Bee Gees - Spirits Having Flown (1979)

Australiƫ
Label: RSO

1. Tragedy (5:05)
  2. Too Much Heaven (4:57)
  3. Love You Inside Out (4:13)
  4. Reaching Out (4:07)
  5. Spirits (Having Flown) (5:21)
  6. Search, Find (4:16)
  7. Stop (Think Again) (6:41)
  8. Living Together (4:23)
  9. I'm Satisfied (3:58)
  10. Until (2:27)
Electronic? Iets zegt me dat dit niet aan mijn 'electronic'-smaak gaat voldoen.

avatar van Toon1
Hé Onderhond, heb je dit al geprobeerd? Dit is Electronic en dus misschien iets voor jou

Een van de beste albums van de Gebroeders Gibb.

avatar van musicfriek
litjens999 schreef:
Een van de beste albums van de Gebroeders Gibb.

Waarom?

Snap de term electronic hier ook niet bij eigenlijk, het is toch pure pop

avatar van avdj
Dat komt omdat de Bee Gees veel disco gemaakt hebben, maar of je dat nou electronic moet nemen vindt ik ook maar de vraag.

avatar van musicfriek
Dus disco = electronic? Dus Donna Summer, Boys Town Gang, Jackson 5 etc etc vallen allen onder electronic?

Bij electronic denk ik aan experimentele muziek zoals Kraftwerk, The Orb, The Grid etc.

En dan hebben we nog dance. Wat valt daaronder dan? Misschien een idee om in FAQ uitleg te geven daarover.

Enfin, ik zie Bee Gees (en zeker dit album) als pure pop.

avatar van T.O.
Heb het in Pop/Dance veranderd.

avatar van FunkStar
Een van de beste albums van the Bee Gees.
Met de hits Tragedy, Much Heaven en mijn persoonlijke favoriet, Spirits (Having Flown)

EVANSHEWSON
FunkStar schreef:
Een van de beste albums van the Bee Gees.

Kijk, als anderen het al voor mij zeggen, vergemakkelijkt dat mijn werk enorm. FunkStar heeft het begrepen. Dit moet zowat de beste elpee zijn van de Bee Gees, zondermeer, 4.5 sterren !!!!!!

avatar van dynamo d
T.O. schreef:
Heb het in Pop/Dance veranderd.

Tragedy en Too Much Heaven, dance Gewone goede pop maar geen dance lijkt me. En dat geldt ook voor de rest van het - overigens goede - popalbum.

Pieter Paal
Tussen haakjes: ik kan nergens het live-album 'Here at last...Bee Gees live' uit 1977 vinden. Voor mij nog steeds hun beste live-album.
Na hun bijdrage aan 'Saturday night fever' hadden de Bee Gees weer nieuwe fans gewonnen en moest er weer wat nieuws komen. Ze kwamen met dit prachtige album dat prima voortborduurt op de ingeslagen weg. 'Too much heaven' was de aftrap en werd speciaal voor Unicef in 1978 als single uitgebracht. Daarna 'Tragedy' en 'Love you inside out', maar op dit album is nog veel meer moois te ontdekken. 'Until' valt een beetje buiten de rest.

EVANSHEWSON
FunkStar schreef:
Een van de beste albums van the Bee Gees.

En wat dacht je van Love You Inside Out?
Màn wat is dit een sterk album!

avatar van LucM
Inderdaad brachten the Bee Gees steeds pure pop, wel werd ze anders ingekleed. In de jaren '60 was hun sound symfonisch al dan niet psychedelisch getint, in de jaren '70 werden hun popsongs voorzien van funk- of discoritmes.
Dit is wel één van de beste (latere) Bee Gees-albums waaruit heel wat hits afkomstig zijn. Zo werden "Tragedy" en "Too Much Heaven" grote hits. Het titelnummer dat hier een bescheiden hitje werd, is ook sterk evenals "Love You Insiide Out".

avatar van RobbyT
En voor "Reaching out" en "I'm satisfied" geldt idem dito.

