Michael Jackson - Bad (1987)

R&B / Pop
Label: Epic

1. Bad (4:07)
  2. The Way You Make Me Feel (4:59)
  3. Speed Demon (4:04)
  4. Liberian Girl (3:49)
  5. Just Good Friends (4:07)

met Stevie Wonder

6. Another Part of Me (3:55)
  7. Man in the Mirror (5:18)
  8. I Just Can't Stop Loving You (4:11)

9. Dirty Diana (4:42)
  10. Smooth Criminal (4:18)
  11. Leave Me Alone * (4:40)
  12. Don't Be Messin' Round * (4:20)
  13. I'm So Blue * (4:09)
  14. Song Groove (A / K / A Abortion Papers) * (4:28)
  15. Free * (4:27)
  16. Price of Fame * (4:35)
  17. Al Capone * (3:36)
  18. Streetwalker * (5:55)
  19. Fly Away * (3:28)
  20. Todo Mi Amor Eres Tu * (4:11)

met Siedah Garrett

21. Je Ne Veux Pas La Fin de Nous * (4:07)

met Siedah Garrett

22. Bad [Remix by Afrojack] [DJ Buddha Edit] * (4:30)

met Pitbull

23. Speed Demon [Remix by Nero] * (4:13)
  24. Bad [Afrojack Remix] [lClub Mix] * (7:37)
  25. Wanna Be Startin' Somethin' [Live] * (5:18)
  26. This Place Hotel [Live] * (4:55)
  27. Another Part of Me [Live] * (4:02)
  28. I Just Can't Stop Loving You [Live] * (4:22)

met Sheryl Crow

29. She's Out of My Life [Live] * (3:16)
  30. I Want You Back / the Love You Save / I'll Be There [Live] * (5:06)
  31. Rock with You [Live] * (4:04)
  32. Human Nature [Live] * (4:29)
  33. Smooth Criminal [Live] * (4:41)
  34. Dirty Diana [Live] * (5:00)
  35. Thriller [Live] * (4:28)
  36. Working Day and Night [Live] * (5:55)
  37. Beat It [Live] * (5:44)
  38. Billie Jean [Live] * (5:39)
  39. Bad [Live] * (4:28)
  40. Man in the Mirror [Live] * (6:22)
avatar van Nr.4
Just good friends vind ik wel erg tof hoor, heb alleen met Speed demon nooit wat gehad.

Speed demon vind ik geweldig! Just good friends is voor mij de draak op dit album! vanaf moment 1 de skipper.

De 25th anniversary uitvoering is overigens veel interessanter dan de special edition waar jij op doelt Nr.4. Dit is inderdaad een vrij irritante toevoeging op dat album met interviews en snippets van niet uitgebrachte songs. (die is er ook van Thriller, net zo vervelend)

avatar van Minneapolis
lennon schreef:
Just good friends is voor mij de draak op dit album! vanaf moment 1 de skipper.

Misschien eens tijd voor een 2e beluistering zo na 35 jaar?
Stevie zorgt voor plezier in een verder overgeproduceerde plaat vind ik. Ik denk dat ik 'm daarom fijn vind. En ik heb een zwak voor Stevie.

avatar van MarkS73
Wat was ik hier fan van in 87,88..., ik kan mij nog herinneren dat het tijdschrift Top 10 voor de release van het album een vinyl plaat had toegevoegd met stukjes van elk nummer van het album waardoor de hype en het wachten nog groter werd. Daarna stond eigenlijk heel 1988 in het teken van Michael Jackson, de clips, de singles, Moonwalker de film, de biografie, de concerten...
Tegenwoordig vind ik de opvolger muzikaal gezien een stuk beter maar ik luister Bad nog steeds met veel plezier.

Minneapolis schreef:

Misschien eens tijd voor een 2e beluistering zo na 35 jaar?

Ik luister de plaat nog met regelmaat, dus daar ligt het niet aan. Ik ben ook liefhebber van (de vroege) Stevie, maar dit nummer is echt niet mijn ding..... 2 top artiesten met zo'n slap nummer. Net als Ebony & Ivory een dikke teleurstelling.

avatar van Minneapolis
lennon schreef:

. Net als Ebony & Ivory een dikke teleurstelling.

Ja, die vind ik ook niks. Dan is "What's that you're doing" heel wat leuker.

avatar van Nevele
Beluisterd in mijn 1001-Album-Challenge.

Het is werkelijk opmerkelijk hoeveel liedjes en teksten men zich in na 35 jaar kan herinneren.
Ik heb dit album op repeat beluisterd toen uitkwam; ik was pas 8 jaar oud en een mega fan van Michael. En na al die jaren kon ik elk nummer meezingen en/of mee-neuriën, behalve "Leave Me Alone", waarvan ik net ontdekt heb dat deze niet op de cassette (!) release stond.

Nu ik het terugluister, herken ik echt hoe mijn muzieksmaak en -kennis in de loop der jaren zijn veranderd. Waar ik als kleine jongen de song "Bad" verreweg het beste vond van het album, is het nu een van de mindere nummers in mijn oren.

BAD is Michael Jackson die iets minder funky en een beetje meer pop/rock werd. Nu is de poppy-kant ok, maar ik ben eigenlijk meer verbaasd hoe goed zijn stem past bij de meer rockende nummers als "Dirty Diana", of het bijna prince-achtige nummer van "Speed ​​Demon". En deze nummers zijn, samen met "Man In The Mirror", echte hoogtepunten van het album.
Andere nummers die een glimlach op mijn gezicht toveren zijn "Smooth Criminal" en "The Way You Make Me Feel"

Maar om even de nostalgie opzij te zetten, dit is zeker niet in alle opzichten een geweldig album. Ik vind nummers als "I Just Can't Stop Loving You" een lusteloos niemendalletje, "Just Good Friends?" bijna onmiddellijk vergeetbaar en "Another Part of Me" voelt erg geforceerd en onnodig aan op het album.

Uiteindelijk heeft het album meer pieken dan dalen, en - aangezien hij 9 van de 11 nummers zelf schreef - laat het zien dat Jackson een getalenteerde songwriter was.