Ultravox - Vienna (1980)

Label: Chrysalis

1. Astradyne (7:07)
  2. New Europeans (4:00)
  3. Private Lives (4:06)
  4. Passing Strangers (3:49)
  5. Sleepwalk (3:10)
  6. Mr. X (6:33)
  7. Western Promise (5:44)
  8. Vienna (4:52)
  9. All Stood Still (4:23)
  10. Waiting * (3:52)
  11. Passionate Reply * (4:17)
  12. Herr X * (5:50)
  13. Alles Klar * (4:55)
  14. Sleepwalk [Early Version] * (3:23)
  15. Face to Face [Live at St. Albans, 16 Aug 1980] * (6:04)
  16. King's Lead Hat [Live at the Lyceum, 17 Aug 1980] * (4:07)
  17. All Stood Still [12" Version] * (5:06)
  18. Keep Talking (Cassette Recording During Rehearsals) * (6:22)
  19. Sleepwalk [Live in Rehearsals at the Lyceum, 17 Aug 1980] * (3:43)
  20. All Stood Still [Live in Rehearsals at the Lyceum, 17 Aug 1980] * (4:35)
avatar van Edwynn
Inderdaad niet zelfverzekerd. Zo kwam het over. Waarom dan toch doen en voor wie? Dat vind ik vermakelijk om te zien.

Edwynn schreef:

Ik ben het boek van Martin Aston - over 4AD - aan het lezen en daarin komt regelmatig aan bod hoe ongemakkelijk Liz Fraser zich voelde op toneel - Premonition en ikzelve herinneren ons dat maar al te goed van het NL debuut van Cocteau Twins.

Heb me wel eens laten vertellen dat Ure echt een studiobeest was; bovendien had ie diepere, donkere gronden - jarenlang in gevecht met zijn alcoholverslaving. Misschien voelde hij zich ook niet helemaal senang op het podium?

Feit blijft wel dat hij samen met Billy Currie de band een eenduidig geluid en gezicht (visuele identiteit) heeft gegeven. Creatief gezien sla ik Foxx iets hoger aan, maar Ure heeft wel een respectabel cv opgebouwd

avatar van haythijs
Edwynn schreef:
Wat grappg. Dat heb ik nooit gezien. Van Live8 heb ik naast wat zapmomentjes geloof ik alleen Mötley Crüe en Pink Floyd gezien. Was verder weinig 'magisch' aan.

Jij hebt het nu over Live8 uit 2005, ik denk dat hij Live aid uit 1985 bedoelde. De dvd van de 1985 versie heb ik en laat Ure idd in zon regenjas met bril zien. 'Toch was eht erg erg heet die dag, ook in Wembley.

Overigens kan ik me MC niet herinneren tijdens 2005 maar van dat concert heb ik ook niet alles gezien. PF wel, historisch toch wel uniek omdat het de eerste keer sinds zoveel jaar was en (helaas) ook de laatste keer dat ze in deze line up speelden.

avatar van Edwynn
Maar natuurlijk heb ik het over 1985. Het is omdat Lennon erover begon anders was die slappe variant van 2005 nooit in mijn gedachten opgekomen. Crüe stond toen op het Canadese podium overigens.

Lazarus Stone schreef:
Titelnummer nooit wat an gevonden, Astradyne is hun klassieker.
Ik vind de nummers allebei heel erg mooi, maar Astradyne is sowieso al een klassieker wat betreft. Ik weet niet of je 'The first, the last eternity' van Snap! kent, maar dat nummer die in 1995 een hit werd, heeft vind ik een stuk uit dit nummer gejat. Het is een melodielijn die in het laatste stuk van 'Astradyne' zit, wordt steeds herhaald in die Snap-hit.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
adri1982, die vergelijking met Snap's "The First the Last Eternity" vind ik redelijk vergezocht.
Ik heb bewust het laatste stuk van "Astradyne" (vanaf 6:03) nog eens goed beluistert. Ik snap de link enigszins wel met dat de begeleidingsmelodie van beide nummers wat van elkaar weghebben, maar volgens mij is dat hoogstens gewoon toeval, als je überhaupt die vergelijking moet maken. Ik kan me ook voorstellen dat mensen het niet zullen horen. Maar goed, het is natuurlijk ook maar net wát je op dat moment hoort en waar je dat dan aan doet denken. Ik denk echter niet dat dit gejat is. Maar dat is verder mijn mening ! Wel een grappige vergelijking trouwens...

