Michael Jackson - Bad (1987)

R&B / Pop
Label: Epic

1. Bad (4:07)
  2. The Way You Make Me Feel (4:59)
  3. Speed Demon (4:04)
  4. Liberian Girl (3:49)
  5. Just Good Friends (4:07)
  6. Another Part of Me (3:55)
  7. Man in the Mirror (5:18)
  8. I Just Can't Stop Loving You (4:11)

9. Dirty Diana (4:42)
  10. Smooth Criminal (4:18)
  11. Leave Me Alone * (4:40)
  12. Don't Be Messin' Round * (4:20)
  13. I'm So Blue * (4:09)
  14. Song Groove (A / K / A Abortion Papers) * (4:28)
  15. Free * (4:27)
  16. Price of Fame * (4:35)
  17. Al Capone * (3:36)
  18. Streetwalker * (5:55)
  19. Fly Away * (3:28)
  20. Todo Mi Amor Eres Tu * (4:11)

met Siedah Garrett

21. Je Ne Veux Pas La Fin de Nous * (4:07)

met Siedah Garrett

22. Bad [Remix by Afrojack] [DJ Buddha Edit] * (4:30)

met Pitbull

23. Speed Demon [Remix by Nero] * (4:13)
  24. Bad [Afrojack Remix] [lClub Mix] * (7:37)
  25. Wanna Be Startin' Somethin' [Live] * (5:18)
  26. This Place Hotel [Live] * (4:55)
  27. Another Part of Me [Live] * (4:02)
  28. I Just Can't Stop Loving You [Live] * (4:22)

met Sheryl Crow

29. She's Out of My Life [Live] * (3:16)
  30. I Want You Back / the Love You Save / I'll Be There [Live] * (5:06)
  31. Rock with You [Live] * (4:04)
  32. Human Nature [Live] * (4:29)
  33. Smooth Criminal [Live] * (4:41)
  34. Dirty Diana [Live] * (5:00)
  35. Thriller [Live] * (4:28)
  36. Working Day and Night [Live] * (5:55)
  37. Beat It [Live] * (5:44)
  38. Billie Jean [Live] * (5:39)
  39. Bad [Live] * (4:28)
  40. Man in the Mirror [Live] * (6:22)
avatar van Funky Bookie
Mooie recensie weer lennon.
Die move was inderdaad trucage, maar wel mooi gedaan.

avatar van Sunlight
Dit is mijn 1e review op dit site en ik begin met Bad. De reden is heel simpel, Bad is voor mij het beste album aller tijden.

Elk nummer is van topniveau, elk nummer laat andere emoties los en na bijna 30 jaar staat het nog steeds even sterk. Dat zal ook zo altijd blijven. De clips die erbij horen zijn natuurlijk ook van ongekend niveau.

De sound van Just Good Friends is anders, maar ik vind het nog steeds een heerlijke nummer. Als ik het vergelijk met andere nummers die niet het album hebben gehaald, zou ik wel een andere nummer kiezen. Het is eenmaal moeilijk om een MJ album in elkaar te zetten, omdat zelfs zijn demo's die maar paar zinnen bevatten zelfs geweldig zijn.

Jammer genoeg begon met Bad ook de grote Michael jaloezie. De 2e best verkochte album aller tijden destijds (na Thriller) en best verkochte album wereldwijd 1987 die geen een grammy wint. Die pas in 1990 beste music video wint voor Leave Me Alone, schandalig.

Mijn top 3 Bad nummers:
1 Dirty Diana
2 Smooth Criminal
3 Liberian Girl

avatar van GrafGantz
Artikel over de problematische aanloop naar dit album, uit de archieven van Spin:

The King of Pop faces the monumental challenge of topping 'Thriller.' Already a year behind schedule, hemmed in by his family and his religion, the world's biggest pop star is running scared.

Michael Jackson’s 1987 SPIN Cover: ‘The Pressure to Beat It’ | SPIN

In 1987 was het dan eindelijk zover: een opvolger voor het geweldige Thriller. Titelnummer Bad vond ik erg goed, alleen de titel & clip vond ik niet bij Michael passen. Michael Jackson 'a bad guy'? Kom op nou! Gelukkig bleef het tot de titel(song) beperkt en bleek de LP weer vol te staan met (erg) sterke songs. Ook de bijbehorende tour, gezien in de Kuip in 1988, was geweldig.

Side one van deze plaat is (erg) goed, vooral Bad, Speed Demon & Liberian Girl. Maar side two is ijzersterk. Richting niveau Thriller, maar dan net anders. Wat minder funky (helaas), wat meer pop/rock. Favorieten zijn Man in the Mirror (met koor!), Dirty Diana (gitaar!), I Just Can't Stop Loving You & Another Part of Me.

avatar van Axeqlusive
Wat een discussies toch over welk album beter is. Ik bladerde net wat terug en zag men verwijzen naar volwassen worden en dergelijke.

Ik ben van mening dat Michael Jackson met dit album een strijd met zichzelf aan ging. Het is dan ook makkelijker om aan de top te komen, dan om er te blijven. Toch is het knap dat Bad geenszins een gemakzuchtige opvolger is van Thriller. Soms gaat het wat over de top allemaal, zoals het hele koor bij Man in the Mirror, maar het is allemaal interessant.

Nee, dit album redt het niet bij Thriller in mijn ogen. Maar een nummer als Dirty Diana maakt het wel gelijk interessant, het is voor mij zijn beste nummer.

Hierna volgde nog het uitstekende Dangerous, waarmee Jackson wederom met zijn tijd meeging. Daarna was dat redelijk klaar, een uitzondering daargelaten. Veel had naar mijn idee ook te maken zijn persoon en alle aandacht hiervoor. Jammer dat dit en alle mensen om hem alles geen goed hebben gedaan. Gelukkig waren daar soms nog lichtpuntjes.

avatar van Faalhaas

Zie mijn berichten uit het 'heden' hier: Michael Jackson

avatar van Rudi S
west schreef:

1,5 jaar later...

Sommige hier hebben een beter geheugen dan de Rollo olifant