Queensrÿche - Operation: Mindcrime II (2006)

Rock / Metal
Label: Rhino

1. Freiheit Ouverture (1:38)
  2. Convict (0:11)
  3. I'm American (2:55)
  4. One Foot in Hell (4:15)
  5. Hostage (4:31)
  10. The Chase (3:12)

met Ronnie James Dio

11. Murderer? (4:36)
  12. Circles (3:00)
  13. If I Could Change It All (4:29)
  14. An Intentional Confrontation (2:34)
  15. A Junkie's Blues (3:44)
  16. Fear City Slide (5:00)
  17. All the Promises (5:10)
Father McKenzie schreef:
Ik heb dat ene album, puur voor dat ene Pink Floyd-achtige machtig mooie Silent Lucidity

Da's nu net één van de mindere goden op Empire.

O:M kan nooit overtroffen worden, niet door Queensrÿche, maar ook niet door een andere band. Nooit. Never.
Toch vind ik O:M2 niet eens zo slecht. Na het walgelijke Q2K en het saaie Tribe komen ze eindelijk weer met wat interessante ideeën.
Topsongs: I'm American - Hostage - The Hands (met vette knipoog naar het originele O:M)
- Murderer en Fear City Slide.
Minpunt: All The Promises
O:M werkte toe naar een climax waar elk nummer steeds beter en beter wordt met als apotheose Eyes Of A Stranger. Hier worden sterke songs met zwakkere afgewisseld en wordt het album afgesloten met een voortkabbelende draak in de vorm van All The Promises.

avatar van Von Helsing
MindRuler schreef:

Da's nu net één van de mindere goden op Empire.

Topsongs: I'm American - Hostage - Hands - Murderer en Fear City Slide.
Minpunt: All The Promises

Nee dat vind ik niet, Silent Lucidity is één van de mooiste nummers die ze hebben geschreven en inderdaad een beetje Pink Floyd-achtig.

Von Helsing schreef:

Zal wellicht aan die Pink Floyd-vergelijking liggen dan, een band waar ik niks mee heb.

MindRuler
Vandaag nog eens beluisterd, zelfs 3 keer achter mekaar omdat ik geen andere CD bij me had.. Oswald, je gaat het je nog beklagen dat je deze hebt weggegooid op de A27.
All The Promises is gegroeid en ook de eenheid in het volledige album is me nu beter bevallen, alhoewel de opbouw naar een climax toe op O:M 1 veel beter gedaan is.
Toch een volledige ster erbij.
Toch maar eens American Soldier checken...

avatar van Kronos
Van hun periode na Promised Land heb ik Tribe en American Soldier geprobeerd. Beide vielen me dik tegen.

Onlangs Mindcrime II voor weinig geld gekocht en die bevalt me beter dan ik had durven denken. I wordt uiteraard niet evenaard maar dit is toch weer knappe complexe muziek zoals we van Queensrÿche mogen verwachten. Tate is hier ook nog aardig bij stem.

avatar van Goldhand
Blijf dit toch een heerlijk album vinden!
De enige die ik nog regelmatig luister vanaf Hear in the Now Frontier. Alle andere albums die daarna zijn gekomen vind ik niet zo geweldig.

avatar van Kronos
Voor sommige fans heiligschennis te verwijzen naar de klassieker. Ook zelden een goed idee om een deel II uit te brengen. Queensrÿche doet gelukkig geen moeite muzikaal terug te blikken waardoor de associatie tijdens het luisteren snel verdwijnt. Rest een redelijk goed avontuurlijk album. Met ongelukkig gekozen titel.

68/100

avatar van lennert
Ik was bij het uitkomen van dit album een van de fans die dit wanhopig goed wilde vinden. Nu ik het op het moment weer luister valt het me buiten een paar goede songs vooral op dat ik niet heel veel hiervan onthouden heb. Dan zie ik op Wikipedia dit staan:

"All songs written by Jason Slater, Mike Stone and Geoff Tate except where noted."

In de tussentijd is ook bekend geworden hoe Wilton, Jackson en Rockenfield praktisch niets met het schrijfproces te maken hebben gehad en het vooral Tate, Stone en producer Slater zijn geweest die zich met het album bezig hebben gehouden. Wat kunnen we er verder over zeggen? Het is in ieder geval weer metal te noemen, er zijn gitaarsolo's weer te horen die soms wat van de oude glorie laten horen en de composities zijn bij vlagen best proggy.

Het probleem zit hem er vooral in dat het album een allegaartje van verschillende structuren en sounds is die totaal geen geheel vormen. Operation: Mindcrime heeft songs die vloeiend in elkaar overgaan en ook los prima werken. Operation: Mindcrime II heeft veel ideeën, maar weinig visie. En toch werkt het soms best. Murderer? is een van de hardere QR songs en bevalt me nog steeds prima. I'm American is een prima opener, The Chase is vooral dankzij Ronnie James Dio een prima duet en songs als Hostage en Speed Of Light hebben spannende momenten. Na Murderer? krijgen we in de vorm van An Intentional Confrontation nog een mooie compositie waar Pamela Moore sterk voor de dag komt en de gitaarsolo en songstructuur sterk aan Pink Floyd's The Wall doen denken. Vervolgens doet men niets met dit mooie stukje muziek en valt het allemaal weer dood.

Het origineel had Eyes Of A Stranger, een ware metalklassieker en een hartverscheurend prachtige song over verlies, wanhoop en hartverscheurende tragiek. All The Promises is dat allemaal niet. All The Promises is een slappe ballad die verhaaltechnisch weinig catharsis geeft en muzikaal los staat van alles wat er in het verhaal eerder gebracht is. Het is vooral een belabberde afsluiter.

Ik kan O:M II ook echt geen compleet rukcijfer geven omdat ik het talent bij vlagen nog steeds wel hoor. Was de visie er maar ook geweest om er meer mee te doen.

Tussenstand:
8. Operation: Mindcrime II
9. Hear In The Now Frontier
10. Tribe

avatar van RuudC
Nu kan ik wel zeggen dat dit album wat meer luisterbeurten nodig heeft om het wat meer op waarde te schatten, maar nee. Gewoon nee. Dit album heeft eigenlijk niets van doen met het eerste album. Verhaaltechnisch wellicht wel, maar dit album is zo matig dat ik geen enkele drang voel om me in het concept te verdiepen. Muzikaal straalt het weer die willekeur uit. De band speelt maar wat en daarmee wordt het nooit meer dan dat het bij vlagen nog wel goed klinkt en soms erg slecht. Het meeste materiaal imponeert simpelweg niet en Queensryche is vervallen tot dertien-in-een-dozijn-metal. Een gastrol voor Dio is geinig, maar het voegt weinig toe. Het is gelukkig niet zo slecht als Tribe, maar veel positiever dan dat kan ik niet worden.

Tussenstand:
1. Operation: Mindcrime