CorvisChristi schreef:
Ja, ik gebruik nogal vrij snel het woord gejat als melodielijnen (ongeveer) hetzelfde zijn. Wel had ik 'Astradyne' van Ultravox al verschillende keren gehoord, toen ik tot de beredenering kwam dat 'The First the last Eternity' van Snap hierop leek. Maar leuk dat je dat stuk van 'Astradyne' nog eens bent nagegaan. Ik denk dat ikzelf het hele album weer eens een keer op ga zetten. Met dit album was het viertal Ultravox met sommige nummers zijn tijd ver vooruit.

avatar van SemdeJong
Vienna is zo een vreselijk goed nummer met als gevolg dat ik de rest van Ultravox verwaarloosd heb. Dit is gewoon een lekkere Synthpop plaat met sterk gitaarspel. Muziek is moeilijk in hokjes te plaatsen maar eigenlijk is dit gewoon een sterke Rockplaat. De band beheerst zijn instrumenten goed. Passing Strangers bijvoorbeeld heeft een heerlijke bass. Een goede plaat met als absoluut hoogtepunt Vienna

SemdeJong schreef:
Ken je dan ook de opvolgers 'Rage in Eden', 'Quartet' en 'Lament', Sem? Ook dat zijn hele goede albums van deze band.

avatar van wizard
Van Ultravox kende ik lange tijd alleen het titelnummer van dit album. Daarna dit album een keer beluisterd, maar al bleek Rage in Eden me beter te bevallen dan dit album. Dat is nog steeds zo, hoewel Vienna wel gegroeid is.
Hoogtepunten op dit album zijn voor mij Astradyne en Vienna, en daarin ben ik, aan de statistieken te zien, niet de enige. Ook New Europeans en Western Promise springen eruit, in positieve zin. Mr. X doet dat in negatieve zin. All Stood Still is op zichzelf een goed nummer, maar doordat het direct na Vienna komt, maakt het weinig indruk. Wat mij betreft had dit album methet titelnummer mogen eindigen.

avatar van james_cameron
Ook 36 jaar na dato is dit een ijzersterk album, met 9 fraaie songs die een smaakvolle mix bieden van electrop, rock en progressieve new wave. Vanaf de freaky instrumentale opener Astradyne tot de aanstekelijke afsluiter All Stood Still is het genieten geblazen. Opvallend ook hoe goed dit productioneel nog steeds klinkt. Mijn favoriet is het onheilspellende en mysterieuze Mr. X, dat ik altijd een beetje een eng nummer heb gevonden. En nu nog!

avatar van wibro
Van dit album kende ik alleen het overbekende Vienna en omdat ik daar geen bal aan vond heb ik dit album altijd maar links laten liggen. Volkomen ten onrechte blijkt achteraf, want de rest van het album is gewoon wél goed.

4.0*

Prima album. Ook gelijk de doorbraak.
Niet zo gek, want de titelsong werd de terechte hit.
In zijn geheel een tikje zakelijk, maar het was ook een wat kil tijdperk.
Wave, synthpop, maar ook rock is hier terug te vinden.
Uitschieters: Astradyne, New Europeans, Passing Strangers, natuurlijk het onverwoestbare titelstuk en Time Stood Still.
De rest onderhoudend tot goed.
Een groeier. Heeft wel wat draaibeurten nodig gehad.

Ga het overige werk ook zeker beluisteren.

