten ook wel het gevoel had dit te horen.

Genoeg te genieten, dikke (en in hiphop vernieuwende) producties en een aantal heerlijke tracks, maar ik kan een eerste gevoel van lichte teleurstelling toch niet onderdrukken. On Sight klinkt vreselijk, hoop dat dit door de kwaliteit van de leak komt.

waltd schreef:
On Sight klinkt vreselijk, hoop dat dit door de kwaliteit van de leak komt.

Nee hoor. Kwaliteit is prima.

avatar van Ward
Ik snap al dat gezeur over On Sight eerlijk gezegd niet zo, vind ik meteen wel sterk klinken. Ik heb eerder wat moeite met het in autotune-gedrenkte tweede helft van het album (terwijl ik toch bij de liefhebbers van 808s and Heartbreak hoor). Dat kan natuurlijk nog wel veranderen, de plaat boeit me in ieder geval wel.

Echt wel.
Oh, oke.

hond racisme schreef:
Neem je jezelf dan zo serieus?
Nee, totaal niet.

hond racisme schreef:
Je bent geen recensent hoor.
Dat beweer ik ook nergens?

hond racisme schreef:
Ondertussen al 5 uur trouwens.
Uh, ja. Dat neemt niet weg dat je het deed na 3 uur.

Niet dat het 2 uur later wel serieus te nemen valt.

avatar van hond racisme

Interessant om te lezen dat Kanye weinig tijd heeft vrij gemaakt voor het album? Geen idee of het artikel objectief moet overkomen, maar ik zie het eerder als denigrerend. Ten eerste vraag ik me af of iemand hier weet hoe het voelt om elke dag uren op een vliegtuig te zitten, uitverkochte concerten te geven, relatie's onderhouden, fans geruststellen, "bussiness meetings" houden. Ten tweede boeit het niet echt, of verandert het feit dat het album dat de helft in een paar uurtjes is opgenomen niets aan het album zelf. Ten derde is "Yeezus" gewoon té next-level.

avatar van Jordyp
Een keer beluisterd, maar hoor wel erg weinig raps op dit album. Heb ook het gevoel dat ik naar 10 losse tracks zit te luisteren, iets wat ik totaal niet gewend ben van Kanye.

Beat van Blood on the Leaves is overigens echt gruwelijk, damn! Voorlopig op repeat, want wat ik er nu echt van moet vinden weet ook ik nog niet.

Ward schreef:

Mij ook. Ik vind de autotune wel knap, maar vind Hold my Liquor en Guilt Trip ook de minste nummers. De beste beschrijving van Yeezus zou eigenlijk Death Grips x 808's & Heartbreak moeten zijn. On Sight is toch gewoon heerlijke 80s Chicago House, dat het niet inslaat als een bom bij de "hiphop/rap" subcultuur is dan ook te verstaan. Kanye West noemde zich in het ondertussen al befaamde interview een new wave rapper (hij gaf dan verbanden aan met Raf Simons die weer nergens op sloegen, maar bon) nu ik Yeezus hoor vind ik het wel kloppen. Een soort 2013 new wave artiest van de rap. En dit meen ik echt, als fan van New Order, Kraftwerk en Ultravox zie ik wel een gelijkenis tussen wat zij deden in de jaren 70'/80' en wat Kanye (en ondertussen ook andere bands) nu doen met rap. Vind het echt vet.

René. schreef:
Uh, ja. Dat neemt niet weg dat je het deed na 3 uur.

Niet dat het 2 uur later wel serieus te nemen valt.

Ik druk op sterretjes, op een website, waar iedereen zich kan inschrijven. Hoe the fuck valt dat nu serieus te nemen? Als ik morgenvroeg naar Yeezus luister en het staat me geen bal aan, verander ik het toch gewoon naar een 2,5 om maar iets te zeggen, dat gaat toch nog hier of niet? Ik kan de sterretjes toch nog aanpassen, dacht ik? Niet? Ja toch?

hond racisme schreef:

Totaal niet, in jouw geval.

René. schreef:
Totaal niet, in jouw geval.

Hou u banale opmerkingen dan maar voor uzelf, als je het antwoord daarop toch al wist.

hond racisme schreef:

Interessant dat Kanye bekend staat als een gigantische perfectionist die alles in het proces onder controle wil hebben, tot in de puntjes uitwerkt en verbetert en zelfs gastrappers hun verses laat herschrijven als het hem niet goed genoeg is.

Een album dat in drie weken af moet zijn en volgens de executive producer nog maanden werk nodig heeft en een album waarvoor in 2 uur tijd een groot gedeelte van de lyrics opgenomen en zelfs geschreven moeten worden vind ik niet passen bij het perfectionisme van Kanye West. Hoeft niet perse negatief te zijn maar het verbaast me wel.

Ik laat je verder in je '5 sterren next level' bubbel, geniet van het album

Ward schreef:

Het gebruik van Auto-Tune vind ik ook teleurstellend. Het heeft totaal geen meerwaarde en klinkt net als T-Pain.

waltd schreef:

Ik laat je verder in je '5 sterren next level' bubbel, geniet van het album

Ik zit niet in een bubbel hoor. Was niet naar jou bedoelt, maar naar het artikel. Anyways, pers valt niet altijd 100% als waarheid genomen te worden, maar wat voor mij telt is het eindresultaat. En dit album is gewoon wat ik al lang verwachtte van Kanye. Hij heeft het wel door, de New York City #hashtag pop///youthculture. Hij begrijpt de hele SoHo cultuur, de gritty en rauwe sound die iedereen wilt, glitchende electronica die op 2 seconden tijd een totaal andere richting opgaat. Ik denk dat Kanye recht heeft op een dikke nek, die verdient hij ook effectief. Yeezus is een soort mixtape van avant-garde genres die clashen met één groot, episch rap-album en classic Kanye West lyrics en auto-tunes.

Yeezus schreef:

Je geeft 808's & Heartbreaks anders wel 3,5. Dat is 7/10. Dat is best een hoge score. Dat is ook een album waar 90% autotune op wordt gebruikt, if not 100%.

avatar van Slowgaze
Ik ben pers en ik praat gouden plakjes onversneden waarheid, homie.