Nick Cave & The Bad Seeds - Nocturama (2003)

Australiƫ
Label: Mute

1. Wonderful Life (6:50)
  2. He Wants You (3:31)
  3. Right Out of Your Hand (5:15)
  4. Bring It On (5:24)
  5. Dead Man in My Bed (4:41)
  6. Still in Love (4:44)
  7. There Is a Town (4:59)
  8. Rock of Gibraltar (3:00)
  9. She Passed by My Window (3:20)
  10. Babe, I'm on Fire (14:46)
  11. I Feel So Good * (1:44)
  12. Shoot Me Down * (3:32)
  13. Swing Low * (5:40)
  14. Little Ghost Song * (3:44)
  15. Everything Must Change * (3:17)
  16. Nocturama * (4:01)
avatar van EttaJamesBrown
Franck Maudit schreef:
Zeker doen oceanvolta, stemgemiddeldes zijn ook niet zaligmakend.

Tja, wie of wat eigenlijk wel? Bring it on.

avatar van Floater
Weet niet of iemand de Netflix-serie "Peaky Blinders" gezien heeft. In deze overigens prachtige serie valt veel muziek van Nick Cave te beluisteren. Om te beginnen begint iedere aflevering met "Red Right Hand".

Aan het eind van aflevering 5 (eerste seizoen) hoorde ik ineens "Bring It On" voorbijkomen. Wat een geweldig nummer is dat! Ik heb deze plaat gelijk blind besteld.

avatar van HansVon
'Bring it On' is inderdaad een van de fraaiste op dit album. Er staan er gelukkig nog veel meer op.
Ik heb de laatste 10 albums van Nick en probeer erachter te komen waarom deze zoveel lager gewaardeerd wordt.
Ik denk dat velen de overgang van zo' n mooie ballade als ' She Passed by My Window' (viooltje van Warren Ellis !!!!) naar de - voor mij ook geweldige - rauwe swingende 'Babe, I'm on Fire' niet trekken..... Mijn ega ook niet; ik wel ? !

avatar van aminam19
Nu al een paar maanden bezig met mij verdiepen in het oeuvre van meneer cave, en dat is nog best een moeilijke opgave. Bijna alles is van een ontzettend hoog niveau en het is dan ook moeilijk om, na een album een aantal keer geluisterd te hebben, deze te laten liggen om te beginnen aan een volgende.
Zo hebben ik weken vast gezeten op "abattoir blues" omdat deze mij ontzettend in zijn greep had, en ik vind dat album dan ook vooralsnog cave zijn beste.

Maar goed nu dan nocturama ( ik heb the boatman's call en no more shall we part inmiddels ookal regelmatig gedraaid). Maar ik dacht laat mij hier even eerst een stukje schrijven, omdat dit album op musicmeter, met afstand het slechts wordt ontvangen van alle cave platen.

En ik moet zeggen ik kan het ergens begrijpen, maar helemaal snappen doe ik de lage waardering niet.
Dit album bevalt mij op het moment een stuk beter dan het voortkabbelende "the boatman's call" en ook zit er voor mij een stuk meer variatie in de nummers.

Er zitten een paar prachtige piano gedreven nummers tussen, afgewisseld met wat stevigere up-tempo nummers. Het is inderdaad, zoals eerder aangegeven, een beetje nick cave op de automatisch piloot, maar dat levert voor mij geen slechtere songs op. Wonderful life, bring it on, still in love, there is a town, she passed by my window en babe, i'm on fire vind ik erg sterk.

Ook komt op dit album de invloed van warren ellis erg goed naar voren, en dat levert ook de mooiste nummers op. Ben zelf erg fan van het soundtrack werk van de twee heren (kende dit eerder dan nick cave & the bad seeds) met die van de assassination of jesse james by the coward robert ford als hoogtepunt.

Vind dit ook gewoon weer een erg sterk album. Het heeft mij niet zo in zijn greep als abattoir blues of no more shall we part, maar een aantal tracks op dit album tikt dat niveau zeker aan.

avatar van Aladdin
Kan mij helemaal vinden in de commentaren van aminam19; en HansVon. Volgens mij is dit een prima plaat, die zich wellicht niet kan meten met z'n topplaten No More Shall We Part, Abattoir Blues, Let Love In en Henry's Dream (om m'n persoonlijk favorieten te noemen), maar ik vermaak me echt uitstekend met dit album.

avatar van luigifort
He Wants You en Bring it On horen bij zijn allerbeste songs. 1 of 2 fillers en de rest is bovengemiddeld goed.