Van de bonusnummers is Waiting ook behoorlijk sterk.

avatar van Alicia
Ultravox is tot en met Lament een ijzersterke band geweest, daarna is de band uitgegleden tot dramatisch slecht en weer helemaal boven water gekomen met Brilliant (2012). Vannacht enkele albums beluisterd en opgewaardeerd.

avatar van Heer Hendrik
Wel grappig..... Afgelopen Halloween hoorde ik op een bepaalde locatie steeds een nummer terugkomen wat ik niet gelijk kon thuis brengen. Al kwam me het wel heel bekend voor.... Thuisgekomen ben ik tussen mijn cd's gaan zoeken en ja hoor daar kwam het naar voren............MrX...Inderdaad is het nummer uitermate geschikt om spanning op te bouwen

avatar van BoyOnHeavenHill
Misschien dat ik het indertijd niet zou hebben verwacht, maar nú vind ik dit eigenlijk één van de leukste bands uit die tijd: een smakelijke combinatie van pop, rock en synths, met heel veel sterke melodieën, een muzikaal kleurenpalet dat er in slaagt om tegelijkertijd donker en kleurrijk te zijn,veel overtuiging, een aardige dosis "swagger" en last but not least een heel aparte signature sound : die "trekkende" synthesizersolo die op bijvoorbeeld Astradyne losbarst op ongeveer 4:38 (maar die ook goed uitkomt op het heel effectieve begin van Private lives). Zo is deze muziek een mooie mix van poppy piano en schurende synthesizer, mainstream en underground, serieus en enigszins campy (Mr X – dat dan ook weer een exquise vioolpartij bevat), rockende gitaar en drumcomputer naast en door elkaar, en op deze eerste plaat met Midge Ure zit het allemaal al. Geen enkele slechte compositie, een perfect slotnummer dat nog even de hele trucendoos openzet, heerlijke plaat.

avatar van Marco van Lochem
Op 11 juli 1980 kwam het 4e album van de Britse new-wave band Ultravox uit en in vergelijking met de eerste drie albums, was er wel wat veranderd. Zanger en componist John Foxx was vertrokken en daarvoor in de plaats kwam de Schotse zanger/gitarist/componist Midge Ure. Ure had in 1976 al 2 grote hits gescoord met de teenybopper band Slik en moest het gat dat Foxx achter liet opvullen. De sound veranderde ook met de komst van Ure. Het werd allemaal iets toegankelijker en dat is de reden van “VIENNA”, de titel van dat 4e album, zo’n succes werd. Daaraan droeg de derde single natuurlijk ook bij. De clip die bij het titelnummer werd gemaakt, gaf de sfeer van de song perfect weer en zorgde voor een top 10 notering in veel Europese landen en nummer 1 in België, Ierland en Nederland. De 9 tracks op “VIENNA” zijn sterke wave songs, met de viool, gitaar en keyboards in de hoofdrol. Met het instrumentale “ASTRADYNE” gaat het geweldig van start, waarna de gitaar, middels een heerlijk riff, “NEW EUROPEANS” een perfecte drive geeft. “PRIVATE LIVES”, “PASSING STRANGERS” en “SLEEPWALK” laten horen wat de nieuwe stijl van Ultravox is, compacte songs die door de geweldige stem van Midge Ure een eigen geluid hebben. Kant 2 van de LP begint met het mysterieuze “MR. X”, waarmee de band teruggrijpt op het geluid van de eerste 3 albums, waarna “WESTERN PROMISE” het tempo weer opvoert. “VIENNA” en “ALL STOOD STILL” maken het album vol en na 43 minuten heb je een duidelijk beeld gekregen wat Ultravox voor de komende jaren in petto heeft. Op dit album maakt Ultravox de perfecte cross-over van gitaar georiënteerde rock en electronica pop en daar voegen ze ook nog een klassiek element aan toe, met het vioolspel van Billy Currie. Schitterende plaat die perfect in de jaren ’80 past.

avatar van BoyOnHeavenHill
Grappig: op een rommelmarkt vind ik net een exemplaar van de CD van Vienna waarbij de volgorde van de nummers op kant 1 helemaal is omgegooid : 5-4-2-3-1 (met een wèl identieke kant 2). Op deze CD staat ook dat ie afkomstig is van Chrysalis Records, 645 Madison Avenue, New York (copyright 1985), terwijl mijn eigen CD afkomstig is van Chrysalis Records, 12 Stratford Place, London. Kennelijk gaat het hier dus om een Amerikaanse release; zouden ze aan de overkant bang zijn geweest dat Amerikanen afhaken bij een instrumentale plaatopener van zeven minuten?