Nick Cave & The Bad Seeds - Nocturama (2003)

Australiƫ
Label: Mute

1. Wonderful Life (6:50)
  2. He Wants You (3:31)
  3. Right Out of Your Hand (5:15)
  4. Bring It On (5:24)
  5. Dead Man in My Bed (4:41)
  6. Still in Love (4:44)
  7. There Is a Town (4:59)
  8. Rock of Gibraltar (3:00)
  9. She Passed by My Window (3:20)
  10. Babe, I'm on Fire (14:46)
  11. I Feel So Good * (1:44)
  12. Shoot Me Down * (3:32)
  13. Swing Low * (5:40)
  14. Little Ghost Song * (3:44)
  15. Everything Must Change * (3:17)
  16. Nocturama * (4:01)
Kid A(cid)
Wickerman schreef:

Nope, de grote Blixa verzorgd slechts op een nummer of twee de backingvocals. Hij is niet veel aanwezig op deze plaat, helaas.

Wie zingt dat couplet wel dan? Want het klinkt niet als Ome Cave zelf.

avatar van Sater
Het klinkt als Ome Cave die iets hoger en snerpender dan gebruikelijk zingt. In ieder geval geen Blixa.

Zoals Sater zegt, het is Nick Cave zelf. Dit vond ik op www.nick-cave.com[/url:

1. WONDERFUL LIFE

Cave - Vocal,Piano,Hammond
Harvey - Bongoes,Triangle,Guitar
Bargeld - Pedal Steel
Wydler - Drums
Casey - Bass

avatar van barrett
Dit is echt een ingetogen plaat van de heer Cave, hij doet waar hij goed in is namelijk ballets met een kantje af maken. Ze klinken mooi, ze nodigen uit om mee te zingen.
Opvallend is wel dat er weinig gitaar aan te pas komt buiten 2 a 3 liedjes dan.

Nog steeds onbegrijpelijk dat Bring It On het als single niet goed gedaan heeft.
Toch wel een van de toegankelijkste nummers van Nick Cave, en die clip met die danseressen zag er ook niet verkeerd uit.

Geweldig nummer, met weer een grote rol weg gelegd voor Warren Ellis, die het een folk tintje geeft.

Chris Bailey van The Saints is hier ook nog zeer goed bij stem, en verzorgde bij de tour het voorprogramma.
Dat hij daar vervolgens als egotripper omringt door jonge meisjes rond liep, moet je dan maar eventjes vergeten.

avatar van Wickerman
Geniaalste ogenblik is Blixa die stoïcijns in de camera kijkt gedurende de clip. Tijdens de making-off, op The Abbatoir Blues Tour dvd, zie je beste man de tijd van zijn leven hebben met het vrouwelijk schoon.

avatar van barrett
Blijkbaar moet ik die dvd maar eens gaan binnen halen...

avatar van Wickerman
Het stukje zal maar een paar seconden duren, maar het is o zo geniaal. Het heeft overigens ook de clip van Babe, I'm On Fire welke ook prachtig is.

Nick Cave was blijkbaar vereerd dat Chris Bailey mee wilde werken aan Bring It On, en zijn voorprogramma wilde verzorgen.
Cave is een groot liefhebber van The saints.
Terwijl Bailey blij mag zijn om in de schaduw van Cave te mogen staan.

avatar van Hendrix4live
Zwaar onderschat album. Allemaal topnummers zijn het. De opener en de afsluiter vind ik het beste.

avatar van Hendrix4live
Right Out of Your Hand en Bring It On zijn ook fantastisch !

Antagoon
Ja, ik vind dit ook een wat onderschat album. Deze plaat deed het in de pers niet erg goed, wellicht dat dat hier in de stemming tot uiting komt. Mijn (niet onaangename) bovenbuurvrouw draaide deze plaat altijd zodanig dat ik hem door haar vloer en mijn plafond heen kon horen (leve de arbeiderswoningen rond 1900) en ik begreep steeds minder goed waarom dit niet zo'n goede Cave zou zijn.
Goed er staan wat mindere, maar prima, nummers op. dit wordt ruimschoots gecomenseerd door de topnummers. Tja, en Bring it on is en blijft een prijsnummer.