Heel aardige plaat na al de Saturday Night Fever hysterie .
De Gibb's waren weer helemaal terug en hits scoren bleek meer een gewoonte dan een uitzondering te zijn geworden .
Dit album is wezenlijk een logische opvolger . In ''79'' was de discomuziek nog altijd hot en het trio deed er nog lekker aan mee.
Tragedy is een sterk nummer evenals Too Much Heaven wat in vorm erg op How Deep Is Your Love lijkt . Dit zijn tevens de 2 singles die weer moeiteloos de hitparades onveilig maakten .
Het titelnummer is ook sterk . Een broeierig lekkere voortkabbelende song .
+ punt blijft ook hier de voorteffelijk geproduceerde zangpartijen . En het merendeel van de liedjes zijn ok . Pop met een swingend randje .

avatar van master-rens
Het eerste album van Bee Gees die ik in mijn bezit heb.
Ik luister normaal gesproken helemaal niet naar disco/pop muziek, maar Bee Gees heeft iets dat mij aantrekt, I love it!
Het openingsnummer is Tragedy, een klassieker.
Perfect nummer, zeer catchy en het geeft een echt feel-good feeling.
Tragedy wordt gevolgd door, in mijn ogen ook een klassieker, Too Much Heaven.
Een heel mooi, rustig, romantisch nummer.
Love You Inside Out is het volgende nummer, ook een heerlijk nummer, lekker swingend.
De plaat blijft doorgaan met stuk voor stuk goede nummers, ook Reaching Out is daar een voorbeeld van.
Die eerste woorden van het lied, kippevel...
Reaching Out wordt opgevolgd door het titelnummer Spirits (Having Flown), geweldig refrein, de stukjes tussendoor vind ik soms een beetje saai, maar toch ook een lekker nummer.
Na de plaat omgedraait te hebben gaat het verder met Search, Find.
Prima nummer, weinig op aan te merken.
Stop (Think Again) is een redelijk nummer.
Na Stop (Think Again) komt Living Together, lekker nummertje, gelukkig gaat het niet te lang door, want dan zal het liedje vervelend worden.
Het 1na laatste nummer is I'm Satisfied, ook een goed nummer die lekker blijft hangen.
De afsluiter van dit grandioze album is Until.
De eerste woorden van het lied lijken net uit Michael Jackson's mond te komen
Ik vind deze afsluiter niet zo erg mooi en het liedje stopt wel erg abrupt voor een afsluiter. Wel jammer dat het album zo moet afsluiten dus.

Uiteindelijk vind ik dit een erg goed album met stuk voor stuk goede, catchy liedjes. 4,* (gaat heel misschien nog 4,5* worden, ik twijfel namelijk)

Jack in the Box
Vroeger kocht ik van de Bee Gees naast de reguliere albums ook altijd de singles.

Hier zijn dat:

Too much heaven/Rest your love on me
Dit was die Unicef single uit 1978 die ook op het Unicef album verscheen en een van hun mooiste soft popballads.
Andy Gibb deed op dat gala met Olijfje zijn versie van de country song Rest your love on me. Het nummer verscheen later op Bee Gees greatest.

Tragedy/Until
Tragedy is ook geen disco song, maar meer een rocksong. Vooral op de eerste albums van de Bee Gees kom je regelmatig een rocksong tegen. Ze werden toen vaak ingedeeld in het hoekje close harmony, net zoals Peter, Paul & Mary.
Until van Barry Gibb is meer easy listening en besluit ook het album. Te vergelijken met I can bring love van het album To whom it may concern.

Love you inside out/I'm satisfied
Dit nummer is meer funky getint en is zeer recent weer opgenomen door Chaka Khan. I'm satisfied is iets van Bee Gees witte soul.

Spirits having flown/Wind of change
Spirits werd op single uitgebracht als visitekaartje voor de dubbelaar Bee Gees greatest met op de b-kant Wind of change, dat nog van het sterke album Main course uit 1975 is.

De Bee Gees konden heel goed overswitchen van 60's pop naar psychedelica, rock, country, soul, funk en disco. Na hun muziekwijzigingen verloren ze steeds fans en wonnen ze er weer nieuwe bij.
Ik houd niet zo van hokjes en zou de Bee Gees gewoon onder het genre van de pop(ulaire) muziek rangschikken.

1963 t/m 1966 hun Australische beginjaren.
1967 t/m 1969 hun (licht) psychedelische jaren met als hoogtepunt het dubbelalbum Odessa uit 1969.
1970 t/m 1974 in deze jaren zaten de Bee Gees met hun gevarieerde albums uit deze jaren nogal in een slop. Hun singles verkochten wel goed. Je hoort duidelijk dat de Bee Gees weer op zoek waren naar een nieuwe muzikale richting.
1975 t/m de jaren 90, in 1974 hadden de Bee Gees al samengewerkt met producer Arif Mardin, maar op het album Main course maken ze met hem voor het eerst echt funky en witte soulgetinte nummers zoals bijvoorbeeld Jive talkin'.
Op het album Children of the world uit 1976 wordt die mix van soul, disco en funk flink doorgezet. You should be dancing was toen echt zo'n discostamper.
In 1977 vroeg Robert Stigwood aan de Bee Gees of ze de soundtrack voor de film Saturday night fever wilden schrijven. Ze namen dit aanbod aan en scoorden over de hele wereld met How deep is your love, Stayin' alive en Night fever. De rest van de soundtrack bestaat naast Bee Gees werk (en composities) ook muziek van anderen + 2 oude Bee Gees-classics Jive talkin' en You should be dancing.
Het album was voor de Bee Gees een moeilijk moment: zou het echt aanslaan bij hun nieuwe (dansvloer)fans?
Naast dat het Unicef project uit 1978 voor een goed doel was, was het voor het voor de Bee Gees ook een manier om in de media te blijven met hun hit Too much heaven. Het pakte allemaal goed uit en men durfde het in 1979 aan het Spirits having flown album uit te brengen. Voor mij nog steeds een all time album classic!
Er wordt/werd door de tegenstanders van Bee Gees muziek vaak negatief gedaan over nummers zoals (ha ha ha ha!) Stayin' alive (steen in mijn lijf).
Als je hun carriere van de Bee Gees onder de loep neemt, moet ik opmerken dat ze net zo belangrijk waren voor de popgeschiedenis als The Beatles en The Rolling Stones.

avatar van master-rens
Geweldig dit

avatar van stereo
Tragedy en Too Much Heaven zijn natuurlijk fantastisch maar ook de rest van het album valt erg goed mee ik ben blij dat ik hem uiteindelijk toch gekocht heb!

avatar van pdonidvie

Cured
pdonidvie schreef:
Op de rommelmarkt gekocht voor € 1 en heb daar nog geen spijt van gehad !
Je hebt ook leuke rommel .

avatar van pdonidvie
Cured schreef:
Je hebt ook leuke rommel .

Uiteraard! Wat ze daar soms naar je hoofd gooien voor een appel en een ei, is soms ongelooflijk. Maar ja, je moet zoeken, he.

avatar van Boermetkiespijn
Fijn album, vooral nummers als "Tragedy", "Love You Inside Out" (tevens gebruikt door Snoop Dogg), het funky "Search, Find", en "Living Together" vind ik gaaf.

De plaat heeft over het algemeen een kalme en zwoele sfeer. Lekker voor bij dit warme weer, genoten!

avatar van Johnny Marr
Inderdaad, een fijn album toch wel, met aangename verrassingen zoals het titelnummer en 'Stop (Think Again)' met z'n heerlijke outro. De drie hitsingles blijven het natuurlijk ook altijd goed doen.

Vaak zijn de meningen nogal verdeeld als het over de Bee Gees gaat. Maar één ding is toch zeker: de gebroeders Gibb waren uitzonderlijk goede songwriters. Ze hebben een immens uitgebreid repertoire aan buitenaards goede nummers bij mekaar gepend. Op dat vlak zijn ze na Lennon & McCartney één van de beste songwriters ever. Dit album behoort zonder enige twijfel tot hun beste oeuvre als het op muziek schrijven aankomt. Deze Spirits Having Flown wordt uiteraard gedomineer door de Falsetto stemmen maar die behoorden nu éénmaal tot hun handelsmerk in die periode uit hun carriere.
Het enige nummer waar ik niet van hou op dit album is Tragedy. Voor het overige voel je de Soul en Funk tot in het diepste van je botten. Het R & B gehalte op deze Spirits is in zeer hoge mate voelbaar. Er zijn uiteraard de topsingles als Too Much Heaven en Love You Inside Out en niet te vergeten het aanstekelijke titelnummer. Maar wat te zeggen van de minder bekende nummers als Reaching Out, Search Find, Living Together en Until. Gewoon hogeschool songwriting !!! Maar de crème de la crème van dit onwaarschijnlijk goeie album is het nummer Stop Think Again. Wat een parel van een song gezongen met een gevoeligheid die diep uit de ziel van Barry Gibb komt.

avatar van Poeha
Net ietsje minder dan hun overige albums uit die tijd, maar nog steeds een krappe 4* waard.

Tragedy
Wat stevigere track van de broers. Zit wat tussen disco en rock in. Fraaie opener, maar moet hem niet te vaak horen.

Too Much Heaven
Tijdloze Bee Gees ballad. Nuff said.

Love You Inside Out
Pareltje van het album. Heerlijke mellow disco track. Michael Jackson had hem ook gemaakt kunnen hebben in die tijd.

Reaching Out
Net genoeg pit om de aandacht erbij te houden, maar mij iets teveel van die hoge uithalen van Barry in dit nummer.

Spirits (Having Flown)
Heerlijk voortkabbelend nummer. Met riedeltje wat zo uit een NL-talige film/serie uit de 70's,/begin jaren 80 had kunnen komen.