avatar van bertus99
Een prima plaat toch eigenlijk. bevalt me beter dan de laatste albums van Cave, Ik hou nou eenmaal van die wat melancholieke rustige stijl. Vooral met viool erbij wordt het heerlijk donker en nostalgisch.
Alleen jammer dat ik met Baby I'm on fire na 5 minuten echt wel, klaar ben. Luister dat nooit meer helemaal af eigenlijk.

avatar van Wickerman
Baby I'm On Fire is eigelijk alleen te genieten als je bezopen bent of de video kijkt. Of allebei.

avatar van strandsmurf
Lekker in lijn met 'No More Shall We Part'. Net geen 5* waard. Met name door de grove variatie van de nummers. Ik hoor graag een album met deze melancholiek in 1 stuk. Nu stoor ik mij een beetje aan de aanwezigheid van 'Bring it On' en 'Babe, I'm on Fire' terwijl ik deze nummers los prima te pruimen vind.

avatar van Wickerman
Ik heb precies hetzelfde strandsmurf, maar vergeet 'Dead Man In My Bed' niet. Ook een partykiller, voor dit album dan. Nummers vervangen door de rustige b-sides en dan door.

avatar van strandsmurf
Precies, 'Dead Man In My Bed' was ik ook nog vergeten.

Wickerman schreef:

De video heb ik niet en bezopen ben ik eigenlijk nooit voldoende vrees ik.
Maar behalve I'm on Fire staat er veel moois op dit album. Ik vind Bring it On nou juist een van de sterkste nummers. Daardoor komt er wat meer vaart in het album dan in het overigens ook mooie maar wel langzame The Boatman's Call.

Voor mij is Bring It On ook zeker het hoogtepunt op dit album.

avatar van Wickerman
Ik vind Bring It On een beetje adult-rock op de automatische piloot. Dan vind ik Nick Cave in dat genre met Dead Man In My Bed en Nature Boy beter geslaagd.

Wickerman schreef:
Ik vind Bring It On een beetje adult-rock op de automatische piloot.

Adult-rock, wat is dat? Rock voor adults? En dan op de automatische piloot dus. Kan dit niet helemaal plaatsen. Is het dat dat je het enigszins ongeinspireerd vind of zo iets?

avatar van Wickerman
Adult-rock is een beetje middle-of-the-road. Alle klassiekers die in de late jaren '80 op safe speelden en daar nog op teren: U2, Dire Straits & Sting. De gevoelige plaat voor de arbeider in de straat. Biertje in de hand en zingen maar in het Gelredome. Iets waar Nick Cave verre van moet blijven. Niets te maken met de gekwelde kunstenaar Cave.

Antagoon
Haha ben met je eens dat hij daar verre van moet blijven, Wickerman. Maar Bring It On AOR noemen........voor Nick Cave begrippen wellicht. als je dit nummer afzet tegen AOR grootheden als Toto, Journey, Foreigner, REO Speedwagon (spat het glazuur al van je tanden? ), Asia, Heart, Styx. Nou ja, dan valt Bring It On nog wel mee, wil ik maar zeggen.

avatar van Wickerman
Voor Nick Cave begrippen uiteraard, mijn excuses. Met de clip is het nummer zeker wel te versmaden. Al is het maar voor die prachtige vette kop van Blixa Bargeld.

Wickerman schreef:

Ah, weer iets nieuws geleerd: Adultrock. Wat betreft Dire Straits en Sting ben ik het eens met die kwalificatie. Maar U2 in de late jaren '80 adultrock noemen? Ten tijde van The Joshua Tree en Rattle and Hum???

avatar van Wickerman
Ik ken U2 verder ook niet. Maar aangezien deze gasten voornamelijk oude mensen naar hun concerten trekt, en waarschijnlijk dezelfde als die naar Mark Knopfler en Sting gaan, heb ik de vergelijking getrokken.

Wickerman schreef:

Je hebt een heel mooie top 10. Staan ook een paar oude mensen op.

avatar van Wickerman
Niets tegen oude mensen hoor. Maar een bepaald soort type oude mensen.

Wickerman schreef:
Niets tegen oude mensen hoor. Maar een bepaald soort type oude mensen.

Die van adultrock houden?

avatar van Wickerman
Het is altijd een bepaald soort mensen die daar van houden inderdaad. Maar laten we hierover ophouden.