Search, Find
Fijne, af en toe iets te happy, soultrack. Verder niets mis mee, kun je niet veel op tegen hebben, maar springt er ook niet echt uit. Gedurende het zingen van de titel heeft het wat weg van Commodores' Brick House.

Stop (Think Again)
Vakkundige track, instrumentatie prima in orde, dat zeker, maar toch wel te langdradig. Prince heeft dit soort tracks later beter uitgevoerd.

Living Together
Licht funky track, die aardig meedoet, maar ook verder niet al teveel opvalt.

I'm Satisfied
Op dit nummer vind ik de kopstem/falsetto van Barry dan weer erg fijn uitkomen. Geen moment van verveling tijdens het beluisteren. Lekker ritme.

Until
Wat dromerige track. Viel me eerst wat tegen, maar toch heeft het nummer wel iets. Prima tracklengte.

tttttttttttttttttttttttttttooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo much heaven! wat een track waar je nog eens goed op uit kan huilen na een begrafenis

avatar van gaucho
pdonidvie schreef:
Op de rommelmarkt gekocht voor € 1 en heb daar nog geen spijt van gehad !

Ik pakte hem vanmiddag ook mee voor die prijs. 't Was natuurlijk een gigantische verkooptopper in de toptijd van de LP-verkoop. Ik had hem al eens vaker gezien, maar deze was in bijna nieuwstaat. Amerikaanse cut-out (knipje onderin de hoes), maar perfect vinyl.

De CD had ik al langer, dus ik was al vertrouwd met dit album. The Bee Gees stonden na het succes van de Saturday Night Fever-dubbelaar op het toppunt van hun roem, nadat ze een paar jaar eerder qua populariteit naar peilloze diepten waren gezonken.
Mensen associëren dit album altijd met disco, misschien met name dankzij Tragedy. Maar dit is helemaal niet zo'n disco-achtig album als vaak wordt beweerd. Goede popsongs met soms een licht funky ondertoon en een aantal sterke ballads, daar is dit album goed in van begin tot eind (hoewel, Until vind ik een wat merkwaardige afsluiter).

Wat de Bee Gees op deze plaat wel tot in extremo doordrijven is het gebruik van de falsetstem, met name die van Barry. Dat hadden ze voorheen nog niet in deze mate gedaan, maar dat is dan ook meteen de duidelijkste verbinding met de SNF-soundtrack.
Ik ben een behoorlijke Bee Gees-fan, met name omdat ze door de jaren heen fantastische popsongs zijn blijven schrijven. Maar op deze plaat staat werkelijk geen enkel nummer waarop de falset niet om de hoek komt kijken. Gaat een beetje irriteren na verloop van tijd, maar over de hele linie is dit best een sterke plaat.
Met naast Tragedy ook Love you inside out, het titelnummer en de eerste twee nummers van kant 2 als hoogtepunten. Gedoseerd en met mate naar luisteren, dan is Spirits having flown zeer genietbaar.

avatar van Wandelaar
Tragedy en Spirits Having Flown zijn best draaglijke nummers, maar verder heb ik weinig met dit album en de broertjes in het algemeen. Vakmanschap zal ik ze zeker niet ontzeggen. Onvoorstelbaar hoe deze band in de jaren '70 van bijna dood naar springlevend veranderde en een rage wist te ontketenen. Een ware zaterdagavondkoorts! Marketing-technisch uitstekend. Muzikaal helemaal niet slecht. Waarom ik er dan toch nog geen euro voor uitgeef is omdat ik er ergens nog een beetje een principe-kwestie van maak. Nee, de Bee Gees, ze kunnen kwelen wat ze willen, ze komen er bij mij niet in.

avatar van ArthurDZ
Berichten verplaatst naar Bee Gees

avatar van habada
master-rens schreef:
Het eerste album van Bee Gees die ik in mijn bezit heb.
Het openingsnummer is Tragedy, een klassieker.
Perfect nummer, zeer catchy en het geeft een echt feel-good feeling.
Tragedy wordt gevolgd door, in mijn ogen ook een klassieker, Too Much Heaven.
Een heel mooi, rustig, romantisch nummer.
Die eerste woorden van het lied, kippevel...
Na de plaat omgedraait te hebben gaat het verder met Search, Find.
Prima nummer, weinig op aan te merken.
Stop (Think Again) is een redelijk nummer.
De afsluiter van dit grandioze album is Until.
De eerste woorden van het lied lijken net uit Michael Jackson's mond te komen

je1e bee gees album ? En de rest dan?